5 цікавих фактів про Ан-225 «Мрія» та подорож українського гіганта до Австралії

10 травня 2016 року АН-225 «Мрія» відлетів у свій перший комерційний рейс до Австралії, в місто Перт. Подія викликала чималий резонанс як в Україні, так і в Австралії. За даними прес-служби державного підприємства «Антонов», в Перті його мають зустрічати приблизно 50 тис глядачів. Гадаємо, що в Україні, крім двох автобусів представників ЗМІ, також було би чимало бажаючих провести «Мрію» у довгу подорож. Та на жаль, аеродром «Антонов» в Гостомелі, звідки вирушав літак, є режимним, тому доступ великого числа глядачів туди заборонений. Але ми змогли там побувати і дещо для вас дізналися.

АН-225 «Мрія» готується до злету

Ан-225 «Мрія готується до злету

Мета рейсу — доправити моновантаж, потужний електрогенератор вагою 133 т, з Праги до Австралії. Переліт буде займати 5 днів, за цей час літак подолає близько 15 тис км. Взагалі практична дальність польоту «Мрії» — 15,4 тис км, але без навантаження. Разом з вантажем 150 т цей показник складає приблизно 4-5 тис км. Тому літак буде виконувати три технічні посадки для дозаправки — в Туркменістані, Індії та Малайзії.

В кожній країні літак затримається на 1-2 доби для рекламної презентації й спілкування з журналістами. Таким чином ДП «Антонов» хоче показати, що літакобудівна індустрія в Україні успішно розвивається, в нас є свої великі літаки, якими можна пишатися — і КБ «Антонов» будує нові моделі. Втім, у випадку, якби це було термінове замовлення, вантаж можна було б доставити усього за 2 дні.

Посилене шассі АН-225 дозволяє зменшити питомий тиск на поверхню ЗПС

Посилене шасі Ан-225 дозволяє зменшити питомий тиск на поверхню злітно-посадкової смуги

Маса порожнього літака складає 250 т, максимальна злітна вага — 640 т. За годину польоту цей велетень споживає приблизно 18 т пального. Не секрет, що Ан-225 «Мрія» — це найбільший літак в світі, який поставив більше 200 світових рекордів. Крім того, на сьогодні це єдиний літак для транспортних перевезень, що має 6 реактивних двигунів. Всі інші літаки мають не більше 4 двигунів, включно з величезним «Боінг-747». Звичайно, є ще військовий Boeing B-52 Stratofortress, що має аж 8 двигунів, але то вже зовсім інша історія.

Для злету Ан-225 на аеродромі в Гостомелі знадобилося усього 1 200 м злітної смуги

Цікаві факти

Наведені вище факти є загальновідомими. Далі ми викладаємо менш поширені деталі про авіагіганта, які нам вдалося дізнатись під час спілкування з екіпажем:

  • Ан-225— унікальний в своєму роді і таким він буде ще довгий час. Справа в тому, що ринок суперважких авіаперевезень не дуже великий, більше того — він достатньо нішевий. Тому послуги «Мрії» замовляють не часто — приблизно раз на 2 місяці. На відміну від літаків Aн-124-100 «Руслан», які задіяні в роботі майже постійно. До речі, Aн-124-100 «Руслан» — також рекордсмен, це найбільший вантажопідйомний літак з серійно виготовлених.
    В Україні є другий екземпляр Ан-225, який побудований приблизно на 70%. Для його добудови потрібно ще близько $90 млн, але навряд чи його будуть завершувати найближчим часом, адже навіть існуючий літак поки що не сильно завантажений роботою. Саме з цієї причини не варто очікувати створення подібних літаків-гігантів зі сторони конкурентів, оскільки розробка та виготовлення таких велетнів коштує сотні мільйонів доларів.
  • Не потребує реклами. Ан-225 «Мрія» може взяти за один раз вантаж, який здатні перевезти два «Руслани» (нагадаємо, останні здатні брати на борт 120 т вантажу). Тому літак не надто потребує реклами. Один з таких прикладів — саме вищезгадане транспортування вантажу вагою 133 т із Чехії в Австралію. За словами Євгена Галуненка, льотчика-випробувача першого класу, що літає на «Мрії» з 2001 року, ніякі тендери на цей рейс не проводилися — клієнт звернувся до підприємства «Антонов» напряму, адже тільки один літак у світі здатний перевозити подібні вантажі.
Євген Галуненко, льотчик-випробувач першого класу

