Навіть програш Hyperloop обернеться перемогою для громадського транспорту

Чотири роки тому очільник компаній SpaceX і Tesla Ілон Маск (Elon Musk) представив громадськості основоположний інформаційний документ задуманої ним транспортної системи Hyperloop, тим самим закликавши інших долучитися до розробки. Новий вид транспорту складатиметься із закритих вакуумних труб-тунелів, всередині яких переміщатимуться спеціальні потяги-капсули. За розрахунками, Hyperloop буде удвічі швидше літаків і у 3-4 рази скоріший за швидкісні потяги, доставляючи пасажирів із Сан-Франциско до Лос-Анджелесу за 30 хвилин. Про результати цьогорічного змагання студентських команд SpaceX Hyperloop Pod – в адаптованому перекладі матеріалу Engadget.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Мета-2017: швидкість

Девізом цьогорічного конкурсу на розробку потяга-капсули стала швидкість. Правила надзвичайно прості: трофей чекав на ту команду, розробка якої змогла б подолати «трасу» якнайшвидше. Однак, із 150 команд, що взяли участь у конкурсі, лише 25 пройшли на наступний етап, що відбувся у місті Готорн (Hawthorne), штат Каліфорнія. І, подібно до заходів попередніх років, після кількох днів тестувань, випробувань і перевірок інженерами компанії SpaceX лише декілька команд мало можливість випробувати свої розробки всередині вакуумної труби, довжиною 1,25 км.

Переможцем стала команда Warr з Технічного університету Мюнхена, продукт якої досяг вражаючої швидкості 320 км/год. Команді вдалося досягти такої швидкості без застосування магнітних підвісок чи повітряних підшипників. Навпаки, маленький транспортний засіб працював на двигуні потужністю 50 кВт і впевнено тримався завдяки високошвидкісним підшипникам та алюмінієвим колесам. Власне, це був електричний автомобіль-поїзд.

«Ми зосередилися на дизайні з легкою вагою, який швидко прискорюється у трубі», – сказав Манфред Шварц (Manfred Schwarz), який вважає, що майбутнє Hyperloop безсумнівно передбачає використання магнітних підвісок. Але, оскільки будівництво прототипу – справа недешева, студенти, які намагаються виграти змагання та привернути увагу потенційних спонсорів, перш за все зосереджуються на створенні продукту, який відповідає поставленому завданню, у цьому конкретному випадку – швидкості.

Радикально протилежним був продукт команди Paradigm team, що скористалася можливістю випробувати повітряні підшипники (які, за словами команди, зменшують силу, необхідну для просування «потяга» на 80%) і технології бічного руху. Величезний об’єкт вагою 800 кг переміщався зі швидкістю 100 км/год із застосуванням наданого компанією SpaceX транспортного засобу під назвою pusher (дослівно «штовхач») для досягнення швидкості. А от команда Swissleop використала реактивний двигун для руху свого транспортного засобу, швидкість якого досягла близько 60 км/год.

Підприємці проти студентів

Справа в тому, що сьогодні не існує «правильного» способу переходу на Hyperloop. У липні компанія Hyperloop One протестувала свій комерційний «потяг» під назвою XP-1, що досяг швидкості 305 км/год з використанням системи магнітних підвісок. Це – визнане майбутнє транспортної системи. На жаль, створити систему магнітних підвісок – не просто дорого, а дуже дорого. Додайте цей аспект до вже складного завдання побудови мережі герметичних вакуумних тунелів між пунктами призначення і стане зрозуміло, що станом на сьогодні економічна доцільність побудови Hyperloop – головна проблема.

І таким чином ми знову повертаємося до конкурсу створення «потяга», де студенти вирішують, як будувати систему за обмежений бюджет і приймають важкі рішення щодо того, на чому варто зосередити увагу в залежності від умов змагання. Маск запропонував ідею, такі компанії, як Hyperloop One, кинулися до її втілення, зосереджуючись на баченні генерального директора SpaceX, але студентські команди підходять до вирішення проблеми з тисячі різних напрямів. Жоден з представлених «потягів» не схожий на інший, і саме цього потребує технологія, що розвивається. Їй необхідна команда дуже розумних людей з шаленими ідеями. Не кожний задум виллється у щось гідне, але, принаймні, кожен задум – можливість досягти бажаного методом виключення.

До того ж, цьому транспорту необхідні силові і гальмівні системи, і саме на їх розробці зосереджуються команди-учасники конкурсу. Тож не дивно, що наступне змагання Hyperloop Pod заплановано на наступний рік. Можливо, через кілька років світ почне користуватися Hyperloop, але навіть якщо ми ніколи не побудуємо вакуумних тунелів, розробки, що представляють на таких змаганнях, можуть бути застосовані в інших транспортних системах, а це вже значно важливіше, ніж втілення в життя однієї ідеї.

БІЛЬШЕ ПРО НОВИЙ ТРАНСПОРТ:

Джерело: Engadget, переклад підготувала Ірина Гоял, спеціально для «Блог Imena.UA»