Штучний інтелект навчили не лише підтримувати зв’язковий діалог, а й імітувати людську мову та навіть зовнішність людей на відео. У невинному форматі симуляції на основі алгоритмів штучний інтелект служать розважальним цілям, прискорюють продажі, полегшують завдання рекрутерам та роблять багато інших корисних речей.
Однак фейкові акаунти на базі штучного інтелекту в соцмережах та месенджерах здатні зіпсувати статистику сторінок та алгоритми реклами — не кажучи вже про спам, який вони розповсюджують. Крім того, можливостями штучного інтелекту часто користуються шахраї.
Наприклад, у Гонконгу зловмисники влаштували цілу відеоконференцію за допомогою deepfake. Вони зімітували зовнішність та голос кількох людей і в результаті виманили 25 мільйонів доларів у співробітника великої корпорації — нібито за розпорядженням фінансового директора. Все це виглядало настільки правдоподібним, що працівник не зміг відрізнити фейкові фігури від реальних людей.
Однак ідентифікувати штучний інтелект під час спілкування все ж таки можна. Ось кілька порад, як це зробити.
Як вичислити штучний інтелект в соцмережах
Спеціальне програмне забезпечення для імітації поведінки живого користувача в соціальних мережах називається соціальний бот. Такі роботи використовують не тільки SMM-відділи брендів для просування продукції, але й зловмисники — для поширення фейків, заборонених ідей, розпалювання агресії в коментарях та крадіжки персональних даних користувачів. Якщо сумніваєтеся, що перед вами справжній обліковий запис, то скористайтеся наступними порадами:
- Звертайте увагу до частоти активності. Декілька постів на тиждень або навіть на день на одну й ту саму тему, постійні репости та відсутність оригінального контенту можуть свідчити, що це — штучний інтелект.
- Пошукайте особисту інформацію на сторінці користувача. Якщо вона не вказана, а замість фотографії поставлена абстрактна картинка, це ще один привід засумніватися в справжності акаунта.
- Звертайте увагу на рекламні чи провокаційні публікації від різних користувачів з однаковим змістом, наприклад, у спільнотах. Швидше за все, це робота кількох запрограмованих облікових записів.
- Спробуйте поспілкуватись в особистих повідомленнях. Примітивні відповіді, що суперечать один одному репліки або їх відсутність будуть вказувати на бота. Наприклад, ви питаєте умовного нового знайомого, скільки у нього вихованців, а він відповідає «7» і не може навести їхні прізвиська. Або хочете дізнатися у співрозмовниці, чи має вона брата, чи сестру, а вона каже: «Не впевнена».
Як зрозуміти, що спілкуєшся зі штучним інтелектом в діалозі
Згадані вище соціальні роботи можуть і самі звертатися до користувачів у особистих повідомленнях, коментарях та відгуках у публічному обговоренні. Ось як їх визначити:
- Придивіться до стилю. Занадто формальні фрази, швидко надруковані довгі речення, відсутність помилок та смайликів у неформальному спілкуванні можуть вказувати, що перед вами штучний інтелект. Оскільки роботи буквально запам’ятовують словник напам’ять — у такий спосіб вони навчаються спілкування, — для них вкрай нехарактерно припускатися помилок в орфографії та пунктуації, що зазвичай не властиво живим співрозмовникам.
- Попросіть співрозмовника прокоментувати майбутні події. Наприклад, вихід фільму, новий альбом музичного гурту тощо. Робот власною думкою не має і не зможе дати відповідь. Він оперує інформацією, яка вже закладена у його базі даних. Наприклад, якщо запитати: «Як думаєш, як виглядатимуть люди 20347 року?» — штучний інтелект або не зрозуміє питання, або, навпаки, спробує пояснити все дуже серйозно для такої ситуації.
- Придумайте складний жарт. Деякі роботи вміють справлятися з примітивним гумором і навіть можуть його імітувати, а ось сарказм або каламбур їм буде незрозумілий. Таке на цю мить доступне тільки найсучаснішим моделям. Навіть фраза на кшталт «Ти ж мій зайчик, як ти все знаєш…», вжита в явно негативному контексті, може змусити бота думати, що ви робите йому комплімент, і він видасть себе. Втім, жарти «власного приготування» штучного інтелекту не завжди складаються з нісенітниці. ChatGPT, наприклад, на прохання розповісти анекдот про кішку видав таке: «Чому кішки дивляться зверхньо на нас? Тому що вони знають: у їхніх м’яких лапах лежить влада над нашими серцями, а також над шерстю темного одягу». У виконанні робота це до певної міри навіть насторожує.
- Напишіть фразу з явними помилками, вставте цифри та розділові знаки в слова. Боту це завадить сприймати текст. Наприклад, фразу «П73вет. Ти мене ро3уміш?» («Привіт. Ти мене розумієш?») людина розпізнає, орієнтуючись на знайоме розташування літер, а бот проігнорує чи перепитає.
До речі, в інтернеті є цікава інтерактивна гра «Human or not», де можна потренуватися спілкуватися зі штучним інтелектом та відрізняти його від живого співрозмовника. Відповідно до правила, потрібно переписуватися в чаті дві хвилини з анонімом і вгадати, чи це був бот або інший учасник гри. Це сучасна версія тесту Тьюринга, початкова мета якого — зрозуміти, чи може машина обдурити людину.
Як зрозуміти, що розмовляєш зі штучним інтелектом
Генеративний штучний інтелект успішно імітує людський голос. Діапазон, тембр та емоції в цьому випадку дуже важко відрізнити від реальних. Голосовими додатками — наприклад, в онлайн-магазинах чи службах підтримки — часто користуються великі компанії, оскільки це допомагає значно економити час персоналу. Манера говорити в таких ботів цілком правдоподібна — але при цьому проблему клієнта, що звернувся, можуть і не вирішити. Ось як відрізнити робота:
- Зверніть увагу на відсутність пауз між репліками — вони повинні вас насторожити. Штучний інтелект обробляє інформацію у кілька разів швидше за людину і, відповідно, швидше її повідомляє. У деяких ботів спеціально передбачені паузи, щоб імітувати швидкість відповіді людини. Але в цей час вони, на відміну від реальних співрозмовників, не розтягуватимуть слова або вживатимуть вигуки («Ой», «Ого») і звуконаслідування («Е-е-е», «М-м-м»).
- Несподівано змінюйте предмет розмови: запитайте про соціальний статус, місце навчання або вихованців співрозмовника. Суперечливі відповіді, як і в прикладі про месенджери вище, відразу видадуть робота.
- Звертаючись до служби підтримки, опишіть проблему якомога детальніше. У рядових ситуаціях на кшталт «Не сподобалася якість сервісу» або «Не можу знайти відповіді на сайті» — те, що можна вирішити чи дізнатися без втручання людини, — штучний інтелект допоможе розібратися швидше та без черги інших користувачів. Але якщо проблему не так просто пояснити, він загубиться в нитці оповіді та проігнорує частину важливих деталей, не перепитуючи, — і цим видасть себе.
Генеративний голосовий штучний інтелект добре прижився у сфері розваг, створення відео чи озвучення. Однак шахраї, на жаль, також цим користуються. Зламавши обліковий запис користувача в месенджері, вони прослуховують його старі аудіоповідомлення і на їх основі створюють фейки з проханням до друзів та родичів про переказ грошей.
Подібні аудіо повідомлення можна перевірити, зв’язавшись з людиною, від імені якої їх надсилають, в іншому месенджері або телефоном. Найчастіше шахраї отримують доступ лише до одного каналу зв’язку. Оскільки цей спосіб шахрайства відносно новий, слід попередити про нього дітей та старших родичів.
Генеративний штучний інтелект здатний наслідувати не тільки голос, а й зовнішній вигляд реальних людей — наприклад, по відеозв’язку.
Якщо вам надійшов підозрілий відеодзвінок і вас просять переказати гроші або повідомити дані банківської картки, навіть якщо голосом і зовнішнім виглядом персонаж справді нагадує вашу знайому людину, звертайте увагу на міміку та жести. У випадку з фейком руху губ можуть не збігатися з промовою, міміка — не відповідати емоціям, можуть повторюватися однакові жести або рухи.
Спробуйте поставити запитання, чи вірна відповідь на яке може дати тільки ваш знайомий. Цей спосіб перевірки за будь-якого сумніву — класичний і найбільш вірний.
Більше цікавого: