Електронне урядування в Україні — історія створення

Електронне урядування — модна передвиборча тема для обговорення чи реально працюючий механізм полегшення діалогу підприємців, громадян та чиновників в отриманні послуг та документів від державних установ? Ми вирішили скласти хронологію основних дій, заяв та реально реалізованих проектів в сфері e-government, щоб побачити — чи вдалося українській владі реалізувати хоча би половину намірів та обіцянок в сфері електронного документообігу та державних послуг.

 

Грудень 2011

 

Історія украинского электронного урядування, як і будь-яких інших реформ в нашій країні, розпочалася із… заяв. Майже чотири роки тому Київська міська адміністрація уклала меморандум з компанією Microsoft про спільний запуск електронного уряду для столиці — і обійтися вся ця благородна справа мала в 85 млн грн (близько $10 млн за тогочасним курсом валют).

 

До речі, обіцяно було не так вже й багато — інвестиційний портал, автоматизацію бюджетного процесу та створення якоїсь неназваної локальної соцмережі для підприємців (зауважимо, що LinkedIn в Україні вже добре знали і використовували на той момент без усіляких меморандумів).

Лютий 2012

Декілька місяців — і от столична влада презентувала ще один документ: программу аж до 2014 року, що передбачала запуск систему електронного документообігу в міській адміністрації Києва, в міськраді та районних адміністраціях. Як ви побачите далі, ця заява по суті так і залишилась заявою.

Грудень 2013

Минуло більше року — і черга декларацій продовжилась за участі тогочасного Міністра соцполітики Наталі Королевської. Цього разу приводом стали відвідини чиновницею презентації електронного урядування в Естонії під час тематичних подій в Україні. Міністр обіцяла взяти технології на озброєння в Україні і все втілити в життя — та не судилося: уряд Азарова, до якого вона належала, буде відправлено у відставку менше ніж за 2 місяці.

Лютий 2015

Революція та війна внесли свої корективи в плани створення електронного уряду та пов’язаних сервісів — тож недивно, що Україна втратила позиції і стала лише 87-ю серед усіх країн з електронним урядуванням. Втім, деякі практичні кроки за 2014-й вдалося зробити: восени того року у Києві відбувся перший електронний екзамен серед нотаріусів.

 

Березень 2015

Весна 2015 року стала переломним моментом на шляху виникнення перших інтернет-сервісів, пов’язаних із урядовими структурами. Було оголошено, що роботою над електронними сервісами буде займатися ініціативна громадська організація ICT Competence Center. Окрім власне розробки сервісів також було оголошено, що ця група стане головним лобістом ідеї електронного уряду в органах влади. Серед волонтерів був і Дмитро Дубілет з «ПриватБанку», про його подальшу роль в розбудові державних електронних сервісів мова піде далі.

Тим часом Президент України Петро Порошенко вніс до парламенту законопроект №2299 про електронні звернення та петиції. Законопроект давав право громадянам звертатися до державних структур електронною поштою із метою отримання відповіді на запит фізичної особи — а також вводив інститут петицій, реформував цифровий підпис та механізм надання довірчих послуг.

Квітень 2015

Фахівці українських банків та уряду запускають пілотний проект універсальної електронної ідентифікації громадян через банківські дані. Послуга має назву BankID. Проект вирішуватиме питання верифікації користувача через інтернет для надання довідок, дозвільних та інших документів в електронному вигляді. При обранні громадянином верифікації особи через BankID достатньо ввести логін та пароль свого інтернет-банку, пройти через другий етап авторизації шляхом введення SMS-пароля — і отримати доступ до переліку електронних послуг.

Спочатку BankID впроваджується на базі «ПриватБанку» та українського «Ощадбанку». В планах організаторів ініціативи — підключення решти великих банків, що працюють зі своїми клієнтами на ринку відповідних інтернет-послуг України.

Цього ж місяця стає відомо, що Міноборони України та IСТ Сompetence Center будуть спільно впроваджувати медичну інформаційну систему для військових госпіталів Збройних Сил України.  Основне завдання електронної системи — покращення якості надання медичної допомоги у медзакладах Міністерства оборони та підвищення їх ефективності із використанням передових європейських інфотехнологічних рішень. Систему буде побудовано цілком на технологіях, що вже використовуються в Естонії. В складі системи буде електронна історія хвороби, результати діагностики пацієнтів та інша інформація, пов’язана із конкретними людьми, що перебувають у госпіталі на лікуванні чи обстеженні.

Наступні нововведення в електронному урядуванні показують під час конференції iForum-2015: вже згаданий вище Дмитро Дубілет демонструє роботу BankID — а також анонсує запуск цієї послуги в державних структурах та установах Львова та Дніпропетровська.

 

Травень 2015

Очільник українського парламенту Володимир Гройсман представляє проект переходу на повний електронний документообіг у Верховній Раді. Окрім спрощення доступу та прозорості роботи парламентарів, таке нововведення дає змогу зекономити до 40 т паперу щорічно. Передбачено, що в подальшому парламент також прийматиме електронні петиції, громадянські подання та звернення через єдиний сайт.

Тим часом експерт з електронних державних сервісів Яніка Меріло публікує короткий звіт про стан справ у впровадженні українського e-government. Шість лідерів запустили ICT Competence Center, і ключовими напрямками роботи стали: електронні адміністративні послуги (Дубілет, «ПриватБанк»), документообіг для міністерств та міст на основі open-source («Квазар Мікро»), для Міноборони — медична система («ЕЛЕКС», «Ощадбанк») і база мобілізованих («ЕЛЕКС»). В планах — сайт та програма «Чиста Україна» для Мінекології (за участі SoftServe), видача довідок та бланків МВС (Дубілет), портал мешканця Львова та системи ідентифікації для містян («ІнфоПульс» та DeNovo).

На всеукраїнській конференції «Прозоре місто» оголошено про старт програми EGAP — її будуть реалізовувати за участі Швейцарії. Базою стане Вінницька та ще три області України. Основна мета — логічне продовження децентралізації місцевих спільнот та надання громадянам доступу до електронних послуг. Програму розраховано на 4 роки.

Червень 2015

Від декларацій — до справ: перші версії електронного урядування на місцях запускають в Дніпропетровській, Одеській, Вінницькій та Волинській областях. Загальний бюджет складатиме $4,5 млн.

В столиці тим часом презентують пілотний проект «Відкритий бюджет» як частину концепції «розумного міста». За словами мера Віталія Кличка, завдання нового сервісу — показати детальну карту прибутків та витрат муніципального бюджету Києва для кожного громадянина і подолати корупційні схеми.

Не чекаючи на те, поки в кожному місті з’явиться свій «прозорий бюджет», в Україні також запускають онлайн-платформу для боротьби з корупцією та хабарництвом під назвою «Хабардокс» (XabarDocs). Мета проекту — захист викривачів корупції, посилення можливості журналістів та активістів у проведенні антикорупційних розслідувань, а також полегшення збору матеріалів про корупцію та розширення доказової бази антикорупційних розслідувань.

Онлайн-інструментарій «Хабардокс» дозволяє інформаторам залишатись анонімними, захистити документи при передачі їх на розслідування, а також захистити листування між журналістами, інформаторами та компетентними органами боротьби з корупцією.

У Львові запускається BankID. В електронному вигляді мешканцям міста доступні лише 4 послуги, але в подальшому список обіцяють розширити, аби уникати черг при отримані документів у паперовому вигляді.

Агенція електронного уряду разом із Міністерством економіки та Адміністрацією Президента тим часом створює портал державних електронних послуг iGov. Основна його мета — отримання довідок та документів в електронному вигляді чи попереднє їх замовлення, щоби не очікувати в чергах. До переліку пропонованих електронних послуг також додається окремий ресурс для оформлення шлюбів та розлучень.

Розширюється географія надання електронних державних послуг — і Миколаїв стає третім містом після Львова та Дніпропетровська, де надаються послуги iGov.

