Хто такі скамбайтери або як чат-боти допомагають боротися з телефонними шахраями

Австралійський стартап Apate хоче покласти край телефонному шахрайству. У цьому допоможуть «балакучі» боти — вони утримуватимуть злочинця на лінії та будуть збирати дані, які стануть у пригоді для боротьби зі спам-дзвінками.

Телефонний шахрай просить назвати пароль. Малкольм, літній чоловік з британським акцентом, збентежено каже: «Що ви маєте на увазі» — Запитує він.

Наступного дня надходить ще один дзвінок. Цього разу слухавку бере Ібрагім, ввічливий чоловік із єгипетським акцентом. «Чесно кажучи, не пам’ятаю, щоб я щось купував, – каже він. — Може, це зробив хтось із дітей, але ж я не винен?»

Шахраї реальні, а от Малкольм та Ібрагім – ні. Це розмовні роботи на базі штучного інтелекту, створені професором Далі Каафаром та його командою. Завдяки дослідженням в Університеті Маккуорі Каафар заснував компанію Apate, названу на честь грецької богині брехні та обману.

Мета Apate — боротися з телефонним шахрайством по всьому світу за допомогою розмовного штучного інтелекту. Компанія використовує наявні системи, що дозволяють телекомунікаційним компаніям перенаправляти дзвінки, які вони ідентифікують як вихідні від шахраїв.

Каафар надихнувся на створення компанії під час сімейного пікніка, коли пожартував над шахраєм, утримуючи його на лінії за допомогою безглуздої балаканини. «Діти посміялися, – розповідає він. — А я подумав, що мета була в тому, щоб обдурити шахрая, згаяти його час, щоб він не розмовляв з іншими».

Наступного дня Каафар зібрав свою команду з університетського Центру кібербезпеки. Він подумав, що має бути спосіб кращим, ніж його жарт під час пікніка. До того ж розумніший, ніж популярна технологія під назвою Lennybot.

До Малкольма та Ібрагіма існував Ленні — літній австралієць і аматор безладних бесід. Цей чат-бот був створений, щоб знущатися з телемаркетологів.

Ленні, у якого хрипкий голос із легким свистом, повторює різні фрази по колу. Кожна фраза звучить після півтори секунди тиші, імітуючи ритм розмови.

Анонімний творець Ленні написав на Reddit, що зробив чат-бот «найгіршим кошмаром телемаркетолога — самотнім старим, який хоче побалакати, пишається своєю сім’єю і не може зосередитися на цілі телемаркетолога». Така тактика отримала назву «Скамбайтинг» (scambaiting).

Як працюють боти Apate

З грудня 2020 року телекомунікаційні компанії в Австралії заблокували майже 2 млрд телефонних дзвінків від шахраїв.

Apate, яка отримала фінансування у розмірі $720 тис. від Управління національної розвідки Австралії, створила сотні тисяч чат-ботів, які прикидаються жертвами. Вони різняться за віком, акцентом, емоціями, особистості та відповідями. Деякі з них наївні, інші – скептичні, треті – грубі.

Якщо телекомунікаційна компанія виявляє шахрая і перенаправляє його в таку систему, як Apate, боти намагаються утримувати співрозмовника на лінії якнайдовше. Вони тестують різні стратегії та поступово покращують свою манеру спілкування.

Крім цього, машини збирають інформацію про те, як довго триває дзвінок, а також коли шахраї з більшою ймовірністю зателефонують, що хочуть дізнатися і які тактики використовують. Це допомагає виявляти нові методи шахрайства.

Кафар сподівається, що Apate зруйнує бізнес-модель шахрайських дзвінків — часто її використовують великі багатомільярдні злочинні організації. Наступний крок – за допомогою зібраних даних попереджати спам-дзвінки та боротися з ними у реальному часі.

Професор кіберзлочинності Університету Нового Південного Уельсу Річард Бакленд вважає, що технології, подібні до Apate, відрізняються від інших видів скамбайтингу, яким зазвичай займаються прості користувачі.

За словами Бакленда, ми можемо помилитися і «атакувати не ту людину». Він каже, що часто люди займаються шахрайством не з власної волі та «не є злими». Деякі скамбайтери також вершать правосуддя самостійно, наприклад зламують шахрая у відповідь.

Бакленд додає: схоже, Apate використовує штучний інтелект на благо — як свого роду «приманку», щоб заманити злочинців і вивідати у них інформацію.

Але хибна ідентифікація відбувається скрізь. Як зазначає професор, потрібно стежити за тим, щоб телекомунікаційні компанії перенаправляли на ботів лише шахраїв. Він також попереджає, що злочинні організації можуть використовувати штучний інтелект для боротьби з шахрайством, щоб навчати свої системи.

«Технологія, яка використовується для обману шахраїв, може бути використана і для обману людей», — каже він.

Scamwatch — сервіс, яким керує Національний центр Австралії боротьби з шахрайством (NASC) за підтримки Австралійської комісії з питань конкуренції та захисту споживачів (ACCC). За словами представника ACCC, шахраї зазвичай говорять від імені відомих організацій і часто підробляють реальні номери телефонів.

Нещодавно Scamwatch розповів про так зване меташахрайство: ті, хто дзвонив, представлялися співробітниками NASC і говорили невинним людям, що щодо них триває розслідування за участь у шахрайстві.

Тим часом в інтернеті процвітає спільнота скамбайтерів, і Ленні залишається одним із його культових героїв.

Одного разу Ленні попросив того, хто дзвонить, почекати хвилинку, коли на задньому плані почулося крякання качок. «Вибачте на це, — сказав Ленні. — То про що ви говорили?

«Поруч із вами є комп’ютер? — нетерпляче спитав той, хто дзвонив. — Маєте комп’ютер? Ви можете підійти до комп’ютера зараз?»

Ленні озвучував ті ж фрази, поки шахрай не вийшов із себе: «Заткніться. Заткніться. Заткніться». «Зачекайте хвилинку», — відповів Ленні, і на задньому плані знову почали крякати качки.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: The Guardian

Читайте также:

8 причин, чому вам потрібний зовнішній диск — навіть якщо вже є хмарне сховище

Що таке цифровий слід: коли він з’являється, як його знайти і видалити

Безкоштовна навчальна програма «Основи кібербезпеки для бізнесу» від Google

4 поради, які допоможуть захистити розумний будинок