Нове дослідження Microsoft Research підтвердило поширену думку про те, що генеративний штучний інтелект в першу чергу вплине на професії, пов’язані зі знаннями, комунікацією та продажами.
У звіті «Робота зі штучним інтелектом» виділено професії, у яких мовні моделі можуть найефективніше виконувати повсякденні робочі завдання. Фахівці вивчили понад 200 000 анонімних діалогів з Bing Copilot та зіставили цілі користувачів та дії штучного інтелекту з базою даних O*NET, яка класифікує професії у США за основними видами діяльності.
У дослідженні проводиться ключова відмінність між тим, чого хочуть досягти люди (user goal), і тим, що робить штучний інтелект (AI action). Наприклад, коли користувач збирає інформацію – це типове завдання для журналістів чи вчених, – штучний інтелект надає інформацію, як це роблять бібліотекарі чи фахівці з роботи з клієнтами.
У 40% ситуацій цілі користувача та робота штучного інтелекту були пов’язані з різними наборами функцій, що демонструє роль штучного інтелекту як асистента чи консультанта, а не як повноцінної заміни людини.

На графіку показано, як часто штучний інтелект використовується для різних видів діяльності (червоні та сині стовпці) в порівнянні з їх часткою в економіці США в цілому (чорна лінія)
Найбільш поширені завдання, які вирішуються за допомогою штучного інтелекту, пов’язані зі збором інформації, написанням та редагуванням текстів, а також передачею ідей. У цих галузях штучний інтелект показує найкращі результати як із погляду задоволеності користувачів, і з погляду швидкості виконання завдань. Але, система менш ефективна при аналізі даних або візуальному дизайні, а також важко справляється з завданнями, що вимагають взаємодії з реальним світом або фізичною роботою, наприклад з покупками або ремонтом.
Інтелектуальна праця приносить найбільшу користь
Щоб оцінити вплив штучного інтелекту на різні професії, дослідники розробили «показник застосування штучного інтелекту», який враховує частоту використання, відсоток успішних рішень і те, наскільки добре штучний інтелект справляється з кожним завданням. Найвищі бали отримали перекладачі, історики, письменники, спеціалісти в галузі ЗМІ, консультанти по роботі з клієнтами та продавці. Технічні фахівці, такі як програмісти ЧПУ та фахівці з обробки даних, також здобули високі оцінки.
На іншому кінці шкали знаходяться професії, які потребують фізичної праці, — доглядальниці, різнороби, прибиральники та оператори верстатів, — на які сучасні інструменти генеративного штучного інтелекту мають незначний вплив. Дослідження показало, що майже немає кореляції між тим, наскільки штучний інтелект підходить для тієї чи іншої роботи, та рівнем заробітної плати чи освіти. Хоча професії, для яких потрібна вища освіта, меншою мірою схильні до впливу штучного інтелекту.

Такі інтелектуально місткі сфери, як продажі (оцінка: 0,32), комп’ютерні технології/математика (0,30) та адміністрування, лідирують за застосовністю штучного інтелекту, тоді як такі фізичні роботи, як медична підтримка (0,05) та прибирання (0,08), порушені в найменшій
Автори застерігають від поспішних висновків про те, що можливості штучного інтелекту автоматично призведуть до автоматизації чи скорочення робочих місць. У багатьох випадках штучний інтелект виступає у ролі помічника, підтримуючи та покращуючи роботу людей, а не замінюючи її. Вони наводять приклад банкоматів в банківській сфері: автоматизація змінила підхід до роботи, але також створила нові робочі місця в галузі.
Результати дослідження ґрунтуються виключно на використанні Microsoft Copilot у США та можуть не поширюватися на інші платформи чи країни. Неформальна робота та завдання, що виходять за межі стандартних категорій посад, наприклад робота по дому, не враховувалися.
Більше цікавого:
- Робота в 2100 році — якою вона буде?
- Повна автоматизація та заміна людини: що чекає на роботів через десять років
- Автоматизація науки: як вчені застосовують штучний інтелект, нейромережі та машинне навчання
Джерело: The Decoder