Blog Imena.UA

25 років домену .UA — яке майбутнє у доменної індустрії?

Першого грудня 1992 року один із засновників інтернету Джон Постел (Jon Postel) делегував домен .UA шляхом внесення відповідної інформації на кореневі сервери. Цей момент і став днем народження домену, який є символом України в глобальній мережі.

Нагадаємо, що в 1992 році тільки з’явився гіпертекстовий протокол (HTTP), без якого неможливо уявити сучасний інтернет, а всесвітня Мережа використовувалася в основному для електронних листів та обміну файлами (FTP). Перший інтернет-браузер з графічним інтерфейсом NCSA Mosaic з’явився на рік пізніше, а набув всесвітньої популярності тільки в 1995 році.

Від самого початку в домені .UA були створені географічні публічні домени для регіонів України, такі як KIEV.UA, LVIV.UA або CRIMEA.UA. У 1995 році — делеговані перші негеографічні домени другого рівня (GOV.UA і NET.UA), а також найпопулярніший на сьогоднішній день публічний домен COM.UA, в якому зараз налічується вже майже 300 тис. зареєстрованих імен. Загальна ж кількість імен, зареєстрованих в українській доменній зоні, складає понад 550 тис.

В 2017-му домену .UA виповнюється 25 років. На честь ювілею компанія «Хостмайстер» провела конференцію UADOM, на якій обговорювалися перспективи доменного ринку і виклики, що стоять перед ним.

Домен — власність у цифровому світі

З середини 1990-х в Україні почалося бурхливе зростання числа реєстрацій доменних імен. Інтернет стрімко входив у наше життя, а разом з ним — і його атрибути. Адміністратор домену .UA Дмитро Кохманюк в своєму виступі зауважив, що домени сьогодні перетворилися в ідентифікатори різних об’єктів і підприємств, і навів приклад, коли доменне ім’я стало назвою звичайного фізичного магазину.

«— Віртуальна реальність займає місце реальної і стає основною. Домени виступають зараз як маркери вашої присутності в світі. Це слова, які допомагають нам орієнтуватися в електронному просторі».

Після 2007 року зростання числа доменних імен в світі істотно сповільнилося. Ситуація може бути дещо відмінною в деяких новіших доменних зонах, але не в традиційних національних доменах верхнього рівня (ccTLD). Про це чітко говорить сервіс Google Trends при введенні пошукового запиту «доменне ім’я».

Статистика Google Trends, запит Domen Name з 2004 року

«—Якщо подивитися на статистику Google Trends або подібного сервісу, то стане зрозуміло, що кількість доменів глобально не росте. Хоча спостерігалися деякі сплески активності, пов’язані з тим, що китайці реєстрували величезну кількість цифрових доменів, однак загальну тенденцію це не змінює», — заявив президент холдингу Internet Invest Group Олександр Ольшанський.

Сьогодні немає чіткого загально визнаного поняття, що таке доменне ім’я. Деякі експерти класифікують його як послугу, інші — як інтелектуальну власність тощо. Але очевидно, що з розвитком цивілізації з’явилося таке поняття як цифрова власність. І саме домени стали першою «нерухомою власністю» в інтернеті (хоча зараз вже з’явилися інші типи цифрової власності, наприклад, криптовалюта).

Олександр Ольшанський

Та цифрова власність має одну цікаву властивість: будь-який рух в інтернет-світі не можна повернути назад, — роз’яснює Олександр Ольшанський. Тобто, якщо в інтернеті відкрили нову доменну зону, то її практично неможливо повністю закрити; прикладів закриття скільки-небудь великих доменних зон не існує. А якщо ви дозволили використовувати в доменах нелатинський алфавіт, то в майбутньому не зможете скасувати таке рішення. І оскільки багато процесів в цифровій сфері незворотні в часі, ціна рішення дуже сильно зростає. Адже будь-яка зроблена помилка в цій сфері призводить до невиправних наслідків.

Про блокчейн в доменній індустрії

Оскільки доменне ім’я є цифровою власністю того, на кого вона зареєстрована, то і поводитися з нею можна, як зі звичайними фізичними об’єктами. Звідси випливає кілька важливих фактів. Перш за все, реєстри, які ведуть облік даної власності, повинні бути пасивні — тільки фіксувати факти і не приймати ніяких рішень. Блокчейн — це приклад такого ідеального пасивного реєстру, який приймає будь-який факт як даність. Якщо цифровий актив змінює власника, то цей факт просто записується до реєстру. Сучасні доменні реєстри не володіють такою технологічною структурою як блокчейн-реєстри, тому в них є можливості для псевдорегулювання даного процесу. Юрій Каргаполов з консорціуму «УЦПНА» впевнений, що досить скоро індустрія перейде до системи розподілених реєстрів на базі блокчейна. Тому сьогодні ми стоїмо на порозі революційних змін в DNS-індустрії.

Ідею використовувати блокчейн для реалізації реєстру доменних імен в своєму виступі проаналізував і Юрій Чалий, директор компанії «Юнітрейд Про». Він зазначив, що на даний момент блокчейн-реєстр не здатний забезпечити існуючі обсяги реєстрацій в глобальній доменній системі, втім, не варто виключати появи такої можливості в майбутньому.

Проблема актуальності даних

Олександр Семеняка, представник RIPE NCC, в своєму виступі повідомив про плани підвищити якість бази даних IP-адрес. За ініціативою Europol, в RIPE NCC будуть проводити регулярну перевірку всіх IP-адрес, пов’язаних з фішингом, спамом та іншими правопорушеннями. Якщо правильність даних за IP-адресою не вдається перевірити, то призупиняється членство в RIPE для компанії, що володіє адресою.

Однак, такі наміри викликали осуд інших учасників конференції UADOM. Так, Олександр Ольшанський заявив, що ці дії приведуть лише до того, що більшість кіберпорушників — спамерів, фішерів та інших онлайн-шахраїв — просто оформлять свої сайти на підставну компанію, зареєстровану будь-де на далеких островах. Таким чином, юридично проблема буде вирішена, але в реальності якість контенту бази даних не підвищиться.

«— Є погані домени, з яких розсилаються спам-повідомлення і віруси — давайте їх заборонимо і зобов’яжемо всіх вносити до Whois правильні адреси. Як ви вважаєте, злочинець коли-небудь додасть свою реальну адресу до Whois? Зате такий реєстр може перетворитися на механізм конкурентної боротьби, інколи — на механізм вимагання грошей. В результаті ми отримаємо деяку політику, яка точно не досягає поставленої мети, але сильно ускладнює систему і заважає законослухняним громадянам».

ICANN, як «лебідь, рак і щука»?

Як відомо, 18 вересня 1998 року за участю уряду США була створена міжнародна некомерційна організація ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers — «Корпорація з управління доменними іменами і IP-адресами»), призначена для регулювання питань, пов’язаних з доменними іменами, IP-адресами та іншими аспектами функціонування інтернету. Спочатку ICANN перебував «під крилом» уряду США, однак тепер він є незалежною організацією, що перебуває під контролем безлічі сторін — multi stakeholder. Незрозуміло, яку мету ICANN буде реалізовувати надалі. Адже будь-яка організація може стати членом ICANN і впливати на процес прийняття рішень, крім того, на цей процес можуть впливати і уряди інших країн. Чи є впевненість, що така багатоголоса організація буде розвивати інтернет в правильному напрямку?

Зараз в цій сфері відбувається революція з негативним знаком, вважає Ольшанський. Загублений вектор напрямку і ми не розуміємо, чого хочемо від цифрових активів. Доменна система забезпечує нам певну свободу і незалежність від великих інтернет-корпорацій, таких як Google, Facebook тощо. Тому необхідно перейти до зовсім іншої моделі управління, яка буде враховувати особливості управління цифровими активами.

«— За останні 5 років в доменній індустрії було зроблено дуже багато помилок, починаючи з використання національних алфавітів в доменних іменах, і закінчуючи новими gTLD, на яких чекає колапс. Але проблеми будуть не тільки з новими gTLD, а й у традиційній сфері доменів, яка існувала до них. То є ціна, яку доведеться заплатити індустрії за свої дурниці. І якщо так буде продовжуватися, то швидше за все, через кілька років ми будемо обговорювати якийсь розподілений пасивний реєстр на базі блокчейна, який виконає всю роботу за нас, з тієї причини, що ми не змогли коректно врегулювати цю систему».

Втім, Олександра Куликова, керівник міжнародної корпорації ICANN зі зв’язків з країнами Східної Європи, зауважила, що перетворення ICANN в незалежну організацію планувалося від початку, просто процес затягнувся. Тепер же у цієї спільноти з’явилися нові повноваження, а роль урядів країн в управлінні ICANN не є вирішальною.

Проте, Ольшанський впевнений, що навіть незначна, але скоординована меншість здатна переважити більшість, якщо остання не знає, чого воно хоче. Вірогідно, найближчим часом ICANN зіткнеться з проблемою прийняття рішень, оскільки з 206 країн-учасниць організації до країн першого світу відноситься всього кілька десятків країн, а решта навряд чи націлена на ті ж самі орієнтири.

Google — новий захисник доменної системи

Не секрет, що доменні імена вигадали для того, щоб легше запам’ятовувати і знаходити певні ресурси в інтернеті. Однак зараз ця перевага втратила свою актуальність, оскільки в пошукові системи ми задаємо не доменні імена, а ключові слова. А якщо мова йде про сторінку людини або компанії в соціальній мережі, в такому випадку взагалі немає такого поняття, як доменне ім’я. За словами Ольшанського, Google вже багато років вів цілеспрямовану боротьбу з доменною системою. Facebook робив те ж саме, оскільки доменна система є тим сегментом інтернету, який вони не можуть контролювати. Однак близько року тому ситуація різко змінилася: Google зробив «відкат назад», оскільки в компанії зрозуміли, що коли зникнуть доменні імена, то пошуковим системам нічого буде індексувати. В результаті виграє саме Facebook та інші централізовані платформи. Інтернет-гігантові знадобилося майже півтора десятиліття, щоб усвідомити всю небезпеку такої ситуації.

Без сумніву, в майбутньому пошук в широкому розумінні цього слова буде конкурувати з доменною системою. З іншого боку, домени вже стали певними брендами. А оскільки традиції брендів налічують понад 4 тисячі років, то можна стверджувати, що система доменних імен все ж таки не зникне. А ось доменна індустрія в майбутньому, швидше за все, піде в небуття. Графік Google Trends чітко засвідчує, що існуюча нині конструкція зникне. Вона настільки складна в управлінні, що в майбутньому клієнтові буде простіше звернутися до децентралізованого реєстру, який видасть йому відповідний ідентифікатор.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО: