Якою буде столиця, коли стане «розумним містом» — репортаж з Kyiv Smart City Forum 2015

В столиці України пройшов  перший форум, присвячений технологіям Smart City — концепції побудови міста майбутнього. Серед іншого на форумі розказали, що вже сьогодні зроблено для того, щоб Київ став більш «розумним», і що буде реалізовано в найближчі роки.

Точного визначення, що таке Smart City не існує. Передбачається, що «розумне місто» є більш зручним, екологічно чистим та безпечним для життя. Важливу роль в такому місті грає енергоефективність — воно повинно оптимально споживати енергію і бажано, щоб в енергетиці значну частину складала так звана «зелена» енергія. При впровадженні концепції Smart City зазвичай використовуються найновіші технології, такі як «Інтернет речей», Cloud та Fog Computing, інтелектуальне відеоспостереження, сонячна енергетика та інше.

Світовий досвід показує, що кожне місто іде до мети Smart City своїм шляхом. В одних містах роблять акцент на розгортанні засобів безпеки та профілактиці злочинності, в інших — на впровадженні e-government, «розумному» регулюванні дорожнього руху або поліпшенні екологічної ситуації. Фактично вибір шляху має бути обумовлений тим, які проблеми більше всього на даний момент хвилюють містян. Київська міська влада зосередилася на впровадженні технологій, що дозволяють зменшити корупцію та нецільові витрати в комунальних підприємствах, для чого запустила проекти «Відкритого бюджету», системи електронних закупівель, єдиної системи управління майном та ряд інших схожих ініціатив. Також для Києва важливе підвищення безпеки руху, регулювання транспортних потоків та, враховуючи високі ціни на енергоносії, ефективне енергозбереження. Про все це та багато іншого йшлося на Kyiv Smart City Forum 2015.

«Розумні» автобус і світлофор та інші новації дорожнього руху

В експозоні форуму відвідувачі могли побачити перший київський смарт-автобус та смарт-світлофор. В чому полягають головні відмінності цих розробок? По словам Богдана Аганіна, начальника автоматизованих систем і керування дорожнім рухом міста Києва, що дав ексклюзивний коментар для Блогу Imena.ua, так званий смарт-світлофор краще видно на перехресті з будь якого ряду всім учасникам руху, крім того, він більш енергоефективний та надійний в порівнянні зі звичайними світлофорами. Це досягається завдяки застосуванню сучасних світлодіодних елементів замість ламп розжарювання, а також додаткових світлодіодних консолів. Для пішоходів з вадами зору світлофор оголошує, коли можна переходити дорогу, а коли — ні.

Смарт-світлофор оснащений додатковими світлодіодними панелями, завдяки чому його краще видно на перехресті всім учасникам руху

Смарт-світлофор обладнаний додатковими світлодіодними панелями, завдяки чому світловий сигнал краще видно на перехресті всім учасникам руху

Подібні світлофори будуть об’єднані в загальну систему з інтелектуальним центром керування дорожнім рухом. Завдяки цьому, наприклад, на світлофорі автоматично вмикатиметься зелене світло, коли під’їжджає громадський транспорт.

«Оскільки ми знаємо, з яким інтервалом ходить громадський транспорт і маємо інформацію про його точне розташування завдяки сигналам GPS, то можемо коригувати світлофори так, щоб була включена зелена хвиля, тобто щоб машини громадського транспорту проходили перехрестя без зупинки на світлофорах. Зараз ми робимо проект про впровадженню інтелектуального регулювання на бульварі Перова в Києві. Якщо проект буде успішний, то ми продовжимо його по так званому малому транспортному кільцю — це бульвар Перова, проспект Возз’єднання, бульвар Дружби Народів, проспект Червонозоряний, вулиця Олени Теліги та Московський проспект», — говорить Богдан Оганів.

Що стосується смарт-автобуса, то його переваги — підвищена безпека та інформативність. Він оснащений камерами відеоспостереження, як у самому салоні, так і зовні. Це дозволяє контролювати дорожньо-транспортну ситуацію і передавати дані про адміністративно-правові порушення в ситуаційний центр (наприклад, про порушення правил користування виділеної смугою для руху громадського транспорту і паркування автомобілів). Особливо актуально це для вулиці Саксаганського та інших в центрі Києва, де виділена смуга для громадського транспорту часто зайнята припаркованими автівками. Внутрішня камера є профілактичним засобом проти порушень правопорядку в салоні, наприклад: якщо пасажири влаштували бійку в автобусі, то водій зможе зафіксувати порушення та викликати поліцію до найближчої зупинки.

Смарт-автобус оснащений камерами відеоспостереження, GPS-модулем, адаптером Wi-Fi та великою інформаційною панеллю

Смарт-автобус оснащений камерами відеоспостереження, GPS-модулем, адаптером Wi-Fi та великою інформаційною панеллю. Також діє система електронних квитків

В смарт-автобусах, тролейбусах та трамваях передбачено використання тільки електронних квитків, які сприятимуть точному підрахунку пасажиропотоку. В Києві завжди були проблеми з підрахунком пасажирів, в результаті гроші, що виділялися на пільговиків, не відповідали їх реальній кількості. «Розумний» автобус також оснащений GPS-модулем, адаптером Wi-Fi для надання бездротового доступу до інтернету, інформаційною панеллю, що демонструє інформацію довідкового та рекламного характеру залежно від місцезнаходження автобуса.

Як відзначив Богдан Аганін, поки що є тільки один зразок такого смарт-автобусу, але до кінця наступного року планується обладнати більшість рухомого складу вищезгаданими засобами. Наприклад, вже зараз «Київпастранс» інсталює точки доступу Wi-Fi в трамваях. Крім того, за гроші Світового банку в Києві розробляють нову транспортну модель, яка передбачає оптимізацію міських потоків. Наприклад, адміністрація знімає багато маршрутних таксі, якщо вони дублюють маршрути громадського транспорту.

«Є така формула транспортного моделювання, відповідно до якої головний пріоритет надається пішоходу, потім – велосипедисту, далі — громадському транспорту, і вже потім — всім іншим».

На сьогодні в Києві є три велодоріжки: по проспекту Перемоги, по проспекту Бажана і з Троєщини на Хрещатик. Правда, на проспекті Перемоги вона часто буває перекрита запаркованими автомобілями. До речі, в галузі паркування також планується навести лад, для цього треба впровадити систему фото- відеофіксації неправильно запаркованих автомобілів.

«Ми сподіваємося, що Верховна Рада найближчим часом прийме закон стосовно порушників правил паркування. Зараз розглядаються різні варіанти стосовно порушників: штрафування чи евакуація. Правда, ми розраховували, що такий закон приймуть ще в минулому році, та на жаль цього не сталося».

Підвищення безпеки

Задля профілактики правопорушень міська рада розглядає варіанти встановлення камер відеоспостереження на головних, а з часом — і на другорядних вулицях. Це дозволяє спостерігати поточну ситуацію на території міста. В майбутньому планується обладнати камери системами розпізнавання номерних знаків автомобілів та обличчя пішоходів (так звана технологія Fog Computing – обчислення на стороні кінцевого обладнання). Це дозволить знаходити крадені автомобілі та ідентифікувати злочинців.

Слід зазначити, що впровадження системи розпізнавання обличчя не значить, що буде ідентифіковано кожного пішохода на вулиці. В систему пошуку будуть заносити тільки зовнішні риси певних людей (наприклад, правопорушників) — всіх інших система ігноруватиме. Для передачі даних планується застосовувати мобільні мережі 3G. З метою ведення спостереження розглядається також варіант використання відеокамер на банкоматах, які вже встановлені у великій кількості на вулицях Києва. Вже зафіксовані випадки, коли саме відеозапис з камери банкомата дозволяв знайти правопорушника.

Теплозбереження

Нагальна проблема для Києва — теплозбереження. Більшість будинків побудовано ще за радянських часів з поганою якістю будматеріалів та відсутністю зовнішнього утеплення. Місто витрачає занадто багато ресурсів для опалення в зимовий період. Вихід — посилити теплоізоляцію будинків та впроваджувати інтелектуальне регулювання подачі тепла.

Як відомо, опалювальний сезон в Україні починається приблизно 15 жовтня, а закінчується — 15 квітня. В той же час навесні вже часто буває досить тепло, але батареї центрального опалення залишаються розжарені, як взимку. Енергія витрачається даремно. Оптимальне рішення лежить у встановленні теплового лічильника та інтелектуального регулятора тепла у кожний будинок. Завдяки цьому система сама буде регулювати подачу теплової енергії в будинок: в холодну погоду її об’єм буде збільшуватися, в теплу —зменшуватися. Це дозволить скоротити енергоспоживання та платню за опалення. До речі, вже сьогодні кожний мешканець Києва може перевірити на сайті, чи встановлено теплолічильник в його багатоповерхівці.

Завдяки тепловізору можно одразу визначити, де є небажані витоки тепла в будинках

Завдяки тепловізору можна одразу визначити, де є небажані витоки тепла в будинках

Ще кілька ідей з Форуму

Сортування сміття —важливий крок до покращення екологічної ситуації в місті

Сортування сміття — важливий крок до покращення екологічної ситуації в місті

Міська влада планує встановити в Києві незвичайні лави: з сонячною панеллю, акумулятором електроенергії та кабелем для USB для зарядження смартфону

Міська влада планує встановити в Києві інноваційні лави: з сонячною панеллю, акумулятором електроенергії та USB-кабелем для зарядження мобільних гаджетів

Приблизно так виглядає процес зарядження смартфону на смарт-лаві. На сонячну панель також можна сідати — вона є вандолозахищеною. Та все ж таки краще не ставити такі лави в місцях, що не перебувають під контролем поліції

Приблизно так виглядає процес зарядження смартфону на смарт-лаві. На сонячну панель також можна сідати — вона є вандалозахищеною. Та все ж таки, краще не ставити такі лави в місцях, що не перебувають під контролем поліції

Читайте также:

Штучний інтелект у дизайні та розробці ігор. Де ми зараз і що далі?

Аналоги російських сервісів для українців

CES 2022: цікаві анонси найбільшої у світі виставки електроніки

Чому дрони можуть стати кращою заміною феєрверків