5 проектів із 1991 Open Data Incubator — як змінити інфраструктуру країни

9 лютого 2017 року в інкубаторі 1991 Open Data Incubator відбулася презентація 5 проектів, спрямованих на припинення корупційних схем та покращення роботи інфраструктурних підприємств України. Розробники працювали не навмання: в процесі аудиту Мінінфраструктури фахівцями Deloitte Україна було знайдено безліч проблем, і кожен з продуктів вирішував конкретну.

Міністр інфраструктури України Володимир Омелян, що був присутній на презентації, пообіцяв підтримку проектам. За його словами, міністерство повинно дотримуватися відкритих стандартів, тобто вся його діяльність має бути прозорою і публічною, доступною для аналізу з боку громади:

«Ми свідомо пішли на такий непростий крок — відкрити доступ до всіх даних. Всі представлені проекти, що базуються на відкритих даних, необхідно реалізувати та впровадити. Притому це повинен бути саме комерційний та прибутковий проект, який не буде існувати виключно за рахунок зусиль волонтерів.»

 Володимир Омелян: «Вся інформація по роботі міністерства інфраструктури має бути публічною, а діяльність — прозорою»

Володимир Омелян: «Вся інформація по роботі міністерства інфраструктури має бути відкритою та  публічною, а діяльність — прозорою.»

Чому такі ІТ-сервіси на базі відкритих даних можуть бути вигідні для державних органів та українського бізнесу, легко пояснити на прикладі «Укрзалізниці». Рухомий склад в сегменті вантажних перевезень нараховує близько 70 тисяч вагонів. Оренда кожного вагону обходиться від 500 до 1000 грн за годину. В гарячий сезон вагонів для всіх замовників не вистачає, але «ділки» від «Укрзалізниці» за певний хабар таки «знаходять» вільний вагон. Якщо реалізувати систему відстежування усього рухомого складу «Укрзалізниці», то вагони не будуть простоювати і підприємство отримує додатковий прибуток у розмірі декількох мільйонів гривень щоденно. Крім того, підприємцям не доведеться давати хабаря, адже пошук вагонів буде абсолютно прозорим.

Звичайно, корумпована система державних чиновників буде чинити сильний опір будь яким реформам, в тому числі і тим, що базуються на ІТ-сервісах. Втім, генеральний директор «Майкрософт Україна» Надія Васильєва, впевнена, що дороги назад немає:

«Так, коли мова іде про корупцію, то  чиновники проявляють чудеса винахідливості, але навряд чи вони зможуть обдурити технології штучного інтелекту. По перше, всі дії чиновника будуть записані в хмарному сховищі, де він вже нічого не зможе змінити. По друге, відбувається постійний процес машинного навчання. Таким чином, три технології є запорукою успіху — це великі дані, машинне навчання та штучний інтелект.»

Крім того, Надія Васильєва акцентувала, що не тільки корупція приводить до втрат, адже є ще й проблема неефективного керування. Інформаційній технології дозволяють більш глибоко аналізувати бізнес-процеси і оптимізувати діяльність підприємства.

Як відзначив Денис Гурський, засновник ГО SocialBoost та співзасновник Інкубатора 1991: «Цей набір став першим, направленим на розробку сервісів для вирішення проблем конкретного міністерства. Всі проекти є доволі простими та легкими для впровадження». Під час інкубації проекти пройшли випробування та доопрацювання разом з більш ніж 30 менторами. Найсильніші топ-менеджери та консультанти країни разом з фахівцями Міністерства інфраструктури допомагали стартапам створити пілотну версію продукту та підготувати презентацію до ДемоДня.

Розкажемо детальніше про стартапи, що забезпечують прозорі процеси управління інфраструктурою країни та допомагають налагодити взаємодію між державою та громадськістю.

7 red lines: відстежування кожного вагону

Щодня по коліям «Укрзалізниці» ходять десятки тисяч вагонів. Якщо реалізувати технологію відстежування кожного вагону, можна буде контролювати де він знаходиться , з якою швидкістю їде, наскільки сильно завантажений. За словами Антона Бережного, керівника проекту, з технологічної точки зору пілотний проект виглядає наступним чином.

На 7 вузлових станціях, через які проходить 70% усього трафіку, необхідно встановити 100 камер. Це можуть бути як звичайні FullHD відеокамери, так і лазерні інфрачервоні (типу LIDAR). Завдяки такому обладнанню вагони можна ідентифікувати навіть в повній темряві. Передбачається, що камери встановлюють на висоті 2,5-3 м. Коли проходить поїзд, камера фотографує кожен вагон в декількох форматах, найбільш прийнятних для розпізнання. Ідентифікація відбувається за серійним номером або характерними ознаками кожного вагону (наприклад, є певні плями чи пошкодження корпусу вагону, колір тощо). Завдяки цьому вагон можна визначити навіть в тому випадку, якщо він не має серійного номеру.

