Як захистити свої дані? Нотатки параноїка

Майже кожного тижня ЗМІ повідомляють про черговий витік персональних даних. Наприклад, цього літа в мережу витекла інформація про клієнтів Capital One. А за скандалами, пов’язаними з черговою витоком даних користувачів Facebook, весь світ уже спостерігає, як за розвитком сюжету серіалу.

Багатьох користувачів серйозно хвилює безпека власних даних. Про те, як їх зберегти, розповімо нижче.

Порада № 1. Не завантажуйте в мережу скани документів

Сьогодні рідкісний сайт може похвалитися безпекою персональних даних, навіть з сайтів державних структур і компаній іноді витікає інформація про користувачів. Тому варто повідомляти мінімум інформації про себе стороннім сайтам і постаратися не завантажувати скани документів, наприклад, прав або паспорта.

Через «дірки» в системі безпеки фотографії можуть проіндексувати пошуковики. Далі нейромережі в пошуку по картинках зроблять свою справу і знайти зображення конкретного паспорта за відповідним запитом зможе будь-хто.

Для редагування зображень того ж паспорта, наприклад, краще використовувати офлайн-програми, встановлені на телефон або комп’ютер, а не онлайн-редактори зображень. Залежно від того, як сервіс реалізований технічно, ці дані також можуть потрапити в загальний доступ.

Порада №2. Пам’ятайте про рекламу

Кожен раз, коли ви вводите дані в будь-який сервіс (як з комп’ютера, так і з телефону), пам’ятайте, що ви передаєте ці дані не тільки сервісу, але і всім його рекламодавцям.

Вказали домашню адресу в Google Картах? Вітаємо – Google знає, де ви живете, і може точніше показувати вам рекламу. Так, дані у них знеособлені, але все ж. Заповнили онлайн-заявку на отримання страховки на авто? Вітаємо, сервіс знає вашу стать, вік і марку машини. Якщо хочете приховати цю інформацію, йдіть у відділення страхової компанії. Вказали дату народження, щоб інтернет-магазин дав знижку в цей день? Відмінно — повідомили магазину ще трохи інформації про себе. Вказали адресу доставлення при оформленні замовлення? Круто, інтернет-магазин може потім зіставити, що знаходиться за цією адресою. Якщо офісна будівля — швидше за все, це ваша робота, якщо житловий будинок — швидше за все, це ваша домашня адреса. І записати це собі в CRM.

Навіть якщо ви почали вводити дані, але не відправили форму, вебмайстер в теорії може відстежити ваше взаємодію з нею і відправляти все, що ви вводите, собі на сервер. Не факт, що це відбувається, але проте це можливо.

Основна проблема тут в тому, що все це робить наше життя зручніше. Оформлення заявки на іпотеку онлайн заощаджує час, вказання домашньої адреси в навігаторі дозволяє зручніше будувати маршрут, просто сказавши Siri «поїхали додому». Складно від цього відмовитися.

Порада №3. Не заводьте акаунти ні на яких сервісах

Якщо ви хочете залишати про себе мінімальне число даних в інтернеті, доведеться:

  • видалитися з усіх соцмереж (або вказувати там свідомо неправдиві дані);
  • не заводити акаунти та не авторизуватися ні на яких сервісах, бо будь-який факт входу в обліковий запис дозволяє краще агрегувати дані та пов’язувати їх з минулими візитами,
  • складати більш цільну картину про користувача;
  • користуватися не зручними браузерами, які збирають про вас дані, а TOR;
  • користуватися тільки повністю анонімними пошуковими системами, які не збирають дані користувачів, наприклад, DuckDuckGo;
  • не використовувати сервіси так чи інакше пов’язані з компаніями, які щось продають (в тому числі рекламу). Наприклад, відмовитися від WhatsApp – він належить Facebook. Адміністрація, звичайно, обіцяє, що там все анонімно, але скандали з витоку персональних даних з Facebook були. Те ж саме стосується пошти. Gmail – це сервіс найбільшої рекламної площадки, а будь-яка інформація про користувачів робить рекламу більш ефективною. Так що використовуйте захищені поштові сервіси, не пов’язані з рекламою, наприклад, Tutanota.

Порада №4. Вимикайте Wi-Fi на телефоні

Вимикайте Wi-Fi на телефоні, коли не користуєтеся їм. Все більшої популярності набирають Wi-Fi-радари, які збирають інформацію про факт відвідування вами якихось місць, щоб потім, наприклад, показати рекламу.

Ви просто гуляєте по ТЦ, а телефон, якщо на ньому включений Wi-Fi, сканує доступні мережі й заодно передає Wi-Fi-радару інформацію про себе. Необов’язково навіть підключатися до мережі.

Порада №5. Придумайте надійний пароль до хмарного сховища

Окрема тема — хмарні сховища. Це дуже зручно, ваші файли завжди з вами в будь-якій точці світу, де є доступ в мережу, але у такої зручності теж є ціна. Витік даних трапляються й у самих сервісів, та й аккаунт ваш можуть зламати. Був уже не один скандал зі зломами облікових записів зірок і витоками особистих фото.

Так що якщо вже користуєтеся якимось сервісом, придумайте надійний пароль, періодично його міняйте. А також вибирайте хмарне сховище, яке не було замішано в скандалах зі зломами та витоками й ніяк не пов’язане з сервісами, які продають рекламу. Наприклад, Dropbox.

Такі рішення, правда, як правило, будуть найдорожчими. Але пам’ятайте — немає нічого безкоштовного. Якщо ви безкоштовно користуєтеся хмарним сховищем, значить, ви заплатили за це своїми даними та показами собі реклами.

Для того, щоб залишати якнайменше даних про себе, доведеться частково стати параноїком. Це підійде далеко не всім: мало хто готовий замислюватися про кожну свою дію в мережі.

Наша порада: кожному встановити для себе розумний бар’єр. Наприклад, не відправляти в мережу дані своїх документів і не повідомляти якісь дуже особисті саме для вас відомості. За замовчуванням вважайте, що все, що потрапило в мережу, там і залишиться. Тому думайте, перш ніж щось передати.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Читайте также:

5 причин, чому Web 3.0 менш безпечний, ніж Web 2.0

Як спеціальні датчики можуть дізнатися про пожежу ще до її виникнення

10 найстрашніших комп’ютерних вірусів в історії

Як влаштована робота модератора метавсесвіту