26 червня керівництво Волині та представники державного електронного порталу послуг iGov презентували одразу 5 сервісів для громадян та юридичних осіб. До складу електронних послуг для волинян увійшли:

  • Видача архівних довідок, копій, витягів
  • Видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (для фізичних осіб)
  • Видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (для юридичних осіб)
  • Видача довідки щодо реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання фізичної особи
  • Видача копії рішення міської ради, витягу з протоколу сесії міської ради, витягу з протоколу засідання постійної комісії міської ради

Липень 2015

Сервіс електронної реєстрації людей, що перетинають лінію розмежування в зоні АТО на Сході України, починає роботу з 10 липня 2015 року. СБУ запускає електронну систему, котра дозволяє потрапити в єдину базу осіб та отримати перепустку в електронному форматі. На усю процедуру буде витрачатись не більше 20 хвилин, а перевірка такої перепустки на блокпостах та КПП по лінії контролю в зоні АТО займатиме не більше 10 хвилин. На практиці в системі згодом виявлять ряд «вузьких місць», і переселенці та мігруючі особи скаржитимуться на те, що перетин лінії розмежування в ряді випадків не прискорюється.

З’являється і електронна послуга виписки з Державного земельного кадастру. Першопочатково сервіс доступний лише для Києва та області. До осені сервіс поширюють на інші області України.

Ініційований раніше Президентом України законопроект № 2299 проголосовано на засіданні парламенту 288 голосами «за». Законом затверджено механізм подачі звернень до влади в електронній формі. Електронні петиції відтепер можна подавати не лише до органів місцевого самоврядування, але й до парламенту, уряду та Президента. Подання петицій буде забезпечене через офіційні сайти та веб-ресурси громадських об’єднань. Розглянути електронну петицію мають не пізніше, ніж за 10 робочих днів з дня опублікування інформації про початок її розгляду відповідними органами влади.

Далі Управління столичної ДАІ запровадило сервіс онлайн-оплати адміністративних штрафів за порушення ПДР. Окрім штрафів, на новому порталі GOSPAY можна внести інші обов’язкові платежі, пов’язані із використанням автотранспортних засобів: транспортний податок, оплатити послуги державної охорони, реєстрацію автомобіля (однак, для останньої послуги GOSPAY вимагає реєстрацію на порталі).

Міська влада Львова спільно з «Ощадбанком» і компанією ІСТ Competence Center впроваджують проект «Електронна картка львів’янина» — цю картку створено за прикладом Естонії. За допомогою нововведення мешканець Львова зможе швидше отримувати комунальні, державні та приватні послуги.

[aesop_video width=”400″ align=”center” src=”youtube” id=”f1ekMkVJ2cw” loop=”on” autoplay=”on” controls=”on” viewstart=”on” viewend=”on”]

На першій стадії впровадження будуть випущені картки для львів’ян-учасників АТО. Загалом картка забезпечить доступ до 20 різноманітних послуг.

Наступним сервісом від iGov стає реєстрація авто з пробігом у МРЕО. Експерти оцінюють рівень корупції в цій сфері на рівні до півмільярда гривень на рік — тепер ці кошти можуть піти до держбюджету.

 

Серпень 2015

Яніка Меріло знову звітує про успіхи та проблеми електронного урядування в Україні — і складає повний список міст, де вже запроваджено такі послуги.

На порталі iGov додають можливість замовлення онлайн довідки про доходи з Пенсійного фонду. Нова функція пропонує відправку готового документу на заздалегідь зазначену адресу. Це перша послуга, для повноцінного отримання якої не треба нікуди йти.

В серпні 2015-го система електронних закупок ProZorro проводить понад 4 тис тендерів.

Міністерство юстиції України запускає свій онлайн-сервіс для отримання 16 різних послуг. Пілотний запуск ресурсу поширено на Київ, Одесу та Дніпропетровськ. Серед доступних послуг — подача заяв на шлюб, реєстрація новонароджених, зміна прізвища тощо.