Кожний вагон можна ідентифікувати по типу, по серійному номеру та по іншим характерним ознакам

Кожний вагон можна ідентифікувати за серійним номером чи іншими характерними ознаками

Антон Бережний зазначає: поки законодавчо дозволено підраховувати лише кількість вагонів. Але й це дає можливість порівнювати реальне число вагонів у потязі з тими цифрами, що оформлені за документами, і викривати зловживання або помилки логістики. Крім того, система в деяких випадках може виявляти перевантаження вагону. Наприклад, якщо взяти вантажний вагон під вугілля, то він має бути заповнений на 2/3 за висотою. Якщо камера визначає, що він завантажений більше, то це свідчить про те, що він перевантажений. Може бути й зворотна ситуація, коли вагон недовантажений. Для цистерн та закритих вагонів можна визначати завантаженість вагону за деформацією пружин.

Карта вузлових залізничних станцій в Україні

Карта вузлових залізничних станцій в Україні

Сервіс 7 red lines не може однозначно свідчити про якісь проблеми чи корумповані дії на залізниці, поки що він просто фіксує наявну ситуацію з рухомим складом. Але з часом, після істотного накопичення даних та підключення аналітичного блоку, вже можна буде робити висновок, де і що не так. Загальна вартість пілотного проекту, який покриває 70% трафіку, складає приблизно 50 тисяч євро, встановлення кожної камери — приблизно 500 євро. В рамках пілотного проекту передбачається тестування та доробка технології, далі планується суттєве розширення типів даних, що  обробляються, та інтеграція з існуючими системами звітності. Подібні системи, які відстежують переміщення кожного вагону, вже давно створено у багатьох країнах Європи.

В Україні поки що реалізація даного проекту просувається не дуже швидко в силу різних причин. Так, організатори відзначають, що оскільки будь-яке фотографування на залізниці суворо заборонено, майже 1,5 міс було витрачено на переговори з «Укрзалізницею» для отримання дозволу встановити камери відеоспостереження.

«Еквиток»: мікрокредитування та автоматичний викуп проїзного

Як відомо, пасажирські і приміські перевезення є основним джерелом збитків «Укрзалізниці». По-перше, це зумовлено низькими і дотаційними цінами на квитки, по-друге — застарілою моделлю комунікації із пасажирами. Олександр Царук, CEO проекту «Еквиток», має намір підвищити ефективність продажу проїзних документів та надання супутніх сервісів пасажирам. Серед головних переваг сервісу та мобільного додатку — бот, що здатен автоматично купувати квиток на задану дату. Якщо вільних квитків зараз немає, є функція бот-моніторингу квитків із автоматичним викупом. Ця функція буде весь час відстежувати наявність квитків на потрібну дату та напрямок. Як тільки з’явиться вільний квиток (наприклад, хтось з пасажирів відмовиться від раніше купленого квитка та поверне його в касу) бот миттєво його викупить. У випадку, якщо на місце в потязі претендує одразу декілька покупців, що користуються таким бот-сервісом, квиток отримає той, хто запропонує найбільшу суму. Також «Еквиток» пропонує сервіс мікрокредитування при купівлі квитків. Це може бути корисним, якщо у вас немає грошей, але треба терміново їхати. Наведені вище функції планується впровадити вже у березні 2017-го.

На наступному етапі розробники планують підключити можливість бронювання квитків у населені пункти, де немає потягів і де треба пересідати на автобус, маршрутку, таксі та інші види транспорту. Ось як це буде виглядати в майбутньому: ви їдете в місто Косів — залізничної колії там немає. Тому «Еквиток» пропонує вам спочатку квиток до Чернівців, а далі ви можете зробити пересадку на електричку до Вижниці, після чого автобусом чи маршруткою рушити до Косова. Більш того, якщо пересадка займає багато часу, сервіс запропонує вам обід у придорожньому кафе зі знижкою.

Так «Еквиток» дозволить збільшити попит на квитки, підвищити частку електронних квитків, забезпечити зворотній зв’язок із пасажиром та надати додаткові доходи від реклами. Сумарний ефект за рік може складати до 500 млн грн. При цьому пасажири отримують сервіс купівлі проїзних документів у кредит, бот-моніторинг квитків із автоматичним викупом та сервісний додаток із платіжними інструментами.

«Розумна країна»: залиш свій відгук про отримані послуги

Кожен, хто хоч раз користувався послугами державних органів, знає, що далеко не завжди там надають якісний сервіс. Проект «Розумна країна» дозволяє будь-якому громадянину залишити свій відгук про якість обслуговування держкомпаній і держустанов — «Укрпошти», «Укрзалізниці», «Укравтодору» та інших. Наприклад, ви їхали у певному потязі, там було дуже холодно, до того ж провідник грубо спілкувався із пасажирами. Той, кому не сподобався такий «сервіс», може одразу залишити скаргу через інтернет. Далі зібрана статистика за хорошими чи поганими відгуками дозволить керівникам відділів та департаментів контролювати роботу провідників, ремонтних бригад, менеджерів відділень та преміювати працівників, — а топ-менеджери зможуть контролювати роботу всієї компанії.

В рамках презентації в 1991 Open Data Incubator було представлено ще 2 проекти: 8 KOLO — це сервіс, що генерує доказову базу для проведення розслідувань на базі відкритих великих даних; та Bi Bot — сервіс, що візуалізує зв’язки та бізнес-аналітику в сфері публічних фінансів.