Blog Imena.UA

Чи стане 2016-й роком смерті друкованих ЗМІ?

Середина лютого 2016 року запам’ятається усім, хто досі читає друковану періодику, новиною про закриття офлайн-версії однієї із найвпливовіших газет Великобританії. The Independent втратила обсяги продажів, опустившись від 400 тис примірників до 50 тис загального проданого накладу. В цей момент було оголошено про намір власників остаточно закрити друковану версію і повністю сконцентруватися на електронній. Чи означатиме такий крок недвозначний сигнал іншим видавцям європейського ринку, що час паперу остаточно минув?

Труну для газетного офлайн-ринку готують ледь не щорічно — але якимось чином друковані періодичні видання продовжують балансувати та існувати, хоча більшість із них не є прибутковими для видавничих домів, які їх випускають. Припинення виходу друком тиражу The Independent із березня 2016-го за рішенням керівника ESI Media Євгенія Лєбєдєва викликало недвозначну реакцію серед читачів, журналістів та медіабізнесу.

Є ті, хто твердять, що навіть гігантів на кшталт Independent «вбиває інтернет», але насправді не соцмережі чи агрегатори новин вбивають пресу у її традиційному форматі — а падіння зацікавленості рекламодавців. Перетікання бюджетів у мобільну, нативну та змішану рекламу, спецпроекти та нестандартні рекламні відео від великих рекламодавців негативно позначається на перспективах подальшої доцільності випускати друковані газети та журнали.

Британська The Independent повністю перейде на електронний формат із 26 березня 2016 року | Фото: Dan Kitwood/Getty Images

Частково це підтвердило і керівництво медіахолдингу, коментуючи рішення ESI Media про закриття друкованої версії та переведення частини працівників до регіонального видавця Johnston Press. Разом із тим повідомлено про щонайменше 25 нових робочих місць, пов’язаних із контентом, розбудовою платної підписки через мобільний додаток та розширеня медійної присутності в кількох регіонах планети.

Чи варто очікувати, що 2016-й вб’є друк як спосіб донесення інформації? Скоріше за все, ні. Пам’ятаєте, як із появою планшетів та електронних рідерів експерти наввипередки пророкували смерть друкованої книги? За результатами 2015-го продажі електронних книжок поступились першістю паперовим в низці провідних країн світу — отже, видавничий бізнес із використанням паперу продовжує свою роботу.

Газета, таблоїд чи журнал-щомісячник на папері просто змінять свою роль: слідом за книжкою у паперовому форматі вони стануть артефактом, річчю статусною, яку купують для тактильних відчуттів, для підтримки певного іміджевого ефекту чи просто для збереження традицій. Країни, в яких колись народилась газетна журналістика як така, точно збережуть певний сентимент до цієї форми письма та розповсюдження інформації — хоча не можна виключати, що у 2016-му році ми побачимо, як великі видання мігруватимуть в формат платної онлайн-дистрибуції та поступово прощатимуться із тими, хто звик гортати свіжу газету за сніданком. За умов, що нас не спіткає яке-небудь стихійне чи техногенне лихо, ховати усю газетну індустрію, мабуть, все ж не слід.