Один із керівників програми електронного урядування в Україні Дмитро Дубілет оприлюднив три нових послуги для громадян, що відтепер будуть доступні в електронному вигляді. Пілотний запуск цих послуг відбувся для мешканців Дніпропетровська та області на порталі iGov. Після тестування їх запустять для всієї України.

Першою послугою стане заявка на отримання субсидії. Для подачі заяви не треба буде нікуди йти чи отримувати окремо довідку про доходи від податкової. Достатньо буде авторизуватися в системі за допомогою BankID і заповнити форму. Протягом 20 днів або швидше користувач отримає лист з копією документа про надання субсидії чи відмову у ній (якщо є причини).

Отримати чи замінити закордонний паспорт також можна буде онлайн. Заповнивши коротку форму, громадяни зможуть записатися на конкретний час в чергу та сплатити за послугу видачі паспорта готівкою чи банківською карткою. Найближчим часом додатково запустять оплату цієї послуги через інтернет, вибрати час візиту для отримання паспорту та заповнення основних даних про особу, яка має отримати паспорт. Оскільки фото та фіксація відбитків пальців не можуть виконуватися дистанційно, за паспортом однаково доведеться приходити особисто.

І третя нова послуга — це довідка про рівень доходів від податкової. Для отримання достатньо буде в формі заявки зазначити місце отримання, а також за який період надається довідка. Для отримання субсидій цю довідку замовляти окремо вже не буде потреби. В подальшому до даної послуги обіцяють підключити ключі ЕЦП, щоб зробити дистанційним не лише процес замовлення, але й отримання цього документа.

Державна фіскальна служба України дає доступ до отримання інформації по нарахованих податках для фізосіб із використанням електронного цифрового підпису.

Цього ж місяця стартує онлайн-оформлення субсидій в Дніпропетровській області, оформлення їх є автоматизованим.

[aesop_parallax img=”https://www.imena.ua/blog/wp-content/uploads/2015/10/Час-великих-планів-6.png” parallaxbg=”off” captionposition=”bottom-left” lightbox=”on” floater=”on” floaterposition=”left” floaterdirection=”up”]

 

Вересень 2015

Аналітики склали рейтинг міст України, де найбільш розвинено систему електронного урядування — лідером стає Львів. В цьому місті мешканці можуть отримати максимум послуг через державний портал iGov.

Сам портал iGov впроваджує одразу 4 нових послуги — всі вони пов’язані із роботою податкової служби.

15 вересня Міністерство фінансів України офіційно представило портал «Є-Data». Цей сайт буде публікувати дані про транзакції казначейства на рівні державних та місцевих бюджетів. На сайті є карта, що відображає загальні суми перерахувань та їхнє подальше використання в кожній окремій області України.

Ресурс iGov поповнює список популярних послуг реєстраційної служби. Зокрема на сайті тепер можна перевірити інформацію про кінцевих бенефіціарів та редагувати дані юридичної особи.

Система держзакупівель в Одесі та області тим часом переходить на повний електронний документообіг. Повноцінне використання цієї системи розпочнеться із жовтня 2015 року.

Картографічний сервіс Вінницької мерії, представлений ще 2011 року за участю Міжнародного фонду «Відродження», отримує додаткову опцію. При натисканні на піктограму у лівому нижньому куті на інтерактивній карті можна переглянути основні напрямки бюджетних витрат за районами та об’єктами у місті. Проект спрямований на збільшення прозорості використання публічних коштів Вінницької міської громади.

18 вересня 2015 року на львівскому Форумі електронного урядування 451°Е мобільний оператор «Київстар» продемонстрував робочу версію Mobile ID. Це — сервіс, що дозволяє абонентові використовувати SIM-карту в якості інструмента ідентифікації особи та цифрового підпису.

На порталі iGov запускається послуга електронного оформлення соціальної допомоги при народженні дитини — достатньо перейти до вкладки «Призначення соціальної допомоги при народженні дитини», заповнити невелику форму і зачекати до 10 днів для отримання відповіді. Загалом для столиці запускаються перші 5 послуг.

