Мати сенс — «розумний» дім, який побудує IKEA

Нам обіцяли літаючі авто, кмітливих роботів, техніку, що керується силою думки та багато іншого, але ми розчарували Марті МакФлая і розчарувалися самі: в 2017-му ми й досі самостійно виконуємо безліч робіт. Схожа історія зі смарт-будинками — їх називають «розумними», але ще немає повністю автономної оселі, що вгадує та задовольняє примхи господарів. Хто ж з корпорацій нарешті створить для нас «розумний» дім? У виданні Wired вважають, що це буде не IT-гігант з Кремнієвої долини, а компанія, що знається на облаштуванні дому. Мова, звичайно ж, про IKEA, яка вже продає базову ідею «розумної» домівки — універсальність всіх пристроїв.

Фото: Pinterest. https://www.pinterest.com/pin/576812664744445591/

Фото: Pinterest. https://www.pinterest.com/pin/576812664744445591/

Світло розуму й простоти

IKEA почала свою лінію підключених домашніх товарів з LED-ламп. Серія Trådfri, на перший погляд, не вражає інноваційними технологіями, але дає можливість зрозуміти, як саме меблевий гігант буде прокладати свій шлях в індустрію смарт-будинків. Ці лампи дешеві, прості у використанні, а головне — вони однаково підключатимуться до голосового управління через HomeKit, Alexa та Google Assistant. Для шведського виробника дотримуватися нейтралітету — природньо. Всім нам піде на користь, якщо IT-компанії переймуть універсальність IKEA.

Назва лінії продуктів Home Smart підкреслює, що фокус в компанії — на простоті і доступності, що характерно для всього виробництва IKEA. Функціональність лампи Trådfri спрощена до базового мінімуму: ви не зможете керувати лампочкою, перебуваючи на іншому континенті, вона не змінюватиме колір світла тощо. Якщо така «примітивність» вам не підходить, — певно, ви не підходите стратегам з IKEA в якості цільової аудиторії. Бьорн Блок (Björn Block), очільник департаменту Home Smart, пояснює задум компанії:

«— Напрямок розробки товарів для смарт-домівки вже деякий час розвивається, але галузь зіткнулася з двома глобальними проблемами. Такі продукти занадто складні і занадто дорогі. Зробімо підключення “розумних” продуктів елементарним і зрозумілим, а їх продаж — з цінником, у який важко повірити.»

Лампочки Trådfri (навіть не намагаюсь транслітерувати цю шведську назву) як раз такі прості і зрозумілі: вкрутив, увімкнув — налаштування завершено. Примітно, що користувач може придбати спеціальний хаб та завантажити додаток, щоб контролювати роботу ламп з мобільного пристрою, але важливо, що і без цього лампочки працюватимуть. IKEA починає з меншого і простішого, зате одразу використовує свої переваги на ринку, адже різного виду лампи давно входять до найпопулярніших товарних одиниць компанії.

Бред Рассел (Brad Russell), аналітик-дослідник з Parks Associates, називає такий старт виробництва продуктів для підключеного будинку цілком логічним. «IKEA вже досить давно займається освітлювальною технікою. Одна з головних особливостей цього напрямку — дизайн. Нові товари відповідають загальній концепції зовнішнього вигляду, підтримують впізнаваність IKEA на новому ринку. Можна сказати, що лампи — це найбюджетніший “вхід” в смарт-будинок.»

«Розумний» початок IKEA дає змогу користувачам поступово та обдумано переходити до нової IT-реальності, а вендору — залучити до підключених товарів широку аудиторію. На той час, коли виробник презентує наступний смарт-товар, його покупцями стануть вже підготовані сотні тисяч власників «розумної» домашньої системи.

Trådfri долає «Вавилонську вежу» домашньої техніки

Лампи Trådfri працюють за стандартом Zigbee Light Link, що означає, вони легко синхронізуватимуться з більшістю пристроїв підключеного дому, навіть з головним «ламповим» конкурентом — Philips. Повідомляється, що після наступного планового оновлення ПЗ додаток Philips Hue керуватиме і лампою від IKEA. Така дружелюбність видається незвичною, а надто для розробників «розумних» будинків. Врешті решт, цей напрямок є дорогим і ризикованим, тож не всі гравці налаштовані на командну гру. Та шведи прямо заявляють, що їх курс — на відкритість.

