Частково «екологічно чисті» – незручна правда про електромобілі

За даними Міжнародного енергетичного агентства (International Energy Agency, IEA), у 2016 році виробництво та реалізація електромобілів значно зросли. Так, заводи випустили 2 млн електрокарів, а всього у світі було продано понад 750 тис. електричних транспортних засобів.

У доповіді висловлено прогноз стрімкого зростання цього ринку в найближчі роки: вже до 2020 року виробництво електромобілів складатиме від 9 млн до 20 млн одиниць, а до 2025 року – від 40 до 70 млн. Додатковим драйвером зростання є той фактор, що деякі країни світу намагаються заборонити продаж бензинових і дизельних автомобілів і заохочують жителів переходити на екологічно чисті автівки. Та чи все так добре?

Не «зелені» електромобілі

Електромобілі не є на 100% екологічно чистими. Хоча вони працюють на електроенергії, однак ця енергія, як правило, генерується за рахунок спалення вугілля чи газу, що створює шкідливі викиди, в той час як частка атомної енергетики та відновлюваних джерел не є дуже значною. Виняток – Норвегія, яка виробляє практично всю свою електроенергію за рахунок гідроресурсів. Варто зауважити, що Норвегія – це невелика країна, де проживає усього трохи більше 5 млн чоловік.

Джерело: Bloomberg New Energy Finance

Джерело: Bloomberg New Energy Finance

В свою чергу Китай, чий ринок електромобілів складає до 40% від всіх світових продажів, створює найбільшу кількість шкідливих викидів при генеруванні електроенергії. Адже, за даними організації Bloomberg New Energy Finance (BNEF), понад 60% електроенергії Китай отримує за рахунок спалення вугілля.

Китаю належить близько 40% глобального ринку електромобілів. Фото: REUTERS

Китаю належить близько 40% глобального ринку електромобілів. Фото: REUTERS

Споживання вугілля в Китаї зростає

Незважаючи на те, що Китай є однією з країн, що прагне скоротити виробництво автомобілів з двигуном внутрішнього згорання, його апетит на вугілля за останні роки лише посилився. Так, частка КНР від глобального споживання вугілля на початку 1970-х років складала 13,6%, а в 2016 році підвищилась до 44,5%. У результаті, Китай добув 3,242 млрд тон вугілля в 2016 році. На фоні таких гігантських цифр, Індія, частка якої у 2016 року в глобальному обсязі споживання вугілля становила 9,7%, або 708 млн тон, здається дуже незначною. Хоча ця країна посідає друге місце в світі за показником спалення вугілля.

За даними Bloomberg, електроавтівки в КНР генерують 188,5 г викидів двоокису вуглецю (CO2) на милю, – це більше, ніж у будь-якій іншій країні світу. Для порівняння: електричні транспортні засоби у Великобританії викидають трохи більше 76 г CO2, тоді як у Франції – всього 2,7 г.

Електромобілі екологічніші, ніж машини з двигунами внутрішнього згорання. В той же час, в Китаї елетрокари споживають найбільш «брудну» енергію. Джерело: Bloomberg New Energy Finance, 2018

Екологія – на першому місці

Тим не менше, експлуатація електричного автомобіля все ж таки набагато більш дружня до екології, ніж автомобіля, що працює на бензині чи дизельному паливі. Адже останній, зазвичай, виробляє близько 250 г CO2 на милю, повідомляє звіт BNEF.

Аналітики BNEF також вказують на те, що електричні транспортні засоби в середньому на 39% екологічно чистіші, ніж машини на двигунах внутрішнього згорання. Цей розрив, скоріш за все, збільшиться до 67% до 2040 року, оскільки відновлювані джерела енергії, такі як сонячні та вітрові електростанції, будуть становити більшу частку світової енергії .

Чи настане революція у відновлювальній енергетиці?

Китай очолює рух в напрямку побудови енергетики з відновлюваних джерел. В минулому році країна оголосила, що до 2020 року вона інвестує $360 млрд у відновлювану енергетику, а також відмовиться від плану будівництва понад 100 вугільних електростанцій (хоча китайські корпорації підтримують проекти з вугільної енергетики за кордоном).

У звіті IEA Renewables 2017 також передбачається, що до 2022 року Китай буде генерувати понад 40% від загального обсягу чистої енергії у світі. Це стане результатом державної стратегії та різних технологічних досягнень, націлених на вирішення проблем з забрудненням повітря в країні. Наприклад, в останні місяці Китай впровадив різноманітні інноваційні технології, призначені для очищення повітря, включно зі 100-метровою вежою у місті Сіань, що здатна всмоктувати смог. Китай також достроково виконав свою стратегію сонячної енергетики, що була розрахована до 2020 року, і аналітики вважають, що до 2019 року країна виконає всі поставлені раніше завдання з вітрової енергетики.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Джерело: World Economic Forum