Олександр Кравцов, Electrocars: «На вулицях Києва електромобілів не менше ніж на вулицях Відня»

Українська компанія Electrocars отримала інноваційний ваучер від Європейського банку реконструкції та розвитку на реалізацію заходів, спрямованих на скорочення викидів парникових газів та впровадження енергозберігаючих технологій. Інноваційні ваучери надають компаніям право на безповоротне грантове фінансування інноваційних проектів, які спрямовані на покращення екології та зменшення впливу на зміни клімату. В Україні проект отримання інноваційних ваучерів ЄБРР адмініструє і супроводжує ГО Greencubator.

Ми вирішили розпитати самих інноваторів, як вони планують реалізовувати нові можливості та розвивати інфраструктуру для електромобілів в Україні. На запитання відповідав CEO компанії Electrocars Олександр Кравцов:

590416420

Олександр Кравцов з відзнакою ЄБРР

— Які можливості надасть ваучер ЄБРР компанії та всій галузі електротранспорту?

Для компанії Electrocars — це можливість запустити програмне забезпечення для зарядних станцій, яке буде націлене на розвиток ринку прибуткових рішень по інфраструктурі. Ми вважаємо, що динамічний старт інфраструктури для електромобілів можливий лише за умови, що це буде вигідно як бізнесу, так і споживачам, власникам електрокарів.

Безкоштовні зарядні станції не можуть бути масовим явищем для стрімкого переходу країни на інноваційний транспорт — за електроенергію треба платити. Наше рішення дозволить це зробити у зручний спосіб. Разом з партнером, компанією Luxsoft, ми плануємо запустити білінгову систему, що буде підтримувати основні платіжні системи (Visa, Mastercard та інші), а також дозволить створювати партнерські програми та картки лояльності. Спрощення процесу підключення та керування зарядними станціями спонукатиме все більше малих, середніх та великих підприємств, а також фізичних осіб встановлювати зарядні станції для електромобілів.

— Чи є ваучер засобом боротьби зі змінами клімату?

Так, збільшення кількості зарядних станцій призведе до зростання продажів електромобілів. Масовий перехід на електротягу автовиробників та споживацький інтерес призведе до скорочення викидів СО2 в містах та забруднення атмосфери в цілому, оскільки при виробництві електроенергії все більше використовується відновлювальних джерел. Кінцева мета — повністю «чистий цикл», але краще починати з малого, сприяти появі більшої кількості електрокмобілів на українських дорогах, ніж ігнорувати світову тенденцію взагалі. А кліматичний ваучер — це сильний інструмент заохочення українського бізнесу.

ДОВІДКА

Electrocars наводить дані, отримані від МВС України: за 9 місяців 2017 року українці зареєстрували 3 068 екологічних авто, з яких 1 354 – чисті електромобілі, 1 714 – авто з гібридним приводом. Це вже перевищує показник за весь 2016-й, в якому було зареєстровано 2 593 екологічних автомобіля

— Який план дій на найближчі півроку-рік?

Паралельно з інфраструктурою наша компанія уже три роки займається імпортом електромобілів з США і цього року ми хочемо вийти на загальносвітовий ринок електромобілів. Для реалізації запланованого ми цього року відкрили представництво в Каліфорнії і до кінця року плануємо вийти на міжнародний рівень по імпорту. Деталі поки не розголошуємо, єдине що можу сказати — це буде бренд Tesla.

— Які плануєте долати перешкоди на шляху до розширення бізнесу?

Правильне фінансове планування та якісні кадри здатні здійснити будь-які плани :) Насправді, за весь час управління стартапом я усвідомив важливість трьох найголовніших факторів для успішного розвитку компанії:

  • вчитися робити помилки;
  • управляти фінансами та прораховувати довгострокову окупність проекту;
  • ретельно підбирати персонал. В Україні, на мою думку, не усвідомлюють силу кадрового потенціалу. Роботодавці рідко турбуються про виявлення талантів співробітника і направлення його навичок в позитивне (для нього і для компанії) русло.

— Нещодавно ви мали нагоду відвідати виробництво акумуляторів Tesla. Які тренди виявили на фабриці?

Вона ще не Gigafactory, але вже мегапотужний працюючий конвеєр. Весь перший поверх наразі займає виробництво акумуляторів для Tesla Model 3 — видно, що 500 тис. заявок на електромобілі автовиробник хоче відвантажити чимшвидше. Автогігант рухається в напрямку виробництва все потужніших акумуляторів, які здатні забезпечувати як рух важких вантажних потягів, так і стабільність живлення мегаполісів (автономні системи для дому та бізнесу Powerwall — прим. ред.).

— Порівняйте ринок електрокарів в Україні і за кордоном. Як він розвиватиметься?

Сьогодні розвиток електротранспорту в Україні можна порівняти з розвитком його в Центральній Європі. На вулицях Києва електромобілів не менше ніж на вулицях Відня. А розвиток інфраструктури в Україні в рази випереджає Польщу. Щоб бути на рівні Норвегії чи хоча б Нідерландів, українцям потрібна лише підтримка уряду в усуненні економічних перепон на перехід до електрокарів: скасування ПДВ, реєстраційних платежів — всього того, що створює додаткове фінансове навантаження для споживачів при переході на нову технологію.

Що ж до розвитку в майбутньому, зазначу наступне. Найближчі пару років попит на дешеві б/у авто, до яких так уже звикли українці, буде перевищувати пропозицію. Але випуск нових електрокарів багатьма автовиробниками дозволить досить швидко пересадити на них бізнес (логістика) та середній клас. Звісно, за кілька років бренд Tesla стане бажаним для більшості українців, але чи стане доступним?

— Що порадите тим, хто хоче займатися інфраструктурою для електромобілів?

В першу чергу, визначитися: виробляти пристрої чи будувати мережу. Звернути увагу, чи є вже споживачі послуг, коли вони виникнуть і при якому тарифові добре завантажать мережу і зможуть наблизити окупність проекту.

БІЛЬШЕ ПРО ІННОВАЦІЇ В ТРАНСПОРТІ: