Як було створено Concorde — найшвидший пасажирський літак в історії

В епоху, коли інтернет стає все швидшим, а повільний міський транспорт пропонують замінити на швидкісний пневмотрамвай від Ілона Маска, ми практично забули про те, як людство спробувало літати швидше за звук. Давайте згадаємо цю коротку, але блискучу епоху — коли у світовій авіації з’явився «Конкорд».

В 1947 році керований надзвуковий літак Bell X-1, що належав озброєним силам США відкрив нову еру в міжконтинентальному сполученні. Тоді всі провідні авіаперевізники з США, СРСР, Франції та Великобританії почали шукати оптимальне дизайнерське рішення для пасажирського надзвукового літака, щоб налагодити постійні трансатлантичні перевезення в рекордно короткий час. Особливість розробки такого літака в тому, що він повинен витримувати тривалі перельоти в надзвуковому режимі. Його військовий попередник, Bell X-1, не міг витримувати таких навантажень.

В 1960 році представники французської компанії Aérospatiale вирушили до британського авіаконструктора British Aircraft Corporation (BAC), щоб домовитись про партнество. На той момент Франція вже відмовилась від ідеї самостійно розробити власний реактивний двигун і вирішила використовувати в конструюванні британські. Французи домовились про спільну з англійськими спеціалістами роботу над створенням пасажирського надзвукового літака.

Нова швидкість потребувала оновлено дизайну всього літака. Найбільше інновацій дісталось носовій частині фюзеляжу, яку довелось опустити та видовжити щоб покращити пілотам огляд. Рульове управління та система контролю були підключені до управління за допомогою електроприводів. Такий автоматичний інтерфейс відомий під назвою «fly-by-wire».

Дискусія виникла навколо назви літака. Обране слово означає «гармонія, згода, єднання» в обох мовах, однак в англійській пишеться «Concord», а у французській — «Concorde». Врешті-решт, конструктори зупинились на французському варіанті.

Тодішній Міністр технологій Великобританії Тоні Бенн (Tony Benn) пояснив написання назви своїм співвітчизникам так:

«—Concorde має літеру «e» щоб відзначити відмінну якість, екстравагантність та домінування цього літака, а також на честь Англії, Європи і «сердечної згоди» між Англією та Францією».

Травень, 1964. Різноматні версії дизайну Concorde. Модель, що була затверджена знаходиться в протилежному від фотографа кінці ряду. (Фото Central Press/Getty Images)

Травень, 1964. Різноматні версії дизайну Concorde. Модель, що була затверджена знаходиться в протилежному від фотографа кінці ряду. (Фото Central Press/Getty Images)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Вересень, 1962 р. Модель Конкорда на профільній виставці Farnborough Air Show в Сполученому Королівстві (Фото Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images)

Вересень, 1962 р. Модель Конкорда на профільній виставці Farnborough Air Show в Сполученому Королівстві (Фото Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images)

 

Жовтень, 1963 р. Дерев’яний макет фюзеляжу Concorde на заводі в англійському Брістолі (Фото Central Press/Getty Images)

Жовтень, 1963 р. Дерев’яний макет фюзеляжу Concorde на заводі в англійському Брістолі (Фото Central Press/Getty Images)

 

Квітень, 1964 р. Група дизайнерів перевіряє виконання внутрішнього оздоблення Concorde (Фото Chris Ware/Keystone Features/Hulton Archive/Getty Images)

Квітень, 1964 р. Група дизайнерів перевіряє виконання внутрішнього оздоблення Concorde (Фото Chris Ware/Keystone Features/Hulton Archive/Getty Images)

 

Січень, 1967 р. Працівниці прибирають всередині прототипу фюзеляжу Конкорду на заводі BAC в Брістолі, Великобританія (Фото Ron Moran/Daily Express/Hulton Archive/Getty Images)

Січень, 1967 р. Працівниці прибирають всередині прототипу фюзеляжу Конкорду на заводі BAC в Брістолі, Великобританія (Фото Ron Moran/Daily Express/Hulton Archive/Getty Images)

Перший політ «Конкорда» відбувся 2 березня 1969 року, а комерційний рейс — 21 січня 1976 року. Були великі сподівання, що квитки на рейси нового диво-літака будуть продаватися сотнями, натомість вартість квитка була настільки високою, що попередні замовлення на незвичайні рейси клієнти масово скасовували. Загалом було створено лише 20 літаків, включно із прототипами.

Після авіакатастрофи надзвуковика, в якій у 2000 році загинули всі, хто був на борту, та в світлі економічної кризи компанію було закрито у 2003 році. Незвичайні літаки стали експонатами музеїв авіації.

Втім, зараз є пропозиція повернути Concorde у небо — повернення заплановане на 2019 рік, а головним питанням залишається фінансування такого проекту. Також проектується новий суперлітак, початок комерційної експлуатації якого заплановано на 2023 рік. Як тут не згадати слова Майка Банністера (Mike Bannister), старшого пілота British Airways, який керував Concorde:

«—Ми піднесемо вас до межі із космосом, де небо стає темнішим, а ви можете на власні очі побачити кривизну Землі; ми вирушимо у мандрівку через Атлантику зі швидкістю, вдвічі більшою за швидкість звуку, швидше за кулю, пущену із гвинтівки, 23 мілі на хвилину; ми будемо мандрувати так швидко, що це буде швидше за обертання Землі — і світ буде дивитися на нас».

Вересень, 1967 р. Прототип Concorde проходить тестування на вібрацію та стійкість до турбулентності в міжнародному аеропорті Тулузи (Фото Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images)

Вересень, 1967 р. Прототип Concorde проходить тестування на вібрацію та стійкість до турбулентності в міжнародному аеропорті Тулузи (Фото Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images)

Джерело: Mashable

Читайте также:

Фінансування тревел-стартапів у 2023 році: тренди та найбільші раунди

Електролітак компанії Doroni святкує свій перший пілотований політ

Дискети: як і чому вони все ще живі

Майнінг підвищує забруднення повітря та вартість електроенергії