Те, що Google – гігантська компанія, є очевидним фактом. Однак, складно уявити, наскільки велика вона насправді. За останніми даними, материнська компанія Alphabet оцінюється майже в 1,5 трлн доларів. Але навіть якщо не враховувати величезну кількість сервісів, проєктів та систем, які належать корпорації, Google залишається лідером серед пошукових систем.
Пошуковик настільки популярний, що випереджає всіх конкурентів разом узятих, займаючи більше 90% ринку. Але це не означає, що компанія живе за принципом «працює – не чіпай». Навпаки, команда постійно модернізує та змінює свій продукт. І зараз вони знаходяться на порозі великої зміни – додавання штучного інтелекту до пошуку. Розбираємося, як це вплине на Google та інтернет загалом.
Як Google працює зараз
Наразі пошуковик працює за принципом видачі списку посилань, що відповідають запиту користувача. Окрім цього, у Google є вкладка швидких відповідей та питань на задану тему. Вони виносять прямо на сторінку пошуку короткі тези. Часто їх цілком достатньо, щоб відповісти на запитання, але все ж до кожної відповіді додається посилання на сайт-джерело.
Зрозуміло, сайтам вигідно бути на самому верху пошуку. Адже переважна більшість з них працює за рахунок розміщуваної реклами. Чим вище посилання – тим більше вхідний трафік. Чим більше трафіку – тим краще.
Щобільше, на видачу сайту впливає унікальність і ексклюзивність контенту. Чим більше сторонніх джерел посилатиметься на сайт як на першоджерело або цитуватиме його – тим краще.
Які нововведення вже додавали
Сам пошуковик теж не стоїть на місці. І попри те, що Google залишається монополістом, ще у 2022 році західні ЗМІ писали, що сама система вмирає. Так, усе менше американців користується класичним пошуком. Вони надають перевагу соцмережам – TikTok, Instagram, Reddit та Pinterest.
Google вже багато років бореться за актуальність, додаючи все нові й нові функції. Коли у 2019 році короткі вертикальні відео набрали популярність, у пошук додали тіктоки. А ще через рік компанія запустила власний сервіс YouTube Shorts, відео з якого також потрапляють у пошук.
Серйозні оновлення отримали й карти. Так, у великих європейських і американських містах – Лондоні, Лос-Анджелесі, Нью-Йорку, Сан-Франциско, Парижі та Токіо – запустили сервіс Live View.
Але цього компанії недостатньо. Так, ще торік NYT повідомляли, що Google активно стежить за успіхами конкурентів у галузі штучного інтелекту і навіть створила спеціальний підрозділ, відповідальний за впровадження технології в їхні продукти. Багато в чому на це вплинув ріст стартапу OpenAI та наміри Samsung замінити пошуковик на своїх пристроях на Bing від Microsoft. А причина все та ж – у Bing використання штучного інтелекту анонсували ще в лютому 2023 року.
Що зміниться найближчим часом
І ось настала конференція Google I/O, на якій прозвучала гучна заява: майбутнє пошуку за штучним інтелектом. Разом з тим було оголошено, що їхня нова модель Gemini «зможе виконувати роботи з пошуку замість людини».
За словами Ліз Рід, яка очолила відділ пошуку в Google, штучний інтелект інтегрується практично в усі продукти системи. З цими можливостями можна не тільки отримувати стислі висновки за запитом, але також шукати інформацію у відео і генерувати маршрути подорожей прямо на сторінці пошуковика.
Як приклад, вона наводить досить складні й в певному сенсі суб’єктивні завдання, з якими пошук досі справлявся з трудом. Наприклад, оновлена система зможе знайти «найкращу студію йоги або пілатесу в Бостоні з рейтингом понад чотири зірки, яка знаходиться за пів години ходьби від Бікон-Хілл».
Рід зазначає, що Gemini стане у пригоді в складніших ситуаціях, у яких потрібно виконати кілька пошукових запитів і з якими зазвичай і взагалі не звертаються до Google.
Що це означає для трафіку сайтів
Якщо говорити глобально, то головне побоювання власників сайтів – вони стануть просто непотрібними. Адже штучний інтелект сам видасть всю інформацію в достатньому обсязі, без потреби переходу на сторонні ресурси. І частково ці побоювання не безпідставні. Будь-яке посилання в інтернеті й так відрізає певну кількість трафіку, а отримавши просту й швидку відповідь, користувачі навряд чи будуть копати глибше. Але…
По-перше, ще на конференції представники Google озвучили ідею про те, що їхнє ключове завдання – об’єднати штучний інтелект з уже наявною системою Knowledge Graph, на основі якої пошук працює зараз.
Рід стверджує, що баланс досягатиметься за допомогою посилань на джерела й орієнтуванням головним чином на локальний контент. Іншими словами, для отримання широкої картини за запитом, однієї відповіді від штучного інтелекту буде мало. «Люди все одно будуть звертатися до якісних джерел», – заявляє вона.
По-друге, поки що нововведення виглядають не як боротьба компанії із самою собою, а як протистояння популярності соцмереж, де користувачі шукають інформацію по життєвих питаннях, наприклад, вибору кав’ярні чи місця для відпочинку. Штучний інтелект покликаний якщо не замінити, то хоча б акумулювати відгуки користувачів і видати витримку.
І все ж таки, як такого фільтра для Gemini немає. А якщо взяти до уваги прагнення людей до спрощення, то новинка здатна підірвати ринок SEO-оптимізації.
Чи можна довіряти штучному інтелекту
Кожен, хто хоч раз грався з нейромережами, знає, що їхня робота хоч і прагне до кращого, але поки що далека від ідеалу. Попри величезні успіхи й без перебільшення семимильні кроки в удосконаленні мовних моделей, на практиці вони досі повні галюцинацій і помилок.
Можливо, у вирішенні приватних запитів про наявність булочок з корицею в найближчій пекарні, короткі відповіді AI Overview впораються. Але, що якщо запитати у системи щось більш фундаментальне?
В інтерв’ю The Verge CEO Google Сундар Пічаї заявив, що з галюцинаціями допоможе боротися кнопка факт-чека. Якщо інформація від штучного інтелекту здасться користувачу сумнівною, він зможе перевірити її, прогнавши через звичайний пошук. Крім того, треба ще раз нагадати, що штучний інтелект даватиме і посилання на першоджерела.
Як це змінить інтернет
Як і будь-яке велике нововведення, поява в пошуку повноцінного штучного інтелекту змінює все. І в першу чергу це стосується маленьких сайтів з їхнім незначним трафіком. Важко сказати, на які аспекти буде орієнтуватися Gemini при пошуку джерел, але напевно – відвідуваність сайту стане одним із головних.
Можливо, скоротиться також значущість туристичних порталів та сайтів з відгуками. Якщо до цього користувачі шукали там живий людський досвід, то тепер їх замінить узагальнена відповідь.
Журналісти Dailykos припускають, що Google запропонує у своєму пошуковику нову систему монетизації. Наприклад, на продаж будуть виставлені місця з посиланнями всередині відповіді штучного інтелекту, але ця інформація поки що не підтверджена.
Мабуть, найголовніший висновок, який можна зробити – впровадження штучного інтелекту в пошук лише посилить актуальність соціальних мереж. Вже зараз вони стають ідеальною стартовою платформою для багатьох новинних, наукових та пізнавальних порталів.
Раніше упор на SMM замість SEO визначали такі фактори, як наявність органічного напливу користувачів і простий функціонал у використанні. Тепер же, коли штучний інтелект відокремить маленькі портали від великих, боротися за місце в його топі буде безглуздо або просто дорого.
Якщо взяти до уваги, що саме з цією проблемою і бореться Google – можна сподіватися, що обіцяну на Google I/O відповідь все ж таки буде знайдена. Можливо не одразу, але класичний пошук напевно залишиться живим.
БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО: