Blog Imena.UA

Що таке технологія eye-tracking і навіщо вона потрібна?

Що таке технологія eye-tracking та де її використовують? Доволі мало інформації на цю тему, тому ми вирішили це виправити.

Технологію eye-tracking ще іноді називають «окулографія», але термін не прижився. Ай-трекінг — технологія відстеження положення очей, також звана технологією відстеження ліній погляду або точок погляду. Технологія ця відносно нова і в Україні вона ще не отримала належного поширення, хоча в останні роки ситуація змінюється на краще.

Як це працює

Пристрої для відстеження погляду або айтрекери, складаються як правило з апаратної частини, яка підключається до комп’ютера (ноутбуку, планшету) і програмного забезпечення. Хоча існують і самодостатні пристрої «все в одному».

При цьому, системи айтрекінгу бувають 2 видів.

  1. системи, засновані на методі яскравої зіниці;
  2. системи, засновані на методі темної зіниці.

Їх різниця полягає в розташуванні джерела інфрачервоного підсвічування щодо основної камери. Якщо інфрачервоні випромінювачі розташовані паралельно оптичної осі камери, око працює як вторинний відбивач світла, що надходить від підсвічування і відбивається від сітківки, створюючи ефект яскравої зіниці. Якщо ж джерело підсвічування зміщений щодо оптичної осі камери, зіниця стає чорною, оскільки вторинне відбивання від сітківки не надходить в камеру.

Для чого це потрібно

Насправді сфер в яких застосовуються айтрекери досить багато.

Умовно, айтрекери можна розділити на 3 групи, в залежності від того, де вони застосовуються:

Найбільш важливою є саме реабілітаційна складова айтрекінгу. Адже для багатьох людей це єдиний спосіб взаємодії з навколишнім світом. Тим хто не стикався з подібним, дуже складно зрозуміти, як важливо мати можливість спілкуватися і висловлювати свої думки.

Хоча з точки зору бізнесу ігрова сфера виглядає напевно більш привабливою. Недарма айтрекери набирають все більшої популярності саме як модні ігрові гаджети.

З професійними айтрекерами все трохи складніше через їх високу вартість. Не всі готові купувати повноцінні рішення, хоча, справедливості заради, не всім це і потрібно. Але багато великих компаній вже оцінили перспективи використання цих пристроїв. Для прикладу наводимо відеоролик (англійською), де розповідається про тестування поведінки споживачів і пакування товару в Unilever:

Package Design Using Eye Tracking from Tobii Pro- Unilever

Ну і як наслідок, виробників які пропонують свої рішення в ігровій та професійній сферах значно більше, ніж виробників які роблять пристрої для реабілітації (абілітації) людей з особливими потребами.

Щоб зрозуміти чому, досить поглянути на список діагнозів, при яких виправдано використання таких айтрекерів:

На жаль, вартість реабілітаційних айтрекерів істотно вище ніж ігрових (хоча і нижче, ніж професійних) і мало хто з таких хворих (сімей з таким хворими) може собі дозволити придбання такого дорого пристрою. Залишається сподіватися, що технологія не буде стояти на місці та з часом, такі пристрої стануть більш масовими та більш доступними.

Британський вчений Стівен Хокінг, найвідоміший у світі пацієнт з бічним аміотрофічним склерозом (БАС), саме за допомогою айтрекера займався наукою, спілкувався і писав свої роботи.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО: