Codec Avatars — віртуальний ви в новому проекті від Facebook

Все доволі немало років ми взаємодіємо з іншими людьми в віртуальній реальності за допомогою аватарів — згенерованих комп’ютером персонажів, які представляють нас. І хоча віртуальна взаємодія стала більш природною, через технічні обмеження вона виглядає ще поки що дуже спрощено.

В есе «Несвідоме моделювання поведінки в суспільстві» 1927 року антрополог Едвард Сапір (Edward Sapir) написав, що люди реагують на жести «відповідно до складного і секретного коду, який ніде не записаний, ніхто його не знає, але всі розуміють». Через 92 роки відтворення цього складного коду стало головною місією директора Oculus Research Pittsburgh Язера Шеіка (Yaser Sheikh).

Проект, над яким він працює, називається Codec Avatars. Це результат процесу, який використовує машинне навчання для збору і відтворення міміки людини. До його виходу в громадськість ще дуже далеко, в кращому випадку — роки.

В основі Codec Avatars лежить проста й двоїста теорія — аватар повинен пройти «перевірку его» і «перевірку мами», тобто ви та ваші близькі повинні любити ваш аватар. Процес створення аватарів дуже складний. Спочатку вас відправляють в кімнату під назвою Mugsy, стіни й стеля якої оснащені 132 стандартними об’єктивами Canon, а 350 ламп спрямовані на стілець, що стоїть в центрі. У Mugsy учасники дослідження проводять приблизно годину; вони імітують різні вирази обличчя і читають вголос різні пропозиції, поки співробітник в іншій кімнаті дає їм інструкції через веб-камеру. Стисніть щелепу. Розслабтеся. Покажіть всі зуби. Розслабтеся. Втягніть щоки, як риба. Надуйте щоки. В іншій кімнаті — Sociopticon — камери фокусуються не тільки на обличчі, а на всьому тілі. Учасників просять потрясти руками, пострибати, зіграти в Крокодила.

Головне — захопити якомога більше інформації, щоб нейронна мережа могла в точності навчитися імітувати вираз обличчя і рухи з різних кутів. Шеік разом з командою планують сканувати не тільки обличчя, а й все тіло, однак це трапиться нескоро.

Робити анімацію людей дуже складно. Навіть круті відеоігри не можуть в точності відтворити волосся, очі, внутрішню частину рота людини. Але Codec Avatars вдалося зробити великий прогрес. Аватари людей в VR виглядають жахливо реалістично. Звичайно, є невеликі недоліки — наприклад, рух рота іноді не збігається з темпом мови людини, мова виглядає трохи нечітко. Але в цілому все це здається на межі неможливого.

Проект дивовижний, але може принести деякі проблеми. Codec Avatars поки всього лише дослідницький проект, але він розробляється в дуже непевний час. Deepfake — штучний інтелект став настільки потужним, що може створювати зображення осіб з нічого; конфіденційність даних, дезінформаційні кампанії та токсична поведінка є на сьогодні реальними проблемами в інтернеті. А якщо врахувати той факт, що проектом керує компанія, яка перебувала в епіцентрі багатьох цих подій, стає моторошно.

Шеік розуміє загальне занепокоєння.

«Справжність потрібна не тільки для успіху проекту, але і для захисту користувачів. Ми повинні здобути довіру й утримувати її з самого початку», — стверджує він.

Codec Avatars є переходом в абсолютно нову фазу відчуттів — і всі співробітники компанії знають це. Щороку на конференції для розробників Oculus Connect Майкл Абраш (Michael Abrash) виходить на сцену і розповідає про темпи досліджень та інновацій в дослідницьких лабораторіях компанії. Довгий час він песимістично дивився на різні досягнення в VR. У минулому жовтні, проте, сталося те, чого ніхто не очікував. «Я не розраховую на те, що через чотири роки в VR з’явиться мій реалістичний аватар, але я не заперечую, що це може статися», — заявив він.

Журналіст Wired Пітер Рубін запитав у Шеіка, що він думає з приводу заяви Абраша. «Він має рацію», — сказав він, попиваючи каву.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Wired