Інтерв’юер із застосуванням штучного інтелекту вже не новина або як працюють передові HR сервіси по всьому світу

Сервіси співбесід з використанням штучного інтелекту стверджують, що вони усувають упередженість — але не всі з ними згодні.

Флорія Тан подала заявку на стажування в китайському гіганті з доставлення їжі Meituan. І першу відеоспівбесіду їй довелося проходити не з людиною.

Інтерв’юер виглядав доволі реальним. Це була жінка, приблизно віку Флорії. Вона дружньо посміхалася, але її голос і манера говорити були неприродними та чітко нагадували робота. Спочатку інтерв’юер коротко розповіла про Meituan і поставила низку шаблонних питань, на кшталт «З якими труднощами ви стикалися в минулому?» Після кожної відповіді вона резюмувала сказане і ставила додаткове запитання.

Це був аватар, створений на базі штучного інтелекту. Він працював зі списком заздалегідь підготовлених питань, але використовував велику мовну модель, яка генерувала відповіді на льоту, схожі на природні. І все ж Тан каже, що це було більше схоже на письмовий іспит, а не на розмову. «Я не сприймала його як реальну людину, — розповідає дівчина. — Я просто дивилася в камеру і говорила».

Колись співбесіди зі штучним інтелектом вважалися дивиною, але зараз вони набирають популярність, оскільки стартапи прагнуть будувати бізнес на основі дивовижних можливостей, показаних платформами на зразок OpenAI.

Галузь все ще невелика, а подібні інструменти, як правило, використовують на масових вакансіях, які вимагають від компаній відсівати тисячі кандидатів одночасно. І оскільки все більше організацій шукають способи інтегрувати штучний інтелект у свій бізнес, інтерв’ю з віртуальним співрозмовником повинні стати звичайним явищем.

У корпоративному світі США вже загорілися ідеєю використовувати великі мовні моделі для подальшої автоматизації процесу найму. Згідно з опитуванням 2023 року, 10% компаній вже використовували штучний інтелект у рекрутингу, і ще 30% планували почати це робити у 2024 році.

Gartner внесла чат-боти з природною мовою до списку ключових інновацій 2023 року в індустрії найму, описавши технологію як експериментальну, але перспективною.

Схоже, що ця практика тепер набирає популярності в Китаї та Індії. Про співбесіди зі штучним інтелектом у Китаї повідомили претенденти на вакансії у таких компаніях, як Siemens, China Mobile та Estee Lauder. MoSeeker, китайський постачальник рекрутингових систем на основі штучного інтелекту, щороку проводить сотні тисяч автоматизованих інтерв’ю. Серед його клієнтів такі міжнародні компанії, як Disney та Mars.

В Індії подібні інструменти використовують такі платформи, як Talently.ai, Instahyre та Intervue.

Існує безліч способів автоматизувати наймання.

Спочатку необхідно підготувати стандартний список питань, які зазвичай задають на першій співбесіді. Цю міру часто застосовують у спробі запобігти культурним упередженням. Після того як список питань приведений до загального стандарту, присутність людини не обов’язкова.

Часто процес відбувається поступово:

  • Спочатку замість очних співбесід із претендентами спілкуються дистанційно по Zoom.
  • Потім претендента «зустрічає» заздалегідь записане відеозвернення HR-менеджера.
  • Нарешті, співбесіду проводить аватар, повністю згенерований комп’ютером.

Зростання кількості генеративних платформ на базі штучного інтелекту, наприклад, OpenAI та Anthropic, дозволяє компаніям ще більше автоматизувати процес — наприклад, за допомогою додаткових питань за темою.

Talently.ai — один із сервісів, який перетворює питання для співбесіди в текст і за допомогою промпт-інжинірингу генерує відповіді. Його засновник Касим Салам стверджує, що його компанія допомагає заощадити до 80% часу, необхідного для закриття вакансії.

Салам впевнений, що інтерв’юери на базі штучного інтелекту менш упереджені, ніж люди. «Вони не сердяться, у них не буває поганого настрою, — каже він. — Для них неважливо, якого кольору у вас шкіра, звідки ви і який у вас акцент. Штучний інтелект оцінює кандидатів виключно за їхніми заслугами».

HR-компанії, які використовують штучний інтелект, наголошують, що здатні підібрати кандидатів, які точно відповідають потребам клієнта. Так, Сарбожит Маллік, співзасновник індійського HR-стартапу Instahyre, розповідає, що Uber шукає різних спеціалістів, коли підбирав працівників для американського та індійського представництв.

У першому випадку компанія хотіла отримати більш системно-орієнтованих спеціалістів, а у другому — захоплених стартаперів. Маллік стверджує, що успішна модель на базі штучного інтелекту може вивчити ці вподобання і застосовувати їх у відборі кандидатів — навіть якщо компанія сама усвідомлює, що шукає певний профіль.

Це викликає побоювання, що у таку модель найму може включитися елемент упередженості. Але Маллік наполягає, що Instahyre виключає запити з прямою дискримінацією — наприклад, коли роботодавець вважає, що для певної ролі підходять лише чоловіки.

Однак експерти вважають, що цих заходів недостатньо, щоб захиститися від упередженості. Хільке Шелманн, яка вивчає цю проблему в Пулітцерівському центрі, повідомляє, що найбільше викликає занепокоєння відсутність прозорості.

«Я могла б сподіватися, що у рекрутерів і HR-менеджерів є чітка система і способи оцінювання людей, — каже вона. — Але ми не знаємо, як у цих системах оцінює людей ChatGPT». (OpenAI не відповіла на запит про коментар.)

Шелманн також турбує націленість на масштабування. Хоча система вимагає даних для навчання, щоб працювати краще, часто їх так багато, що важко зрозуміти, чому було прийняте те чи інше рішення. «У найнятті велика кількість інформації не завжди розв’язує проблему, — вважає вона. — Чим більше даних ми надаємо, тим більше можливостей для упередженості».

Тим часом деякі кандидати намагаються обдурити систему за допомогою штучного інтелекту. У китайських соцмережах підприємці пропонують сервіси, що допомагають пройти співбесіду в реальному часі.

У квітні Карлос Чен запустив Whisper Interview. Інструмент записує питання інтерв’юера і генерує відповіді за допомогою GPT-4. У сервісу вже близько 10 тис. користувачів. Чен стверджує, що деякі з них успішно пройшли співбесіду за допомогою штучного інтелекту.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Rest of World

Читайте также:

Google DeepMind навчила робота грати в настільний теніс на рівні людини

Як плани Google відмовитися від звичного пошуку можуть змінити інтернет

Румунський стартап розробляє розумні окуляри, які допоможуть бачити сліпим

Дослідження: люди вже не можуть відрізняти спілкування з людиною та ChatGPT