«Нас не цікавить бізнес-модель YouTube» — команда відеосервісу Mymobstr

Сервіс відеотрансляцій не є суперунікальною технологією. Подібні функції пропонує YouTube, Periscope та багато інших. Український стартап Mymobstr, один з резидентів iHUB, вирішив підійти до цього безперечно модного напрямку з іншого боку: не трансляція за бажанням оператора, а трансляція по запиту кінцевого глядача.

Андрій Булавінов (ліворуч) та Євген Титов (праворуч)

Андрій Булавінов (ліворуч) та Євген Титов (праворуч)

— Як був створений ваш стартап? Коли винайшли ідею, що була закладена в основу бізнесу?

На початку цього року мій знайомий, що проживає в Америці, купив машину і вирішив показати вулицю, де живе. Він проїхав у машині, попередньо ввімкнувши на телефоні Skype в режимі відеозв’язку. Тим самим він ніби забезпечив пряму відеотрансляцію по Skype. При розмові з ним ми відчули щось на кшталт ефекту присутності, коли можна задавати оператору питання і отримувати відповіді у реальному часі. Це наштовхнуло на ідею забезпечити можливість під’єднання до будь-якої людини у будь-якому місці з проханням показати на відеокамері все, що є навколо.

В підсумку це вилилося в проект, який ми назвали Mymobstr (скорочено My Mobile Stream) — трансляція на замовлення з прив’язкою до мапи. У квітні цього року ми розпочали роботу над проектом більш активно. На даний момент у нас вже є функціональний сайт (на стадії MVP – minimum viable product) і програмний додаток для Android, на якому можна замовляти, переглядати та створювати стріми (потокове відео), причому як за гроші, так і безкоштовно.

Взагалі, онлайн-трансляції – це досить новий ринок, і він став можливий завдяки розвитку мобільних телефонів та інтернету 3G. Ще 3-5 роки назад про це і мріяти не можна було, оскільки покриття мобільного інтернету було невеликим, а швидкість дуже низькою. Але зараз смартфони здатні знімати відео і одночасно передавати його в інтернет. За півроку цей ринок виріс більш ніж в 2 рази завдяки таким компаніям як Periscope та іншим, що займаються онлайн-стрімінгом. Але хоча ці компанії ростуть як гриби після дощу, в них нема певної спеціалізації. Наприклад, Periscope, що зараз належить Twitter – просто стрімінговий сервіс від людей, які хочуть потішити своє «почуття власної важливості», транслюючи як вони сплять або відпочивають. Нам здається це мало цікавим.

Саме головне – в користувачів немає можливості замовлення трансляції. Відео показує тільки те, що хочуть самі оператори. А я хочу замовляти та дивитися саме те, що мені цікаво. Наприклад, хочу побачити світанок в Каліфорнії або виверження вулкану в Ісландії. Тому головна відмінність нашої системи в тому, що кінцевий користувач можеш замовити сервіс зйомки відео — а оператор за це може отримати гроші.

— Чому ви обрали саме Android для старту?

Тому що на цій платформі швидше відбувається розробка. Адже при публікації iOS-програми на AppStore потрібно більше двох тижнів чекати на погодження кожного релізу. Та паралельно ми почали розробляти додаток для iOS, який буде мати ті самі функції, що і продукт для Android.

— Скільки людей працює зараз над проектом?

Наша команда складається всього з трьох учасників – Андрій Булавінов, я — Євген Титов, і Дмитро Безкоровайний. Андрій – автор ідеї і менеджер продукту. Дмитро займається розробкою сервіса і білінгом. Я займаюсь дизайном.

Основна відмінність Mymobstr — прив'язка до місцевості

Основна відмінність Mymobstr — прив’язка до місцевості

— За які кошти ви проводите розробку? У вас вже є інвестор?

Ні. Поки що ми все робили за власний кошт. До початку роботи над Mymobstr всі учасники команди працювали в IT або мали власний IT-бізнес.

