Будні SEO-шника: як змусити Google полюбити ваш сайт?

Пошукова оптимізація або SEO (Search Engine Optimization) нагадує гру між тим, хто втікає, і тим, хто наздоганяє. Пошукові системи безперервно вдосконалюють свої алгоритми пошуку та ранжування сайтів в пошуковій видачі, а SEO-фахівці намагаються максимально «заточити» сайт під ці алгоритми. Однак ті підходи, які ще 10 років тому дозволяли вивести сайт в топ-10, тепер не працюють, а виконання навіть самих актуальних вимог щодо оптимізації сайту здатне забезпечити успіх сьогодні, але абсолютно не гарантує його завтра. Чітких законів немає: пошуковики можуть впроваджувати в алгоритм ранжування нові принципи, потім повертатися до старих методів, через певний час їх скасовувати й знову випробовувати якісь нові підходи. Ситуацію ускладнює і той факт, що провідні пошукові системи не розкривають алгоритми, які вони використовують для ранжування сторінок. Тому SEO-фахівцям точно не доводиться розслаблятися.

Зате користувачі, навпаки, витрачають все менше часу на пошук потрібного результату. Більш того, якщо кілька сайтів приблизно однаково відповідають вашому пошуковому критерію, Google в першу чергу запропонує вам швидший та захищений сайт з адаптивним дизайном, продуманою структурою, якісним незаспамленим контентом. Прагнення пошукових систем бути все більш user-friendly означає, що вимоги Search Engine Optimization потрібно формувати ще на стадії формування технічного завдання, оскільки оптимізувати вже зроблений «корявий» сайт не завжди можливо.

Днями студія Weblium  в партнерстві з агенцією Inweb провела вебінар під назвою «Як запустити сайт, щоб його полюбив Google?» (за даними StatCounter, саме ця система має частку 92% на глобальному ринку пошуку). В рамках лекції представники компаній розповіли, як оптимізувати сайт для пошукових систем, якими є основні помилки при створенні сайтів, а також чи варто будувати свій ресурс в інтернеті за допомогою конструктора. Основні тези цього вебінару ви зможете знайти в статті нижче.

Перш, ніж починати робити сайт

Одна з основних помилок при створенні сайту — відсутність чітко визначених цілей. Тому ще до того, як давати технічне завдання на розробку сайту, слід продумати, чого ви хочете досягти з його допомогою. Наприклад, серед таких цілей: збільшити продажі в діджитал-каналі в кілька разів, отримувати сотні «лідів» на місяць, перенаправляти клієнтів з маркетплейсів та інших майданчиків на свій сайт, залучити інвестора у свій проєкт, зміцнити довіру до бренду або навіть вийти на нові ринки.

Далі потрібно визначити цільову аудиторію і ключові точки взаємодії. Знаючи, хто потенційний відвідувач вашого сайту, можна зрозуміти, що для нього важливо, скажімо, при покупці нашого товару: ціна, якість, швидкість доставки, довіра до бренду, відгуки? Який стиль спілкування найбільш прийнятний для цільової аудиторії: молодіжний жаргон, вишуканий літературний стиль, сленг завзятого автомобіліста або інше? З якої причини споживач купить/замовить саме у вас?

Аналіз сайтів конкурентів

Але перш ніж формувати вимоги до свого сайту, варто проаналізувати, як виглядають сайти конкурентних компаній. Достатньо відібрати 5—10 ключових конкурентів, немає потьреби охоплювати всіх гравців на ринку. Потрібно виконати аналіз структури, контенту, стилю викладання, після чого занотувати для себе цікавіші ідеї, які вдалося знайти у конкурентів. Крім того, бажано оцінити трафік конкурентного сайту за допомогою умовно-безкоштовного інструменту SimilarWeb. Якщо у конкурента більше тисячі відвідувань на місяць, то ви побачите наступну статистику: кількість відвідувань на місяць, звідки йде трафік, які пошукові запити його генерують і т. д. Також варто пошукати сторінки конкурентів в соціальних мережах, оцінити їх контент і кількість «лайків».

Крім того, корисно проаналізувати сайти ваших умовних конкурентів за кордоном. Наприклад, якщо вас цікавить хороший сайт саме інтернет-магазину, то можна взяти пару хороших ідей на закордонних онлайн-шопах, наприклад, Bestbuy в США, Zalando в Європі та інших.

Аналіз конкурентів за допомогою сервісу SimilarWeb: частка органічного та платного трафіку для сайту rozetka.com.ua

Аналіз конкурентів за допомогою сервісу SimilarWeb: частка органічного та платного трафіку для сайту rozetka.com.ua

Яку інформацію потрібно розмістити на сайті?

Основна мета — надати потенційному клієнтові максимум інформації про компанію та згенерувати бізнес-образ, якому можна довіряти. Пошукова система не тільки оцінює, як оптимізований сайт і які метатеги прописані, але також визначає, чи зможе користувач при введенні пошукового запиту знайти потрібну інформацію на цьому сайті. Якщо користувач перейшов за посиланням, виданим пошуковою системою, а потім повернувся назад, то це говорить про те, що з контентом сайту не все добре, попри високі позиції в рейтингу пошуку.

Нижче наведені вимоги щодо інформації, яка повинна бути на сайті. Наприклад, бажано створити розділ, де буде прописана інформація про команду, включно з компетенціями кожного співробітника та його фотографією. Якщо мова йде про медичний заклад або юридичну контору, то потрібно опублікувати сертифікати, ліцензії, патенти, нагороди та інше.

Важливо викласти детальний перелік цін на послуги — саме ці сторінки приносять пошуковий трафік в першу чергу. У деяких галузях є дуже корисним розділ «Питання/відповідь», причому не тільки з жорстко визначеними питаннями та відповідями, але і з можливістю консультації. Це означає, що в офісі повинна бути людина, яка відповідає на питання відвідувачів сайту. За допомогою таких сторінок також можна залучати додатковий трафік.

Рекомендується вказати максимальну кількість контактних даних фірми: номера телефонів, e-mail, адреса, час роботи, форма зворотного зв’язку, реквізити та інше. Якщо ваш офіс знаходиться не на головних вулицях міста, то бажано дати фото фасаду будівлі, де знаходиться компанія, та детальну карту, як дістатися. Корисно також зробити розділ відгуків клієнтів для тих типів бізнесу, де це релевантно. Разом з тим, не варто робити фейкові відгуки, які написані самими співробітниками офісу. Як правило, досвідчені користувачі миттєво бачать підробку.

Для певних видів бізнесу можна також викласти наступні дані: інформацію про матеріали та обладнання, що використовується для надання послуг (наприклад, якщо це стоматологічний кабінет). Для юридичних фірм, будівельних компаній та інших, що надають висококваліфіковані послуги, важливо представити кейси успішного виконання робіт, адже тоді замовник буде більше довіряти цій фірмі.

І не забувайте, що акції та спеціальні пропозиції на сайтах інтернет-магазинів дозволяють генерувати додатковий трафік. Адже клієнтів завжди цікавить можливість купити дешевше.

Слід зазначити, що коли ви збираєте базу клієнтів і просите вказати їхні дані, то бажано передбачити відповідну позначку про згоду на збір персональних даних. Хоча в Україні поки немає законодавчої вимоги на обов’язкову згоду на обробку персональних даних, але очевидно, що такий закон дуже скоро буде прийнятий.

Як сподобатися пошуковій системі у 2019 році?

Відомо, що пошукові системи не тільки знаходять сайти, які максимально відповідають введеному запиту, але і ранжують їх за багатьма параметрами, в тому числі – за ступенем «дружності до користувача». Тому, перш за все, сайт повинен швидко завантажуватися: це важливо як для користувача, так і для пошукової системи. Є два основних параметри швидкості завантаження: перша відповідь сервера на запит (зазвичай він приходить через частки секунди) і час повного завантаження сторінки. У другому випадку потрібно більше часу, оскільки сайт зазвичай містить безліч скриптів і графіки. Фахівці рекомендують перенести всі скрипти в нижню частину коду на сторінці (оскільки браузер проводить рендер сторінки зверху вниз) і застосовувати асинхронний код, тобто код, який виконується в фоновому режимі, без припинення завантаження інших скриптів і контенту на сторінках веб-сайту.

Швидкість завантаження сайту дуже зручно перевірити за допомогою сервісу GTmetrix. Він не тільки показує швидкість, але також порівнює з іншими сайтами та вказує, що можна поліпшити. Крім того, можна використовувати сервіс PageSpeed Insights, проте він більше розрахований на користувача, а не розробника. До речі, якщо у вас на сайті стоїть лічильник «Яндекс.Метрика» і ваша цільова аудиторія знаходиться в Україні, то рекомендується його видалити, оскільки цей лічильник дуже сильно гальмує завантаження сторінки.

Перевірка швидкості завантаження сайту за допомогою сервісу GTmetrix

Перевірка швидкості завантаження сайту за допомогою сервісу GTmetrix

Друга важлива вимога до сайту (після швидкого завантаження) — адаптивний дизайн, адже за статистикою більш половини трафіку приходиться на мобільні гаджети. Разом з тим, не варто робити окремо мобільну і десктопну версії сайтів, оскільки це суттєво ускладнює їх підтримку.

Оцінка швидкості завантаження сайту за допомогою сервісу PageSpeed Insights

Оцінка швидкості завантаження сайту за допомогою сервісу PageSpeed Insights

По-третє, сайт повинен бути безпечним, тобто, працювати через HTTPS-протокол. Майже всі хороші хостинг-провайдери сьогодні надають таку можливість.

За допомогою команди site: дуже легко перевірити, чи індексується ваш сайт. Якщо в результатах Google показує щонайменше 1 сторінку (це прийнятно для односторінкового сайту-візитки) — значить сайт індексується

За допомогою команди site: дуже легко перевірити, чи індексується ваш сайт. Якщо в результатах Google показує щонайменше 1 сторінку (це прийнятно для односторінкового сайту-візитки) — значить сайт індексується

Слід зауважити, що іноді сайти не потрапляють в пошукову видачу через банальні проблеми з індексацією наприклад, розробники забули відкрити сайт для індексації пошуковими системами в індексному файлі (robots.txt.). Щоб перевірити, чи індексується сайт, можна скоритастися командою site:nazvavashogosaitu.domen, яку треба ввеси в пошуковий рядок Google. В результаті ви повинні побачити число сторінок, які проіндексовані пошуковиком.

Разом з тим, за допомогою параметру Noindex слід закривати від пошукових систем так звані «порожні сторінки» сайту, на яких практично немає контенту: форма реєстрації, «Забув пароль» та інші. Таким чином, пошукові системи будуть індексувати тільки «хороші» сторінки, де є контент.

Адаптивний дизайн – це обов'язкова вимога для попадання в top в пошуковій видачі

Адаптивний дизайн – це обов’язкова вимога для попадання в top в пошуковій видачі

Як ви напевно знаєте, алгоритм Google PageRank ранжує сторінки в залежності від кількості та ваги зовнішніх посилань. На етапі просування сайту їх досить важко отримати. Тому для нішевих сайтів рекомендується підібрати з десяток популярних онлайн-каталогів і зареєструвати там свій сайт та компанію.

Про те, що сайт повинен надавати повну відповідь на запит, вже говорилося раніше. Завдання власника сайту усвідомити весь спектр питань, які цікавлять користувача, і структуровано викласти відповіді на сторінках свого веб-ресурсу. При цьому контент має бути оптимізований під ключові запити. Щоб розуміти, які пошукові запити вводять користувачі, слід скористатися сервісом Serpstat. Наприклад, якщо споживачі вводять параметр «фотополімерна пломба поставити ціна», а на сайті стоматологічного кабінету ніде не зустрічається слово «ціна», то цей сайт буде погано ранжуватися. Обов’язково треба органічно включити кожне слово, яке найбільш часто вживають користувачі в запитах, в текст на сайті.

Сервіс Serpstat: аналіз пошукових запитів від користувача по ключовому слову «хостинг»

Сервіс Serpstat: аналіз пошукових запитів від користувача по ключовому слову «хостинг»

Далі, дуже важливо викласти опис послуг/товарів, пропонованих компанією, на окремих сторінках веб-сайту. Наприклад, ви створюєте веб-ресурс школи курсів англійської мови, яка пропонує такі напрямки навчання — «англійська для дітей», «англійська для дорослих», «англійська для бізнесу», «англійська для юристів». Отже, під кожен курс потрібно робити окрему сторінку на сайті. Тільки тоді при запиті «англійська для бізнесу» Google видаватиме ваш сайт в пошуковій видачі. Якщо опис всіх курсів англійської мови викласти на одній загальній сторінці, то сайт ранжуватиметься тільки за запитом «курси англійської», в той час як нішеві запити (типу «англійська для дітей») будуть оброблятися набагато гірше.

Косметична оптимізація, що доступна кожному 

Як зазначалося раніше, в ідеалі сайт треба оптимізувати під пошукові системи ще на етапі розробки. Але деякі речі легко виправити вже на готовому ресурсі. Саме тому ми назвали цю главу «косметична оптимізація».

Передусім, треба обов’язково прописати для кожної сторінки загальний заголовок з метатегом <Title> та заголовок першого рівня <H1>. У метатегу Title система Google враховує перші 12 слів, тому дуже важливо заповнити його правильно, оскільки зміст заголовку впливає на ранжування в рази краще, ніж інший контент. У тексті Title рекомендується вказати мінімум два рази ключові слова, до того ж в різних відмінках, наприклад: «Стоматологічний кабінет, отримати якісні послуги стоматології».

Розмір опису не повинен перевищувати 140-200 символів. Основне завдання – показати користувачеві ще до того, як він перейде за посиланням, яку інформацію він знайде на сторінці. У тексті опису мають бути ключові слова, водночас вони не повинні виглядати спамом. Вкрай не рекомендується використовувати їх в кожному реченні.

Для збільшення CTR (clickthrough rate) можна вживати символи Unicode: жовті зірочки, блискавки, трикутнички і т. д. Слід зауважити, що показник CTR добре впливає на позицію сайту в пошуковій видачі (і навпаки).

Застосування символів Unicode може пожвавати опис вашого сайту та виділити його на фоні інших

Застосування символів Unicode може пожвавити опис вашого сайту та виділити його на фоні інших

Вищевказані метатеги дуже важливі і їх потрібно заповнювати для кожної сторінки сайту, яка індексується, навіть таких, як «Контакти», «Про компанії», «Доставка» та інших. Для зображень бажано заповнити атрибути Alt – просто вказати назву товарів, які зображені на малюнках.

А ось метатег keywords (ключові слова) можна ігнорувати, останні кілька років він в Google не враховується і ні на що не впливає. Хоча експерти з Serpstat вважають, що все ж таки краще keywords заповнити, оскільки підхід Googe може змінитися в будь-який момент.

Також варто звернути увагу на URL-адреси сторінок – вони повинні бути короткі та зрозумілі, тобто, якщо ви перешлете URL-посилання іншому користувачеві, то він має одразу усвідомити, про що мова. До речі, кириличні домени не є проблемою для SEO, хоча раніше деякі складності були.

Обов’язково додавайте внутрішні посилання на різні розділи всередині сайту. Більш того, якщо веб-посилання знаходиться в першому абзаці статті, то воно буде краще враховуватися пошуковою системою. Чим більше внутрішніх посилань на іншу сторінку – тим краще вона ранжуватиметься.

Крім того, рекомендується використовувати мікророзмітку, тобто, структуровані дані. Так називається формат, який використовується для подання відомостей про сторінку і класифікації її контенту. Наприклад, на сторінці з рецептом певної страви структуровані дані будуть включати: список інгредієнтів, час і температуру готування, кількість калорій у страві та інше.

Конструктори сайтів і пошукова оптимізація

Створення якісного багатосторінкового сайту потребує багато часу та грошей. Якщо ви не маєте ні першого, ні другого, створіть за допомогою конструктора хоча б сайт-візитку, а вже на його базі можна в перспективі розробити повноцінний сайт. Нижче перераховані переваги конструкторів сайтів:

  • Низька ціна. Сьогодні для користувача доступно безліч конструкторів з готовими шаблонами сайтів, тому вартість розробки дуже невелика.
  • Швидкість створення сайту. Якщо звернутися в професійну веб-студію, то зазвичай розробка навіть самого примітивного сайту займе пару місяців, оскільки процес вимагає безлічі узгоджень і багато людей залучені в процесі. За допомогою конструктора всі дії можна зробити швидко та самостійно.
  • Готові рішення для стандартних завдань. Якщо вам потрібні інструменти внутрішнього пошуку по сайту, оплата товарів на сайті, інші схожі функції – все це можна інтегрувати кількома клацаннями миші.
  • Не потрібно щомісяця платити розробникам за супровід сайту, що вже існує. Крім того, всі необхідні зміни можна зробити самостійно і дуже швидко.

Таким чином, конструктор сайтів чудово підходить для початкового етапу розвитку бізнесу. Це оптимальний варіант для того, щоб перевірити бізнес-модель, оцінити свої сили і т. д. Коли бізнес виросте, можна замовити більш функціональний сайт, чітко заточений під ваші потреби.

Конструктор дозволяє створити новий сайт буквально за кілька кліків мишкою

Конструктор дозволяє створити новий сайт буквально за кілька кліків мишкою

Разом з тим, у конструкторів сайтів є кілька серйозних недоліків. По-перше, навряд чи ви зможете реалізувати з його допомогою нестандартну задачу – ви повністю обмежені функціоналом платформи. Правда на початковому етапі розвитку бізнесу такі потреби виникають не часто, однак вони напевно з’являться в майбутньому. І коли вам знадобиться синхронізація з CRM-системою чи з журналом телефонних дзвінків, ви одразу відчуєте обмеження конструктора.

Крім того, у більшості платформ відсутня гнучкість при проведенні пошукової оптимізації. Якщо з’являється новий HTML-тег, або перестає бути актуальним старий, то конструктори досить повільно реагують на такі зміни. Наприклад, для тега <А> нещодавно створили новий атрибут, який вказує на тип веб-посилання – користувацьке або спонсорське. Можна бути впевненим, що для жодного конструктора ці атрибути не будуть швидко реалізовані.

Взагалі, сайти, зроблені на деяких конструкторах, досить непогано піддаються оптимізації при наявності досвіду у SEO-фахівця. Але тут багато що залежить від конструктора, наприклад, сайти, зроблені за допомогою Wix.com, погано індексуються, відсутня навіть можливість відредагувати файл robots.txt.

Погляд з боку: що потрібно проконтролювати після запуску сайту?

Після того, як ви закінчили процес розробки сайту та пошукову оптимізацію, потрібно перевірити за допомогою спеціальних інструментів, а чи все працює так, як ви задумали. Зрештою, пошукові алгоритми в Google пишуть люди та не завжди ці алгоритми працюють так чітко, як задумано розробниками. Та й під час самої оптимізації можуть бути допущені помилки. Ось які основні кроки треба виконати після запуску сайту:

  • Система аналітики. Необхідно під’єднати сайт до системи Google Analitics, безкоштовного сервісу, що надається Google для створення детальної статистики по відвідувачах веб-сайтів. Також потрібно зареєструватися в сервісі Google Search Console, за допомогою якого ви можете контролювати, як ваш сайт представлений в результатах пошуку Google.
  • Налаштування індексації та сканування. Потрібно перевірити, щоб сайт був відкритий для індексації у файлі robots.txt. Ще раз акцентуємо, що увесь текстовий контент повинен знаходитись всередині HTML-коду, а не Java-скриптів. Google час від часу повторно сканує сайт, і чим частіше ви оновлюєте контент, тим швидше Google пересканує сайт. Тому дуже корисно регулярно оновлювати контент на сайті.
  • Технічна оптимізація. Встановіть додаток Netpeak Spider або Screaming Frog і проскануйте всі сторінки сайту, щоб переконатися, що там немає «битих» посилань або посилань на веб-ресурси, які вам невідомі. Таке може статися, якщо при розробці сайту використовувалися готові шаблони сторонніх розробників.
  • Додайте сайт в каталог Google My Business. Це дуже потужний сигнал для системи, що вказує, до якого регіону належить сайт. Досить просто вказати коротку інформацію про компанію та додати кілька фотографій.
Внесення інформації про компанію в каталог Google My Business дозволяє покращити ранжирування сайту в пошуковій видачі

Внесення інформації про компанію в каталог Google My Business дозволяє покращити ранжування сайту в пошуковій видачі

Та навіть після того, як ви все перевірили, не варто розслаблятися. По-перше, Google може в черговий раз змінити алгоритми ранжування, по-друге, іноді самі користувачі починають створювати трохи інші пошукові запити. А це значить, що через певний час вам прийдеться знову виконувати пошукову оптимізацію для вашого сайту.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Читайте также:

Штучний інтелект в сфері освіти: як використовувати нейромережі вчителям

Безкоштовна навчальна програма «Основи кібербезпеки для бізнесу» від Google

Everyday Robots зсередини: як Google намагалася створити роботів-помічників зі штучним інтелектом

Google for Startups оголошує 24 нових одержувачів грантів Фонду підтримки Google для стартапів в Україні