Розквіт FemTech: як технології змінюють сферу жіночого здоров’я

До FemTech відносяться продукти та технологічні рішення для піклування про жіноче здоров’я. І хоча цей термін з’явився сім років тому, по-справжньому помітним зростання в індустрії стало лише останнім часом.

Вперше термін FemTech у 2016 році використала співзасновниця трекера для відстеження менструального циклу Clu Іла Тін, але в останні кілька років розвиток в цій галузі став очевидним: зростає кількість стартапів та обсяги залученого інвестування, з’являються помітні кейси.

Наприклад, у серпні 2021 року Maven Clinic, віртуальна клініка жіночого та сімейного здоров’я, стала першим FemTech-єдинорогом.

Чи не останню роль у нарощуванні інвестиційної активності в індустрії відіграв венчурний бум 2021 року. Але все ж таки важливо відзначити тренд на поступову дестигматизацію питань жіночого здоров’я та особливостей функціонування жіночого організму.

Не лише трекери для відстеження циклу

До 2023 року налічується близько 1,5 тисячі міжнародних компаній для турботи про жіноче здоров’я. Половина з них припадає на три категорії: вагітність та материнство (18,6%), менструальне здоров’я (16,5%) та репродуктивне здоров’я (16,1%).

Довгі роки відмінності жіночого та чоловічого організму розглядалися лише в контексті репродуктивної функції, що призвело до колосальної нестачі інформації про те, як протікає багато захворювань у жінок.

У книзі «Невидимі жінки» Керолайн Перес пише: «Лише в однієї з восьми жінок симптоми інфаркту міокарда збігаються з класичними чоловічими. А на аутоімунні захворювання хворіють близько 8% населення, але у жінок вони зустрічаються втричі частіше, ніж у чоловіків».

Протягом багатьох років жінки приймали дозування ліків, розраховану на чоловіків, і досі невідомо, які наслідки та наскільки ефективно працювали препарати в принципі.

Проте ситуація починає поступово змінюватися: вчені та лікарі все частіше визнають, що багато захворювань можуть по-різному виявлятися у чоловіків та жінок, а також мати неоднакові наслідки. Жіноче здоров’я перестає зводитися виключно до репродуктивної функції, однак у загальному обсязі спеціалізованих рішень для жінок у галузі загальної охорони здоров’я поки що критично мало.

Кількість стартапів у галузі FemTech за сегментами

Ще один помітний тренд у галузі FemTech останніх років — зростання стартапів у сегменті менопаузи: за даними Female Insights, понад 30% компаній у цій галузі було засновано за останні три роки.

Збільшується і різноманітність запропонованих рішень для боротьби з симптомами менопаузи: від мобільних додатків для відстеження гормонів та симптомів, платформ для комунікації користувачів та формування ком’юніті до споживчих товарів та терапевтичних препаратів.

До 2025 року у світі буде більше одного 1 млрд осіб (близько 12% населення), які страждають на менопаузу. Ринок продуктів для менопаузи оцінювався в $15 млрд 2020 року і досягне $23 млрд до 2028 року.

Кількість стартапів у галузі FemTech за типами продукту

З точки зору типу продуктів діапазон у FemTech широкий: від споживчих товарів до лікарських засобів та телемедицини. У топ-3 входять: споживчі товари (20%), девайси та пристрої (16,5%), а також цифрові додатки (16,1%).

Інвестиції у FemTech

За даними Crunchbase, 2021 став особливим для фемтеху, оскільки глобальне венчурне фінансування в цьому сегменті перевищило позначку $1 млрд.

Обсяг венчурного інвестування у FemTech стартапи в 2012-2022 рр., млн доларів

2022 року FemTech не став винятком і постраждав від зниження інвестиційної активності. За оцінками FemTech Analytics, загальний обсяг фінансування в галузь на липень 2022 становив $16 млрд (+15% порівняно з груднем 2021 р.).

Одна з найбільших венчурних угод — залучення стартапом BillionToOne сумарно $208,5 млн у рамках кількох раундів у березні та грудні 2022 року. Компанія пропонує послуги з молекулярної діагностики та допомагає лікарям виявляти загальні та генетичні захворювання ще на етапі вагітності.

Фінансування, залучене FemTech-компаніями по всьому світу за сегментами, станом на липень 2022 р., млрд доларів

Найменш фінансована категорія — ментальне здоров’я. При цьому жінки стикаються з депресією вдвічі частіше, ніж чоловіки, а гормональні коливання під час вагітності, післяпологового періоду та менопаузи роблять психічний стан жінок ще більш уразливим.

