Як угорський музикант створив «фортепіано для Бетмена»

Класичні інструменти із неповторними формами — скрипки Страдіварі та клавішні, на яких, певно, грав ще Бах та Моцарт — чарують око та ваблять поціновувачів старих технологій. Але надворі 2015-й — а отже, новітні технології проникли не лише у створення модних смартфонів чи планшетів. Саме так вирішив угорський музикант-винахідник Ґерґей Боґаньї (Gergely Boganyi) — і створив фортепіано, яке виглядає так, немовби з’явилося у вашій вітальні просто із фільмів про Бетмена.

У свої 41 рік піаніст вирішив, що класичні форми та усталений порядок конструювання і дизайну клавішних інструментів треба змінити:

«— Як і більшість піаністів, у своєму дитинстві я грав на багатьох поганих інструментах. Але великим здивуванням для мене (як професійного піаніста) було те, що навіть найкращі концертні зали не завжди збалансовані і мають чистий звук. Я завжди відчував, що сучасний світ, сучасна фортепіанна музика щось втрачають».

За деякими виключеннями, конструкція фортепіано майже не змінилась за останні 200 років. Еталон ідеальної скрипки ще більш старий: ніхто поки що не перевершив Антоніо Страдіварі, котрий народився у 1644 році.

Як правило, для інструментів беруть високоякісну деревину; а от угорець вирішив додати ще й вуглецеве волокно та матеріали, які зазвичай використовують в ракето-космічній галузі. Багатошарова конструкція поверхні дозволяє робити корпус без чітких ребристих поверхонь. Втім, відмінності не лише в матеріалах, що використовуються для цього незвичного інструмента:

«— Це звук. Для музиканта, для піаніста звичайно саме це є головним фокусом. Піаніно є ударним інструментом і наша найбільша проблема завжди в тому, щоби змусити його співати і підтримати цей спів. Отже, я хотів сполучити теплоту і дружнє, майже людське звучання піаніно Ерара з XIX століття, із силою, потрібною для сучасних концертних залів».

100 людей півроку розробляли перший зразок — і отримали інструмент, який можна підлаштувати під потреби будь-якого приміщення та музиканта. В результаті отримано досить нішевий технологічний продукт — але угорець не відкидає можливості серійного випуску (хоч і в лімітованій кількості). Хоча на славу Стейнвея, виробника знаменитих найдорожчих піаніно та фортепіано, винахідник не претендує — вважає, що попереду ще дуже багато роботи; але сподівається сколихнути таку традиціоналістську індустрію, як випуск музичних інструментів.

За матеріалами: BBC та «Громадське радіо» | Фото: AFP Getty Images