Як розвиватиметься супутниковий інтернет: можливості та проблеми

Супутниковий інтернет не відрізняється високою швидкістю, і зазвичай до нього звертаються лише в крайньому разі або під час далеких авіаперельотів. Однак у 2023 році ця технологія зазнає серйозної модернізації. Про супутників нового покоління та їх можливі проблеми — у переказі матеріалу Vox.

Приватні компанії та держави будують дедалі більше планів щодо космічного інтернету.

  • SpaceX відправила на орбіту тисячі супутників Starlink та запланувала ще кілька запусків на цей рік.
  • Amazon планує створити сузір’я з більш ніж 3 тисяч апаратів у рамках проєкту Project Kuiper і має запустити перші прототипи на початку 2023 року.
  • Європейський союз запропонував створити супутникову мережу IRISS, яка включає до 170 супутників, які планується вивести на низьку навколоземну орбіту з 2025 до 2027 року.
  • Тайвань, за повідомленнями, шукає інвесторів для своєї національної супутникової системи.

Завдяки розвитку комерційної космічної промисловості за останні кілька років істотно знизилася вартість космічних запусків. Дешевшають і самі супутники.

«Епоха Відродження»

Останні десятиліття космічний інтернет переважно забезпечували геостаціонарні супутники. Ці пристрої рухаються орбітою на висоті близько 36 тисяч км, завдяки чому можуть покривати великі ділянки земної поверхні. Однак з тієї ж причини вони пропонують дуже повільне з’єднання з Інтернетом.

Інакше працюють нові апарати Starlink, що обертаються навколо Землі. Вони знаходяться на набагато меншій висоті, і кожен забезпечує меншу зону покриття. Тому компанії запускають одразу кілька сотень чи тисяч таких супутників, створюючи їхні сузір’я на орбіті.

З Землі геостаціонарний супутник схожий на нерухому зірку, а нові апарати — швидше на зірки, що падають.

На цей час лідером нової епохи інтернету є SpaceX, яка керує майже половиною всіх активних супутників на орбіті Землі. Інтернет від Starlink доступний у десятках країн, і в грудні кількість користувачів досягла 1 млн.

З усім тим, деякі вважають, що надалі перевагу може отримати Amazon: компанія поки не запустила жодного апарату, але може під’єднати космічний інтернет до свого гігантського хмарного сервісу Amazon Web Services.

В індустрію приходять інші, більш несподівані гравці. Наприклад, Apple спільно з оператором Globalstar запустила для iPhone 14 послугу, що забезпечує доступ до екстрених служб за відсутності стільникових мереж. Над аналогічною функцією для смартфонів Android працює Qualcomm разом з Iridium, іншим оператором супутникового зв’язку.

До змін приєднуються і провайдери, які вже давно є на ринку. У першому кварталі 2023 року Viasat, що надає геостаціонарну супутникову мережу майже чотири десятиліття, планує запустити апарат нового покоління, а протягом наступних 12 місяців ще два. Це має збільшити пропускну спроможність мереж компанії на 600%. Кожен новий супутник зможе передавати щонайменше 1 Тбіт/с.

Майбутні виклики

Зараз компанії створюють інфраструктуру та робочі місця для космічного інтернету майбутнього. Наприклад, Amazon збирається відкрити завод, націлений на виробництво нових космічних апаратів.

Однак разом із цим виникають і нові проблеми. У 2021 році дослідники припустили, що через апарати Starlink відбувається значна частка зближень між об’єктами, розташованими на низькій навколоземній орбіті. І це попри те, що апарати оснащені автономними системами запобігання зіткненням.

Сміття в цій зоні космічного простору стає все більш серйозною проблемою, яка може погіршитися, якщо запустити більше супутників. Вони можуть стикатися не тільки один з одним, а й із фрагментами орбітального сміття, яке обертається навколо Землі.

«Кількість орбітальних шляхів обмежена, і кожен з них має свою пропускну здатність, яку нам ще належить виміряти», — розповідає Моріба Джа, головний науковий співробітник і співзасновник Privateer Space.

Проблема й у високій вартості супутникового інтернету. Наприклад, Starlink стягує $599 за встановлення обладнання разово і $110 за зв’язок щомісяця.

При цьому зв’язок не завжди надійний, а пропускна здатність мережі обмежена. Так, минулої осені швидкість інтернету від Starlink знизилася, оскільки зросла кількість користувачів. Компанія навіть заявила, що в майбутньому може запровадити обмеження на швидкість передачі даних у США.

Однак супутниковий інтернет не обов’язково має використовуватися повсюдно, щоб зробити реальний вплив. Цей сервіс може розширити можливості дротового та бездротового інтернету, а також запропонувати високошвидкісний зв’язок для віддалених районів, яким вона ще не доступна.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Vox

Читайте также:

7 техногігантів із США зрівнялися з 5 країнами за часткою в індексі ACWI

Як і навіщо Facebook обігріває житлові будинки

Не тільки космічний туризм. Varda — компанія, яка хоче виготовляти ліки в космосі

Vast і SpaceX планують вивести на орбіту першу комерційну космічну станцію в 2025 році