ТОП пасхалок, захованих розробниками в прогрмному забезпеченні

Про пасхалки в іграх написано тисячі статей і знято тисячі відео. Але чомусь людство завзято ігнорує пасхалки в інших видах софту. Адже вони так само старі, як і саме програмне забезпечення. Це недокументовані функції чи повідомлення, які розробники приховують у коді. Їх можна знайти практично скрізь: від доісторичних операційних систем до сучасних браузерів. У цій ми выддамо шану пасхалкам у програмному забезпеченні.

На форумі Council on Foreign Relations глава компанії Anthropic Даріо Амодей заявив, що з розвитком технологій вже через 12 місяців весь код писатиме штучний інтелект. Звичайно, навряд чи нейромережі будуть писати прямо весь код, але ці слова змушують задуматися: а хто ж додаватиме пасхалки в софт? Це завжди робили люди. Їхні мотиви були різними, але одне можна сказати напевно: штучний інтелект цим займатися не стане. Документально підтверджено, що одна з найперших пасхалок в Atari була створена, щоб сфотографувати ім’я розробника в коді. Так зробила б тільки людина, робот так не став би робити.

Суть пасхалок

У програмному забезпеченні пасхалка — це невелика частина програми, яка зазвичай прихована від очей користувачів. І ось тут зазначимо. Щоб вважатися пасхалкою, а не помилкою чи збоєм, функція повинна відповідати трьом критеріям:

  • бути розважальною та аж ніяк не шкідливою,
  • бути недокументованою та несподіваною, але відтворюваною,
  • мати особисте значення для програміста.

У спільноті давно точаться суперечки про те, що пасхали в коді потрібно видаляти, тому що в них немає практичної користі. Наприклад, починаючи з липня 2013 року, середовище виконання мови програмування Rust систематично включало цитату Лавкрафта із закликом Ктулху до своєї основної бібліотеки. Після деяких пристрасних дискусій шанувальники продуктивності видалили цитату із проєкту. Це сталося у січні 2015 року.

Перші пасхалки

Перші відомі приховані повідомлення у коді були заховані у великих мейнфреймах наприкінці 1960-х років. До речі, в іграх пасхалки з’явилися лише у 1970-х. Однак ідея назвати ці секрети пасхалками походить від 1979 року та гри Adventure для консолі Atari 2600.

На той час власники Atari Inc. не допускали згадування імен розробників у своїх іграх. Причина проста — вони не хотіли, щоби конкуренти переманили кадри до себе. Ще одна причина — бізнес побоювався, що програмісти можуть попросити більшу зарплату.

Багато співробітників, включаючи автора Adventure Уоррена Робінетта, були категорично не згодні з цим рішенням керівництва. Навіть не тому, що вони хотіли визнання. Він запрограмував у гру секрет: якщо гравець виконував певні дії, він знаходив приховану кімнату, де відображалася фраза «Створено Уорреном Робінеттом».

Після того, як Робінетт передав фінальну версію програми, Atari виготовила та поширила кілька сотень тисяч картриджів. На той час, як було виявлено секретну кімнату з підписом, Робінетт вже залишив Atari.

Першовідкривачем пасхалок став 15-річний підліток із Солт-Лейк-Сіті. Він написав листа в Atari про те, що знайшов таємну кімнату. На подив Робінетта замість негативу Стів Райт, директор з розробки програмного забезпечення в Atari, назвав прихований сюрприз «великоднім яйцем». Щобільше, він заявив, що прихована кімната додає цінності грі, і вирішив зробити політикою компанії включення прихованих функцій до майбутніх ігор.

Досить швидко з’явилися докази пасхалок, які робили раніше. Наприклад, в іграх Video Whiz Ball і Alien Invasion, випущених для консолі Fairchild Channel F 1976, певні комбінації натискань клавіш розкривали імена програмістів.

Джин був випущений з пляшки. Дедалі більше пасхалок стало з’являтися не тільки в іграх, а й у звичайному програмному забезпеченні. Наприклад, у ранніх продуктах Microsoft приховані імена і камео-появи. Microsoft Bear був талісманом команди розробників Windows 3.1 і з’явився у двох пасхалках в ОС Windows 3.1.

Пасхалки Microsoft

Фіча пасхалок у тому, що користувач може натрапити на них лише двома способами. Або випадково натиснувши унікальну комбінацію клавіш, або бувши посвяченим у секрет і дотримуючись заплутаних інструкцій. Так що якщо ніхто не шукатиме, пасхалка може залишатися непоміченою дуже довго. Так сталося зі списком імен розробників Windows 1, який залишався прихованим протягом 37 років. Його знайшли у 2022 році, коли Лукас Брукс почав полювання на пасхалки в ранніх версіях Windows.

У старих версіях MS-DOS (до DOS 6.2), якщо ви натискали F1, функціональну клавішу Help, перебуваючи у вкладці About, вас зустрічало діалогове вікно з написом No Help Available (so leave me alone). Це була не надто смішна пасхалка, і з пізніших версій її видалили.

А ви знали, що кожна версія Excel від 5.0 до 9.0 містила мінігру? Першою була The Hall of Tortured Souls, описана як мінігра в стилі Doom.

У Office 97 були ігри у всіх трьох основних компонентах. Excel містив прихований симулятор польоту, Access мав симуляцію ворожільної іграшки Magic 8-Ball, а Word містив гру в пінбол.

Одна довгоживуча паска була у всіх версіях Windows аж до XP. У заставці 3D-тексту введення тексту «volcano» відображало назви всіх вулканів у Сполучених Штатах.

Офіційно Microsoft припинила включати пасхали до своїх програм у рамках ініціативи Trustworthy Computing Initiative у 2002 році. Вона була спрямована на розв’язання проблем безпеки та надійності попередньої версії Microsoft Windows, але мала зворотний ефект, оскільки посилила підозри клієнтів щодо якості програмного забезпечення. Пізніше пасхалки були знову введені в гру Asteroids у додатку «Сповіщення» Office 2004 для Mac, а в Outlook 2010 стандартним зображенням для нових контактів став силует Білла Гейтса.

Попри політику Microsoft щодо видалення пасхалок з міркувань безпеки, у Windows XP вони все ще є. Наприклад, якщо в Блокноті ввести «bush hid the facts» і зберегти документ під будь-яким ім’ям, при повторному відкритті ви виявите, що текст замінений рядком нулів.

Пасхалки від Google

На відміну від Microsoft, Google продовжує додавати паски до своїх продуктів із регулярністю, якій можна позаздрити. Компанія славиться розіграшами та першоквітневими жартами, тому нічого дивного. Що відрізняє їх від ранніх прикладів, які обговорювалися вище, так це те, що ці незвичайні функції активно заохочуються компанією, і багато хто з них є результатом індивідуальних побічних проєктів.

Цей технологічний гігант вставив безліч прихованих функцій чи повідомлень у всі свої продукти. І є ймовірність, що вони продовжать робити це доти, доки існує інтернет. Відомо, що Google налаштовує цільову сторінку для особливих подій за допомогою так званих дудлів. Менш відомо, що сторінка результатів поводиться вкрай незвично для деяких запитів. Пошук Google містить безліч гумористичних пасхалок. Спробуйте, наприклад, ввести запит «анаграма», або «do a barrel roll», це дуже кумедно.

Запит askew нахилить сторінку пошукової видачі вправо.

Якщо ввести в пошуку «Bletchley Park», то в результатах напис над зображенням замінює заголовок, м’яко нагадуючи, що це була штаб-квартира зі злому коду, а тепер це визначна пам’ятка.

Щобільше, Google Maps і Google Earth також повні посилань до попкультури із зображеннями НЛО та незліченної множини інших деталей. Одна з найкращих пасхалок, безперечно, – симулятор польоту, який можна запустити в Google Earth. Щоб знайти його, просто перейдіть до меню, виберіть Інструменти→Увійти до симулятора польоту. Комбінація Ctrl+Alt+A у Google Earth переносить у базовий симулятор, який дозволяє облетіти всю Землю. Пізніше це стало незмінною опцією. Була й інша пасхалка, але пізніше її начебто відключили: якщо ви наближали поверхню Місяця, рано чи пізно вона перетворювалася на шматок дірявого сиру.

У Google Maps були жарти, хоча багато хто з них видалено. Колись, якщо ви питали дорогу з Нью-Йорка до Лондона, вам пропонувалося переїхати вплав через Атлантику. З Токіо до Лос-Анджелеса пропонувалося вирушити на байдарці через Тихий океан, а зі Сноудона в Брекон-Біконс (обидва місця в Уельсі) — на драконах. Нині цього вже немає, а шкода.

Для пасхалок від Google є тематичний сайт elgoog.im. Він же Google Mirror, проєкт, місія якого – «створювати, відновлювати та знаходити інтерактивні пасхали Google». Вершину списку відновлених пасхалок займає Thanos, створений Google у квітні 2019 року на честь майбутнього виходу блокбастера «Месники: Фінал». Як і інші акції, пов’язані з фільмами, він мав обмежений термін придатності – але завдяки elgoog ви все ще можете побачити ефект клацання Таноса – натисніть на золоту рукавичку, щоб побачити, як половина результатів пошуку розчиняється прямо у вас на очах.

У меню також можна побачити ефект Чарівника країни Оз – руйнівну силу торнадо – і пограти в покращені версії ігор, які раніше були приховані Google – Dinosaur, Snake та Pac-Man.

Але є старі пасхали, яким дозволили залишитися, тому що вони насправді високо цінуються. Спробуйте підкинути монету чи кинути кубик.

Легендарні пасхалки

Найскритніша пасхалка

Світ технологій величезний, і люди постійно знаходять нові пасхалки з минулих десятиліть. У деяких іграх, наприклад Punch-Out!!, Duck Hunt та Serious Sam, є пасхалки, які ніхто не міг знайти протягом 10-20 років.

Але є одна, яка була так добре захована, що за весь час її ніхто так і не знайшов. Фактично програміст, який її створив, здався і сам розкрив секрет. Пасхалка знаходиться в Donkey Kong (версія Atari) і з’являється лише після смерті Маріо. Якщо ви уважно подивіться, побачите ініціали Лендона М. Даєра, кодера, який працював над грою.

Найскладніша пасхалка

Trials Evolution 2012 – це перегонова гра-головоломка про мотоцикли, яка містить, ймовірно, найскладнішу пасхалку на сьогодні. У грі є загадка, яку кожен може спробувати розгадати, розв’язавши головоломку на дерев’яних дошках.

Дошки містять зашифровані повідомлення, які приховані протягом усієї гри. Коли вони пов’язані разом, вони утворюють повну загадку. Відповідь розкриває інструкції щодо розгадки секретної пісні на карті Nature Calls. І це лише початок!

Після графічного аналізу пісня розкриває частину коду Морзе. Повідомлення надсилає людей на вебсайт з ще однією загадкою, яка очікує рішення.

Відповідь на цю загадку розкриває координати чотирьох місць: Бат, Гельсінкі, Сан-Франциско та Сідней. У кожному з них було заховано запечатані скрині з однаковими ключами всередині. Однак і це, зважаючи на все, не кінець загадки. Ймовірно, наступний етап буде доступний у першу суботу серпня 2113 року.

Трохи менше ніж через 100 років таємнича скриня з’явиться під знаменитою Ейфелевою вежею у Парижі. Автор загадки Антті Ільвессуо стверджував, що людина з парасолькою і в капелюсі принесе кейс на місце у 2113 році. Один із ключів від скринь відчинить його, і до цього дня ніхто не знає, що буде в ньому!

Найпопулярніша пасхалка

Якщо ви програміст або геймер, швидше за все, ви чули про код Konami.

Знаменита послідовність кнопок «↑↑↓↓←→←→BA» вперше була використана у грі Gradius від Konami. Проте весь світ дізнався про неї після легендарної стрілялки Contra. По суті, це ранній приклад читкоду в грі. У Contra гравці отримували 30 життів замість звичайних трьох. Різні розробники Konami також запрограмували його у більш ніж сотні інших ігор.

Код Konami, безумовно, є найвідомішою пасхалкою в індустрії програмного забезпечення. На неї посилалися інші компанії, такі як Google та Digg. Вона навіть була включена до коду сайту ESPN у 2009 році. При введенні ESPN відображався вибух однорогів та сердець. Код також прихований на домашніх сторінках Buzzfeed та Google Stadia, а також у пізніших іграх, таких як Contra: Rogue Corps. Про цей код також є епізод у мультсеріалі «Дивовижний світ Гамболу».

Найнесподіваніша пасхалка

Протягом багатьох років в офіційному додатку μTorrent було заховано секретну гру Tetris. Якщо ви використовували μTorrent і були занадто нетерплячі, щоб завершити завантаження, ви могли запустити гру, щоб скоротити час.

Ви знайдете цю пасхалку в меню «Про програму» – проста команда «T» запустить гру. Це класичний варіант Tetris, але ви ніколи не очікували, що його буде представлено в такому додатку, як μTorrent.

Найстрашніша пасхалка

У 2019 році світ дізнався про дивні повідомлення, які з’явилися в обладнанні гарнітур Oculus VR. Історія підірвала ЗМІ, коли контролери VR користувачів отримали дивні повідомлення на кшталт «Великий брат стежить за тобою» або «Масони були тут».

Зрештою виявилося, що ці повідомлення призначалися лише для прототипів пристроїв, але випадково поширилися на пристрої користувачів. Звичайно, компанія розв’язала проблему з пізнішими виробничими партіями та перепросила за помилку.

Найдорожча пасхалка

Кілька років тому хтось знайшов незвичайне повідомлення у першому блоці Bitcoin.

Сатоші Накамото створив повідомлення у зашифрованому шістнадцятковому форматі. Воно свідчило: «sknab roftuoliab dnoces fo knirb no rollecnahC 9002/naJ/30 semiT ehT». У перевернутому вигляді повідомлення звучало так: “The Times 03/Jan/2009 Chancellor on brink of second bailout for banks”.

Хоча це, очевидно, стосується світової фінансової кризи, цілком можливо, що Накамото включив її до блок-генези, щоб зробити заяву про своє нове творіння.

Висновок

Пасхалки існували від початку програмування. Вони були розроблені для задоволення розробників та користувачів. Їх спільним знаменником є те, що вони, зазвичай, непродуктивні та пов’язані з основними функціями програмного забезпечення, куди вони впроваджуються.

Часи змінилися. Сайт The Easter Egg Archive, присвячений поширенню інформації про пасхалки, як і раніше, доступний, але більше не активний. У 2011 році на ньому було загалом 13 998 елементів, 18 з яких було додано за попередні два тижні. Нині їхня загальна кількість становить 14 450, а останнє додавання було у серпні 2015 року.

Засновники Apple Стів Возняк та Стів Джобс вважали, що пасхалки є ознакою уваги до деталей та людяності. Коли приходить час додавати пасхалки, це означає, що частину роботи було завершено та відполіровано. А говорячи про людяність, Возняк і Джобс мали на увазі емоції, межу, яка відрізняє людей від роботів. Створюючи пасхалки, інженери роблять емоції. Коли користувачі виявляють їх, вони відчувають здивування або захоплення, вони сміються і відчувають зв’язок з розробником через машинний код.

Програмісти завжди намагатимуться додати трохи індивідуальності до свого коду, навіть якщо це суперечить ідеї безпеки. Потреба самовираження за умов надмірного контролю та недооцінки гарантує продовження існування пасхалок.

Більше цікавого:

Читайте также:

5 способів, як можна використовувати Gemini Live з камерою або демонстрацією екрана

Білл Гейтс опублікував свій «найкрутіший код» до 50-річчя Microsoft

Family Link від Google представляє нові інструменти батьківського контролю

Безкоштовний курс AI Essentials від Google