Як поводитися журналістам у соцмережах і не лише — поради від Майкла Щура

Чи можна довіряти акаунтам у соцмережах, як боротися із пропагандою, у чому головна проблема української журналістики — про це та багато іншого розповідав під час зустрічі зі студентами знаний український тележурналіст Роман Вінтонів, більше відомий глядачам як «канадійський репортер» Майкл Щур. Пропонуємо вам короткий конспект почутого і побаченого.

Головне, що варто знати про Майкла Щура

3 жовтня 2012 року на YouTube було створено канал «Телебачення Торонто», де Роман Вінтонів з’явився в образі канадського журналіста Майкла Щура. У березні 2013 року почала виходити програма «Але є одне але» (АЄОА) зі Щуром в ролі ведучого. Також в часи Революції Гідності Майкл Щур запам’ятався своїм хітом «Гітарний перебор» («Це перебор, Віктор»), котрий було представлено 7 грудня 2013 року і присвячено тодішньому очільнику влади Віктору Януковичу. Кліп було знято 1 кадром на початку Євромайдану:

А 26 квітня 2014 року, за місяць до президентських виборів 2014 року в Україні, Роман Вінтонів спільно із «Громадським телебаченням» почав знімати програму «Вйо до Трону», в якій він в образі Майкла Щура розглядав кандидатів на пост Президента України. Після виборів, починаючи з 3 червня 2014, вийшло ще чотири випуски програми під зміненою назвою — «Вже на Троні».

18 жовтня 2014 року на «Першому національному» відбулась прем’єра нового щотижневого сатиричного дайджесту новин «Утеодин» із ведучим Романом Вінтонівим в образі Майкла Щура. 25 липня 2015 року вийшов останній, 35-й, випуск цієї передачі у сезоні, оскільки Роман Вінтонів мав взяти участь у проекті «Embedded Journalism», на меті якого було налагодження співпраці військових і журналістів. Сукупно провів у армії близько 444 днів. Демобілізувався 18 жовтня 2016 року (за даними Вікіпедії — прим.ред.).

6 листопада 2016 року вийшов перший випуск нової програми «#@)₴?$0» («Ґрати, песик, дужка, гривня, знак питання, долар, нуль»), яку Роман Вінтонів веде у ролі Майкла Щура. Співавтор програми — креативний продюсер «Громадського» Євген Самойленко. Нова програма виходить щонеділі на трьох мовниках — «UA:Першому», каналі «24» та «Громадському». Деякий час Роман Вінтонів називав свої творчі методи «дурналістикою» та «хулналістикою» (хуліганською журналістикою).

Про реакцію на будь-яку інформацію у соцмережах

Акаунт у соцмережах не завжди дорівнює поняттю «реальна людина» — ось головна тема семінару «БЖД у соцмережах». Роман Вінтонів наполягає, що перш ніж реагувати на коментарі власників невідомих вам акаунтів, варто подумати: «чи впевнений я, що ця людина реальна?» Поставивши собі це питання і маючи (чи не маючи) відповідь на нього, ви зможете критично оцінювати прочитане.

Майкл Щур наголошує:

«—За деякими підрахунками, на 100% користувачів соцмережі лише 30-40% є реальними людьми, решта — неактивні або періодично активні. І кількість тих акаунтів, які використовують для реклами та інформаційних потоків, невідома».

Про факти

Також журналіст вказав на відмінності висвітлення інформації у соціальних мережах та інтернет-ЗМІ, підкреслюючи важливість фактів. «Факти – це вєшчь. (Вєталь)», — картинка із зображенням вуличного хулігана, використана у його презентації, отримала прогнозований сміх від аудиторії . Натомість Майкл Щур запропонував своїм слухачам «Гру у факти», що спровокувала їх на роздуми про те, чи є побачене, а потім висвітлене ними, — це беззаперечний факт.

Майкл Щур виділяє 2 основних проблеми сучасної журналістики: узагальнення та «переписування» редактором журналістських матеріалів. Узагальнення, на його думку, дуже спрощують роботу журналіста:

«—Тут не обов’язково копатися у деталях і з’ясовувати правду. Ти приходиш дивишся і записуєш: «на лекцію Майкла Щура не прийшли хлопці — у Вінниці журналістикою цікавляться лише дівчата». Хіба це об’єктивно?»

Що ж до переписування, зауважує: автором тексту має бути журналіст і відповідальність за зміст повинен нести також він, а не редактор чи видання в цілому.

5 головних порад від Майкла Щура

  1. Не довіряти українським телеканалам, бо серед них (на думку гостя) немає «жодного нормального».
  2. Не долучатися до хору тих, хто кричить «ганьба!», «зрада!» чи поширює будь-яку «масову» інформацію в соцмережах, котра слугує триґером потужних негативних емоцій чи масового обурення / істерії / цькування.
  3. Постійно підвищувати рівень того, над чим ви працюєте як журналіст, блогер чи оглядач — і розуміти, що під цим контентом стоїть у першу чергу ваше ім’я, а вже потім логотип каналу чи видання.
  4. Прагнути до об’єктивності, але не забувати, що 100% об’єктивна журналістика — це міф і утопія, бо власне «я» і погляд автора роблять матеріал живим і цікавим, просто треба знати міру у всьому.
  5. Не забувати, що диплом журналіста — загалом «непотрібна штука», і що ваш фаховий розвиток та подальша кар’єра ніяким чином не залежитаме від престижності вишу, де ви отримали «корочку».

На завершення Майкл Щур відповів на запитання присутніх (зустріч проходила у стінах одного із вінницьких вишів — прим. ред.) щодо пропаганди на просторах українського телебачення, наголосивши, що вона процвітатиме й надалі, допоки журналісти не почнуть ставитися до своєї роботи відповідальніше, спираюсись виключно на факти.

Матеріал для редакції підготувала Тетяна Щегловська

Читайте также:

Дослідження індустрії MarTech в Україні

Фешн с умом: украинские маркетплейсы с концептом reuse

Xiaomi Redmi 7A: непростий компроміс

Unitree Robotics — реальний конкурент Boston Dynamics. Відео