В даний момент ми шукаємо інвестиції для перевірки гіпотез, тобто проведення невеликих рекламних кампаній, які потім проаналізуємо, щоб зрозуміти, в яку сторону нам далі рухатись. Після перевірок цих гіпотез ми підемо за інвестиціями для маркетингу, щоб розвивати наш сервіс.

Це етап так званого preseed-інвестування, коли інвестують в компанію, яка ще не має перевіреної бізнес-моделі. У нас вже є плани по кошторисам, що нам потрібні на перший, другий, третій рік розвитку по кількості залучення користувачів.

Наразі ми дуже вдячні iHub, на базі якого працюємо. Завдяки їм ми отримуємо масу корисних контактів, проводимо безліч цікавих зустрічей, тобто це дуже позитивна українська ініціатива. Загалом iHub – це фактично центр підтримки підприємництва, хоча є певні функції і від інкубатора.

— Які способи монетизації передбачаються?

У нас є декілька варіантів розвитку проекту. І є кілька гіпотез стосовно того, де будуть знаходитись гроші в нашому проекті. Для перевірки цих гіпотез нам потрібно провести невеликі рекламні кампанії, щоб з’ясувати, хто наші користувачі і наскільки вони готові платити. Тому що трансляція може бути як безкоштовною, так і за гроші. Тож важливо розуміти, який зараз настрій на ринку, і чи зможуть пересічні люди платити, скажімо, за трансляцію гарячих подій. Чи вони готові платити за дистанційний перегляд певних локацій, наприклад, огляд нерухомості.

В нас є функція, коли на певній локації знаходяться 3-4 стрімери і людина може перемикатися між камерами цих стримерів. Це фактично онлайн-режисура: те, що роблять професійні пересувні телестудії, які коштують дуже дорого. А тут це можна робити завдяки декільком мобільним телефонам і 3G-інтернету.

— Все ж таки, хотілося би знати детальніше…

Ми плануємо отримувати комісію з платних трансляцій, або з коштів, зібраних на краудфадинг-трансляції. Також маємо наміри просувати звичайну відеорекламу. Наприклад, людина має свій готель. Вона може зняти стрім-відео зі свого готелю. Якщо люди будуть дивитися цю трансляцію, то власник готелю буде платити за кожний перегляд.

Крім того, плануємо просувати рекламні pre-rolls, post-rolls, але в цьому напрямку будемо тісно працювати з партнерами, які будуть це відео показувати, наприклад, на своїх ресурсах.

Також хочемо просувати перепродаж відео. Наприклад питаємо користувача, чи можемо ми далі перепродавати його відео. Якщо він погоджується, то ми даємо можливість викупити відео ТВ або новинним компаніям і частину коштів з цієї покупки отримує користувач, який зняв. Таким чином, створимо біржу контенту.

Готові онлайн-стріми можна переглянути на сайті. Платні відеотрансляції будуть доступні за гроші

Готові онлайн-стріми можна переглянути на сайті. Платні відеотрансляції будуть доступні за гроші

— Яким чином забезпечуєте якість зйомки відео? Адже камери на смартфонах не завжди забезпечують високу якість; до того ж багато що залежить від майстерності самого оператора

По-перше, ми розробили для цього спеціальну систему рейтингу. По-друге, досвід показав, що відеоролик, знятий на мобільному телефоні, також користується популярністю. Адже користувачі вже давно знімають відео на мобільні телефони, завантажують його на YouTube і доволі часто заробляють гроші завдяки переглядам з рекламними вставками. Чому б їм не заробляти завдяки трансляціям на замовлення?

Що стосується якості, то ми можемо робити трансляцію навіть в форматі 4К. Головне — надійний швидкісний Інтернет, адже одна секунда відео в 4К-якості займає до 20 МБ. Зараз ми пропонуємо дві категорії якості: Standart quality и High quality. Standart – це 320х240 пікселів, і для цього достатньо навіть якісного каналу EDGE. Висока якість — це 800х420 пікселів, але потрібний канал 3G. У нас абсолютно така сама якість відео, як на YouTube. А якість трансляції обирає той, хто знімає відео.

— Чи є обмеження по часу трансляції?

Ніяких обмежень немає, ми запускали камеру на всю ніч для тесту. Трансляція не перевантажує сервер, оскільки один кадр вийшов — наступний зайшов.

— Як ви плануєте популяризувати сервіс?

Звичайно, ми б хотіли, щоб наш програмний додаток був у кожної людини на мобільному телефоні. Адже в цьому випадку, уявіть собі, ви зможете побачити будь-який куток світу через 10-15 секунд після замовлення. Це дуже цікава та перспективна пропозиція. Наприклад, турист хотів би поїхати в певний готель на курорті, але не знає, як там все виглядає насправді. Він може замовити трансляцію і після того зробити для себе висновки, чи є сенс туди їхати.

Думаємо, що ми спочатку сконцентруємось на якихось певних галузях, припустимо на новинах, на туристах, і можливо, на якихось дистанційних сервісах, наприклад, переглядах автомобілів або нерухомості. Це області, де найбільш великий запит на такі послуги. Дійдемо і до звичайного користувача, але це довгий шлях, як у YouTube, у Twitter. Та звичайному користувачу це може бути цікаво, тому що він зможе заробляти гроші на мобільному телефоні.

— В чому головна відмінність вашого сервісу від того ж YouTube?

Основне завдання YouTube – перегляд відео, а не зйомка в певній локації на замовлення. По-перше, в YouTube немає можливості довести, звідки це відео було знято, по-друге, неможливо відшукати відео по критерію адреси. Там дуже погано реалізований пошук.

Перевага використання нашого додатку – це аутентичність відео, час зйомки і прив’язка його до місця. Адже можна і зараз знімати якісь події на телефон, надсилати відео на YouTube, але важко довести, що це відео знято в певний час, в певному місці, що воно не було потім відредаговано.

— Тобто якщо кінцевий користувач опинився у цікавому місці і в потрібний час, і у нього встановлено ваш додаток, то він має шанс отримати замовлення на трансляцію?

Так, це вірно. Більш того, ми збираємось працювати з державною ініціативою Kyiv Smart City. Пропонуємо їм використовувати наш сервіс для контролю за містом. Якщо громадянин побачив щось цікаве в Києві, або навпаки, виявив певні проблеми, наприклад, якусь аварію, він може зняти це на відео, надіслати в органи влади або поширити чи продати в ЗМІ. Для таких ініціатив наша система буде корисна.

— Хостинг відео займає багато місця. Де ви збираєтесь зберігати відеоматеріали?

Ми плануємо використовувати різні хмарні сервіси та YouTube. Але така важлива деталь: ми не є хостінг-провайдером відео. Ми забезпечуємо лише трансляції в реальному часі. Нам не потрібно довго зберігати відеоматеріали. Якщо ми будемо бачити, що відео не користується популярністю, то будемо його видаляти через певний час. Ми не збираємося копіювати модель YouTube.

Термін зберігання буде залежати від активності та популярності відео. Популярні відео ми будемо завантажувати на той же YouTube. Та слід зазначити, що оригінал відео завжди залишається у користувача.

— Крім успіхів, у роботі команди зазвичай є складнощі. З чим довелося зіткнутись вам і як ви це подолали?

Були проблеми з впровадженням технології Real Time Video на Android. Це дуже нетривіальна задача для розробки. Та думаю, що більшість складнощів в нас ще попереду. Оскільки подібних сервісів ми не зустрічали, мені здається, що основна складність на нашому шляху пов’язана з готовністю людей купувати трансляції і також відповідністю цих трансляцій замовленням. Щоб подолати цю проблему, ми будемо особисто працювати з користувачами, які найбільш популярні. Також плануємо впровадити систему рейтингів, випускати різні навчальні матеріали, які будуть пояснювати, як потрібно знімати, щоб отримувати гроші. Крім того, почнемо працювати з журналістами, які вже мають досвід того, як мають готуватися матеріали, щоб надати їм можливість продавати свої матеріали на телеканали.

Читайте также:

10 бизнес-трендов, которые стали знаковыми для 2010-ых

Кращі додатки та ігри 2019 року від Google Play

Microsoft інтегрує технологію DNS over HTTPS в Windows 10

6 секретів успішного маркетингу у свята