Що таке біофільний дизайн та як він робить нас щасливішими

Ідея про те, що люди мають вроджений зв’язок з природою, бере свій початок ще з 1980-х років, але проектування просторів, згідно з природними законами набирає популярності лише зараз. Катаріна Шваб (Katharina Schwab), редактор Fast Company, розповідає про те, як офіси та медичні заклади використовують біофільний дизайн аби покращити життя людей.

Зовсім нещодавно «тиха» революція почала змінювати відношення людей до просторів, де вони знаходяться як вдома, так і на роботі. Ідея полягає в тому, що для того, щоб покращити життя людей, потрібно створювати приміщення, які імітують місця на природі – ця ідея підкріплюється великою кількістю досліджень, що постійно зростає.

Біофільний дизайн почав розвиватися з 1980-х років, коли біолог Едвард О. Уілсон (Edward Osborne Wilson) розповів свою філософію біофілії, виказавши гіпотезу про те, що люди мають вроджений біологічний зв’язок з природою. Біофільний дизайн просунувся далі: оскільки люди проводять 90% свого часу в приміщенні, згідно з National Human Activity Pattern Survey 2001 року необхідно «перенести зовнішнє середовище всередину» та створити простори, які наближають до природи як очевидними, так і тоншими способами.

Мова йде про рослини – великій кількості рослин. Ця тенденція навіть сприяла попиту на ринку стартапів, які обслуговують тих, хто любить вирощувати рослини мілленіалів у містах, де пропозиція настільки велика, що, за словами виробників, вони не зможуть його вдовольнити.

Але біофільний дизайн – це більше, ніж рослини в приміщеннях. Це етос, який представляє дизайн інтер’єру не просто як естетичну або функціональну дисципліну, але і як спосіб покращити психічне та фізичне щастя людей.

Що каже наука про біофільний дизайн?

Мода на біофільний дизайн підживлюється цілою низкою наукових досліджень, які показують, що природа, чи то кімнатні рослини, чи природне світло, корисні для вашого здоров’я.

Важливе дослідження 2019 року показало, що в дітей Данії, які бачили навколо себе багато зелених дерев та кущів, було на 55% менше проблем з психічним здоров’ям проти тих, хто не так активно взаємодіяв з природою. Інші дослідження показали, що зелень може зменшувати рівень стресу, допомогти зосередитись та навіть підвищити імунітет.

Дослідження також пов’язали рослини з продуктивністю. Норвезькі вчені відкрили той факт, що піддослідні, які виконували завдання на читання та уважність серед зелені, з часом показували кращий результат, ніж інша група піддослідних.

Як все це працює? Одна з ідей називається «теорією відновлення уваги»: ми проводимо забагато часу на роботі, постійно залишаючись зосередженими, що, у свою чергу, приводить до розумового виснаження. Навіть якщо ви на декілька секунд відведете очі від екрана та подивитесь на вазон на столі, ви вже зможете розслабитись та відновити здібність концентруватися на тому, що вам необхідно.

Як результат, такі компанії, як Google, Etsy та інші, стали використовувати біофільний дизайн як спосіб ощасливити співробітників, зробити їх креативнішими та веселішими. «Живі» стіни в офісах технологічних компаній стали настільки поширені, що з часом стали дизайнерським кліше. Навіть меблеві компанії відтепер проектують офісні столи з влаштованими ящиками для рослин.

На сьогодні виробники розповідають також про користь кімнатних рослин в екологічності повітря, але, скоріш за все, це лише хайп. У звіті The Atlantic писали, що для досягнення відчутного ефекту в офісі розміром 10 на 10 футів вам знадобиться поставити туди 1000 кімнатних рослин. Рослини можуть зробити людину щасливішою, але, як правило, не змінюють якість повітря настільки, що це змогло би послужити причиною проводити більше часу біля рослин.

Однак, в одному офісі в Нью-Делі в чотири рази більше рослин, ніж людей, завдяки теплиці, що призначена для очищення забрудненого в столиці Індії повітря. Й уряд Індії заявляє про те, що згідно з дослідженням, це покращує здоров’я співробітників.

Як дизайнери використовують біофільний дизайн на практиці?

Зовсім не дивно, що дизайнери коворкінгів та офісів були першими в цьому напрямку. Португальське відділення коворкінгу Second Home вважає своєю «фішкою» більш як 2000 рослин, які знаходяться в приміщенні для забезпечення візуального та акустичного усамітнення, а також всіх інших переваг, які пов’язаних з наближенням до рослин.

«Все, що ми робимо в Second Home, надихається природою та біофілією – розповів Fast Company у 2017 році Рохан Сільва, один з засновників коворкінг-простору. – В конструкціях нема прямих ліній, тому що вони відсутні в природі. Саме тому кожен стілець та настільна лампа відрізняються один від одного – це показує складність природи, де кожен лист та сніжинка мають різну форму».

Google експериментував з мансардними вікнами, аби запустити в приміщення більше природного світла, ставив рослини в офіси та навіть намагався змінити шпалери та килим на більш «природні» – що, за ствердженням компанії, допомогло її співробітникам зосередитися на роботі, стати більш творчими та продуктивними.

«Одним з чинних відмінностей між офісним середовищем та перебуванням на відкритому просторі являється варіативною сенсорною стимуляцією, — розповів Fast Company у 2015 році. Міхаель Девіс (Michael Davis), чия компанія продала частину «природних» килимів Google, — традиційний офісний простір – це незмінна температура, багато схожих кольорів, однакові текстури, однакова вологість тощо. Якщо ви знаходитесь на вулиці, все це змінюється протягом дня, та це надає людям багато переваг».

Google експериментував з мансардними вікнами, щоб пустити в приміщення більше природного світла, ставив рослини в офіси й навіть намагався змінити шпалери та килим на більш «природні» – що, за твердженням компанії, допомогло її співробітникам зосередитися на роботі, стати більш творчими та продуктивними.

«Одним з істотних відмінностей між офісним середовищем і перебуванням на відкритому повітрі є варіативність сенсорної стимуляції, — розповів Fast Company у 2015 році Михаїл Девіс, чия компанія продала частину «природних»килимів Google, — Традиційне офісне середовище — це незмінна температура, багато однакових кольорів, однакові текстури, однакова вологість. Якщо ви перебуваєте на вулиці, все це змінюється протягом дня, і це дає людям багато переваг».

Не всі можуть надати своїм співробітникам робочі місця, котрі допомагають їм поєднатися з природою. Декотрі компанії вибирають більш прості способи: наприклад, використовують штучні вікна з відеоекранами, аби створити ефект мансарди у темних офісних приміщеннях.

Чи впливає біофільний дизайн на інші сфери?

Безумовно, його вплив виходить поза рамки традиційного дизайну інтер’єру дома та офісного приміщення. Біофільний дизайн особливо ефективний при проектуванні медичних закладів.

В педіатричному відділенні лікарні в Вашингтоні існує лікувальний сад, де можуть відпочити пацієнти разом з їх сім’ями. Онкологічний центр в Анахаймі, штат Каліфорнія, спроектований так, аби в пацієнтів завжди був вигляд на сад Дзен, а в лікарні в Торонто з кожної палати відкривається вигляд на парк. Інші онкологічні центри більше схожі на будиночки на деревах, ніж на лікарні. А все тому, що дослідження показали, що наближення до природи може допомогти пацієнтам вилікуватися якнайшвидше.

Ця ідея мала логічне завершення у новому домі, спроектованому компанією Snohetta, котрий знаходиться в лісі біля університетської лікарні Осло в Норвегії. Діти та їх сім’ї можуть забронювати будиночок, аби відпочити від своїх звичних лікарняних палат. Оскільки деяким пацієнтам протипоказано проводити деякий час на вулиці, будиночок пропонував їм оптимальну альтернативу з дерев’яними інтер’єрами та вікнами, які доволі схожі на ілюмінатори.

Вам не потрібно бути в лісі, аби пожинати плоди біофільного дизайну. Parsley Health, новий стартап, що нещодавно відкрив свою першу клініку в Нью-Йорку, при плануванні простору спирався на біофільний дизайн. Манхеттенська клініка має багато рослин та вікон на всю стіну, котрі наповнюють простір природним освітленням. Також компанія надала перевагу натуральним матеріалам, таких як дерево та використала інсталяції зі світла та зелені, котрі змінюються в залежності від сезону та часу доби.

Команда дизайнерів використовувала керівництво по біофільному дизайну, побудованому навколо 14 основних елементів і опублікованому фірмою екологічного консалтингу та стратегічного планування Terrapin Bright Green у 2014 році. Керівництво включає особливості, які часто не беруть до уваги при проектуванні будинків, наприклад створення почуття перспективи. У разі Parsley для досягнення цієї мети використовується добове освітлення.

Рух біофільного дизайну охоплює цілі будівлі та навіть міста. Вчені вважають, що рослини можуть функціонувати як датчики, допомагаючи слідкувати за пліснявою та летучими органічними з’єднаннями в будівлях.

У звіті 2016 року від інженерної фірми Arup стверджується, що всі будівлі повинні бути покриті зеленню, щоб витягати вуглекислий газ з повітря, фільтрувати його, знижувати рівень шуму і зберігати міста більш прохолодними. Метою проекту «біофільні міста» є демонстрація того, як різні міста дають жителям можливість наблизитися до природи, будь то за допомогою парків або менш традиційних варіантів на зразок садів на даху.

Всім нам стає краще, коли в нашому житті буде більше природи. Біофільний дизайн просто визнає цей факт і допомагає зробити наші внутрішні простори, наші будівлі й навіть наші міста трохи менше сірими та зеленішими.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Fast Company

Читайте также:

Штучний зір — наступний крок у розвитку мозкових імплантів

Як робот-хірург Yomi допомагає встановлювати зубні імпланти

Виростити котедж: як виглядатимуть приватні будинки з живих дерев

3D-друк, рослинна шкіра та біорозкладні кросівки: у пошуках екологічної альтернативи взуття