За даними аналітики, Twitter займає один з перших місць у світі в категорії Social Networks and Online Communities. Відновимо хронологію розвитку «короля соціальних мереж», у якому відомі мільярдери зі списку Forbes ведуть власні мікроблоги та розповімо найяскравіші події взаємодії одіозного Ілона Маска з цією платформою.
Ідея зароджувалась усередині Odeo
Відповідно до офіційної історії, ідея створення Twitter належить Джеку Дорсі – одному зі спеціалістів стартапу Odeo, який був заснований колишнім співробітником Google Еваном Вільямсом.
Друга версія каже, що засновником Twitter є Ноа Глас, який розробив Odeo у своєму власному будинку. Саме він створив технологію, що лягла в основу майбутнього проєкту. З її допомогою вдавалося зателефонувати та продиктувати голосове повідомлення. Далі повідомлення перетворювалося на файл формату MP3 і публікувалося в інтернеті.
Еван Вільямс став одним із перших інвесторів Odeo. Він виявляв особливий інтерес до проєкту, тому незабаром Odeo змінив локацію з дому Ноа Гласса на квартиру Вільямса.
Згодом стартап переїхав до власного офісу. До роботи залучили нових співробітників, включаючи вебдизайнера Джека Дорсі. Вільямс обійняв посаду генерального директора.
Apple різко змінює плани Odeo
Влітку 2005 року стартап закінчив розробку платформи для подкасту. Але час було втрачено. Тоді ж компанія Apple повідомила про вихід підкастингової платформи, яка буде вбудована у кількасот тисяч айподів. В якому напрямку рухатись далі?
Штат співробітників із 14 осіб поділився на групи, щоб генерувати та пропонувати нові ідеї. У лютому 2006 р. Ноа Гласс, Джек Дорсі та Флоріан Вебер викотили новий проєкт.
Вони запропонували систему, за допомогою якої можна було надсилати текстове повідомлення на 1 номер, транслювати його далі друзям користувача. Новий проєкт отримав назву Twttr. Його керівником став Ноа Глас.
Запуск сервісу мікроблогів Twttr
21 березня 2006 р. Дорсі публікує перший твіт: just setting up my twttr. Перша версія використовувалася усередині Odeo для листування між співробітниками.
Із самого початку було обрано назву проєкт – Twitter. Однак, на момент запуску домен twitter.com був зайнятий. Через пів року компанії вдалося його викупити, перейменувавши платформу на звичну нам назву.
Вихід сервісу на публічний доступ
Платформа стає доступною аудиторії 15 липня 2006 р. Тоді ж проєкт отримує першу згадку в TechCrunch.
До осені сервіс налічує кілька тисяч користувачів. Багато в чому цьому сприяв землетрус, що стався в серпні в Сан-Франциско. Тоді користувачі активно обговорювали новину через Twitter за допомогою коротких повідомлень завдовжки до 140 символів, оцінивши зручність платформи.
Еван Вільямс викуповує акції Odeo в інвесторів
Восени 2006 р. Вільямс надсилає лист інвесторам, у якому стверджує, що проєкт навряд чи чекає на справжній успіх. Він пропонує викупити їх частки, щоб уникнути великих втрат. Інвестори ухвалюють пропозицію, а сам Вільямс стає власником Odeo, включаючи Twitter.
Настає низка змін. Компанія Odeo перейменовується в Obvious Corporation, а штат співробітників залишає один із засновників – Ноа Гласс. Весною 2007 р. Twitter стає окремою компанією.
Хтось каже, що Гласс був звільнений Вільямсом за надто високі амбіції та бажання очолити компанію. Інші джерела стверджують, що обидва партнери не могли домовитися про подальший розвиток проєкту.
Пізніше Вільямс опублікував твіт, у якому погодився, що Глас не отримав належного визнання у створенні сервісу мікроблогів.
Маркетинговий хід вдався
У 2007 р. представники Twitter беруть участь у конференції South by Southwest Interactive. Маркетинговий задум був приголомшливий.
Співробітники встановили в залах 2 плазмові екрани, на яких транслювалися повідомлення з Twitter. Декілька сотень учасників конференції змогли спілкуватися між собою в реальному часі за допомогою твітів.
Згодом вони активно згадували про послугу в Інтернеті, а блогери поширили рекламу сервісу. Число відправлених твітів збільшилося до 60 тис. на добу, проти 20 тис. повідомлень, що відправлялися раніше.
Світовий успіх
По завершенню 2008 р. кількість зареєстрованих користувачів досягла 3 млн, за підсумками 2009 р. аудиторія зросла до 9 млн.
У 2008 році в середньому користувачі публікували по 5000 твітів щодня. Наступного року показник збільшився у 60 разів – до 300 тис. твітів на добу.
Як правило, пік активності відбувався під час гучних подій чи великих заходів:
- у день смерті Майкла Джексона (25 червня 2009 р.) кількість повідомлень досягла 100 тис. за одну годину;
- під час чемпіонату світу з футболу у 2010 р. зафіксовано зростання активності користувачів до 3000 твітів за секунду.
Оновлення Twitter
Навесні 2010 р. компанія купує розробника додатків Atebits, який створив Twitter-клієнт Tweetie для Mac та iPhone. Згодом програма перейменовується на Twitter і розповсюджується безплатно для iPhone, iPad, Mac.
З вересня 2010 року до квітня 2011 року тестується новий сайт соціальної мережі з оновленим інтерфейсом. Зміни дозволили користувачам переглядати картинки та відеозаписи, не залишаючи Twitter.
У грудні 2011 р. знову оновлюється інтерфейс. Цього разу впроваджено кнопки «Під’єднатися» та «Знайти».
У лютому 2012 р. малий бізнес підтримав можливість публікувати у своїх облікових записах рекламу. Раніше ця опція була доступна лише великим організаціям.
У свій 6 день народження (21 березня 2012 р.) Twitter оголосив, що аудиторія сервісу досягла 140 млн користувачів. Влітку цього року компанія представила новий логотип, прибравши текстову частину.
Восени компанія купує розробника програми Vine, яка дозволила користувачам записувати відеоролики довжиною 6 секунд. Vine випущено як окрему програму. Але наприкінці 2016 року проєкт закрили. Результат – Twitter розпрощався з талановитими авторами відеоконтенту, які разом пішли у більш динамічний Instagram.
За статусом на грудень 2012 р. місячна аудиторія соцмережі перевищила 200 млн користувачів.
У листопаді 2013 р. компанія виходить на IPO, за результатами якого залучено $1,8 млрд.
27 вересня 2017 р. Twitter збільшує максимальний розмір повідомлень зі 140 до 280 символів. Аудиторія неоднозначно сприйняла оновлення. Деякі вважали, що сервіс мікроблогів втратив свою індивідуальність, інші використали цю можливість збільшення активності.
За підсумками 2018 р. чистий прибуток Twitter сягнув $1,2 млрд. Щомісячна аудиторія платформи склала 321 млн активних користувачів.
Весною 2019 р. запускається програма Twttr, на якій планується тестування нового функціоналу. При позитивному досвіді інструменти впроваджуються в основну версію Twitter. Це був вірний крок, тому що соціальна мережа отримувала багато коментарів із побажаннями про впровадження функцій, яких не вистачає користувачам.
З 2 кварталу 2019 р. Twitter відмовився публікувати загальну статистику користувачів. Компанія повідомляє дані лише про щоденну аудиторію.
Найголовніші події у відносинах Ілона Маска та Twitter
Жарт на $40 млн. Бувши найпопулярнішим веселуном у Twitter, Маск також часто публікував там серйозні заяви. Наприклад, влітку 2018-го він заявив, що хоче зробити Tesla приватною компанією, і готовий викупити її акції по $420 за штуку. Комісія з цінних паперів та бірж США (SEC) звинуватила Маска в шахрайстві, побачивши в його твітах спроби маніпуляції курсом акцій компанії. В результаті Маска звільнили з посади голови ради директорів компанії Tesla, і він був змушений виплатити штраф у розмірі $40 млн.
Мем-криптовалюта. Твіти Маска вплинули й на криптовалютну спільноту: главу Tesla вважають одним з «крипто-провидців», і його публікації навіть впливають на курс деяких монет. Зокрема, Маск кілька разів писав про переваги таких монет як Dogecoin та Shiba Inu. Нещодавно з одного криптогаманця на інший перевели 8 млн монет DOGE на загальну суму близько $1,317 млн. Через день після цього Ілон Маск написав у Twitter, що його компанія Tesla починає приймати криптовалюту Dogecoin як засіб оплати для деяких своїх продуктів.
Виклик Путіна на бій. Окрім численних перепалок із головою Роскосмосу Дмитром Рогозіним, Маск також використав Twitter для виклику на бій президента РФ Путіна. Причиною стало вторгнення військ РФ до України, після чого Маск однозначно виступив проти окупантів. «Я кидаю виклик. Володимир Путін. У єдиноборстві. На дошці Україна», — написав Маск у Twitter. Багато користувачів мережі розкритикували цю заяву, написавши, що Маск не мав права розпоряджатися Україною.
Купівля акцій Twitter. Четвертого квітня 2022 року Ілон Маск офіційно став найбільшим акціонером Twitter після придбання 9,2% акцій компанії. За цю покупку він заплатив $2,89 млрд., після чого ціна акцій Twitter зросла на 27%. Різкий стрибок акцій також дозволив Маску вийти на перше місце у списку найбагатших людей планети, обійшовши Джеффа Безоса.
Черговий скандал. Після того, як Маск відмовився входити до складу ради директорів Twitter, один з акціонерів подав на нього до суду. Повідомлялося, що Маск нібито не розкрив інформацію про свою частку в Twitter у 5%, що дозволило йому купити більше акцій Twitter за нижчою ціною. Позивач заявив, що це обман продавців акцій Twitter для збільшення прибутку.
Пропозиція купівлі всього Twitter. 14 квітня Маск запропонував викупити всі акції Twitter за ціною $54,2 за одиницю. Вартість всієї покупки становитиме $43,4 млрд. У раді директорів Twitter прийняли план захисту прав акціонерів і попередили Маска з приводу можливих маніпуляцій вартістю акцій. Але пізніше Маск заявив, що його пропозиція фінансово гарантована: він готовий взяти близько $13 млрд у кредит, зайняти ще $12,5 млрд за заставу акцій Tesla і заплатити близько $21 млрд із власних активів.
Купівля всього Twitter. У понеділок 25 квітня 2022 року Ілон Маск уклав угоду з купівлі Twitter Inc за $44 мільярди в рамках угоди, яка перенесе йому контроль над платформою. Twitter погодився продати себе пану Маску за 54,20 долара за акцію, що на 38% вище за ціну акцій компанії. Після покупки компанії, вона перетвориться з акціонерної компанії на приватну.
«Свобода слова – це основа демократії, а Twitter – це цифровий міський майданчик інтернету, де обговорюються питання, життєво важливі для майбутнього людства», – сказав Маск у заяві, що оголошує про угоду. Він також сказав, що хоче «зробити Twitter кращим, ніж будь-коли».
У заяві Брета Тейлора, голови Twitter, йдеться, що рада директорів «провела вдумливий та всебічний процес оцінки пропозиції Ілона, приділяючи особливу увагу цінності, визначеності та фінансуванню». Запропонована операція принесе значну грошову премію, і ми вважаємо, що це найкращий шлях для акціонерів Twitter».
А ми, сподіваємося, що після закінчення операції Ілон Маск нарешті забанить рогозина з його батутом.
БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО: