Чи зможе браузер Arc стати краще і успішніше Chrome

Браузери — найважливіша частина сучасного життя, проте вони залишаються практично такими ж, як у 1990-х рр. Але тепер все може змінитися. The Browser Company розробила браузер Arc, який може дати нам новий досвід взаємодії з інтернетом. Представники компанії розповіли, як створюють Arc, і що планують робити далі.

Вкладки браузера — недооцінений елемент. Багато хто згадує про них, тільки коли відкривають занадто багато сторінок, і комп’ютер зависає, тому що Chrome забирає всю оперативну пам’ять. Навіть ті, хто створив вкладки, — розробники та дизайнери Chrome, Firefox, Brave та інших додатків — не надто міняли цей елемент. В останні два десятиліття інтернет розвивався величезними стрибками. Але вкладки залишалися практично такими ж, як у середині 1990-х рр.

Однак Джош Міллер, CEO The Browser Company, планує це змінити. Він розглядає браузери як операційні системи та хоче створити «аналог iOS для інтернету».

Уявіть, яким може бути інноваційний браузер. Він формує для вас персональну стрічку новин, тому що знає, які сайти ви відвідуєте. Кожний вебдодаток виглядає як нативний, а додатки запускаються через браузер. Файли можна перетягувати з однієї вкладки на іншу. Браузером можна поділитися: він синхронізується між пристроями та підтримує багатокористувацький режим.

Це було б зовсім не схоже на прості, пасивні вікна в інтернеті, якими зараз є браузери. В цьому і полягає мета The Browser Company (самі співробітники називають її просто Browser).

Це один з тих стартапів, які переосмислюють кожну частину браузерів.

  • Mighty створила версію Chrome, яка працює на потужному серверному обладнанні та транслює сам браузер через інтернет.
  • Brave будує підтримку децентралізованих протоколів, таких як IPFS, і експериментує з використанням криптовалют як нову бізнес-модель для видавців.
  • Synth створює нову систему закладок, яка більше схожа на теку вхідних в поштовому сервісі.
  • Sidekick пропонує вертикальну панель запуску додатків і спрощує організацію вкладок.

У проєкту багато різних ідей. Однак їх об’єднує переконання в тому, що браузер може і повинен бути чимось більшим. «Нам не потрібен новий веббраузер, — говорить Міллер. — Нам потрібен його наступник».

Більше, ніж Chrome

Міллер і Харш Агравал разом заснували The Browser Company у 2019 році. Вони вже працювали разом: у 2011 році вони створили Branch, а у 2014 році продали її Facebook. Зрештою обидва покинули Facebook, щоб зайнятися іншими справами: Агравал заснував кілька стартапів, Міллер був директором по продукту в Білому домі при президенті Бараку Обамі, а потім приєднався до Thrive Capital як інвестор.

Міллер згадує, що коли він працював в Білому домі, його начальник і головний цифровий директор Джейсон Голдман одного разу вимовив слова, які він не міг забути: «У платформ є всі важелі впливу. І якщо вас турбує майбутнє інтернету, або те, як ми використовуємо наші комп’ютери, або ви хочете виправити якийсь аспект технологій … не можна просто створити додаток. Платформи, будь то iOS, Windows, Android або Mac OS, — ось де весь контроль».

Пізніше в Thrive Міллер зауважив дещо ще. Такі компанії, як Figma, Notion, Airtable або Superhuman, будували не програми для мобільних або робочих столів. Вони створювали масштабні програми, що підтримують вебтехнології. Їх нативні додатки в більшості випадків були просто оболонками навколо їх вебдодатків, а також значком на робочому столі.

Відтоді Міллер став переконаний, що наступною великою платформою стане відкритий веб. Базова інфраструктура вже працює, з’являються якісні додатки, і немає ніяких технологічних гігантів, які нав’язують правила та отримують величезні комісійні. Бракує лише інструменту, який об’єднав би все це зі зручністю для користувача і перетворив би відкритий веб в щось більше, ніж окремі складові.

Звичайно, є причина, по якій цього інструменту не існує. Як правило, інтернет-користувачі використовують один з двох браузерів: той, який з’явився на їх пристрої, або Google Chrome. Chrome займає приблизно дві третини ринку браузерів і продовжує рости, в той час, як у його конкурентів однозначна частка, і більшість з них втрачають позиції. Багато користувачів скаржаться на проблеми з продуктивністю Chrome і на те, що Google збирає їх дані, але Chrome зберігає лідерство. Інші браузери тепер використовують базове програмне забезпечення Chrome, Chromium, і копіюють його інтерфейс, тому що він відомий всім.

За іронією долі, Chrome також був розроблений саме для того майбутнього, яке уявляє собі The Browser Company. «Ми зрозуміли, що інтернет еволюціонував від простих текстових сторінок до великих інтерактивних додатків, і що нам потрібно повністю переосмислити браузер, — написав Сундар Пічай у своєму блозі у 2008 році, анонсуючи Chrome. Нам був потрібен не тільки браузер, а сучасна платформа для вебсторінок і додатків. Саме її ми мали намір створити».

