Як повернути престиж фахові інженера — рецепт від Віталія Артьомова, Dystlab

В Україні діє чимало онлайн-курсів для програмістів, тестувальників, дизайнерів та представників інших «комп’ютерних» професій нового часу. Але сьогодні ми хочемо розповісти про проект, що має на меті відновити престиж та популярність серед українців професії інженерів шляхом створення дистанційних онлайн-курсів.

Віталій Артьомов, засновник та керівник Dynamics & Structures, Lab, відповів на наші запитання про організацію навчального процесу, актуальність вищої освіти та працевлаштування сучасних інженерів:

9

Над чим працює Dystlab сьогодні

Лабораторія соціальних інновацій «Dynamics & Structures, Lab.» (Dystlab) працює над створенням системи, яка б забезпечила повний життєвий цикл кар’єри та становлення інженерних кадрів, починаючи від базової технічної освіти і закінчуючи менторством і супроводом інженера безпосередньо у його професійній діяльності.

Розуміючи, що система технічної освіти перебуває у певній стагнації і ця криза постійно поглиблюється не тільки в Україні, а й загалом в СНД, ми створили цей проект як швидкодіючу програму порятунку інженерної освіти. Восени 2015 року наша команда відкрила інтернет-портал, на якому професійні інженери, механіки, архітектори представили програми своїх авторських онлайн-курсів для підготовки фахівців різних спеціальностей. Молоді фахівці та усі, кого цікавить інженерна справа, отримали можливість спілкуватись з досвідченими колегами, підвищити кваліфікацію та отримати професійну підтримку власних проектів.

Сьогодні Dystlab є інтернаціональним проектом, у якому приймають участь викладачі з Білорусі, Казахстану та інших країн СНД, однак засновники і ядро команди — українці.

Про переорієнтацію зі студентів на фахових інженерів

Коли ми тільки обговорювали ідеї проекту, то орієнтувались на традиційно масового споживача освітніх послуг — студента технічного вузу. Однак цей прогноз не справдився, тому що більшість студентів сьогодні ізольована від світу реальної практики і не бачить значної необхідності у підвищенні власної експертизи на відповідних курсах.

Виявилось, що цільовою аудиторією Dystlab Education є молоді люди віком від 25 до 34 років, які вже працюють за фахом і хочуть покращити свої компетенції. Їх частка перевищує 90% від загальної кількості усіх наших слухачів. Тобто можна стверджувати, що у даному форматі це — курси для молодих фахівців. Хоча є і люди віком за 50, які змінюють професію та обирають інженерні напрямки. Наша аудиторія в 2015 році зображена на інфографіці:

infographic

Про базову освіту

По-перше, хочу відзначити, що наявність освіти ще не є доказом реальних знань, і навпаки. Головним чинником для пізнання світу є власна мотивація. Як побудована класична система технічної освіти? Спочатку — шкільна фізика і математика, потім — кілька років фундаментальних дисциплін у виші і тільки на старших курсах — дійсне знайомство зі спеціальністю. Можна сказати, що до цього моменту студент «мандрує у тумані», бо не бачить кінцевої мети свого навчання, а отже не може скласти для себе план дій. Проблема і в тому, що програма навчання у вишах дуже усереднена. Та навіть коли студент доходить до прикладних речей основна частина попередньо вивченого матеріалу з пам’яті зникає.

Тому основним пріоритетом у Dystlab є надання якісних освітніх послуг інженерам без прив’язки до отриманої раніше освіти. У нашому проекті слухач бачить мету власної освіти і у відповідності до цієї мети складається програма його навчання. Все це — індивідуальний, персоналізований підхід, тому що у кожній сфері своя фахова специфіка. Якщо клієнт не дуже чітко розуміє аспекти власної професії наші фахівці допомагають йому зорієнтуватись і обрати найбільш актуальні курси. Тут стають у нагоді безкоштовні пробні заняття, з яких починається кожен курс: слухач спілкується з викладачем, ставить йому запитання і тільки після цих консультацій приймає рішення про подальше навчання. Дуже багато уваги ми приділяємо психологічному аспекту спілкування слухача і тьютора, щоб на час навчання створити дружню неформальну атмосферу і досягти максимального результату.

Таким чином, наші слухачі можуть не турбуватись про відсутність окремих знань або освіти загалом — тьютори врахують усі «пробіли» у системі знань та адаптують свої курси у відповідному напрямку.

8

Як організовано навчальний процес

Навчальний процес поки що організовано цілком дистанційно. Я не виключаю, що у майбутньому ми запровадимо нові формати взаємодії зі слухачами на кшталт очних зустрічей, тренінгів, семінарів, але на даний момент формат онлайн-освіти дозволяє задіяти у навчальному процесі максимальну кількість високопрофесійних фахівців, які просто не мають можливості залишати свої робочі місця. Особливо це стосується іноземних викладачів.

Взагалі, з бурхливим розвитком інтернет-технологій онлайн-освіта стає все більш схожою на фрілансову трудову діяльність. На мій погляд, для сучасного студента дуже важливо не прив’язуватись до якогось конкретного місця, а навпаки — бути максимально вільним і мобільним. Це дозволяє, наприклад, поєднувати навчання з роботою, або подорожувати і одночасно займатись розвитком власних компетенцій.

Про потреби ринку та нормативи держосвіти

Навчальна програма Dystlab Education побудована, у першу чергу, на нагальних потребах інженерної галузі. Нашій команді вдалось реалізувати гнучкий симбіоз з традиційно потужних у вітчизняній науці фундаментальних дисциплін (опір матеріалів, теоретична механіка) та ефективних закордонних технологій (наприклад, BIM, Eurocode). Випускники наших курсів фактично є носіями концентрованих практико-орієнтованих знань і можуть застосувати їх у професійній діяльності на території будь-якої країни СНД та навіть в західній Європі і далі. У такій постановці державні освітні стандарти конкретної країни вже не відіграють значної ролі, тому що для сучасного роботодавця (особливо приватного) гарантами якості все частіше стають власне портфоліо фахівця та рекомендації освітньої установи, а не диплом державного зразка.

Про співпрацю

Наш проект відкритий до співробітництва з будь-якими державними установами, проте не залежить від жодної з них. Окремою гілкою нашої діяльності є проведення різноманітних безкоштовних заходів для студентської молоді, що націлені на підтримання престижу професії та створення професійного співтовариства. Наприклад, у жовтні 2015 року наша команда організувала захід для інженерів-початківців «Engineers Talks», який ми провели у Дніпропетровську. Зараз збираємо учасників на Всеукраїнський конкурс «CourseSuch Crash Test», у рамках якого кожен студент може представити свою семестрову курсову роботу і виграти грошовий приз.

5

Отже, користуючись нагодою, ми запрошуємо навчальні заклади, державні та приватні установи підтримати наші ідеї та залучитись до розповсюдження цієї інформації серед студентів та молодіжних осередків.

Що отримують випускники Dystlab Education

Передусім, випускники отримують необхідні для подальшої роботи навички. По закінченню навчання у нас передбачено сертифікат, що засвідчує проходження певного курсу і справжність якого можна перевірити за відповідним запитом у Dystlab. Щодо працевлаштування – більшість наших слухачів уже мають постійну роботу; проте після навчання на курсах ми продовжуємо взаємодіяти з нашими клієнтами у різних форматах (проектні роботи, репетиторство тощо). Інколи буває, що до нас звертаються компанії-роботодавці з проханням порекомендувати їм наших слухачів, як фахівців гарантованого рівня.

Про інвесторів

Наразі проект є самоокупним і підтримується власним коштом. Однак ми хотіли б зустріти відкритих до співпраці менторів, за допомогою яких змогли б масштабувати бізнес та вийти на міжнародний ринок подібних послуг.

Про плани на 2016 рік

Ми не хочемо миритись з ситуацією, коли талановита молодь розчаровується в обраній професії та змінює пріоритети тільки за браком професійного досвіду. З цією метою ми активно розробляємо проект Dystlab Job, який дозволить студентам технічних спеціальностей проходити стажування у професійних фахівців без відриву від основної діяльності.

Така схема передбачає, в першу чергу, участь у реальних (не навчальних) проектах під керівництвом досвідчених менторів, а з іншого боку — для студента з’являється можливість заробити реальні гроші і, одночасно, сформувати власне професійне портфоліо. Тобто він зможе зарекомендувати себе фахівцем початкового рівня (так званого рівня Junior) ще до випуску з вищого навчального закладу. Знову ж таки, за відсутності навичок, необхідних для стажування, завжди є можливість швидко засвоїти ту чи іншу технологію на наших курсах і повернутись до роботи.

Ми плануємо зробити Dystlab Job своєрідним інженерним інкубатором, який створить зв’язок між вітчизняними фахівцями та міжнародною інженерною спільнотою, завдяки спільній проектній співпраці та колаборації.

Доменний реєстратор №1 в Україні imena.ua

Читайте также:

Google запускає в Україні кампанію «‎Google для бізнесу‎»

У британському університеті з’являться лектори-голограми

2500 стипендій для отримання Професійних сертифікатів Google від INCO за підтримки Google

Як роботи змінюють хірургію та медичну освіту