Варто також відзначити, що FemTech стартапи у 2022 році досягли великого успіху в залученні фінансування в галузі цифрової охорони здоров’я. Попри те, що фінансування сектору цифрової охорони здоров’я скоротилося вдвічі з $16 млрд у 2021 до $8,6 млрд у 2022 році, частка FemTech значно зросла порівняно з попередніми роками. У 2022 році частка FemTech у фінансуванні цифрової охорони здоров’я склала 13,26% порівняно з 8,75% у 2021 році.

На хвилі зростання інтересу до FemTech індустрії та її поступової інституалізації з’являються спеціалізовані фонди, які фокусуються на інвестиції в FemTech стартапи. Однак поки що більшість цих фондів інвестують лише в проєкти в США і не виступають як лід-інвестори.

Три Femtech-напрямки, які отримають розвиток у найближчому майбутньому

Спеціалізовані рішення для жінок у галузі хронічних захворювань

З урахуванням того, що більшість наявних досліджень засновані на даних чоловічої фізіології, у майбутньому більше інновацій будуть спрямовані на заповнення прогалин у цій галузі.

Наприклад, минулого року стартап Jude, спрямований на розв’язання проблем зі здоров’ям сечового міхура у жінок, залучив раунд у розмірі €2,4 млн. Засновниця Півонія Лі шукає розв’язання проблеми, яка торкається кожної третьої жінки у Великій Британії.

Звернення до стигматизованих галузей

У міру того, як у суспільстві поступово стає нормальним обговорювати табуйовані теми (менструації, менопаузу, сексуальне здоров’я, насильство тощо), компанії все частіше починають безпосередньо звертатися до продуктів у цих сегментах.

За аналогією зі зростанням сегментів рішень для періоду менопаузи та менструального здоров’я з’являтиметься більше компаній, які торкаються тем, про які поки не заведено говорити.

Рішення у категорії 65+

У всьому світі населення 65 років і старше росте швидше, ніж будь-яка інша вікова група. Окрім іншого, це платоспроможна аудиторія, для якої вже досить звично користуватися цифровими продуктами та технологіями.

Продукти в галузі фертильності та репродуктивного здоров’я, як один із якірних сегментів, який до того ж залучає не тільки жінок, але чоловіків також розвиватимуться.

Окрім цього, вже зараз помітна тенденція масштабування FemTech-стартапів та «захоплення» суміжних сегментів. Наприклад, той же єдиноріг Maven починав свою роботу як продукт для вагітності, ставши поступово повноцінною платформою для репродуктивного здоров’я. А у найближчих планах компанії вихід у сегмент менопаузи.

Чи стане FemTech Next Big Thing у галузі охорони здоров’я?

Жінки становлять половину населення світу, але, попри щорічні медичні витрати, що приписуються їм, у розмірі $500 млрд, тільки 4% всіх досліджень і розробок у галузі охорони здоров’я спрямовані безпосередньо на розв’язання проблем у галузі жіночого здоров’я. FemTech досі залишається дуже слабко розвиненою галуззю медичних технологій.

І навіть попри те, що інвестиції в глобальний FemTech ринок зростають, компанії, що спеціалізуються на рішеннях для покращення здоров’я жінок, як і раніше, становлять лише невелику частину всіх гравців індустрії охорони здоров’я. Основні причини – табу на жіноче тіло, а також низька представленість жінок в управлінні.

Прогноз зростання FemTech-ринку 2021-2030, млрд доларів

Однак з огляду на те, що все більше і більше жінок керують бізнесом та інвестиційними фондами, питанням жіночого здоров’я починає приділятися більше уваги. Інклюзивний порядок денний також сприяє збільшенню підтримки компаній, які керуються жінками та/або піклуються про жінок, і оскільки у 70% FemTech-стартапів є хоча б одна жінка-засновник все більше шансів, що сектор продовжить активний розвиток.

Очікується, що ринок FemTech зростатиме кратними темпами та до 2030 року сягне $1,8 трлн.

Не можна заперечувати, що в галузі жіночої охорони здоров’я досі залишається багато білих плям, у тому числі безпека та доступність медичного обслуговування. Але розвиток FemTech стає каталізатором позитивних змін не лише в галузі охорони здоров’я, а й суспільства загалом. Зростає поінформованість про жіночі проблеми, починається обговорення тим, які раніше замовчувалися та вважалися табуйованими.

На цей час FemTech-індустрія підтримується переважно жінками. І це не так недолік, як можливість для появи більшої кількості жінок-підприємниць, інвесторів, науковців, які не тільки розвивають індустрію, а й надихають своїм прикладом інших.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Читайте также:

Як стартапи намагаються знешкодити цукор

Британський стартап обіцяє відновити льодовики Арктики

Фінансування тревел-стартапів у 2023 році: тренди та найбільші раунди

Загадковий стартап довголіття в який інвестує Сем Альтман