Чому безпілотні автомобілі можуть обернутися катастрофою для людства?

Якщо вірити словам підприємців з Кремнієвої долини, то безпілотники дозволять уникнути заторів, дискомфорту при в’їзді на велосипеді та небезпек, котрі чатують у суспільному транспорті. Передбачається, що люди зможуть їздити від пункту А до пункту Б та одночасно відпочивати, розважатися, тощо.

Але, урбаніст Періс Маркс (Paris Marx) переконаний, що це всього лише ілюзія та поширення безпілотного транспорту принесе користь лише корпораціям, проте ніяк не звичайним людям.

Помилкові обіцянки

У січні 2018 року, коли безпілотні автівки ще привертали загальну увагу, Маркс писав, що вони з’являться набагато пізніше, ніж це обіцяють технологічні компанії. Потім, вночі на 18 березня 2018 року, безпілотник Uber під час пробного запуску збив 49-літню Елейн Херцберг (Elaine Herzberg), коли та їхала дорогою на велосипеді. Тоді всі обвинувачення посипалися на контролюючого водія, який в той момент не дивився на дорогу, але пізніше такий витік став свідчити про те, що команда Uber, що займаються безпілотними технологіями, знаходиться під потужним тиском. Стало відомо, що інженери не запрограмували систему на розпізнання людей, що переходять дорогу не по пішохідній доріжці. У випадку з Херцберг, авто не змогло зрозуміти, що саме вона бачить попереду, тому автівка не знала, як відреагувати на об’єкт. Зустріч з людиною на той момент вона не очікувала.

Ніхто не був звинувачений у смерті жінки. В цілому технологічні компанії рідко притягуються до відповідальності за шкоду, заподіяну їх діями. Але після інциденту лопнула бульбашка навколо безпілотників: лідери індустрії перейшли від обіцянок запуску таких машин найближчим часом до визнання того, що це дійсно може зайняти декілька десятиліть та, ймовірно, максимальний п’ятий рівень автономності, при якому автомобілі можуть їздити без участі людини в самому процесі керування, не буде досягнутим ніколи.

Висока ціна автоперевезень

Строки перенеслися, проте це не завадило таким людям, як Ілон Маск, зберегти мрію про безпілотні автомобілі та продовжувати ігнорувати негативні наслідки транспортної системи, яка основана на досвіді керування особистого автомобіля: десятки тисяч смертей кожного року лише в США, епідемія ожиріння та криза самотності, частково викликана тим, що багато людей живуть на краю міста далеко від друзів, сім’ї, та місць, де вони могли б зустрітися.

Технологічні компанії обіцяють, що безпілотники вирішують багато транспортних проблем: усунуть необхідність у стоянках та особистому володінні автомобілем, а також скоротять затори. Однак, погляд на ситуацію повинен бути реалістичним. Твердження, що безпілотні машини будуть дешевше у використанні, виявилося сумнівним, і навіть якщо вони дійсно трохи втратять в ціні, вони все одно не будуть безкоштовними.  Це означає, що люди, які відчувають проблеми з переміщеннями зараз будуть зустрічатися з ними й у майбутньому.

Зменшення площі паркувальних місць лише посилить затори, бо транспортні засоби без пасажирів будуть їздити до тих пір, поки їх самих не викличуть. Безпілотники лише зміцнять наші розтягнуті приміські ландшафти й вкорінять пов’язану з цим кризу здоров’я, а також підвищать вартість життя в районах з низькою щільністю населення.

І на чому будуть працювати ці транспортні засоби? Здається, ми зовсім не думаємо про це. Якщо на електриці, як це обіцяють корпорації, то вони не виділятимуть вихлопних газів, але це не значить, що вони стануть екологічними. Фактично революція у сфері електричних автомобілів просто замінить добування викопного палива на здобич металів та мінералів, що потягне за собою сплеск відповідної діяльності в Азії, Африці та Південній Америці, а це негативно позначиться на місцевих спільнотах, навколишньому середовищі та житті робочих. До прикладу, не останню роль у недавньому перевороті в Болівії зіграли величезні запаси літію.

Але безпілотні автомобілі потягнуть за собою не тільки видобуток мінералів і металів, а й наших особистих даних. Компанії не просто змусять нас платити за поїздку, вони також будуть відстежувати наші пересування, будь-які місця та зв’яжуть цю інформацію з іншими даними, які у них вже є. При співробітництві з державою вони зможуть створити повноцінну систему контролю.

Люди, а не автомобілі

Добре подумайте про стан міст та руйнування транспортних мереж та запитайте себе, як технології можуть розв’язати проблеми, які були викликані недостатнім фінансуванням та передачі пріоритету автомобілям. Нас врятують не технології, а структурні зрушення.

Ми зіштовхуємося з кліматичними, урбаністичними, медичними та багатьма іншими видами криз. Поверхневе рішення у вигляді запуску безпілотників — якщо вони все ж коли-небудь з’являться, не дозволить з ними впоратися. У будь-якому випадку ми не можемо вже чекати ще декілька десятків років. Дії потрібні негайно.

Це значить, що нам потрібно припинити проєктувати міста та транспортні системи відповідно до інтересів компаній, що займаються нерухомістю, фінансами та автомобілями. Замість цього на перше місце варто поставити людей. Багато американців вважають, що люблять свої автівки, але проводити по декілька годин в заторах та дихати токсичним повітрям, де знаходиться безліч машин, навряд комусь подобається.

Нам потрібні міста, де людям буде легше переміщатися по своїх справах пішки або ж на велосипеді. Нам потрібні транзитні системи, які дозволять містянам з легкістю добиратися до потрібного місця за допомогою зручного автобусного маршруту. Нам потрібні вулиці, які не являтимуть собою смертельної небезпеки, але вони мають бути відкритими для усіх, наповненими корисними та гарними краєвидами чи просторами.

Це потребує від суспільства переосмислення того, як та на кого працюють міста, а також масову переадресацію фінансування з автомагістралей на метро, з автомобілів на автобуси, з паркувальних місць на велосипедні доріжки, з розосередження на ущільнення. Важко уявити альтернативу сьогоднішній системі з домінуванням автомобілів, але це єдиний спосіб впоратися з теперішніми кризами.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Medium

Читайте также:

Небо не межа: стратосферні проекти Airbus, Google та SoftBank

Стартапи, які пропонують переосмислити світ паркування

Що безпечніше – безпілотний автомобіль чи людина за кермом?

Як спеціальні датчики можуть дізнатися про пожежу ще до її виникнення