Blog Imena.UA

Чому закривалися бренди електроніки від Sony і на чому компанія заробляє зараз. Частина 2

Компанія Sony має довгу історію. За час існування вона втратила кілька напрямків, але продовжує розвиватися. У першій частині ми розповіли як розвивалися та зрештою закрилися бренди смартфонів та плеєрів. Нижче ми розповімо як розвивалися справи з брендами ноутбуків та телевізорів, а також на чому компанія заробляє зараз.

Ноутбуки VAIO

У 1996 році Sony вирішила відродити напрям персональних комп’ютерів, які випускала в Японії у вісімдесятих. Компанія робила ставку на мультимедійні можливості — абревіатура VAIO розшифровувалась як «Video Audio Integrated Operation» (вбудована підтримка роботи з відео та аудіо).

Перший комп’ютер VAIO PCV-90 відрізнявся псевдотривимірним робочим столом, за допомогою якого користувач міг отримати доступ до вбудованих медіафункцій. У 1997 році Sony випустила ноутбук VAIO PCG-707 з 12.1-дюймовим TFT-екраном, док-станцією з портом FIEE 1394 (FireWire) і надтонкий на той момент (24 мм) ноутбук VAIO PCG-505 в магнієвому корпусі.

А в 1998 році компанія випустила перший ультрапортативний ноутбук PCG-C1 з 8,9-дюймовим 480p дисплеєм. Він важив 1,1 кг, всередині була вбудована вебкамера, FireWire, модем і CD-R привід. Це був перший нетбук на ринку — за 9 років до того, як Intel почала розвивати напрямок компактних ноутбуків.

Sony VAIO C1

Надалі ноутбуки серії VAIO також відрізнялися від конкурентів своїм дизайном, ергономікою і часом роботи. Sony випускала тонкі, компактні й потужні ноутбуки, які користувалися популярністю в нішевому бізнес-сегменті.

Але значну частку ринку Sony завоювати не змогла — вона коливалася в межах 1-3% від всіх продажів ПК.

У 2014 році японський автор, який пише про Apple, Нобуюкі Хаясі розповів, що Стів Джобс розглядав можливість випуску VAIO з macOS.

Той зустрічався з колишнім президентом Sony Кунітаке Андо у 2001 році на Гаваях і був готовий «зробити для Sony виняток» і дозволити використовувати macOS. Але переговори ні до чого не привели.

Що пішло не так з VAIO

У лютому 2014 року Sony продала бізнес з виготовлення персональних комп’ютерів японському інвестфонду JIP за 40-50 млрд єн. У компанії залишилося 5% акцій нової фірми. Сама JIP планувала випускати комп’ютери під брендом VAIO на японському ринку.

Продаж VAIO була пов’язана з постійними операційними збитками підрозділу Mobile Products & Communications, яке займалося продажем комп’ютерів. З жовтня по грудень 2013 року збиток підрозділу склав 12,6 млрд єн — у 2012 році він становив 21,3 млрд єн.

У Sony було кілька причин для відмови від VAIO, зазначало видання PC World у 2014 році:

Видання проаналізувало свої огляди на пристрої VAIO з 2008 року і виявило тенденцію — Sony невиправдано завищувала ціни на ноутбуки навіть в бюджетному сегменті.

Іноді «шокуюча» ціна на VAIO з’являлася в заголовках оглядів на пристрої, на зразок «Надмірно підвищена ціна для такої продуктивності» або «Чекайте падіння ціни»:

Цінову політику Sony порівнювали з «податком на Apple»: VAIO пропонувала привабливі пристрої, але дизайну і виконання було недостатньо, щоб виправдати ціни та занижену продуктивність в порівнянні з конкурентами.

Побудувати навколо VAIO такий же ажіотаж, як навколо Mac, не вдалося: на той момент Apple захопила близько 90% всього ринку ноутбуків, вартістю від $1000 — той сегмент, на який цілилася Sony, відзначає PC World.

Середня вартість Windows-пристрою становила менше $500, ПК-індустрія скорочувалася, а нішу недорогих пристроїв зайняли планшети. Тому Sony відмовилася від преміального, але збиткового бренду VAIO і зосередилася на зростаючому попиті на ринку мобільних пристроїв.

Втрата лідерства на ринку телевізорів: перехід від Trinitron до Bravia

У 1959 році Sony випустила перший у світі транзисторний телевізор TV8-301, а в 1968 році запустила торговельну марку Trinitron для інноваційних ЕПТ-телевізорів, а потім і моніторів.

Телевізори Trinitron мали на 25% яскравіше зображення, ніж інші варіанти тієї епохи, а загальна висока якість дозволяла Sony виставляти вищу ціну, ніж у конкурентів.

Sony припинила виробництво Trinitron у 2008 році — за 40 років компанія продала близько 280 мільйонів аналогових телевізорів, бренд мав «бездоганну репутацію», пише CNET.

Але з 2006 року лідером ринку телевізорів стала Samsung — компанія займає це місце вже 15 років.

На це було кілька причин:

У 2014 році колишній президент Sony Каз Хіра виділив телевізійний напрямок в окрему компанію, щоб знизити витрати Sony і виправити її показники: за 10 років збиток від телевізійного бізнесу склав $7,8 млрд.

У першому кварталі 2021 року Samsung займала 32,9% світового ринку телевізорів. У LG – 19,2%, у Sony – 8%.

На чому Sony заробляє зараз

З 2015 року Sony виділила три найбільш перспективні напрямки, які стали основними.

Виторг Sony у 2020 році склав $82,6 млрд (8,5 трлн єн). З них $22,7 млрд приніс ігровий підрозділ — це рекордний показник для ігрової індустрії. Операційний прибуток Sony Interactive Entertainment за 2020 рік склав близько $3,4 млрд, всієї компанії — $ 8,9 млрд.

Фінансові показники Sony за підсумками 2020 року

Основний виторг ігровий підрозділ отримує з продажу цифрових версій ігор і онлайн-сервісів — в першому фінансовому кварталі 2020 року ці фірми займали 83%.

У 2021 році Sony продовжує ставити рекорди: компанія очікує рекордний серед власників платформ виторг від ігор в $26,4 млрд і свій другий кращий прибуток в $2,96 млрд.

Успішно продаються і консолі: випущена в кінці 2020 року PlayStation 5 стала найшвидшою домашньою консоллю Sony — її постачання до кінця липня 2021 року досягли 10,1 млн. Відвантаження PlayStation 4 за весь час складають 116,4 млн.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО: