10 уроків для підприємців від нейрохірурга Генрі Марша

15 вересня стартує найбільша літературна подія осені — Форум Видавців у Львові. До фестивалю ми робимо огляд найбільш цікавих бізнес-книг, котрі були представлені після минулого фестивалю та підготовані до цьогорічного. Понеділок пропонуємо почати із 10 корисних уроків, які можна знайти у книзі відомого нейрохірурга Генрі Марша «Історії про життя, смерть і нейрохірургію».

Попри свою назву, цей бестселер не призначений виключно для медиків чи тих, кого цікавлять надскладні операції на мозку. Теми та історії, котрих торкається Генрі Марш, можуть стати важливими і для тих, хто займається бізнесом — і ось чому:

Урок 1: Не вдасться завжди перекладати відповідальність на когось

Замолоду, починаючи працювати вже не як ординатор, а як самостійний практикуючий хірург, Марш часто намагався уникати прямого контакту із пацієнтами та їхніми родичами у випадках, коли операція викликала ускладнення чи призвела взагалі до смерті чи незворотних уражень мозку. Але згодом він зрозумів, що не вийде вічно перекладати відповідальність на обставини, непередбачувані ускладнення чи сукупність зовнішніх факторів і супутніх хвороб. Подібно до того, як фаховий лікар здатен визнавати міру відповідальності за здоров’я пацієнта, підприємець, власник бізнесу чи керівник стартапу має подивитися правді у вічі і визнати, що певні провали чи недоліки в роботі — це результат виключно прийнятих ним рішень та зроблених (або не зроблених) кроків.

Урок 2: Ризик не завжди виправданий

Молодий амбітний хірург, Генрі Марш свого часу намагався довести старшим колегам, що зможе впоратися із складною пухлиною, повністю видаливши її. Операція тривала майже 18 годин — але на заключному кроці було допущено помилку, пошкоджено важливу артерію, і пацієнт, замість вийти своїми ногами із лікарні урятованим і з залишком пухлини у мозку, яку потім можна було видалити, опинився на довгі роки у вегетативному стані. Амбіції та здатність ризикувати — те, що є спорідненим і для лікарів-практиків, і для підприємців. Останніх вчать, що ризик — необхідна складова і навіть те, чого потрібно прагнути у своїй роботі. Втім, жоден ризик не вартує того, аби повністю зруйнувати мінімальний успішний результат. Пам’ятайте про це.

Урок 3: Людяність не шкодить професіоналізмові

Як лікарі, так і бізнесмени у книгах, журналах чи кіно постають такими собі «людьми зі сталі», яких неможливо розчулити, які не прив’язуються ні до кого і ні до чого, повністю віддаючись роботі та фаховим критеріям прийняттям рішень. Втім, немає нічого поганого у здатності проявити емпатію, підтримати і вислухати тих, хто цього потребує. Людяність не зробить із вас меншого професіонала, вважає Генрі Марш; навпаки, вона засвідчить, що ви розумієте, що і для кого робите, займаючись своєю справою.

Урок 4: Вміння забувати — цінне для тих, хто не хоче «вигоріти»

Хороші хірурги, пише Марш, пам’ятають своїх пацієнтів та свої невдалі операції; великі хірурги — забувають про них до вечора того ж дня. Шлях до визнання вистелено величезною кількістю помилок, і не всі з них можна виправити. Якщо ви хочете «не вигоріти» на ранньому етапу, вам доведеться навчитися дозувати людяність, емпатію і тренувати здатність «перейти через міст» і рухатися далі. Це не означає, що ви маєте ігнорувати проблеми чи недоліку у своїй роботі, але варто не занурюватися у «самоїдство» та надмірну критичність до самого себе та оточуючих. Це важко, але на думку Генрі Марша, це — ціна, яку змушені сплачувати професіонали за те, що вони роблять щодня.

Урок 5: Бюрократія існує скрізь

Якщо ви вважаєте, що Україна — чемпіон за кількістю бюрократичних перешкод у роботі що лікарів, що підприємців, ласкаво просимо зняти ваші рожеві окуляри. Генрі Марш у своїй книзі відверто описує бюрократичну машину, навалу інструкцій, дефіцит ліжок у лікарнях навіть рівня вищого, аніж в Україні; порівнює українську та британську медицину; зауважує, як багато адміністративних, юридичних та менеджерських проблем за минулі 30 років має британська медицина — і чимало з них досі далекі від вирішення. Тому припиняйте поширювати стереотипні уявлення про те, що «десь там» не існує бюрократії, яка заважає вам працювати: усе пізнається у порівнянні.

БІЛЬШЕ КНИГ ДЛЯ ВАС:

Урок 6: Незадоволений клієнт — необхідна складова вашої роботи

Генрі Марш зауважує, що варто було би усім лікарям «прикріпити» хоча би декількох невдоволених пацієнтів, щоби представники професії не надто розслаблялися. В кожному жартові — лише частка жарту; насправді, і лікарям, і підприємцям постійно доводиться стикатися із невдоволеними людьми, які звинувачують їх у неналежному виконанні покладених на них обов’язків. Постійний контакт із такими людьми _ найкращий спосіб привчити себе до витримки, терпіння, розважливості та самоконтролю.

Урок 7: Наставництво — нелегкий шлях

Часто в «Історіях» Марш наводить приклади, коли інтерни, молоді асистенти, ординатори та молодші колеги не лише не допомагали, але й шкодили успішному виконанню операцій — не зі злого умислу, звісно, а лише через брак навичок, самовпевненість чи небажання коритися досвіченішим лікарям. У підприємництві ціна помилки не завжди означатиме людське життя чи здоров’я, однак навчання кадрів здатне знищити не менше «нервів», аніж підготовка студентів, котрі мають стати лікарями. Книга Генрі Марша показує, що навчання інших — непросте завдання, але необхідне, якщо ви не хочете «згоріти», намагаючись виконати усю роботу самотужки і покласти на себе усю відповідальність.

Урок 8: Сумісники — найгірші працівники

В декількох із історій Генрі Марша можна зауважити, що він досить критично ставиться до лікарів, котрі суміщають одночасно декілька змін, напрямків роботи чи роботу у клініці, стаціонарі та операційній. Так, це дозволяє урядові та державній системі медичного страхування заощаджувати чималі кошти на лікарях; але у результаті негативно позначається на ефективності, результативності та безпечності лікування пацієнтів. Аналогічно і в бізнесі: якщо один і той же співробітник суміщає декілька посад та напрямків роботи, швидше за все, ефективністю не буде відрізнятися жоден із них. Економія коштів на зарплатах не буде виправдана через втрати часу, зниження якості та постійні дрібні помилки.

Урок 9: Інколи треба все робити самому

Як не дивно, але Генрі Марш — попри усю критику сумісників, бюрократів та тих лікарів, хто не вміє чи не бажає делегувати обов’язки — визнає: бувають ситуації в роботі нейрохірурга, коли лише він сам-один може визначити, що і як треба робити далі (і не лише за операційним столом). Вміння взяти на себе відповідальність і зреагувати оперативно, не чекаючи, поки це зроблять держава, колеги, підлеглі, клієнти чи контролюючі органи — одне із найцінніших умінь і для лікаря, і для підприємця.

Урок 10: At least we tried

Післямову до цієї книги написав український нейрохірург Андрій Мизак, і у ній він наводить звичку англійців казати «at least we tried» у важких життєвих ситуаціях. Подібну ситуацію наша країна переживала взимку 2014-го, коли Генрі Марш вчергове приїхав до України, і був радий побачити, що співпраця із цією країною, із її нацією не пішла намарне. Навіть коли вам здається, що ви роками робили все, що було можливого і неможливого для успіху, завжди можна зробити ще на крок більше. Прийнамні, якщо ви зазнаєте поразки як фахівець, вам не буде соромно і ви будете знати, що намагалися до останнього. Воля до змін, помножена на працю, завжди дає більше, аніж просто прагнення.

Придбати книгу на сайті видавництва «ВСЛ»

Читайте также:

Як робот-хірург Yomi допомагає встановлювати зубні імпланти

Сім ідей технологічних подарунків на день всіх закоханих

Штучниій інтелект допоміг людям з деменцією візуалізувати спогади з дитинства

Загадковий стартап довголіття в який інвестує Сем Альтман