Засновнику компанії потрібно не тільки добре вивчити ринок, придумати відмінну бізнес-ідею і зрозуміти, як отримувати дохід з її допомогою, а й знайти гроші на запуск проєкту. Існують різні варіанти залучення коштів, кожен з яких пов’язаний з певними наслідками. Як вибрати з них той, який підходить конкретному бізнесу?
Відповідь на це питання залежить від багатьох факторів. Чи може бізнес скорочувати витрати та реінвестувати доходи, щоб добитися органічного зростання? Або компанії потрібно якомога швидше випустити продукт або послугу, вкластися в маркетинг, показати бренд публіці та завоювати свою частку ринку швидше конкурентів? Чи є у засновника фінансова подушка, або йому доведеться виплачувати собі зарплату? Чи потрібно компанії наймати співробітників, враховуючи, що необхідність щомісячних виплат може стати складним завданням в перші місяці роботи проєкту?
Прогноз доходів і витрат
Щоб відповісти на ці питання, потрібно зробити прогноз грошового потоку. Найкраще підготувати кілька сценаріїв: оптимістичний — залучення великих інвестицій та як наслідок швидке зростання бізнесу, реалістичний — поступовий розвиток, а також найпесимістичніший — на той випадок, якщо компанії не вдасться отримати очікуваний дохід.
Прогноз повинен бути досить детальним: потрібно розрахувати передбачуваний дохід в місяць, відняти від нього витрати (витрати на зарплату, оренду, дослідження і розробку, маркетинг і так далі) і закласти певну суму на випадок непередбачених обставин. При цьому треба пам’ятати, що плани можуть серйозно відрізнятися від реальності. Велике значення мають терміни здійснення закупівель або укладення контрактів, а також дати виплати податків.
Прогноз краще оформляти у вигляді таблиці: її чітка структура допоможе краще організувати дані та оцінити реалістичність ідеї. На його основі можна буде розрахувати розмір необхідних інвестицій.
Бутстреппінг
Цей варіант дозволяє обійтися без допомоги банків і фондів. Можна використовувати особисті заощадження тільки на першому етапі, щоб переконатися, що бізнес-ідея працює, або вкладатися до тих пір, поки компанія не почне генерувати достатній обсяг виторгу для реінвестування. Засновники однієї компанії запустили свій бізнес в 1992 році на £2000, який вони взяли в борг у мами. Вона запропонувала суворі умови: гроші необхідно було повернути через шість місяців, в іншому випадку 50% бізнесу діставалося їй. Такий підхід виявився досить мотиваційним, і через 182 дні вони повернули борг з відсотками.
Не у всіх є достатня кількість вільних коштів або родичі, які здатні позичити необхідну суму. Крім того, сама бізнес-ідея може виявитися капіталомісткою та вимагати більших попередніх інвестицій (наприклад, на розробку і створення продукції та маркетинг).
В цьому випадку у засновників бізнесу є два варіанти:
- Взяти в борг. Кредит доступний для компаній, які вже генерують стабільний дохід, володіють акціями або ліквідними активами (наприклад, обладнанням).
- Продати частку в компанії. Тобто фактично продати частину бізнесу. Цей спосіб підходить для стартапів, яким потрібно вкластися в маркетинг або розробку продукту, і тільки після цього вони зможуть отримувати дохід.
Джерела фінансування також можуть бути різними.
1. 3F — friends, family and fools
3F — friends, family and fools (друзі, родина і дурні) – класична формула залученого капіталу. Часто це найпростіший та найшвидший варіант, але він підходить не всім: такий підхід може стати причиною зіпсованих відносин з близькими, якщо бізнес натрапить на труднощі. Ще одна можливість — спеціальні програми для стартапів. У Великобританії держава надає компаніям суми розміром до £25 тис. (майже мільйон гривень) під 6% без комісії. Такий кредит не передбачає особисту відповідальність, тому, якщо бізнес не зможе його погасити, борг не пошириться на особисті кошти засновника компанії.
2. Банки
Варіант для компаній, що генерують дохід. Виконуючи вимоги держави, банки створюють програми підтримки бізнесу. Такі пропозиції зазвичай припускають особисту відповідальність засновників бізнесу (як мінімум в перші роки його існування) — так кредитні організації захищають себе від можливих ризиків. Якщо компанія не зможе платити по рахунках, позичальник може втратити будинок.
3. Майданчики P2P-кредитування
Майданчики типу Funding Circle оцінюють ризики, ліквідність і вартість активів компаній і дають можливість приватним особам вкладати гроші під вищі відсотки, ніж вони могли б отримати в банку.
4. Гроші засновника
Якщо ви вірите у свій бізнес та потребуєте інвестицій до отримання доходу і хочете заощадити, можна використовувати власні кошти або знайти бізнес-партнера, який зможе внести частину необхідної суми та стати вашим співзасновником. Такий підхід може допомогти надалі, якщо ви вирішите залучити фінансування за допомогою випуску акцій — готовність засновників ризикнути власними грошима підвищує довіру інвесторів.
5. Ангельські інвестиції
Як правило, бізнес-ангели роблять вклад в обмін на частку в компанії, але іноді вони можуть видавати кредити на доволі значну. Крім того, такі інвестори можуть поділитися з вами досвідом і корисними контактами.
Бізнес-ангелів можна шукати самостійно (наприклад, на LinkedIn) або використовувати для цього спеціальні майданчики. Вони стягують від 5 до 8% суми в якості комісії, але це вкладення має сенс, тому що допомагає заощадити час і енергію засновників.
6. Краудінвестінг
За останні вісім років такі компанії, як Seedrs і Crowdcube, стали популярним варіантом залучення інвестицій. Інвестори на таких майданчиках вкладають від £100 до £50 тисяч фунтів. Бізнес, який шукає £100 тисяч, може з легкістю залучити сотні акціонерів, що може бути вигідно компанії на початковому етапі, але ризикує стати складністю надалі. Крім того, краудінвестінг не такий демократичний, як хотілося б вірити — для того, щоб кампанія по залученню коштів виявилася успішною, від 30 до 40% суми має бути зібрано до початку процесу.
7. Інвестиційні фонди
Уряд пропонує щедрі податкові пільги для інвестицій в стартапи, але далеко не всі інвестори готові витрачати особистий час на відбір цікавих проєктів. Замість них це завдання часто виконують фонди, які становлять диверсифікований портфель інвестицій. Це дуже ефективний спосіб залучення грошей для стартапів, через те, що однієї розмови може бути досить для залучення суми, необхідної для реалізації проєкту. Крім того, в цьому секторі зазвичай працюють досвідчені інвестори, які готові забезпечувати подальше фінансування в міру зростання бізнесу.
Ще один варіант, доступний компаніям по всьому світу — краудфандинг через Kickstarter або Indigogo. Використання цих сервісів допомагає підвищити впізнаваність бренду і знайти кошти на реалізацію проєкту. Клієнти платформи вибирають цікаві проєкти та платять авансом, при цьому виробництво починається тільки при досягненні необхідної кількості «покровителів».
БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:
- 4 питання, які допоможуть відрізнити гарну бізнес-ідею від поганої
- 11 принципів, якими керуються бізнес-ангели
- 10 великих компаній, які заснували в період економічної кризи
Джерело: Smallbusiness