Браунсвілл, у нас проблеми. Або як живе місто, яке знаходиться поруч зі SpaceX

У березні Ілон Маск повідомив, що створить місто Starbase поблизу випробувального полігону SpaceX в районі села Бока-Чіка. Проєкт може принести Техасу робочі місця і гроші. Однак далеко не всі задоволені змінами: місцеві жителі вважають що SpaceX може загрожувати культурі та навколишньому середовищу. Детальніше про проблему нижче.

У березні 2021 року на пляжі, розташованому недалеко від Бока-Чика, штат Техас, під час тестового польоту вибухнув прототип зорельота SpaceX. Для жителів округу Камерон і міста Браунсвілл ця подія стала потрясінням. Для Ілона Маска це було стандартна подія, неминуча при будівництві ракети, на якій одного разу 100 осіб зможуть відправитися на Марс.

Тоді він написав у Twitter: «Висока продуктивність вирішує багато проблем. Принаймні, кратер знаходиться в правильному місці!».

30 березня 2021 року, в день вибуху, ділянка дороги на пляж був закритий. Як тільки проїзд був дозволений, любителі космосу хлинули на місце запуску, щоб знайти уламок ракети та взяти шматочок на пам’ять.

SpaceX не могла просто завантажити уламки в вантажівки та відвезти. Навантажений транспорт завдав би ще більшої шкоди навколишньому середовищу. Компанії довелося розділити шматки металу на менші та легші частини.

Велика частина наслідків була ліквідована, але місцеві жителі й біологи були в люті. Вибух поставив під удар тутешню екосистему, в тому числі птахів і безхребетних, а пляж був усіяний сталевими уламками.

Для округу Камерон і Браунсвілл гроші Маска — приблизно те ж саме, що і його ракети. Прототип Starship здавався блискучою версією майбутнього, але вибух мав руйнівний ефект. Бажання Маска побудувати космічний порт і місто означає робочі місця, відновлення економіки та приплив багатства в одне з найбідніших і віддалених місць США. Однак інвестиції залучать до містечка чужинців, байдужих до багатої місцевої історії.

Якщо поглянути на Браунсвілл здалека, здається, що він як і раніше залишається на початку 20 століття. Сучасним його роблять тільки електрика та сигнали автомобілів. Колись тут проживали іспанські колонізатори й цілі покоління мексиканських іммігрантів, а також проходив останній бій в рамках Громадянської війни в США.

Зблизька картина виглядає більш гнітючою. Протягом десятиліть практично ніхто з місцевих не займався бізнесом. Запилені вітрини, ломбарди та висохлі пальми — все вказує на скрутне становище. Фактично це один з найбідніших міських районів в США.

Однак для місцевих їх повсякденне життя має інший вигляд. Мер Браунсвіллу і співвласник кафе Трей Мендес (Trey Mendez) повернувся в рідне місто в середині 2000-х рр. У 2019, коли він вирішив балотуватися на пост глави Браунсвілл, SpaceX була просто відомою компанією, яка проводила цікавий, але марний експеримент за 30 хвилин від міста. У своїй передвиборчій кампанії Мендес робив акцент на безпеці та економічному процвітанні.

Трей Мендес, мер Браунсвіля.

Через чотири місяці після виборів Маск провів презентацію прототипу Starship. Тоді об’єкт SpaceX ще був порівняно невеликим.

У якийсь момент у 2018 році SpaceX змінила стратегію — замість того, щоб запускати ракети Falcon, було вирішено використовувати майданчик в Південному Техасі для будівництва Starship і надважкої ракети Super Heavy. При цьому місцева влада не була поставлена до відома.

Зрозуміло, створення транспорту для відправлення людей на Марс вимагає кілька років, а то й десятиліть. Потенційно це означає нові вибухи й подальший збиток для навколишнього середовища, надмірне споживання пального, енергії, води. Але це означає і залучення високих технологій, тобто сотень і тисяч висококласних інженерів з кращих університетів і компаній.

Напевно вони захочуть собі вдома не гірше, ніж у Флориді або Каліфорнії, і хороші школи для дітей. Космічні проєкти такого масштабу завжди змінюють міста, де вони розташовані. Саме це сталося з мисом Канаверал і Х’юстоном, коли туди прийшло НАСА.

Коли SpaceX змінила плани, Маску потрібно було повідомити про це лише одному партнеру, Федеральному управлінню цивільної авіації США. Фактично в штатах тільки це відомство контролює всю діяльність, пов’язану з космосом і будівництвом ракет. Округ Камерон не має офіційних повноважень, щоб дозволити або заборонити SpaceX щось робити.

«У листопаді 2016 року ми знали, що SpaceX готується до запусків важких ракет Falcon, раз на місяць буде запускати супутники, і це було все. У 2017-2019 рр. Ілон змінив тактику. Замість того, щоб працювати над Falcon 9, він став займатися Starship. Це було несподівано», — зазначає окружний суддя Едді Тревіно (Eddie Treviño).

У 2019, під час тієї презентації Маска, жителі округу Камерон відчули, що їх запросили на потяг до Марса, який покинув станцію роки тому. Тревіно зазначає, що в проєкті залучені різні групи інтересів. Для нього важливо допомогти SpaceX, щоб вона не стала компанією, яка знищила округ Камерон.

Комплекс під вивіскою Starbase виглядає як кадр з науково-фантастичної франшизи. Він будується так швидко, що Google Карти не встигають фіксувати зміни. Відразу за ним уздовж дороги до узбережжя розташовуються декілька житлових будинків, власники яких відмовилися переїхати. SpaceX вже привернула суспільний інтерес, намагаючись ускладнити їм життя.

В одному з будинків живе сам Маск. Решта об’єктів нерухомості, що належать йому він уже продав або виставив на продаж.

Пляж знаходиться всього в декількох сотнях футів від стартового столу і відділений від нього всього лише низькою стіною і чимось на зразок огорожі. Місцеві жителі, які гуляють тут з собакою, щотижня збирають на піску пластикові пляшки та уламки ракет.

Природоохоронний біолог Стефані Білудо (Stephanie Bilodeau) розповідає, що пустельна, на перший погляд, територія — ідеальне місце для проживання птахів. Її обурює, що компанія веде будівництво в природному заповіднику. «Навіть якщо вони знаходяться в трьох-чотирьох милях звідси, це заповідник, — каже вона. — Хто дав на це дозвіл?»

Насправді дозвіл природоохоронних органів було отримано для проєкту будівництва декількох ракет Falcon. Коли у 2018 році Маск повідомив про нові плани, переоцінка можливих збитків майже не проводилася.

У 2019 Федеральне управління цивільної авіації США висловило надію, що тести Starship відповідатимуть тим же критеріям, що й раніше схвалений проєкт. Лише в кінці 2020 року відомство повідомило, що проведе нову екологічну експертизу. Коли воно попросило прокоментувати ситуацію громадкості, то зіткнулося з хвилею критики.

Місцевих жителів турбує не тільки шкода навколишньому середовищу. SpaceX часто перекриває дорогу на пляж. У компанії є право обмежувати в’їзд на 300 годин на рік, але, як зазначає місцева НКО Save RGV, у 2021 році доступ до дороги був закритий на 380 годин. У червні влада штату вже повідомила її про порушення.

Крім цього, зараз йде будівництво вежі для збірки ракети, на яку SpaceX не отримувала дозволу. Федеральне управління цивільної авіації США може змусити компанію демонтувати споруду, якщо вона не буде відповідати екологічній оцінці проєкту, але не всі вірять, що це станеться.

Нарікання викликає і те, що SpaceX обмежила публічний доступ до двох другорядних доріг. Вони належать округу, проте були перейменовані й знаходяться під охороною компанії.

Всього за кілька тижнів до вибуху ракети Маск написав в Twitter, що хоче перетворити пляж Бока-Чіка і село в місто, який назве Starbase — «Зоряна база».

Тревіно вважає це малоймовірним: в такій віддаленій локації буде дуже складно створити справжню інфраструктуру, наприклад систему водопостачання і газопровід.

У місті постійно обговорюють Ілона Маска, як ніби його Tesla припаркована десь за рогом. Якщо для дорослого покоління він приніс небажані зміни, то молодь сповнена ентузіазму. За останній рік відбулося стільки всього, що вперше юні жителі Браунсвілл не хочуть їхати звідси.

24 години після вибуху ракети Маск написав, що перерахує місту $30 млн: $10 млн на відновлення центру міста, а інші отримає окружна школа. Новина ще більше посилила розкол суспільства на прихильників і противників SpaceX. Міську стрічку Twitter заповнили повідомлення про те, що Браунсвілл дозволяє мільярдерові купити себе.

Для мера Мендеса це стало великим сюрпризом. Він дивиться на космічні перспективи міста швидше оптимістично: «Ми хочемо для Браунсвіллу одного і того ж — зробити його місцем, де люди захочуть жити».

Однак багато хто з тих, хто тут виріс і залишився, вважають, що місто вже досить хороше. Занедбані магазини не такі неприємні, як ракети, що вибухають.

«Нам кажуть, потрібно бути вдячними за те, що Ілон Маск нас вибрав. Але чи варто? — міркує Джекі, місцевий художник. — Браунсвілл перетворюють в те, чим він не є. Як це зробити, не позбувшись від тих, хто ледве може дозволити собі жити тут? ».

«Як ми можемо довіряти Маску, якщо він вже порушив правила про використання пляжу? Я сподіваюся, ми отримаємо відповіді », — говорить Де Анда, який щотижня збирає на пляжі уламки ракет.

«Звичайно, існують деякі побоювання. Не стану цього заперечувати, — визнає Мендес. — Коли ракета вибухає, це завжди викликає побоювання. Але для спільноти це не просто високі зарплати. Від цього виграють усі. Коли щось відбувається так швидко, планувати важко. Говорячи про тих, хто вже живе тут, я не думаю, що це буде для них занадто дорого».

«Багато хороших людей їдуть в інші міста. Ми намагаємося зробити так, щоб вони захотіли сюди повернутися », — додає мер.

Тревіно не шкодує ні про що і розраховує, що проєкт принесе місту нові робочі місця. «Я не сумніваюся ні в Ілоні, ні в його цілі, ні в його мотивації», — говорить він.

Мер Мендес повністю підтримує ідею зробити Браунсвілл новим Х’юстоном. Його адміністрації вже проводять невеликі практичні заходи, які створять тут атмосферу космічної індустрії. Наприклад, він переконав Space Channel переїхати сюди з Каліфорнії та допоміг венчурним інвесторам налагодити зв’язки з місцевими космічними стартапами.

Місто розташоване в одній з небагатьох точок Землі, які ідеально підходять для космічних запусків: в 1200 км від місця запуску Blue Origin, але приблизно на тій же відстані від екватора. Це означає, що Браунсвілл цікавий не тільки SpaceX.

«Містом цікавиться багато космічних компаній, — розповідає Мендес. — У нього вдале розташування для того, щоб займатися ракетами та запусками, і в наших силах вигідно представити місто, з користю для суспільства».

Місцевий новий аеропорт поки пустує і чекає припливу робітників і туристів. SpaceX пообіцяла пожертвувати йому крило ракети Starship. Дорога до аеропорту вже перейменована в Starship Road.

Діти в окрузі Камерон і Браунсвілл ростуть, оточені космосом: від іграшок до шкільних гуртків, які організовуються в партнерстві зі SpaceX.

Для роботи та проживання в Бока-Чіка наймають сотні інженерів. Вихідці з Флориди та Каліфорнії зайняли всі готелі та скупили місцеве житло, що призвело до підвищення цін на нерухомість. Комерційні ділянки поруч з будівлями SpaceX за останні кілька років подорожчали більш ніж у два рази.

Техаський університет UTRGV, будівля Зоряних воріт у приміщеннях SpaceX

Можливо, через перегляд екологічної експертизи Федерального управління цивільної авіації США SpaceX доведеться придумати запасний план. Однак Ілон Маск продемонстрував, що не бажає сповільнювати роботу. У місцевих жителів немає можливості вплинути на проєкт, а більшість з них не знає, що зупинити Маска можуть тільки урядові органи на рівні штату.

Зміни в місті відчуваються відразу, варто тільки вийти з маленького літака, який прибув з Далласа. На виході висить табличка з написом Starship Road. Яким би не було думка місцевих жителів, SpaceX вже не зупинити.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Protocol

Читайте также:

SpaceX відправила в космос звичайних людей. Як все пройшло?

Спрайти, джети та ельфи — які бувають висотні блискавки та чим вони відрізняються?

Що відбувається на ринку вакуумного транспорту і за якими проектами варто стежити?

Tesla Bot — людиноподібний робот від Tesla