Хто і за які кошти створює харчування ХХІ століття

Людство змінюється. Змінюються і наші харчові звички. Наприклад, згідно з нещодавнім дослідженням Pew Research, американці споживають більше м’яса, ніж 40 років тому, п’ють менше молока, але їдять більше сиру. Зросла популярність зернових та хлібобулочних виробів. І хоча пересічний американець сьогодні з’їдає приблизно на 2% більше фруктів, ніж на початку 70-х років, споживання овочів зменшилося на 2%.

Звісно, що у ХХІ столітті технологічні компанії не могли оминути харчову індустрію. Все більше компаній-стартапів намагаються стати частиною майбутнього. Вони винаходять нові способи виробництва м’яса, молочних продуктів тощо – від вирощування овочів на складах під світлодіодами до «вирощування» м’яса в лабораторіях. Більшість з них зосереджує увагу на споживанні меншої кількості м’яса та більшої кількості продуктів рослинного походження, а також на відході від традиційних видів сільського господарства. Business Insider пропонує перелік компаній, що вже трансформують харчову промисловість:

Memphis Meats – лабораторні курятина, качине м’ясо та фрикадельки

21_1memphismeats

Заснований у 2015 році в Сан-Франциско, стартап Memphis Meats створює курятину, качине м’ясо та фрикадельки у лабораторії з клітин тварин. Компанія, в яку було інвестовано $3,05 млн, виготовляє м’ясо, вирощуючи м’язову тканину тварин у стерильному середовищі. Команда сподівається скоротити виробничі витрати протягом наступних кількох років і почати пропонувати свою продукцію на широкому ринку вже в 2021 році. Memphis Meats стверджує, що їх спосіб виробництва яловичини та птиці значно ефективніший за традиційне фермерство (адже немає необхідності вбивати тварин чи мати величезні пасовиська).

Проте, для того, щоб розпочати процес лабораторного вирощування м’яса, все ще необхідно використовувати сироватку плода, яку отримують з ненароджених телят і курчат. У 2016 році Memphis Meats повідомили The Wall Street Journal, що вони сподіваються найближчим часом замінити сироватку на якісь елементи рослинного походження.

Apeel Sciences – фрукти та овочі з тривалішим строком зберігання

Стартап Apeel Sciences із Санта-Барбари стверджує, що йому вдалося винайти їстівне покриття, яке може збільшити строк зберігання овочів або фруктів до п’яти разів. Тобто, якщо розпилити цю речовину на стиглу полуницю, яка починає в’янути, ягода не зіпсується на тиждень довше, ніж зазвичай. Покриття – не звичний нам віск, а речовина, виготовлена із залишків шкірок і стебел рослин, що виступає у якості бар’єру, який сповільнює процес розпаду. Покриття можна наносити на овочі та фрукти будь-коли. Завдяки цій речовині кожен з бананів на одній гілці може достигнути у різний день.

Продукцією компанії Apeel вже користуються шість фермерських господарств у Південній Каліфорнії, Кенії та Нігерії. А Управління з санітарного нагляду за якістю харчових продуктів і медикаментів США вже надало продукції Apeel – Edipeel та Invisipeel – статус «загальновизнаних, як безпечні», тобто санкціонувало їх продаж та споживання.

AeroFarms: зеленина, вирощена в приміщенні

21_3_aerofarms

Вертикальні ферми AeroFarms працюють на складі площею 6,5 тис. м2 у Ньюарку, штат Нью-Джерсі. Компанія, у яку з моменту створення в 2004 році було інвестовано $95,8 млн, вирощує зелень на піддонах, розташованих на відстані від підлоги до стелі, заввишки 9 м. Замість природного сонячного світла та ґрунту, врожайність забезпечують світлодіоди та сповнена поживними речовинами вода. Для забезпечення масового виробництва працівники використовують дані з метою спостереження за рослинами та їх вивчення. Піддони AeroFarms повідомляють дані про температуру, вологість, рівень CO2 та кисню, на основі яких співробітники передбачають врожайність.

Критики вертикального землеробства турбуються про те, скільки енергії споживає такий вид фермерства, адже світлодіоди повинні горіти цілодобово, щоб забезпечити високу врожайність. А оскільки витрати на енергію настільки високі, не зрозуміло, чи здатні вертикальні ферми вирощувати доступну за ціною зеленину довгостроково. Однак, найбільша обіцянка вертикального землеробства – це наявність свіжої продукції у містах.

Beyond Meat та Impossible Foods: вегетаріанські яловичина і курка

Стартапи Beyond Meat та Impossible Foods займаються виготовленням бургерів з рослин, здебільшого з кокосової олії, гороху, пшениці або білків картоплі, які смакують, мов м’ясо.

21_4_beyondmeats

Beyond Meat

Наразі Impossible Foods постачає свої котлети до 33 ресторанів у Каліфорнії, Нью-Йорку, Неваді та Техасі. У березні 2017 року стартап, інвестиції у який становлять $182 млн, оголосив про відкриття першої великомасштабної виробничої фабрики на Західному узбережжі США. Завод виготовлятиме щонайменше 5 тон вегетаріанського «м’яса» на місяць або 4 млн гамбургерів. На початку цього року Impossible Foods також заявили, що ведуть перемовини з McDonald’s щодо постачання котлет.

Бургери Beyond Meat можна придбати у восьми ресторанах BurgerFi, а також у деяких супермаркетах Whole Foods та у невеликій мережі вегетаріанських ресторанів Veggie Grill. У Beyond Meat довгий список прихильників, серед яких і Білл Гейтс (Bill Gates), який інвестував $17 млн у компанію.

Hampton Creek: майонез без яєць

21_5_hamptoncreek

Компанія Hampton Creek, яка найбільше відома завдяки майонезу без яєць, випускає різноманітні веганські продукти, наприклад, суміші, заправки, печиво, макарони та тісто. У червні компанія, що базується в Сан-Франциско, також повідомила, що працює над вирощуванням м’яса в лабораторії (як і Memphis Meats).

Історія Hampton Creek, у яку інвестовано більше $120 млн, досить суперечлива. За даними Bloomberg, в 2016 році Hampton Creek платила за покупку майонезу в магазинах, таким чином створюючи штучну зацікавленість до продукції. Керівництво компанії заявило, що це проводилося з метою забезпечення контролю якості.

Finless Foods та New Wave Foods – «живі» морепродукти

Ці два стартапи ставлять за мету виготовлення реалістичних версій морепродуктів, наприклад, сирного тунця та креветок.

New Wave Foods

New Wave Foods

Започаткована у Брукліні компанія Finless Foods виготовляє культивованого тунця з риб’ячих клітин, а New Wave Foods із Сан-Франциско покладається на рослини, випускаючи «креветки» з олій водоростей та горохового білка. Масова продукція очікується вже наступного року.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Джерело: Business Insider, переклад підготувала Ірина Гоял, спеціально для «Блог Imena.UA»