Чи можна винайняти житло через інтернет — і не натрапити на шахраїв? Олена Дуб зацікавилась колись цим питанням — і так журналіст, SMM-редактор «Крим.Реалії» («Радіо Свобода») стала ще й засновницею групи Kyiv Rent в українському сегменті Facebook. Про те, чому ця спільнота є закритою, як потрапити до групи, чи варто руйнувати стереотипи про «понаїхавших» і які ще групи в соцмережі можуть допомогти українським користувачам не переплачувати за товари та послуги в Новому році — у нашій розмові із Оленою:
— Розкажіть нашим читачам, як все починалося — чому обрали саме оренду житла в якості теми і як вдалося розвинути групу?
Група Kyiv Rent існує у Facebook вже понад 2 роки. Це — закрита спільнота група для обміну інформацією про оренду квартир чи кімнат. Технічно група має статус закритої, і її не можна знайти через пошук у соцмережі, а стати її учасником можна лише після додавання вас у групу Facebook-другом, який уже є учасником групи. Після цього модератор групи підтверджує або відхиляє вступ нового учасника. Надто складно — каже дехто. Можливо. Але саме завдяки такій «подвійній системі контролю» вдається не пропускати у групу ріелторів та тролів. Якщо ж вони все ж потрапляють у групу — то завдяки уважності учасників спільноти потім їх просто видаляємо.
Ідея групи виникла так як виникає багато інших соціально спрямованих проектів – завдяки власній потребі, а також потребі сотень друзів та знайомих – пошуку орендованого житла. Не секрет, що у Києві мешкають сотні тисяч людей, які приїхали з інших міст сюди працювати чи просто жити), і не всі з них можуть чи хочуть купувати квартири. І той, хто хоча би раз стикався з процесом пошуку оренди у Києві чи інших містах України, знає, як це проблемно і – так, скажімо це вголос — часом принизливо. Оренда житла у нашій країні ще зовсім недавно вважалась чимсь не дуже гідним, людину не вважали успішною, навіть якщо вона заробляє тисячі доларів і водночас живе орендованій квартирі. Цей стереотип про «понаїхавших» потрохи треба ламати. Адже у розвинених країнах більше половина населення все життя живе в орендованому житлі і не вважає це проблемою (Швейцарія, Великобританія, скажімо).
Група Kyiv Rent та інші подібні інтернет-ініціативи мають, на моє переконання, дуже поступово переломити ситуацію. Допомогти знайти діалог між орендарями та орендаторами. Задати тренд. Серед власників є багато адекватних людей, які хотіли би здати в оренду квартири також адекватним людям чи людям, чиї сторінки у фейсбуку можна переглянути. Знаю, що багато хто з власників не бажає мати справу з ріелтерами прекрасно розуміючи, що ріелтер не є гарантією того, що орендар буде нормальним). Тобто – потрібні зв’язки, персональні контакти, соціальні ланцюжки довіри. Уе ж стосуться й пошуку флетмейтів (сусідів по квартирі чи кімнаті). І саме ось цю соціальну складову й можуть дати соціальні мережі. У нашому випадку – закрита Facebook-спільнота.
Чи може така, невеличка за мірками соцмереж група на 10 тис учасників замінити собою ріелтерів? Звісно, не може. Та й мети такої перед собою не ставила. Та попри це, я постійно отримую позитивні відгуки про групу – а значить, вона потрібна.
До слова, назвати групу спільнотою перевірених контактів усе ж складно – адже у групі майже 10 тисяч учасників і перевірити всіх цих Facebook-користувачів на 100% технічно неможливо. Окрім закритого статусу та вступу а неї за рекомендаціями, група Kyiv Rent має ще кілька особливостей. Насамперед це повна заборона появи у групі ріелторів. Звісно, не виключаю, що вони у групі таки є. Але щойно виявляю їх — одразу видалення з групи і бан. Також у нас допускається публікація оголошень лише з пропозицією кімнати чи квартири. Оголошення про «шукаю, орендую» тощо не приймаємо — це просто-напросто нефективно і засмічує стрічку.
Ще одна особливість — група має дуже жорсткі правила: заборона нетематичних обговорень, спаму, пости мають містити повну інформацію і фото квартири. Автор оголошення зобов’язаний відповідати на всі питання учасників та інформувати про неактуальність оголошення.
Водночас, «жорсткий адмін» (тобто я) приділяє дійсно багато індивідуальної уваги кожному посту , кожному адекватному питанню в чаті , стежить за тим, щоб у кожного оголошення був статус «здано чи ні», періодично проводить опитування в групі про якість її роботи. На жаль, доводиться часто бути дуже жорсткою у спілкуванні з абсолютно незнайомими людьми, які пишуть свої вимоги мені в чат.
— Чи були пропозиції від ріелторів чи агенцій співпрацювати із Вами вже після того, як вийшли публікації про Вашу групу? Чи погодились Ви на них?
Так, час від часу мені пишуть різні люди: від просто користувачів до власників сайтів про нерухомість чи людей, які хочуть запустити таку ж спільноту, але вже як стартап. Перші пропонують свої ідеї з покращення роботи групи. Дехто самостійно і безкоштовно виготовляє візуальні матеріали для групи (обкладинки, наприклад), дехто пропонує допомогу у модеруванні, дехто дає фахові поради з комунікацій, за що я дуже вдячна.
Другі — зацікавлені у контенті групи, власне в оголошеннях. Третіх цікавить аудиторія групи. Дехто пише з питанням, чому я не монетизую групу, та насправді я не ставлю за мету заробляти на цій ініціативі. Так, група має картку для благодійних внесків чи подяк і на неї час від часу хтось надсилає символічні суми. За що я дуже вдячна. Але я точно знаю: щойно у групі буде встановлено якусь платну послугу — група втратить свою репутацію, люди з неї підуть.