Євген Галуненко, льотчик-випробувач першого класу

  • На дивлячись на величезні розміри та вагу, для зльоту та посадки «Мрії» потрібно всього лише трохи більше одного кілометру на злітно-посадковій смузі (ЗПС). Однак, лише в тому випадку, якщо літак не завантажений. Наприклад, розбіг літака по злітно-посадковій смузі на Гостомельському аеродромі склав усього 1,2 тис м. У випадку повного завантаження літаку потрібно приблизно 3,5 тис м для зльоту. Довжина стандартної ЗПС дорівнює 3,6 тис м.
  • Екіпаж Ан-225 складається з 6 льотчиків-випробувачів, більше того — на літаках ДП «Антонов» літають тільки льотчики-випробувачі. Усього в компанії їх 30. По даним Євгена Галуненка, загалом в Україні 5 тис льотчиків цивільної авіації, також є 1,5 тис військових льотчиків, але льотчиків-випробувачів — лише 30 чоловік. Особливість вимог до останніх — вони повинні вміти літати на самих різних типах літаків і знати особливість керування кожним. За словами пілотів, в керуванні «Мрія» нічим не відрізняється від інших літаків: легке та зручне пілотування, просте обслуговування.
  • Хоча Ан-225 «Мрія» містить спеціальні кріплення в верхній частині фюзеляжу для зовнішнього кріплення вантажу, літак жодного разу не перевозив комерційні вантажі на «даху». Це пов’язано з аеродинамічними вимогами: адже зовні можна перевозити лише вантаж, що має відповідну аеродинаміку, наприклад, інший літак. Прямокутний контейнер не відповідає таким вимогам, тому не може бути встановлений назовні.

Трохи історії

Причиною створення Ан-225 була необхідність в авіаційно-транспортній системі для проекту багаторазового космічного корабля «Буран». Також ставилося завдання доставки космічного човника на космодром у разі приземлення його на запасні аеродроми. Крім того, планувалося використання Ан-225 в якості першого ступеня системи повітряного старту космічного корабля, що вимагало від літака великої вантажопідйомності — не менше 250 т.

РАДИМО ТАКОЖ ПЕРЕГЛЯНУТИ:

АН-225 «Мрія» перевозить космічний корабель «Буран», що вже здійснив польот в космос. Ле-Бурже, Франція

АН-225 «Мрія» перевозить космічний корабель «Буран», що вже здійснив перший політ в космос. Ле-Бурже, Франція

Для цього на літаку передбачали кріплення зовнішніх вантажів. Наявність повітряного струменя від закріпленого нагорі фюзеляжу великогабаритного вантажу вимагало установки двухкільового хвостового оснащення, що дозволило уникнути його аеродинамічного затінення.

Ан-225 створювався на базі Ан-124-100 і має з ним багато спільних вузлів та деталей. Серед основних відмінностей: новий центроплан; збільшений за довжиною фюзеляж, хвостове оперення замінене на двухкильове, відсутній хвостовий вантажний люк; збільшене число стійок основного шасі; встановлені 2 додаткових двигуна.

Ан-124-100 «Руслан», що став базою для створення Ан-225

Ан-124-100 «Руслан», що став базою для створення Ан-225

Разом з «Бураном» Ан-225 літав усього 28 разів, з них не було жодного польоту «човника» в космос (на орбіту «Буран» виводила ракета-носій «Енергія»). Після розпаду СРСР єдиний літаючий екземпляр в 1994 році був демонтований, з нього зняли двигуни та інше обладнання для використання в «Русланах». Однак до 2000-х років потреба в багатотонажних авіаперевезеннях стала очевидною — літак відновили силами українських підприємств. З 2001 року розпочато комерційне використання літака як повітряного транспорту.

Ан-124-100 «Руслан» у польоті

Ан-124-100 «Руслан» у польоті. Помітна схожість з Ан-225

У серпні 2004 року був поставлений новий рекорд — «Мрія» перевезла 250 т спецтехніки на замовлення компанії Zeromax GmbH з Праги до Ташкента з проміжною посадкою в Самарі. У серпні 2009 року літак був занесений до Книги рекордів Гіннесса за перевезення найбільшого в історії авіації моновантажу загальною вагою в 187,6 т.