Жовтень 2015

З 1 жовтня поточного року жоден державний орган в Україні не має права вимагати довідки, повідомила перший заступник міністра юстиції України Наталія Севостьянова на засіданні колегії Міістерства юстиції України. Йдеться не лише про паперові документи та їхні копії, але й про електронні, оскільки у чиновників та працівників державних установ буде безкоштовний доступ до єдиного електронного реєстру: «Вони зможуть це зробити власноруч та отримати цю інформацію без того, щоб кожен раз звертатися за виписками та довідками. Це стосується не тільки довідок, але і, наприклад, документів про народження, шлюб та інші». Такий порядок роботи дозволить уникнути черг та знизить корупційні ризики, вважають у відомстві. Цю ж інформацію згодом підтвердив і Міністр юстиції Павло Петренко:

«— Представники місцевої влади мали достатньо часу, щоб раз і назавжди позбавитися від гори непотрібних папірців та спростити життя мільйонам українців. Та більшість цією можливістю, на жаль, не скористалися.

Станом на 29 вересня до майнового реєстру підключено трохи більше третини центрів надання адміністративних послуг та лише кожна десята РДА. До бізнес-реєстру підключилося ще менше – 84 райдержадміністрації, або 17% від усієї кількості, й жодного ЦНАПу».

З’являється державний електронний сервіс для безкоштовної довідки про власників земельних ділянок. Також на сайті можна замовити виписку про нормативно-грошову оцінку ділянок.

Стартує також портал реєстрації підприємств через інтернет в рекордно короткі строки за принципом єдиного вікна. Після подачі документів через сайт всі дані по новій компанії одразу завантажуються до профільних фондів та міністерств.

Портал iGov презентує послугу замовлення та отримання виписок з реєстру платників єдиного податку. Першим містом, що використовує цю послугу, стає Дніпропетровськ.

В Києві також представлено онлайн-інструмент по контролю за формуванням міського бюджету. Інтерактивний сайт дозволяє за пару кліків скоригувати ті чи інші статті міського бюджету за актуальними напрямками витрат. Найбільш цікаві пропозиції від громади буде розглядати Київрада.

Ще один сервіс, який розпочинає свою роботу цього місяця, — електронна реєстрація початку будівельних робіт. Сайт оснащено системою автоматичної перевірки заповненої заявки із коригуванням ймовірних помилок.

Портал iGov запускає реєстрацію та зняття з обліку за місцем проживання. Основне завдання — позбутися черг та потреби в особистій присутності для простановки штампів в документах.

Тим часом у Львові запроваджено електронну систему реєстрації в медичних закладах. Вся історія хвороби буде вестись в електронному форматі. Спочатку цю систему перевіряли на базі Військово-медичного клінічного центру Міноборони України. Електронна медицина дозволить переглядати історію хвороби, діагнози та призначені препарати у віддаленому режимі без потреби пацієнтові з’являтися безпосередньо до лікаря.

І знову на зв’язок виходить Яніка Меріло — вона розповідає про перші підсумки відкриття електронних реєстрів земельного кадастру. За перший тиждень роботи українці скористувалися сайтом 80,7 тис разів. Для отримання інформації з реєстру ідентифікацію прошли 6,3 тис людей. З них 90% скористалися авторизацією BankID.

Друга половина жовтня 2015-го ознаменована знаковою подією — Міністерство соціальної політики (так, те саме, яке ще в грудні 2013-го збиралося реалізовувати перехід на e-g0vernment) оголосило про повне переведення своїх послуг в електронну форму. В рамках iGov стали доступними усі 17 послуг відомства.

Далі буде…

Матеріал підготовано в рамках рубрики «25 історій про Україну»

Читайте также:

Чому штучний інтелект має бути децентралізованим?

Чат-бот Bard приходить в Україну: основні доступні функції

9 стартапів представлять Україну на Web Summit 2023

Як видалити російський контент з пошукових систем та соціальних мереж