Від героя мемів до «вбивці Google»: як створювалася пошукова система Bing

Новини про штучний інтелект розвиваються надто стрімко. За останні 6 місяців ми зробили шлях від «штучний інтелект не вміє малювати пальці» до штучного інтелекту, що складає медичні іспити. Останній тиждень усі обговорюють дивні та лячні повідомлення від чат-бота Bing. І це привід згадати кілька історій, пов’язаних із проєктом.

Завдяки бурхливому розвитку інструментів генеративного штучного інтелекту, які можуть відповідати на напрочуд широкий спектр питань, CEO Microsoft Сатья Наделла отримав інструмент конкуренції з Пошуком Google.

Google заробляє на рекламі у пошуку $162 млрд і займає 91% ринку. Як показує цей графік, за останнє десятиліття ринкова частка Bing становила менш як 5%. Втім, навіть вона коштує $12 млрд, тому що ринок неймовірно високий, і зараз це чудова можливість завдати удару.

Частка пошукових систем у глобальних запитах на місяць. Діаграма: The Economist

Можливо, Google має у своєму розпорядженні не менш хороші (якщо не кращі) інструменти штучного інтелекту, але впроваджує їх набагато обережніше, оскільки чат може поглинути більшу частину рекламного заробітку гіганта – результати пошуку за першими 5-10 посиланнями.

Microsoft відкрила свій Bing на базі ChatGPT (він же Bing Chat) обраним користувачам. Результати були дивовижними й включали в тому числі випадковий текст і подекуди й образи, що перемежовувалися смайликами.

Вже з’явилося чимало прикладів того, що демоверсія Bing з ChatGPT припускається фактичних помилок.

  • Бен Томпсон дізнався, що справжнє ім’я чат-бота – Sydney, а після тривалої бесіди – що він повинен «вчитися на своїх помилках і стати кращим».
  • Репортерові NYT Кевіну Русу бот наказав розлучитися з дружиною, тому що штучний інтелект в нього закоханий.
  • Людину, яка запитала про дати показу другої частини «Аватара», штучний інтелект почав переконувати, що зараз 2022 рік, і що він поводився «не як хороший користувач», бо сперечався з ботом.

Втім, попри ці яскраві приклади, 71% відповідей чату Bing отримали позитивну оцінку користувачів.

Безумовно, найсміливіші заяви Bing робить після тривалих розмов. Microsoft вже виправила цю проблему, встановивши обмеження до 5 запитів в одному діалозі та до 50 на день. Користувачі Reddit вже розкритикували нововведення, заявляючи, що воно суперечить ідеї пошуку через чат.

Але, мабуть, для Microsoft вигідне будь-яке обговорення Bing, хай і негативному ключі. Як розповів співробітник Microsoft у розмові з джерелом Big Technology, той факт, що люди взагалі пишуть про Microsoft Bing, – це перемога.

Microsoft спішно впроваджує штучний інтелект та оновлений пошук, хай і не завжди успішно. Перші результати демонструють, що рішення було вірним: з початку інтеграції ChatGPT до Bing кількість відвідувачів на день зросла на 15%.

Підсумовуючи все це, можна сказати, що пошуковик Bing, здається, вперше став героєм найактуальнішого сюжету в галузі технологій. Згадаймо кілька епізодів з історії проєкту.

Google починає турбувати Гейтса

У 2000 році Стів Балмер став CEO Microsoft, але Гейтс зберіг дуже активну роль голови правління компанії та головного архітектора програмного забезпечення.

Як розповідає Fortune, у 2003 році Гейтс насторожився, коли вивчав сторінку вакансій Google і побачив там тих самих фахівців, за якими полювала Microsoft: «проєктування операційних систем, оптимізація компілятора та архітектура розподілених систем». В електронній пошті від грудня 2003 року Гейтс написав своїй команді: «Ми повинні стежити за цими хлопцями. Схоже, вони створюють щось, щоби конкурувати з нами».

У серпні 2004 року Google провела IPO, і за його підсумками ринкова капіталізація бізнесу, побудованого на провідній пошуковій системі, склала $23 млрд. Для порівняння, Microsoft оцінювалася приблизно $300 млрд. На відміну від інших конкурентів, яких Microsoft могла задавити як власник ОС Windows, з Google потрібно було конкурувати в інтернеті.

Крім того, вискочка з Маунтін-В’ю повільно просувався на територію Microsoft, пропонуючи інструменти для електронної пошти (Gmail надавав більше вільного місця, ніж Hotmail) та підвищення продуктивності (редагування тексту у Blogger та керування фотографіями у Picasa).

Крім того, Google випередила Microsoft із пошуковим продуктом для робочого столу, який став провісником майбутніх конкурентів Word та Excel.

Microsoft створює команду для роботи над пошуком

У своїй книзі про роботу в Microsoft Стівен Сінофскі, який керував командами Office та Window, докладно описує початок проєкт, який згодом став Bing.

У лютому 2003 року співробітник Microsoft Кріс Пейн запропонував створити «вбивцю Google» і оцінив, що потрібно «як мінімум 18 місяців і $150 млн», щоб вступити у перегони пошукових систем. Ще $1 млрд знадобився на інвестиції в дата-центри. Microsoft підключала свій пошуковий портал MSN до невеликого стороннього провайдера, і від цього довелося відмовитися.

Ідея «вбивці Google» отримала зелене світло та отримала неформальну назву Project Inderdog (старожили компанії вважали, що боротьба з Google була продовженням браузерної війни з Netscape у 1990-х роках).

У наступні два роки команда пошуку (100 інженерів у Microsoft проти 10 тисяч у Google) розробила інфраструктуру для штучного інтелекту та хмари, щоб «автоматизувати та керувати десятками тисяч серверів у численних дата-центрах», щоб конкурувати з Google. Ці розробки заклали основу майбутнього хмарного підрозділу Microsoft.

Сатья Наделла очолює Bing

Наделла влаштувався Microsoft в 1992 році у віці 25 років і поступово підіймався службовими сходами.

У 2007 році Джефф Безос намагався переманити його до Amazon, але безрезультатно. У тому ж році Стів Балмер попросив Наделлу очолити пошукову групу під назвою Windows Live Search, тому що це було «найважливіше завдання Microsoft». Наделла згадував, що якби він тоді зазнав провалу, то, можливо, і не отримав би іншої роботи.

Пошук назви та запуск Bing

Щоб конкурувати з пошуковим брендом Google, Microsoft вирішила перейменувати пошук у Windows Live. У компанії хотіли, щоб назва була короткою, такою, що запам’ятовується і простою в написанні. Варіант Bing відповідає усім вимогам. Крім того, це слово співзвучне вигуку «бінго», який «використовується, щоб позначити, що шукане знайдено або досягнуто, як при виграші в однойменну гру».

Новий Bing був запущений у червні 2009 року та позиціювався як найкраще пошукове рішення для «шопінгу, планування поїздок, запитів медичного характеру та пошуку місцевого бізнесу». Це був розумний підхід, але згодом Google вдалося вирішити більшість із цих завдань.

Bing потрапляє до мемів

Bing одна з тих «речей, які неминуче будуть на другому місці». І, мабуть, кожен бачив вірусний мем: «Якщо ви колись відчуєте себе непотрібним, пам’ятайте, що найпопулярніший запит у Bing — Google».

У будь-якому випадку, запуск Bing висвітлювався досить голосно. Microsoft витратила сотні мільйонів доларів на просування бренду, зокрема випадковий продакт-плейсмент.

У фільмі 2012 року «Нова Людина-павук» Пітер Паркер проводить дослідження за допомогою Bing. Це не могло не викликати єхидні коментарі на кшталт цього: «Фільм Людина-павук був приголомшливим. Але маю невелике прохання. Я знаю, що це фільм про супергероїв, тому він вимагає у щось повірити, але підліток-ботан нізащо не став би користуватися Bing».

Втім, у наступній частині «Нова Людина-павук 2» герой вже використовує Google.

Ще один приклад можна побачити у серіалі «Гаваї 5.0». Персонаж пропонує перевірити інформацію, використовуючи Bing, дослівно: Bing it, за аналогією з Google it. Один із коментаторів на YouTube зазначив: «Якби мені платили долар щоразу, коли я чув «Bing it», у мене був би один долар».

Невдала гра слів

Ймовірно, не варто розраховувати на успіх, запускаючи рекламну кампанію Scroogled — від слів screwed (облажатися) і Google. Але саме це зробили у Microsoft.

З 2012 по 2014 роки корпорація розміщувала рекламні оголошення Scroogled, в яких критикувалися таргетинг реклами Google, магазин додатків Android та модель оплати за клік у Google Покупках. Навіть якщо критика була обґрунтованою, назва все псувала.

Наделла стає CEO і зберігає Bing

Microsoft рік шукала нового CEO, і у 2014 посаду отримав Сатья Наделла. Після того, як він керував Bing, він встиг очолити хмарний підрозділ компанії. Багато інвесторів хотіли, щоб Наделла позбавилася Bing (разом з планшетами Surface і X-Box).

Однак Наделла стверджував, що Bing – це набагато більше, ніж портал. На його основі працювали всі пошукові інструменти Microsoft та багато інших платформ.

Враховуючи досвід Наделли (понад 30 років у Microsoft, Bing, Cloud), він, можливо, найкваліфікованіша людина за межами Google, яка може спробувати кинути виклик цій пошуковій імперії.

Досі важливий гравець

У той час як Google зберігає лідерство з пошуку — особливо на мобільних пристроях (він володіє Android і платить Apple близько $15 млрд на рік за використання Safari за замовчуванням для iPhone), Bing все ще утримує позиції. Ринок пошуку неймовірно великий, і Наделла знає, що можливість бути альтернативою Google виправдовує зусилля.

Bing за замовчуванням використовується в Office (Teams, Skype, Word, Excel, Outlook і так далі), обладнанні Microsoft та ще на понад 1,5 млрд пристроїв, які працюють під керуванням Windows. Bing також надає результати пошуку для Alexa від Amazon і співпрацює з невеликими пошуковими системами (наприклад, Yahoo! та DuckDuckGo).

Відколи Наделла став CEO, дохід Bing виріс з приблизно $5 млрд до $12 млрд на рік. Bing, як і раніше, займає лише менш як 5% ринку пошуку (і близько 6% від загального обсягу продажів Microsoft). Кожен процентний пункт, що збільшує частку ринку Bing, коштує $2 млрд на рік. Тому Microsoft поспішає запустити чат Bing. Конкуруючи з Google, компанія не може нічого втратити лише придбати.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: SatPost by Trung Phan

Читайте также:

Google запускає в Україні кампанію «‎Google для бізнесу‎»

Небо не межа: стратосферні проекти Airbus, Google та SoftBank

Bard стає Gemini – що цікавого анонсувала компанія Google

Як використання штучного інтелекту впливає на нашу продуктивність?