Щодо великих порталів нерухомості, то, наприклад, кілька разів до мене звертались представники одного з найбільших сайтів, який має онлайн-конструктор інфографік про пошук житла. Просили поширити інформацію про цей сервіс. Пізніше ці ж бізнесмени двічі пропонували зустрітись і обговорити «співпрацю», але двічі вони так і не доходили до цих зустрічей, скасовували їх в останню мить, тож я так і не дізналась, яка співпраця малась на увазі :). А пропозицій співпраці від агенцій нерухомості не надходило. Також колись була ідея створення сайту чи мобільного додатку, але поки що немає чіткого бачення, як зберегти закритість від ріелторів + цінності групи.
Прекрасно усвідомлюю, що у закритій Facebook-групі немає «оборотів», трафіку, нема комерційної складової — ми на це не заточені і дехто вважає це наївним. Та група має соціальне, навіть просвітницьке спрямування — і люди це цінують.
Найцікавіше, що після публікацій у медіа нереально збільшується потік негативу: незнайомі мені люди писали у чат, у коментарі гнівні повідомлення на кшталт «кому это нужно» і т.д. Намагаюсь не звертати увагу, а робити свою справу. Враховуючи те, що Kyiv Rent це повністю волонтерський проект, на який витрачаю додатково приватний час і зусилля, — вважаю, що досить непогано справляюся 🙂
— Тема економії та ощадливості є нині актуальною. Чи знаєте Ви інші подібні українські Facebook-спільноти, присвячені антикризовим цінам на житло, речі чи одяг? Якщо так — розкажіть про них коротко
Таких груп — сотні, всіх не перелічу та й не знаю. Озвучу кілька відомих та «живих»:
- Kyiv Lviv Connect — група для транспортної взаємодопомоги
- Є квиток! Є попутка! — група для транспортної взаємодопомоги
- Риэлторы — зло — оренда житла
- Rieltory Zlo – продаж квартир
- Roommate Lviv – пошук сусідів
- Совместная аренда жилья
- Аренда квартир комнат без посредников — оренда житла
- Віддам Продам і Подарую — продаж та обмін
- Візьму Віддам барахолка для своїх — продаж та обмін
- Vacancinarium – вакансії
- Лучшая работа для лучших людей — вакансії
- Польща-Україна Тразит — транспортна взаємодопомога
- Travelling in Carpathians/Все про відпочинок у Карпатах
- «Полиця черевичків» — Українське жіноче взуття. Разом дешевше
- Кращі ціни
- Тут їсти не можна
— Які головні уроки Ви винесли із створення та модерування онлайн-спільноти у соціальній мережі? Що могли би порадити тим, хто хоче запустити аналогічний проект для інших міст?
Головний урок — інтернет-користувачі за своєю природою є лінивими 🙂 Тому варто набратись терпіння, починаючи соціальний інтернет-проект. Завжди знайдуться критики, які бдуть поливати брудом навіть найблагіші наміри. Тут також знадобляться терпіння та спокій.
Рекомендую дуже чітко продумати суть, цінності та цілі групи. Прописати дуже конкретні правила і постійно про них нагадувати. У спілкуванні з учасниками групи намагатись вимкнути емоції. Водночас, робити спільноту затишною та зручною в користуванні.
Можливо, варто знайти помічників-модераторів. Варто слідкувати за новаціями Facebook, які він впроваджує саме для Facebook-груп, та пробувати ними користуватись. Останнім часом Facebook впровадив нові опції для груп і це дуже полегшило роботу Kyiv Rent. Наприклад, це можливість перемкнути групу на формат For Sale — коли група має спеціальні вікна для оформлення оголошення та опції позначення актуальності/неактуальності оголошення. Чи от днями у нас стала доступою нова опція Message Seller (написати напряму автору поста). Усе це полегшує роботу модератору та користування учасникам.
Стосовно інших міст, за прикладом Kyiv Rent юзери створили Lviv Rent, Donetsk Rent. Схожою групою є Roommate Lviv. Донецька спільнота, на жаль, не проіснувала довго, а львівська група все ще намагається вижити. Творці обох спільнот перед запуском зверталися до мене за порадами, і я з радістю їх проконсультувала. Тільки шкода, що поки що в групі Lviv Rent дуже активно працюють «маклери» (у Львові так називають ріелторів), і вони останнім часом використовють групу як «газету оголошень» + правила цієї групи таки не забороняють пости про пошук. Хоча радує те, що багато хто з учасників вимагають від модераторів нових правил — так і пишуть, «а давайте зробимо як в Kyiv Rent» 🙂 Також Kyiv Rent намагається бути соціально корисним співтовариством у тяжкі для України часи. Наприклад, навесні 2014 року, коли до Києва почали переїжджати люди зі Сходу і Криму, у групі ми змінили одне правило — ми дозволили публікувати оголошення про короткострокову оренду.
Серед ідей, які я дуже поступово, але все ж намагаюсь втілювати у життя з групою Kyiv Rent — серія тематичних зустрічей спільноти в офлайні. Уже провели 2 такі події в тестовому режимі — зустріч учасників Kyiv Rent для обговорення розвитку групи та зустріч, присвячену оренді у Берліні. Дуже хочу провести ще кілька таких тематичних івентів про різні аспекти оренди житла (скажімо, як облашувати простір у зйомній квартирі без проведення ремонту; психологічні нюанси життя з флетмейтами, домашні тварини тощо). Дуже хочу, щоб група і далі існувала як ком’юніті взаємодопомоги та обміну інформацією про житло. Щоб і пошуковувачі, і власники й надалі мали до неї довіру, а слово «квартирант» вийшло з обігу і змінилось на більш цивілізоване — «орендар».