Alexa, Duplex, Siri та інші: куди рухаються технології голосових помічників?

В кінці 2014 року компанія Amazon здивувала світ гаджетами Amazon Echo та Alexa, з того часу ми спостерігаємо суттєве зростання голосових технологій. В основному воно зумовлене популяризацією керованих голосом смарт-гучномовців (smart speakers) та відновленням інтересу до голосових помічників на мобільних пристроях. Адже хоча голосові асистенти все ще не дуже досконалі, сама технологія розпізнавання та генерації голосу залишається інноваційним напрямком, що захоплює для споживачів та маркетологів.

Глобальний ринок смарт-гучномовців, 2-й квартал 2018 року

Місце Виробник 2-й кв. 2017 2-й кв. 2018 Зростання
1 Google 16,9% 32,3% 449%
2 Amazon 82,3% 24,5% -14%
3 Alibaba 17,7% Н. д.
4 Xiaomi 12,2% Н.д.
Інші 0,8% 13,2% >4000%
Загальний ринок 5,8 млн 16,8 млн 187%

Джерело: Canalys , дослідження ринку смарт-гучномовців, серпень 2018.

Прим. Alibaba (Tmall) та Xiaomi увійшли на ринок у 2-му кварталі 2017 року

Amazon Alexa: крок за кроком до завоювання ринку

Згідно з останніми даними дослідницької компанії Canalys, у другому кварталі 2018 року світовий ринок смарт-динаміків виріс на 187%. Пристрої від Google встановлені в 5,4 млн будинків і ця компанія є лідером. Водночас Amazon дихає лідеру в спину з 4,1 млн проданих пристроїв Echoe. В цілому, компанія Amazon досі домінує на ринку смарт-гучномовців в США з часткою 62%, але ця цифра набагато менше, ніж на початку року, коли було 71%. Оскільки на ринок виходять нові виробники голосових систем – наприклад, Apple з гаджетом HomePod – це приводить до зменшення частки Echo на ринку. Крім того, нові моделі Echo, як правило, купують власники пристроїв данного бренду, тому частка користувачів Amazon Echo, ймовірно, буде продовжувати падати.

Але поки що для Amazon не треба хвилюватися з цього приводу, оскільки сам ринок швидко зростає і у довгостроковій перспективі частка ринку не матиме великого значення. Врешті-решт, набагато більш важливим є збереження лояльності споживачів.

Amazon не демонструє жодних ознак уповільнення темпів ініціативи Alexa Everywhere, яка прекрасно показує прагнення електронного комерційного гіганта стати універсальним магазином Everything Store. Пару місяців тому вендор представив у своїх гаджетах режим Show, який перетворює скромні планшети Fire HD на фактично Echo Show для роботи з Alexa в бездротовому режимі; крім того, Amazon представив Fire TV Cube — нову телевізійну приставку, яка постачається з повнофункціональним функціоналом Echo всередині. Виробник також почав впроваджувати спеціальну версію Alexa, модифіковану для готельної індустрії, сподіваючись зробити Alexa стандартним голосовим інтерфейсом, який інтегрує в собі досвід спілкування з гостями. До речі, Marriott — одна з перших готельних мереж, яка впровадила Alexa як цифрового дворецького.

Всі ці зусилля вказують на бажання Amazon створити базу користувачів та встановити Alexa як стандарт для розумного дому. Нове покоління буде програвати музику через Alexa, отримувати прогноз погоди через Alexa, телефонувати своїм друзям через Alexa, і, що, мабуть найважливіше, купувати товари на Amazon.com через Alexa. Однак нещодавні звіти про низький рівень популярності голосових покупок в Alexa (лише 2% користувачів зробили покупку через Alexa цього року) вказують, що спектр функцій голосових інтерфейсів використовується менше, ніж очікували аналітики галузі. Але Amazon, здається, не поспішає пришпорювати голосовий шопінг, оскільки Alexa (як і пристрої Echo) є лише частиною довгострокової стратегії Amazon по захопленню ринку розумного обладнання для домогосподарств.

Google Duplex робить революцію в сегменті голосових інтерфейсів

Найвагоміша нова функція, яку компанія Google інтегрувала в свій голосовий асистент у цьому році, націлена на покупки за допомогою голосу. Інноваційна програма «Акції та Покупки», яку було запущено в березні, спрямована на створення єдиної системи для здійснення покупок в рамках Google Assistant та шопінг сервісу Google Express. Це рішення охоплюватиме широкий спектр технологій, які включатимуть пошук продуктів, мобільний шопінг та голосовий пошук.

Здається, що кінцева ціль Google  – сформувати альянс з роздрібними компаніями на противагу Amazon, пропонуючи потужну крос-платформенну систему шопінгу для об’єднання роздрібних торговців.

Ця позиція Google добре помітна в незвичайному оновленні ПЗ для Google Assistant. Пошуковий гігант представив свою програму Google Duplex, щоб продемонструвати, наскільки неймовірно точно Google Assistant здатний імітувати людську мову. Google позиціює Duplex як функцію, яка може допомогти користувачам дзвонити в ту чи іншу організацію, щоб забронювати місце в готелі чи в ресторані, придбати квитки — і все це від імені людини. Ваші співбесідники навіть не здогадаються, що вони розмовляють з Google Assistant. Неважко уявити, що в інтернеті дуже швидко підняли тему потенційних етичних проблем, які можуть спричинити подібні «бесіди з роботом».

Взагалі схоже, що Google вміє робити чудові проривні продукти, але не має добре опрацьованої стратегії по виводу голосових продуктів на ринок.

Врешті решт, найбільша сила Google полягає у його здатності використовувати свої служби пошуку даних для поліпшення можливостей продуктів штучного інтелекту. Але поки що незрозуміло, яким чином Google використає їх для забезпечення найкращого голосового досвіду.

Siri пасе задніх

Окрім дуополії Amazon-Google, в цьому році ринок смарт-гучномовців почала штурмувати компанія Apple з гаджетом HomePod. За даними Strategy Analytics, на сьогодні такий пристрій займає близько 6% ринку. Але HomePod — лише динамік high-end якості, який постачається з інтегрованим помічником Siri для простих голосових команд. Це зовсім не таке потужне рішення як Amazon Echo і Google Home, тому навряд чи має сенс їх порівнювати.

Втім є деякі ознаки того, що Apple готується зробити Siri більш відкритим для сторонніх розробників. Це дозволить витримати конкуренцію з Alexa та Google Assistant і зробити HomePod більш корисним пристроєм. Однією з найбільших цікавих нових функцій iOS 12 стала функція «Ярлики» (shortcuts), яка дозволяє користувачам Siri встановлювати свої власні фрази для найчастіше використовуваних додатків або навіть встановлювати цілу послідовність дій для керування кількома додатками, яку можна запустити єдиною голосовою командою.

Після налаштування цей ярлик буде працювати також на HomePod та Apple Watch. У порівнянні з Alexa та помічником Google, чиїм користувачам доведеться вивчати певні фрази, щоб активувати голосовий пристрій, компанія Apple надає користувачам більшу гнучкість та пропонує розробникам спосіб інтегрувати свої програми в Siri, тим самим поліпшуючи можливості HomePod. Крім того, деякі нещодавні звіти також дозволяють припустити, що найближчим часом компанія Siri зможе отримати багатокористувацьку підтримку, що, безумовно, ще більше підвищить корисність HomePod.

Поки що Siri відстає від Amazon Alexa та Google Assistant з точки зору функціональності, в основному через рішення компанії Apple не відкривати Siri як повноцінну платформу для розробників, які здатні створювати голосові додатки. Але важливо пам’ятати про те, що Siri все ще є найпопулярнішим голосовим помічником з надійною базою користувачів — кожного місяця обробляється 10 мільярдів запитів; крім того, Apple вже закладає певні основи для виведення голосових технологій за межі смарт-гучномовців завдяки підтримці Siri Apple Watch та AirPods. Жоден з її конкурентів поки що цьому не приділяє уваги. Тепер, коли компанія робить деякі серйозні кроки, щоб відкрити Siri та підвищити його функціональність за допомогою «ярликів», Apple може дуже швидко перетворитися на потужного гравця у змаганні голосових інтерфейсів.

Facebook та інші гравці

Як повідомляють ЗМІ, Facebook почала розробляти функцію розпізнавання голосу для свого флагманського додатка та месенджера під назвою Aloha, а також подає заявку на патентування гучномовця, який буде сфокусований на відеочатах та комунікаціях. Компанія навіть планувала представити голосовий інтерфейс для Instagram для полегшення процесу прямого обміну повідомленнями. Правда поки що немає ніякої конкретної інформації, коли ж ці функції будуть реально запущені. Ймовірно, ми почуємо якісь новини від Facebook до закінчення поточного року.

Хоча в США репутація Facebook після нещодавнього скандалу з витоком персональних даних похитнулась, на багатьох світових ринках ця соціальна мережа почуває себе досить впевнено. Це означає, що Facebook може запускати свої голосові продукти на закордонних ринках і оцінювати їх ефективність перед тим, як представити їх на ринку США.

Але сьогодні на світовому ринку «розумних динаміків» швидко зростають китайські бренди. І хоча в першому кварталі 2018 року компанії Amazon та Google займали в цілому близько 70% ринку акустичних смарт-систем, у попередньому кварталі їхня частка сягала 94% (згідно з даними Strategy Analytics). Частково це пояснюється потужним зростанням китайського ринку  «розумних динаміків», де відсутні  як Amazon, так і Google. І хоча Siri можна використовувати в Китаї, пристрій HomePod там не присутній. Місцеві гіганти Alibaba та Xiaomi лідирують в цьому сегменті ринку в Китаї, і їхнього обсягу продажу достатньо, щоб просунутися у першу п’ятірку найбільших виробників у світі. Розумний помічник Alibaba під назвою Tmall Genie навіть безпосередньо інтегрований у системи панелі керування автомобілів Mercedes, Audi та Volvo, що продаються у Китаї.

Чи можлива інтеграція різних систем?

Минулого тижня компанія Amazon і Microsoft почали інтеграцію систем Alexa і Cortana, що дозволить Cortana та Alexa працювати разом для обміну даними та надання персоналізованих відповідей незалежно від того, якого віртуального помічника запитує користувач. Таке співробітництво відкриває цікаві перспективи для голосових помічників і вказує на вектор розвитку екосистеми голосових команд.

За замовчуванням на портативних комп’ютерах Windows Cortana має доступ до професійних контактів та робочих календарів багатьох людей, в той час як Alexa зазвичай використовується в особистому домашньому середовищі. Разом це партнерство повинно забезпечувати повноцінну роботу для клієнтів у професійному та особистому житті. В Microsoft вважають, що в майбутньому віртуальні помічники працюватимуть для користувачів разом, але водночас кожний з них матиме свою окрему спеціалізацію. Це бачення виглядає вельми реалістично, принаймні у короткостроковій перспективі, але пройдуть роки до того моменту, коли з’явиться єдиний віртуальний помічник, який буде здатний задовольнити всі аспекти нашого життя. Врешті-решт, цифрові помічники можуть стати більш хмарними, ніж апаратними. Хоча сьогодні кожен вендор просуває власне рішення на ринок.

Подальші перспективи розвитку

Якщо проаналізувати останній hype цикл Gartner для нових технологій, то можна побачити, що віртуальні помічники вже минули пік завищених очікувань і рухаються до провалу розчарувань. Важко визначити, наскільки довше голосові помічники та смарт-гучномовці зможуть залишитися на вершині, перш ніж почнуть скочуватися в яму розчарувань. Скоріш за все, ми про це дізнаємося під час наступного різдвяного шопінгу.

Цикл зрілості іноваційних технологій за данними Gartner

Цикл зрілості інноваційних технологій за даними Gartner

В будь-якому випадку голосовим помічникам ще прийдеться пройти довгий шлях вдосконалення перш ніж вони знайдуть своє місце на плато продуктивного користування. Водночас власники платформ будуть шукати схему створення вигідної моделі для сторонніх партнерів, наприклад у вигляді додатка в магазині App Store, щоб потужно просунути вперед екосистему голосових технологій.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Джерело: Medium