«Бьорн Блок: — Ми з самого початку чітко усвідомлювали, що не зможемо розвивати цей напрямок самостійно. І ми ніколи не ставили собі за мету створити власну закриту систему, яка витіснятиме інших користувачів.»

В ідеальному світі, всі виробники та вендори мали би слідувати цьому курсу. Блок порівнює універсальність «розумних» ламп з меблями IKEA, які можна компонувати з товарами інших виробників. «Користувачі повинні мати свободу вибору.» Компанія офіційно підтверджує, що лампи однаково працюватимуть з різними голосовими домашніми асистентами. Ви зможете кричати на свої лампочки (а вони відповідатимуть вам світлом), незалежно від марки динаміка: Google Home, Amazon Echo чи навіть через обидва одразу.

Голосове керування повинно стати основою насправді «розумного» дому. Адже управління освітленням чи опаленням через мобільний додаток не набагато полегшує цю процедуру, лише додає їй мобільності. Хоча інколи простіше і швидше клацнути вимикач. Зате будинок, який слухатиме і реагуватиме на ваші команди — це вже з категорії науково-фантастичних кін. Саме такою, на думку IKEA, повинна бути реальність по-справжньому підключених технологій.

«— Перехід IKEA на підтримку різних асистентів з одного пристрою дозволить залучити ширше коло споживачів, аніж якби лампочки взаємодіяли лише з певними гаджетами, — визнає Адам Райт (Adam Wright), IoT-аналітик дослідницької компанії IDC.»

Альтернативний розвиток смарт-будинків, з конкуренцією ПЗ і пристроїв, створить безліч побутових незручностей, які навіть непотрібно вигадувати — вже є наглядні приклади. Amazon наприклад, не продає на своїх цифрових полицях товари Apple TV. В свою чергу, торговельна роздрібна мережа Sears підписала угоду про продаж через Amazon підключеної техніки Kenmore, яка працює зі смарт-динаміком Alexa.

IKEA сприяє знайомству з підключеним домом

Все ж найбільша перевага IKEA не в простоті і універсальності, а в близькості до кінцевого споживача. Чотири сотні магазинів по всьому світу щорічно відвідують 900 млн чоловік. Найбільший продавець меблів у світовому масштабі може собі дозволити навчати клієнтів.

Рассел констатує, що переважна більшість споживачів не розуміє переваг підключених товарів. Те, що на сайті здається химерним непотребом або занадто складним гаджетом, може раптом виявитися простим та економічно вигідним пристроєм, після особистого досвіду взаємодії з ним. В цьому IKEA має значні переваги, оскільки легко організує демонстраційний стенд для першого знайомства з підключеними продуктами в кожному своєму супермаркеті. Саме нестача фізичних площ для взаємодії з клієнтом спонукала Amazon придбати мережу Whole Foods (одна з причин).

Бьорн Блок підтверджує висновки аналітиків: «У нас є багато даних досліджень, які свідчать, що персональний контакт з товаром досі є важливим для покупця. Рішення про покупку приймається, найчастіше, саме коли ви тестуєте чи навіть просто тримаєте товар у руках». Він не розкриває деталі наступного підключеного продукту від Home Smart, але пояснює, що головна вимога, яку виробник сам собі поставив — смарт-продукт повинен «мати сенс». За словами керівника «розумного» напрямку, IKEA не випускатиме жодного продукту тільки для того, щоб збільшити асортимент. Така позиція знову виокремлює шведів із загалу компаній: на ринку вже представлений настільки широкий діапазон підключених пристроїв (від сміттєвого відра до гребінця), що префікс smart поступово втрачає актуальність. Компанія, яка планує випускати менше товарів, зате вищої якості (але не вищої ціни), одразу завойовує довіру споживача.

Хоча доступність товарів IKEA не завжди відповідає нашим уявленням про низькі ціни (а українцям для закупівель в ній взагалі потрібно відвідувати інші країни), та від її виходу на ринок виграють як самі системи «розумного» будинку, так і їх власники.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Джерело: Wired

Читайте также:

4 з 10 перекладачів втрачають роботу через штучниий інтелект

7 техногігантів із США зрівнялися з 5 країнами за часткою в індексі ACWI

Як і навіщо Facebook обігріває житлові будинки

Samsung анонсує Galaxy AI з функцією перекладу дзвінків у реальному часі