16 важливих речей при спілкуванні команди стартапу із журналістами

Робота з журналістами — нова і досить хитка сфера діяльності для більшості вітчизняних стартапів. Саме тому не зайвим буде нагадати про деякі важливі принципи, котрих варто дотримуватись команді та керівникам стартапу під час спілкування із пресою та онлайн-ЗМІ. Дотримання цих нескладних правил зекономить чимало нервів, часу та зусиль і вам, і журналістові видання, до якого ви звертаєтесь із пітчем свого стартапу чи пропозицією матеріалу про ваш проект.
 
1. Журналіст хоче класний матеріал, герой матеріалу — просування компанії, імені. Тому намагайтесь дати щось таке, заради чого журналістові варто приділита вам час, а ви зможете розказати про себе. Ніхто не читає нудних прес-релізів про те, що у вас збільшилась команда чи з’явились додаткові інвестиції для переробки якоїсь важливої опції.
 
2. Дізнайтеся який текст вийде у результаті: коментар, інтерв’ю, цитата. І для якого видання. Дуже часто журналісти співпрацюють одночасно із кількома виданнями чи сайтами, тому для різних видань можуть підготувати різні формати матеріалів за участю одного і того ж проекту.
 
3. Інтерв’ю — це готовність відповідати на УСІ питання: про дитсадок, про гроші, про партнерів. Якщо ви вважаєте якісь теми «незручними» чи «понад компетенцію журналіста», тоді ймовірно, вам не варто взагалі організовувати інтерв’ю, обмежтесь прес-релізом (і тут ми згадуємо про «прес-релізи ніхто не читає» із першого пункту).
 
4. Наперед придумайте легенду — шаблони відповідей. Особливо у «слизьких місцях» та цифрах. Команда має знати легенду. Не дуже гарно, коли провідний розробник, заскочений журналістом зненацька на конференції, хакатоні чі в кулуарах виставки, не може дати впевнених відповідей на поширені питання і посилається на те, що про це знає лише СЕО / СТО.
 
5. Інтерв’ю = 1,5 години. Не намагайтесь давати інтерв’ю наживо чи під диктофон — і при цьому «вкластися у півгодини». Але й не захоплюйтесь несуттєвими подробицями, затягуючи час: швидше за все, журналіст все одно позбавить фінальний варіант матеріалу всієї цієї «води».
 
6. Процес створення матеріалу тривалий і залежить не лише від журналіста, тому дедлайнів немає, матеріал може вийти через місяць. Підганяти редакцію чи перепитувати «ну коли вже» — не дуже гарно. А от герой матеріалу має дотримуватися дедлайнів, тому відповіді, надіслані в інтернет-видання за місяць після вказаного вам терміну, швидше за все вже нікому не потрібні. Зайнятість чи форс-мажор не є достатнім виправданням; якщо ви чи ваш партнер по стартапу не встигаєте обробляти запити від ЗМІ — найміть піарника чи хоча би секретаря, який буде цим займатися.
 
7. Інтерв’ю варто погоджувати. Одразу домовтеся про деталі погодження: імена, цифри-дати, цитати. Не треба правити формат інтерв’ю чи помилки — це робота випускового редактора того видання, котре буде його публікувати.
 
8. Слідкувати за словами. Уникайте матюків, сленгу та абревіатур, незрозумілих для людей поза межами стартап-індустрії та інтернету. Пам’ятайте, що 80% читачів будуть чути про вас вперше — тож не псуйте враження про себе.
 
9. Проект потрапляє у фокус журналіста за рекомендацією чи через соцмережі. Активно працюйте з колом знайомих, партнерів та колег, ведіть сторінки проекту в соцмережах.
 
10. Про що можуть написати журналісти: виняткові цифри по росту клієнтів, отримання інвестицій (від $20к), унікальна фішка (круто, смішно, несподівано). Головні питання: чому про вас мають написати, чому це важливо? Якщо у вас є чітка відповідь та вагомий інформаційний привід — про вас напишуть. Якщо ні — швидше за все, див. вище пункт про стандартні прес-релізи.
 
11. Завжди можна попросити поставити посилання на проект у публікації. Це цілком нормальна практика, вам не відмовлять.
 
12. Записане на диктофон — власність журналіста. Вимагати внести правки в сказане чи видалити запис — не у вашій компетенції.
 
13. Герой матеріалу — співавтор. Тому можна попросити зазначити ваші вихідні дані в публікації вашого інтерв’ю, коментаря чи колонки на сайті видання.
 
14. Ви можете подати до суду за наклеп чи перекручення інформації. Таке стається нечасто, але у випадку, якщо журналіст все перекрутив чи спотворив початковий текст, наданий вашою прес-службою, ви в праві захищати власну ділову репутацію.
 
15. Підготуйте прес-кіт. Якщо часу немає, попросіть видання прислати професійного фотографа, аби він зробив знімки. Але найкраще подбати про це заздалегідь: у випадку, якщо у вас буде брати коментар чи інтерв’ю одразу декілкьа видань, ви зможете оперативно надати ілюстративні матеріали, скріншоти та фото команди.
 
16. Діліться відкритими джерелами аналітики ринку. Експертна думка та коментар дозволять вам частіше потрапляти до різних підбірок, опитувань та аналітичних публікацій від різних медіа.
 
 
За матеріалами блогу Ігоря Стефурака (GrowthUP)

Читайте также:

Кращі бібліотеки: Америка, Азія, Африка та Австралія

Як навчити дітей матеріальної відповідальності в епоху безготівкових розрахунків

Кращі бібліотеки світу: Європа

Як уникнути вигорання після відпустки? Дієві поради