25 років домену .UA — яке майбутнє у доменної індустрії?

Першого грудня 1992 року один із засновників інтернету Джон Постел (Jon Postel) делегував домен .UA шляхом внесення відповідної інформації на кореневі сервери. Цей момент і став днем народження домену, який є символом України в глобальній мережі.

vst_uadom17

Нагадаємо, що в 1992 році тільки з’явився гіпертекстовий протокол (HTTP), без якого неможливо уявити сучасний інтернет, а всесвітня Мережа використовувалася в основному для електронних листів та обміну файлами (FTP). Перший інтернет-браузер з графічним інтерфейсом NCSA Mosaic з’явився на рік пізніше, а набув всесвітньої популярності тільки в 1995 році.

Від самого початку в домені .UA були створені географічні публічні домени для регіонів України, такі як KIEV.UA, LVIV.UA або CRIMEA.UA. У 1995 році — делеговані перші негеографічні домени другого рівня (GOV.UA і NET.UA), а також найпопулярніший на сьогоднішній день публічний домен COM.UA, в якому зараз налічується вже майже 300 тис. зареєстрованих імен. Загальна ж кількість імен, зареєстрованих в українській доменній зоні, складає понад 550 тис.

uadomen25

В 2017-му домену .UA виповнюється 25 років. На честь ювілею компанія «Хостмайстер» провела конференцію UADOM, на якій обговорювалися перспективи доменного ринку і виклики, що стоять перед ним.

Домен — власність у цифровому світі

З середини 1990-х в Україні почалося бурхливе зростання числа реєстрацій доменних імен. Інтернет стрімко входив у наше життя, а разом з ним — і його атрибути. Адміністратор домену .UA Дмитро Кохманюк в своєму виступі зауважив, що домени сьогодні перетворилися в ідентифікатори різних об’єктів і підприємств, і навів приклад, коли доменне ім’я стало назвою звичайного фізичного магазину.

«— Віртуальна реальність займає місце реальної і стає основною. Домени виступають зараз як маркери вашої присутності в світі. Це слова, які допомагають нам орієнтуватися в електронному просторі».

Після 2007 року зростання числа доменних імен в світі істотно сповільнилося. Ситуація може бути дещо відмінною в деяких новіших доменних зонах, але не в традиційних національних доменах верхнього рівня (ccTLD). Про це чітко говорить сервіс Google Trends при введенні пошукового запиту «доменне ім’я».

Статистика Google Trends, запит Domen Name

Статистика Google Trends, запит Domen Name з 2004 року

«—Якщо подивитися на статистику Google Trends або подібного сервісу, то стане зрозуміло, що кількість доменів глобально не росте. Хоча спостерігалися деякі сплески активності, пов’язані з тим, що китайці реєстрували величезну кількість цифрових доменів, однак загальну тенденцію це не змінює», — заявив президент холдингу Internet Invest Group Олександр Ольшанський.

Сьогодні немає чіткого загально визнаного поняття, що таке доменне ім’я. Деякі експерти класифікують його як послугу, інші — як інтелектуальну власність тощо. Але очевидно, що з розвитком цивілізації з’явилося таке поняття як цифрова власність. І саме домени стали першою «нерухомою власністю» в інтернеті (хоча зараз вже з’явилися інші типи цифрової власності, наприклад, криптовалюта).

Олександр Ольшанський

Олександр Ольшанський

Та цифрова власність має одну цікаву властивість: будь-який рух в інтернет-світі не можна повернути назад, — роз’яснює Олександр Ольшанський. Тобто, якщо в інтернеті відкрили нову доменну зону, то її практично неможливо повністю закрити; прикладів закриття скільки-небудь великих доменних зон не існує. А якщо ви дозволили використовувати в доменах нелатинський алфавіт, то в майбутньому не зможете скасувати таке рішення. І оскільки багато процесів в цифровій сфері незворотні в часі, ціна рішення дуже сильно зростає. Адже будь-яка зроблена помилка в цій сфері призводить до невиправних наслідків.

Про блокчейн в доменній індустрії

Оскільки доменне ім’я є цифровою власністю того, на кого вона зареєстрована, то і поводитися з нею можна, як зі звичайними фізичними об’єктами. Звідси випливає кілька важливих фактів. Перш за все, реєстри, які ведуть облік даної власності, повинні бути пасивні — тільки фіксувати факти і не приймати ніяких рішень. Блокчейн — це приклад такого ідеального пасивного реєстру, який приймає будь-який факт як даність. Якщо цифровий актив змінює власника, то цей факт просто записується до реєстру. Сучасні доменні реєстри не володіють такою технологічною структурою як блокчейн-реєстри, тому в них є можливості для псевдорегулювання даного процесу. Юрій Каргаполов з консорціуму «УЦПНА» впевнений, що досить скоро індустрія перейде до системи розподілених реєстрів на базі блокчейна. Тому сьогодні ми стоїмо на порозі революційних змін в DNS-індустрії.

Ідею використовувати блокчейн для реалізації реєстру доменних імен в своєму виступі проаналізував і Юрій Чалий, директор компанії «Юнітрейд Про». Він зазначив, що на даний момент блокчейн-реєстр не здатний забезпечити існуючі обсяги реєстрацій в глобальній доменній системі, втім, не варто виключати появи такої можливості в майбутньому.

Проблема актуальності даних

Олександр Семеняка, представник RIPE NCC, в своєму виступі повідомив про плани підвищити якість бази даних IP-адрес. За ініціативою Europol, в RIPE NCC будуть проводити регулярну перевірку всіх IP-адрес, пов’язаних з фішингом, спамом та іншими правопорушеннями. Якщо правильність даних за IP-адресою не вдається перевірити, то призупиняється членство в RIPE для компанії, що володіє адресою.

Однак, такі наміри викликали осуд інших учасників конференції UADOM. Так, Олександр Ольшанський заявив, що ці дії приведуть лише до того, що більшість кіберпорушників — спамерів, фішерів та інших онлайн-шахраїв — просто оформлять свої сайти на підставну компанію, зареєстровану будь-де на далеких островах. Таким чином, юридично проблема буде вирішена, але в реальності якість контенту бази даних не підвищиться.

«— Є погані домени, з яких розсилаються спам-повідомлення і віруси — давайте їх заборонимо і зобов’яжемо всіх вносити до Whois правильні адреси. Як ви вважаєте, злочинець коли-небудь додасть свою реальну адресу до Whois? Зате такий реєстр може перетворитися на механізм конкурентної боротьби, інколи — на механізм вимагання грошей. В результаті ми отримаємо деяку політику, яка точно не досягає поставленої мети, але сильно ускладнює систему і заважає законослухняним громадянам».

ICANN, як «лебідь, рак і щука»?

Як відомо, 18 вересня 1998 року за участю уряду США була створена міжнародна некомерційна організація ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers — «Корпорація з управління доменними іменами і IP-адресами»), призначена для регулювання питань, пов’язаних з доменними іменами, IP-адресами та іншими аспектами функціонування інтернету. Спочатку ICANN перебував «під крилом» уряду США, однак тепер він є незалежною організацією, що перебуває під контролем безлічі сторін — multi stakeholder. Незрозуміло, яку мету ICANN буде реалізовувати надалі. Адже будь-яка організація може стати членом ICANN і впливати на процес прийняття рішень, крім того, на цей процес можуть впливати і уряди інших країн. Чи є впевненість, що така багатоголоса організація буде розвивати інтернет в правильному напрямку?

Зараз в цій сфері відбувається революція з негативним знаком, вважає Ольшанський. Загублений вектор напрямку і ми не розуміємо, чого хочемо від цифрових активів. Доменна система забезпечує нам певну свободу і незалежність від великих інтернет-корпорацій, таких як Google, Facebook тощо. Тому необхідно перейти до зовсім іншої моделі управління, яка буде враховувати особливості управління цифровими активами.

«— За останні 5 років в доменній індустрії було зроблено дуже багато помилок, починаючи з використання національних алфавітів в доменних іменах, і закінчуючи новими gTLD, на яких чекає колапс. Але проблеми будуть не тільки з новими gTLD, а й у традиційній сфері доменів, яка існувала до них. То є ціна, яку доведеться заплатити індустрії за свої дурниці. І якщо так буде продовжуватися, то швидше за все, через кілька років ми будемо обговорювати якийсь розподілений пасивний реєстр на базі блокчейна, який виконає всю роботу за нас, з тієї причини, що ми не змогли коректно врегулювати цю систему».

Втім, Олександра Куликова, керівник міжнародної корпорації ICANN зі зв’язків з країнами Східної Європи, зауважила, що перетворення ICANN в незалежну організацію планувалося від початку, просто процес затягнувся. Тепер же у цієї спільноти з’явилися нові повноваження, а роль урядів країн в управлінні ICANN не є вирішальною.

Проте, Ольшанський впевнений, що навіть незначна, але скоординована меншість здатна переважити більшість, якщо остання не знає, чого воно хоче. Вірогідно, найближчим часом ICANN зіткнеться з проблемою прийняття рішень, оскільки з 206 країн-учасниць організації до країн першого світу відноситься всього кілька десятків країн, а решта навряд чи націлена на ті ж самі орієнтири.

Google — новий захисник доменної системи

Не секрет, що доменні імена вигадали для того, щоб легше запам’ятовувати і знаходити певні ресурси в інтернеті. Однак зараз ця перевага втратила свою актуальність, оскільки в пошукові системи ми задаємо не доменні імена, а ключові слова. А якщо мова йде про сторінку людини або компанії в соціальній мережі, в такому випадку взагалі немає такого поняття, як доменне ім’я. За словами Ольшанського, Google вже багато років вів цілеспрямовану боротьбу з доменною системою. Facebook робив те ж саме, оскільки доменна система є тим сегментом інтернету, який вони не можуть контролювати. Однак близько року тому ситуація різко змінилася: Google зробив «відкат назад», оскільки в компанії зрозуміли, що коли зникнуть доменні імена, то пошуковим системам нічого буде індексувати. В результаті виграє саме Facebook та інші централізовані платформи. Інтернет-гігантові знадобилося майже півтора десятиліття, щоб усвідомити всю небезпеку такої ситуації.

Без сумніву, в майбутньому пошук в широкому розумінні цього слова буде конкурувати з доменною системою. З іншого боку, домени вже стали певними брендами. А оскільки традиції брендів налічують понад 4 тисячі років, то можна стверджувати, що система доменних імен все ж таки не зникне. А ось доменна індустрія в майбутньому, швидше за все, піде в небуття. Графік Google Trends чітко засвідчує, що існуюча нині конструкція зникне. Вона настільки складна в управлінні, що в майбутньому клієнтові буде простіше звернутися до децентралізованого реєстру, який видасть йому відповідний ідентифікатор.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО: