Від Азімова до сучасності: нові закони робототехніки

Упродовж останніх десятиліть роботи заполонили кінематограф, літературу, пресу та інтернет, але сама тема співіснування людей та машин аж ніяк не нова. Майже вісімдесят років тому письменник-фантаст Айзек Азімов вперше сформулював три основних закони робототехніки. Пізніше він доопрацював їх та додав четвертий закон, який називають також нульовим.

Втім, ці правила були написані ще за часів, коли про розвиток робототехніки мало хто навіть замислювався. Сучасні роботи працюють разом із людьми у багатьох сферах та виконують численні повторювані задачі, допомагаючи людям підвищити продуктивність праці. Хоча сучасні машини не схожі на роботів, яких колись уявляв Азімов, сформульовані письменником закони не втратили своєї актуальності, однак їх слід доповнити кількома новими правилами, що відповідають потребам сьогодення.

Основні закони робототехніки

  1. Робот не має права заподіяти шкоду людству або через власну бездіяльність дозволити, щоб людству була заподіяна шкода.
  2. Робот не має права заподіяти шкоду людині або через власну бездіяльність допустити, щоб людині була заподіяна шкода.
  3. Робот зобов’язаний виконувати накази людей, крім випадків, коли такі накази суперечать першому закону.
  4. Робот повинен дбати про власну безпеку, крім випадків, коли це суперечить першому та другому законам.

Нові закони робототехніки

  • Людину не слід навантажувати монотонними, повторюваними задачами

Люди витрачають занадто багато часу на виконання повсякденних завдань. Менеджери присвячують виконанню суто адміністративних функцій у середньому два дні на тиждень. Кожна зайва хвилина, яку людина витрачає на внесення якихось даних у табличку, відбирає у неї дорогоцінний час, який можна було би використати на побудову творчих та стратегічних рішень для розвитку бізнесу. Крім того, виконуючи повторювані задачі, працівники вмирають від нудьги, а переважно саме нудьга спонукає їх до пошуку нового роботодавця. Автоматизація робочих процесів допоможе працівникам зекономити час, а компаніям – заощадити кошти та уникнути відтоку кадрів.

  • Організаціям слід розробляти плани використання умінь та навичок своїх працівників, як роботів, так і людей

На відміну від роботів, яких уявляв Азімов, сучасні машини не здатні до самонавчання, проте вони можуть безперервно виконувати фізичну працю. Люди ж постійно навчаються та здатні раціонально мислити, проте вони можуть втомлюватися та припускатися помилок. Переважна більшість людей працює понад 40 годин на тиждень, але цього часу ледь вистачає на виконання повсякденних завдань. Щоб досягти максимально корисного результату, компанія повинна чітко розуміти, у яких сферах до виконання завдань слід залучати людей, а де можна використати робототехніку. Саме розуміння робочих процесів дозволить компаніям будувати довгострокові плани розвитку та стратегії, які допоможуть заощадити час працівників та надати їм більше можливостей для творчості.

  • Людям слід працювати разом з роботами, а от боятися їх не варто

Дехто цілком серйозно з жахом чекає часів, коли роботи залишать людей без роботи. Ймовірно, завдяки автоматизації процесів потреба у деяких професіях таки відпаде, але не варто боятися, що невдовзі світом блукатимуть натовпи безробітних. Залучивши до праці робота замість людини, можна зекономити близько 80-90% коштів, однак слід пам’ятати, що справа не у грошах, а у користі.

Робототехніка стане у нагоді під час виконання рутинних завдань, що знижують продуктивність праці кваліфікованих кадрів, однак машини не здатні мислити ані критично, ані стратегічно. Якщо роботи виконуватимуть просту некваліфіковану працю замість людей, ми зможемо присвятити більше часу навчанню, саморозвиткові та побудові стратегій і зосередитися на завданнях, що допоможуть досягти результатів у праці та бізнесі. Завдяки машинам людина отримає більше свободи і зможе стати дійсно незамінним працівником.

  • Людина повинна використовувати вивільнений час для удосконалення професійних навичок та розвитку власних талантів

Оновлені правила робототехніки стосуються не лише компаній. Працівники також повинні діяти відповідно до нових стандартів. Близько половини робочих задач можна автоматизувати. Люди, звільнені від виконання рутинної роботи, матимуть змогу присвятити удвічі більше часу розвиткові та удосконаленню професійних умінь та навичок. Нерідко трапляються ситуації, коли працівник, який отримав знання у спеціальній галузі, не має часу застосовувати свої уміння та навички на практиці, бо завалений адміністративною роботою. На жаль, знання та навички легко втратити, якщо їх не використовувати і не розвивати.

Щоб працювати ефективно, відповідати сучасним реаліям та потребам, бути корисним та незамінним, працівник мусить використовувати здобутий завдяки автоматизації процесів час із користю, удосконалюючи раніше здобуті, або отримуючи нові знання та навички. Роботодавці зможуть виділяти кошти, заощаджені завдяки автоматизації робочих процесів, на освіту та підвищення кваліфікації персоналу.

Сучасна робототехніка – це не зовсім те, що колись уявляв Азімов. Насправді, вона навіть перевершила уявлення фантаста. Розвиток робототехніки спонукає роботодавців підлаштовуватися під нові реалії, а працівникам надає численні можливості для розвитку і самовдосконалення.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

За матеріалами TNW, переклад підготувала Юлія Дерев’янко, спеціально для «Блог Imena.UA»

Читайте также:

Як використання штучного інтелекту впливає на нашу продуктивність?

Робопес, який може переміщатися по стінах. Відео

Робот-гуманоїд Xiaomi CyberOne навчився грати на барабанній установці

Штучний інтелект у дизайні та розробці ігор. Де ми зараз і що далі?