Але Google прийняв одне важливе рішення в процесі розробки Chrome. Він побудував Chrome, щоб піти з дороги.

«Для більшості людей важливий не браузер. Це просто інструмент для запуску важливих елементів — сторінок, сайтів і додатків, з яких складається інтернет», — писав Пічай у 2008 році.

Навіть коли Google запустив Chrome OS, він просто встановив цей застарілий браузер на легку настільну операційну систему. Google створив майже ідеальну версію браузера, який Netscape уявляв собі 20 років тому, але він нічого не винайшов.

«Вкладки залишаються вкладками, закладки залишаються закладками, історія залишається історією, — каже Агравал. — За 20 років призначений для користувача інтерфейс насправді не змінився, але ми проводимо перед ним вісім годин на день».

Коли вони з Міллером почали обговорювати ідеї для свого нового проєкту у 2019 році, вони точно не знали, як планують змінити браузери. Але вони були переконані, що ринок браузерів настільки величезний і настільки готовий до інновацій, що вони можуть рухатися в будь-якому напрямку.

«Ніхто не думає, що йому потрібен новий браузер, — говорить Джон Ліллі, колишній CEO Mozilla та інвестор The Browser Company. — І тому потрібно робити щось інше».

Після декількох місяців мозкового штурму і прототипування вони вирішили, що найпростіший спосіб перемогти Chrome — створити більш зручний браузер. Його назвали Arc. Агравал відразу вирішив не намагатися перебудувати весь стек браузера і створив Arc на базі Chromium. Команда намагається розв’язати такі проблеми, як перевантаження вкладок. Багатьом знайоме те почуття, коли серед крихітних значків у верхній частині екрана, нічого не виходить знайти. Це те, про що Нейт Перот, дизайнер з команди, думав протягом довгого часу. «До того, як я зустрів Джоша, — розповідає він, — У мене було деяке стале уявлення про браузер — це вікно, через яке ви сприймаєте багато інтернету, і при цьому здається, що ви не працюєте з самим браузером». Тоді він працював в Snap, а паралельно створював веббраузер з деякими інтерактивними функціями. «Великою проблемою для мене було те, що я хотів позбутися від відмінності між відкритими й закритими вкладками, — розповідає він. — Я хотів заохочувати накопичення вкладок, щоб можна було відкривати стільки, скільки захочеться, і організовувати їх так, щоб не бачити їх всі одночасно».

З цією думкою Перот прийшов в The Browser Company. Одна з найбільш помітних особливостей Arc — те, що він поєднує в собі закладки та вкладки. Додаток запускається клацанням по значку на бічній панелі, як на iOS або Android. Коли користувачі переходять на іншу сторінку, їм не потрібно закривати вкладку; вона просто чекає в фоновому режимі, поки знову не знадобиться. Arc керує своєю фоновою продуктивністю так, щоб не використовувати занадто багато пам’яті. Замість того, щоб відкривати Gmail на вкладці, користувачі просто … відкривають Gmail.

Збірка, бета-версія, аналіз, збірка

У Arc відбувається багато цікавого, але це не можна розголошувати. Всі співробітники (близько 100 осіб!) поклялися зберігати таємницю. Міллер явно турбується, що більші гравці швидко скопіюють його нові ідеї. На цей час він опублікував лише кілька твітів, судячи з яких, зовні браузер дуже відрізняється від Chrome, через що додатки в Arc схожі на програми для робочого столу. Також там демонструється можливість перейменування вкладок. В цілому головна мета проєкту — зробити використання веббраузера приємнішим з усіх боків.

Всі нові функції є результатом нескінченного прототипування всередині компанії. Це основна стратегія продукту: знайти ідею, втілити її, протестувати й подивитися, що станеться. У свої перші місяці роботи в компанії Агравал прагнув зробити це можливим. Разом з командою вони взяли чинну інфраструктуру інтернету — від Chromium до шифрування і багатокористувацьких технологій — і створили інструмент, який дозволяє повторювати та створювати функції за день або дві години, а не за місяці. Проте, команда прагне випередити розробників продуктів, переконавшись, що фундамент міцний, перш ніж будувати на ньому.

Це дорого і затратно по часу, а також вимагає великої віри в загальну ідею, але Browser вважає, що в довгостроковій перспективі це того варто. «У великих компаній, як правило, є ресурси, щоб мати можливість інвестувати в те, що не є функцією, наприклад в інструменти розробника, — каже Вікторія Кирст, інженер-програміст в Browser, яка раніше була розробником в команді Chrome. — Але якщо зробити це правильно — чого не роблять багато великих компаній, — ви можете забезпечити собі гнучкість. Це саме те, що потрібно в стартапі».

Браузер майбутнього

Крім того, майбутнє все ще трохи невизначено. У Міллера багато ідей, але він завжди намагається обережно їх оцінювати, кажучи, що ще занадто рано, або це просто припущення. Всі в The Browser Company клянуться, що у них немає ніякого майстер-плану або великої дорожньої карти. У них є багато ідей, база, на якій вони можуть розвиватися дуже швидко, і симпатія до прототипів.

«Не можна просто добре подумати й створити кращий інтернет-браузер», — каже Перот. — Потрібно відчути це, продемонструвати людям і змусити їх відреагувати».

Однією з несподіваних функцій, що з’явилася в результаті, став додаток для нотаток. Насправді це навіть не додаток, а порожня сторінка, яка відкривається, коли користувачі натискають Ctrl-N в браузері. Browser використовує Notion як компанію, а Міллеру подобаються Apple Notes, тому ідея створити черговий додаток для нотаток здавалася безглуздою. А додаток? «Насправді він жахливий, — каже Міллер. — І все ж людям це подобається». Він здається простим і нативним, знаходиться прямо в браузері, а не в окремому вікні, і робить те, що потрібно людям.

У всіх в Browser, схоже, є свої незвичайні ідеї про те, яким має бути майбутнє браузерів.

  • Кирст придумала операційну систему iOMess, «буквально операційна система для безладного життя», яка захистить користувача від фотографій колишніх або заборонить відправляти дурні п’яні повідомлення.
  • Перот розмірковує про універсальну поштову скриньку, яка об’єднає весь інтернет, і про те, як може виглядати повністю вільний від здатного відвернути увагу браузер.
  • Міллер хоче створити власний сервіс завантаження файлів.

Команда, схоже, готова прийняти будь-яку ідею і, принаймні, протестувати будь-який прототип.

Ризик такого підходу полягає в тому, що The Browser Company може стати науково-дослідним центром, який зібрав багато цікавих ідей, але не може створити браузер, який будь-хто дійсно використовує. У компанії дійсно багато проєктів в розробці: недавно вона залучила понад $13 млн фінансування від інвесторів, включаючи Джеффа Вайнера, Еріка Юаня, Патріка Коллісон, Фіджі Сімо і ряду інших людей з великим досвідом роботи в інтернеті, які оцінюють браузерну компанію в $100 млн.

Проте, Агравал переживає, що проєкт виявиться в тій же ситуації, що і Bell Labs: «багато цікавих проєктів, але одні важко монетизувати, інші не утримують споживачів і так далі». Ось чому стартап так серйозно ставляться до спілкування з користувачами та зворотного зв’язку. Команді важливо розуміти, що їх продукт дійсно корисний. А коли це не так, вони швидко змінюють стратегію.

У двох словах бачення Міллера можна пояснити так: людина може взяти будь-який пристрій з екраном, увійти в Arc, і відразу ж отримає доступ до всього свого комп’ютерного життя — додатків, файлів і так далі. Все онлайн, все синхронізовано, все в форматі посилання. Одну групу посилань він використовує разом з колегами, іншу — з футбольною командою дитини, а інші залишає в особистому доступі. І сам браузер покращує кожний вебдодаток, дозволяючи легко переміщати дані між ними або експортувати таку інформацію, як історія браузера або налаштування, в інші додатки.

Для будь-якої компанії, яка розробляє браузер, є два найскладніші завдання:

  • швидко запустити мобільну версію,
  • домогтися довіри користувачів.

А для Міллера й Агравал найскладнішим було б вирішити, над чим не працювати. З точки зору продукту існує майже нескінченний набір інструментів розробника, API та мінідодатків, які, на думку команди, можуть отримати користь від кращої сумісності з браузером. У майбутньому для Arc існує майже стільки ж можливих бізнес-моделей. Міллер згадав ліцензування пошуку, підписки по freemium-моделі, корпоративні видання та рекламу, як допустимі можливості. Але, за його словами, говорити про остаточну стратегію ще занадто рано. Популярний браузер — це виключно хороший бізнес: угода Firefox з Google приносить їй понад $400 млн в рік.

Залишається тільки гадати, чим все закінчиться. Конкуренція посилюється, і перші гравці як і раніше мають величезну перевагу. Кінець кінцем, одна справа — створити кращу версію браузера і зовсім інша — переконати мільйони чи мільярди людей завантажити та використовувати його. Те ж саме стосується Brave, Firefox, Mighty та інших. Цим компаніям потрібно переконати когось відкрити браузер, який у них вже є, і вирішити, що він недостатньо хороший. Це висока планка для будь-якої компанії.

Проте, для Browser і решти технологічної індустрії можливості, схоже, коштують ризику. Браузери використовують частіше, ніж Facebook або Google, і велика частина сучасного життя відбувається у вікнах і вкладках. Минуло вже понад 25 років відтоді, як хто-небудь принципово переосмислив, яким повинен бути браузер. Відкритий веб повинен повернутися. Те ж саме відбудеться і з веббраузерами. І якщо хто-небудь змістить з п’єдесталу Chrome, це може допомогти визначити, як будуть виглядати наступні два десятиліття життя.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Protocol

Читайте также:

Кінець всесвіту Google або чому пошуковики втрачають популярність

Як влаштований інтернет та чому він називається глобальною мережею

Кабель на дні океану: як прокладають інтернет між континентами

Стрибок від 5G до 6G. Коли, навіщо та що це даcть?