Різниця між зрозумілим та незрозумілим дизайном часто зводиться до того, наскільки правильні метафори ви використовуєте. Давайте копнемо цю тему глибше, щоб ви зрозуміли, яку важливу роль відіграють метафори в мові дизайну.
Усі ми вчилися писати твори, і, звісно, стикалися з метафорами. Метафора це коли ми говоримо про речі в переносному значенні, порівнюючи з чимось іншим:
- Час — гроші.
- Поглинений любов’ю.
- Солодкий смак успіху.
Багато хто думає, що метафори — це просто прикольний письменницький прийом: спосіб додати родзинку до тексту, зробити його більш поетичним. Викиньте це з голови! Метафори — не лише для поетів. Метафори – для всіх. Вони так глибоко вшиті до нашої мови, що без них ми не зможемо спілкуватися.
У світі дизайну ми теж сильно залежимо від метафор. Вони живуть усюди: від ікон до термінології. Ось, наприклад, ця ⚙ іконка, яка є практично в кожному додатку, — це метафора налаштувань. Словосполучення «Додати в кошик»? Метафора замовлення.
Різниця між зрозумілим та незрозумілим дизайном часто зводиться до того, наскільки правильні метафори ви використовуєте. Розберімо цю тему глибше, щоб ви зрозуміли, яку важливу роль відіграють метафори в мові дизайну.
Метафори, якими ми живемо
Фахівець з метафор Джордж Лакофф написав кілька книг на цю тему. У своїй книзі під назвою «Метафори, якими ми живемо» Джордж Лакофф та його співавтор Марк Джонсон показали, наскільки наша повсякденна мова насичена метафорами. Вони формують наші погляди та світосприйняття навіть якщо ми цього не усвідомлюємо.
Погляньмо, як це працює на прикладі однієї концептуальної метафори: все невідоме згори, а все відоме знизу. В англійській мові на цій ідеї побудовано безліч фраз:
В українській мові також є ряд висловів, заснованих на цій ідеї: «я знаходжуся в підвішеному стані», «це все примарно», «підкинути монетку», — все невідоме згори; «докопатися до суті», «глибоко зануритися у тему», «корінь проблеми» — все відоме знизу.
Якщо замислитись, ці фрази не такі вже поетичні. Ми використовуємо їх навіть коли просто балакаємо. Ми з півслова розуміємо значення кожної фрази, тому що вони відповідають реальному світу: те, що знаходиться на землі, більш передбачуване, ніж те, що в повітрі.
Метафори, якими ми проєктуємо
Самі того не помічаючи, ми використовуємо метафори у мові та письмі. І в дизайн-продуктах також.
Наприклад, безліч звичних нам іконок насправді метафори:
- Налаштування = ⚙
- Редагувати = ✏
- Вкладення = 📎
- Видалити = 🗑
- Обліковий запис = 👤
- Повідомлення = 🔔
- Пошук = 🔍
- Коментар = 💬
- Докладніше = ⋯
Кожна іконка є певною сутністю в переносному значенні. Коли ми натискаємо кнопку ✏ для редагування, ми не плануємо в буквальному значенні користуватися олівцем. І коли клацаємо на 🔍 для пошуку, ми також не думаємо про справжнє збільшувальне скло.
Ми бачили ці іконки так часто, що вони вже увійшли до нашого звичного візуального «лексикону». Навіть якщо ми зустрінемо таку іконку без підпису, нам буде зрозуміло її значення, просто виходячи з контексту.
У продуктовому дизайні метафори можна використовувати не тільки в іконках. Безліч слів можна замінити на метафори: «завантажити в хмару», «теки на робочому столі», «додаток гальмує».
Чому метафори такі важливі
Від метафор залежить, наскільки інтуїтивним буде дизайн. Якщо дизайн будується на реальних та відомих поняттях, людям буде простіше його зрозуміти. А якщо взяти за основу дизайну щось абстрактне, є ймовірність, що користувачі будуть чухати голову.
Для прикладу ось вам плутанина.

Увімкнути чи вимкнути?
Зліва від перемикача намальована вертикальна лінія; праворуч — кружечок. Начебто все просто, так? А ось і ні. Що означає ці символи? Це лінія та коло? Цифри 1 та 0? Літери I та O? Чи це тільце і голова намальованої людини? Виявляється, що лінія може означати «увімкнено», а кружечок – «вимкнено». Але на інтуїтивному рівні це не зчитується, бо тут немає метафори із реального життя. Для розваги можна пофантазувати, які метафори можна було б використовувати.
Працюючи над кожним елементом дизайну, завжди намагайтеся підібрати відповідну метафору — і у вас з’являться нові ідеї та вирішення звичних завдань. А якщо вдасться провести паралелі з реальним світом — вашим користувачам буде простіше на льоту схопити суть кожного елемента.
Коли метафори тільки плутають
Метафори — як джинси: підходять майже до всього, але все ж таки іноді бувають недоречні. Часом краще взагалі відмовитись від метафор. Наприклад, розглянемо іконку камери телефону. Натискаєш на неї й відкривається камера. Жодних сюрпризів. А тепер уявіть, що ми вирішили запровадити метафору, наприклад, око. Адже через камеру ми дивимось на світ!
Напевно, вже зрозуміло, що метафора тут не доречна. Навіщо метафора, коли буквальна іконка добре працює?
Загалом метафори потрібні, щоб допомогти людям зрозуміти якусь концепцію. Але якщо метафора занадто абстрактна, вона лише каламутить воду.
Тяжкі метафори
Один із найскладніших аспектів роботи письменника — вигадувати назви. Заголовки, підзаголовки, кнопки, діти, і таке інше. Наприклад, трапляються випадки, коли під однією кнопкою ховається меню з п’ятьма різними опціями. Назва такої кнопки має бути наповнена безліччю смислів. Це можна назвати «важкою метафорою».
Нижче ви бачите приклад важкої метафори в iOS. Бачите цю іконку вгору на лівому скріншоті? При натисканні на неї з’являється модальне віконце (скриншот праворуч).
У цій іконці «вгору» глибоке значення. Натиснувши на неї, ви можете поділитися сторінкою через AirDrop, додати у Вибране, зберегти в iBooks, копіювати або навіть відкрити в News.
То як назвати цю іконку? Поділитись? Додати? Зберегти? Копіювати? Відкрити? Коли так багато сенсів, складно придумати назву.
Тяжкі метафори абстрактні й тому часто незрозумілі користувачам. Якщо ви використовуєте в дизайні важку метафору, спробуйте якось поділити опції або згрупувати по-іншому.
Освоюємо мистецтво метафори
Сподіваюся, ви розумієте, наскільки важливу роль метафори грають у дизайні. З їхньою допомогою можна передати практично будь-яку ідею — достатньо пов’язати її з якоюсь сутністю реального світу. Проте буває важко придумати влучну метафору — особливо для складної концепції. Є безліч інструментів для пошуку потрібних образів. Ось кілька сервісів для мозкового штурму з метафор:
- Noun Project — це величезна база іконок практично на будь-яку тему. Достатньо ввести слово (наприклад, start) і система запропонує купу іконок, близьких за змістом (start це будинок, start це запуск і т.д.). Це просто невичерпне джерело натхнення для дизайнерів, ілюстраторів та письменників.
- Google Images — якщо на Noun Project нічого не знайшлося, спробуйте пошукати у Google Images. Можливо, на ваш запит знайдеться купа нісенітниці, але іноді можна натрапити на щось варте. Наприклад, за запитом творчість можна знайти цікаві метафори: творчість — колір, творчість — лампочка, творчість — мистецтво.
- Thesaurus.com — сервіс підтримує лише англійську мову. Мег Робішоу одна з найкрутіших ілюстраторів у Shopify. В одній зі статей Мег розповіла, що найчастіше використовує у роботі словник синонімів. Чому? Просто він допомагає їй дивитися на речі під різними кутами. Можна шукати слово «поліпшувати» і натрапити на різні метафори: «удосконалювати», «перетворювати», «реформувати», «доводити до розуму».
- Словник ідіом — сервіс підтримує лише англійську мову. Словник ідіом (фразеологізмів) – секретна зброя копірайтера. Це, звичайно, не срібна куля, але все ж таки знадобиться для полювання на влучні та місткі метафори. Безліч фразеологізмів засновані на явищах із реального світу, тому вони допоможуть зробити вашу роботу образнішою.
- Wordnik — сервіс підтримує лише англійську мову. Wordnik – це найбільший онлайн-словник англійської мови. Найкрутіше в Wordnik те, що вони мають розділ пов’язаних слів, де зібрані як синоніми, так й слова близькі за контекстом чи які якось стосуються вашого слова. Хоча іноді результати й здаються випадковими, Wordnik все ж таки незамінний коли потрібні ідеї — і швидко!
Метафори несуть сенс
Метафори сповнюють змістом навколишній світ і допомагають нам розуміти складні ідеї. Світ давно збожеволів, але, на щастя, у нас є метафори, щоб все це описати. Метафори перетворюють інтернет на хмару, кохання — на поле битви, час — на гроші. Хіба це не чаклунство? І якщо ми постійно використовуємо метафори в житті, то, мабуть, ми всі чарівники. У переносному значенні, звісно.
Автор: Мусієнко Тимофій