«Зброя та Безпека 2016» — від звичайних броньовиків до роботів

Виставка «Зброя та Безпека 2016», що відбулася минулого тижня в Києві, на перший погляд, не показала нічого революційного: броня все така ж міцна, і танки не менш швидкі. І все ж таки, є певні позитивні зміни: інноваційні технології не оминули військову техніку, і найбільше це помітно за трендом роботизації, який проявився у різних транспортних засобах, а також навіть у… звичайній кулеметній турелі.

«Зброя та Безпека 2016»: броня міцна і танки наші швидкі

«Зброя та Безпека 2016» — міцна броня та броньовики «Отаман»

Український безпілотний броньовик

Компанія «ІНФОКОМ ЛТД» представила на виставці декілька своїх розробок:

  • броньований позашляховик КрАЗ «Спартан»,
  • звичайний позашляховик, зроблений на базі моделі Jeep,
  • автоматизовану турель для кулемета.
Броньований позашляховик КрАЗ «Спартан», оснащений системою безпілотного керування

Броньований позашляховик КрАЗ «Спартан», оснащений системою безпілотного керування

Власне, про технологічні розробки, що втілені в безпілотному авто, наша редакція вже писала. Ззовні він виглядає як звичайний автомобіль, від якого відрізняється лише камерами, датчиками, радарами і тепловізорами, якими керує спеціалізоване програмне забезпечення. За словами розробників, «розумний» автомобіль зможе розпізнавати розмітку дороги, її ширину, орієнтуватися в умовах бездоріжжя. Сенсорні системи броньовика розпізнають дорожні знаки, пішоходів і навіть тварин, що вибігали на проїжджу частину. Дуже важливо, що сенсори безпілотника мають охоплення 360˚, що дозволяє виключити «мертві зони», а вся система захищена від дощу і туману. На випадок, якщо програмний і апаратний комплекси будуть пошкоджені, місце в кабіні може зайняти водій, адже український безпілотник повністю адаптований під спільне управління у двох режимах.

Редакції вдалося поспілкуватися на виставці з представником компанії «ІНФОКОМ ЛТД» Сергієм Румянцевим — інвестором, ідейним натхненником і розробником першого українського безпілотника.

—Що надихнуло на створення саме безпілотної моделі?

Наша компанія вже давно займається автоматизацією, і декілька років тому ми почали роботу над таким проектом як безпілотний поїзд, який повинен був здійснювати перевантаження сипучих матеріалів (наприклад, транспортування руди з кар’єра на завод). Згідно з нашим планом, по естакаді буде безперервно циркулювати поїзд. Цей проект знаходиться в стадії реалізації, вже є дослідний зразок. Але оскільки на сході України йде війна, то ми вирішили паралельно запустити проект по створенню безпілотного автомобіля, який міг би стати в нагоді для перевезення поранених, доставки боєприпасів та для інших задач. Цим проектом ми займаємося близько півтора роки. Перший безпілотник зробили на базі ЗАЗ Lanos, сьогодні представляємо безпілотний позашляховик і КрАЗ «Спартан». Всі машини оснащені коробкою-автомат, хоча можливе і застосування ручної коробки в безпілотному управлінні, але це ускладнює всю систему.

pilotless_car

—Хто є потенційним замовником такої розробки?

Ми розраховуємо, що замовником буде Міністерство оборони, хоча не виключаємо і звичайні цивільні організації.

Про використані технології та пристрої

Наш проект реалізований на базі промислового контролера Siemens, який управляє коробкою передач, педалями та радаром. До речі, радари стоять спереду і ззаду, а камери — спереду, ззаду і по боках. Інформацію від камери і тепловізора обробляє комп’ютер. Завдяки тепловізору можна їхати вночі. Камера, в свою чергу, відслідковує перешкоди на дорозі, розмітку дорожнього полотна, дорожні знаки та світлофори. Обидві системи працюють в парі. Програмний код написаний з використанням мов програмування C#, C++, Step7 (програматор контролера) і асемблера.

pilotless_car_front_radar

Спереду встановлені камера, радар та тепловізор, позаду присутні камера та радар, також камери є по обидва боки

Спереду встановлені камера, радар та тепловізор, позаду присутні камера та радар, також камери є по обидва боки

—Скільки коштує переоснащення звичайного автомобіля в безпілотник?

Безпілотне оснащення коштує близько $15 тис, однак тут багато що залежить від того, яку конфігурацію вибрати.

—Чи готове безпілотне авто для поїздок?

Поки що машина тестувалася тільки на полігоні. На реальній дорозі машина їздила тільки з метою перевірки розпізнавання дорожньої розмітки.

Радар на задньому бампері КрАЗ «Спартан»

Радар на задньому бампері КрАЗ «Спартан»

—Які режими керування підтримує автомобіль?

Плануємо реалізувати кілька типів: звичайний ручний режим, автономне керування (безпілотний режим) і дистанційне (управління з зовнішнього пульта). Є також режим «Запам’ятати дорогу», що представляє собою опцію автономного — коли водій проїжджає в ручному режимі певний шлях, машина запам’ятовує дорогу і потім може повернутися назад, або ж знову проїхати по цій дорозі, але вже без водія. Якщо при управлінні автомобілем в дистанційному режимі втрачається зв’язок з пультом оператора, то машина зупиняється для збереження безпеки. До речі, дистанційний режим може виявитися корисним для аграрного сектору, наприклад, він дозволяє одному оператору керувати відразу декількома комбайнами.

Тепловізор, радар та фронтальна і бокова камери на КрАЗ «Спартан»

Тепловізор, радар та фронтальна і бокова камери на КрАЗ «Спартан»

—Коли можна очікувати запуск робочого зразка в експлуатацію?

Перший робочий зразок плануємо випустити через рік-півтора. Коли апарат буде готовий, маємо намір представити його на міжнародних виставках, як альтернативу розробкам відомих світових виробників.

Про команду

У команді близько 15 розробників. Звичайно, якщо порівнювати з Google або Tesla, то наша команда невелика, але сподіваємося, що вона буде рости. Двері нашої компанії відкриті для всіх фахівців, які зацікавлені в роботі над такими технологіями.

—Окрім броньовика та джипа, які ваші розробки представлені на виставці?

Ще одна розробка «ІНФОКОМ ЛТД» — це «безпілотна» турель для кулемета, яка здатна автономно визначити та вразити мішень. Турель оснащено електроприводом, відеокамерою і тепловізором для визначення цілі. Пристрій може виконувати охоронну функцію, наприклад стежити за тим, щоб в певній зоні не було ворожих диверсантів. Якщо система зафіксувала у цій зоні живу силу ворога або просто хтось помилково потрапив в заборонену зону, то система робить попереджувальний постріл в повітря і звукове сповіщення, а потім починає стріляти на ураження.

Автономна турель для кулемета, яка здатна в автоматичному режимі, без допомоги оператора, знаходити і вражати ціль

Автономна турель для кулемета, яка здатна в автоматичному режимі, без допомоги оператору, знаходити і вражати ціль

Бойовий комплекс «Піранья»

Ще один цікавий безпілотний транспортний засіб, що був представлений на виставці – бойовий дистанційно керований багатофункціональний комплекс «Піранья», розроблений на заводі «Ленінська кузня». На відміну від згаданого вище КрАЗ «Спартан», тут стандартний ручний режим керування не передбачений, адже для водія просто немає місця. Розміри «Піраньї» усього 1,5х0,98х0,5 м. Комплекс «Піранья» може виконувати транспортні та розвідувальні завдання:

  • транспортування вантажів
  • евакуація поранених безпосередньо з зони бойових дій
  • доставка боєприпасів
  • використання в якості пересувної станції зв’язку або брандера (рухомого боєзаряду дистанційного підриву).

Також комплекс може застосовуватися для розвідувальних завдань:

  • охорони периметру військових підрозділів
  • проведення розвідки місцевості
  • виявлення вогневих точок противника за сейсмічними, акустичним, оптичними, тепловими, радіотехнічними показниками
  • визначення координат цілей
  • передачі даних про навколишнє оточення вогневого ураження.

Крім того, «Піранью» можна використовувати для ведення вогню з відкритих і закритих позицій, забезпечення прикриття при відведенні військових підрозділів, ураження легко броньованих наземних цілей, виконання штурмових завдань на лінії прориву укріплень супротивника.

БДУК «Піранья можна використовувати для ведення вогню з відкритих і закритих позицій, транспортування боєприпасів та евакуації поранених

БДУК «Піранья можна використовувати для ведення вогню з відкритих і закритих позицій, транспортування боєприпасів та евакуації поранених

«Піранья» має електричний двигун та комплект акумуляторів, що забезпечують максимальну швидкість до 25 км/год та запас ходу 20 км. Можливий рух місцевістю із перешкодами, піском та снігом, максимальна висота вертикальної перешкоди при цьому складає до 20 см. Кут підйому за умови забезпечення зчеплення коліс з ґрунтом – 30°. Загальна вага (без встановлених модулів) – до 100 кг. На озброєнні БДУК може бути або 12,7 мм кулемет, або 7,62 мм ПКТ, або 40 мм гранатомет УАГ-40. Прилади обробки, управління і відображення інформації в складі АРМ забезпечують зручне управління як платформою, так і встановленими модулями. Монітор, панелі управління і джойстик винесені на окремий пульт. Модуль автоматичної навігації забезпечує функцію «слідуй за мною» для пересування в колоні за іншим транспортним засобом, обладнаним спеціальним навігаційним маяком. Також модуль може підтримувати пересування БДУК по маршруту, попередньо визначеному в геоінформаційній системі; є і функція автоматичного повернення БДУК на базу в разі втрати зв’язку з оператором. Система зв’язку забезпечує керованість цієї зброї в реальному проміжку часу, а також передає відеосигнал високої якості оператору. Канал передачі інформації має високий ступінь захисту, але є також можливість роботи по кабельних мережах на відстані до 2 км. Система навігації забезпечує визначення координат БДУК на місцевості за допомогою супутникової системи з точністю не менше 2 м.

За словами керівництва заводу, волонтери та комбати проявили дуже велику зацікавленість у даному пристрої і готові були прямо з виставки забрати БДУК у зону АТО. На жаль, комплекс ще тільки проходить випробовування і поки що не прийнятий на озброєння.

Міні-БТР «Фантом»

Державний концерн «Укроборонпром» продемонстрував на виставці свою найновішу розробку – дистанційно керований міні-бронетранспортер «Фантом». Цей міні-БТР також оснащений електродвигуном, який може забезпечити рух на відстань до 20 км. Керувати цим БТР-ом можна за допомогою захищеного радіоканалу або через волоконний кабель довжиною до 5 км.

Дистанційно керований мініБТР «Фантом»

Дистанційно керований мініБТР «Фантом»

За розмірами він набагато більший за БДУК «Піранья» і може брати на борт вагу до 250 кг. Новий БТР здатний транспортувати боєкомплект, евакуювати поранених з поля бою і виконувати інші бойові завдання. Денний і нічний комплекси прицілювання дозволять вести вогонь в будь-який час доби, відстань ураження при цьому сягає понад 1 км.

Броньована розвідувальна машина від корпорації «Богдан»

Броньована розвідувальна машина від корпорації «Богдан»

Сучасна захисна каска, виконана з суперміцного кевлару. Розробка компанії UARPA

Сучасна захисна каска, виконана з суперміцного кевлару. Розробка компанії UARPA

helikopter_small1

Один з найлегших гелікоптерів у світі: злітна вага до 650 кг, швидкість – до 180 км/год, витрати палива – 30 л/год. Вартість у кіт-комплекті – $160 тис. Розробка від ООО «КБ Аерокомптер»

Один з найлегших гелікоптерів у світі: злітна вага до 650 кг, швидкість – до 180 км/год, витрати палива – 30 л/год. Вартість у кіт-комплекті – $160 тис. Розробка від ООО «КБ Аерокомптер»

В цілому, експозиція «Зброя та Безпека 2016» нараховувала чимало новинок: від літаків та гелікоптерів до плавучих танків та автоматичної дрібнокаліберної зброї. Однак, слід пам’ятати, що найбільш сильною – а іноді, і найбільш слабкою – ланкою в армії є людина. Від її фаху, досвіду і хоробрості залежить бойовий успіх військового підрозділу. Тому хоча б часткова заміна людей роботами може зіграти позитивну роль, адже страх роботам невідомий, а фах і досвід закладається в машину самими розробниками і повністю залежить від їхніх компетенцій та зусиль.

LA50-Patriot: на платформі до найближчого аеродрому

LA50-Patriot UA: на платформі до найближчого аеродрому

Читайте также:

Небо не межа: стратосферні проекти Airbus, Google та SoftBank

Що безпечніше – безпілотний автомобіль чи людина за кермом?

Чат-бот Bard приходить в Україну: основні доступні функції

Як спеціальні датчики можуть дізнатися про пожежу ще до її виникнення