У майбутньому роботи можуть стати частиною повсякденного життя людини. Але як буде будуватися наша взаємодія? Вчені з Італійського технологічного інституту з’ясували, що погляд робота впливає на швидкість, з якою ми приймаємо рішення.
Якщо ви знаєте, що за вами хтось спостерігає, важко вдавати, що нічого не відбувається. Погодьтеся, дуже непросто абстрагуватися і зберігати колишню концентрацію, відчуваючи на собі чийсь погляд.
Як не дивно, навіть не має значення, хто є глядачем — жива людина або робот.
Нещодавно вчені провели експеримент, в ході якого людям запропонували грати з роботом. Якщо він дивився на людей під час сеансу, це впливало на їх поведінку і стратегію в грі — така зміна була зафіксована при вимірюванні нейронної активності мозку за допомогою електроенцефалографії (ЕЕГ).
«Якщо робот дивиться на вас в той момент, коли потрібно прийняти рішення про наступний крок, вам стає важче це зробити, — каже когнітивний нейробіолог Агнешка Віковска з Італійського технологічного інституту. — Більш того, ваш мозок буде робити зусилля, що вимагають великих енерговитрат, щоб спробувати “ігнорувати” цей погляд робота».
В ході експерименту 40 учасників грали з роботом-гуманоїдом iCub в «Курча» — гру, в якій дві віртуальні машини мчать назустріч один одному.
Безпосередньо перед моментом удару гра припинялася, і учасників просили поглянути на робота, який або зустрічався з ними поглядом, або відводив очі. У цей момент учасники повинні були вирішити, продовжити рух або ухилитися.
Результати експерименту показали, що погляд робота не вплинув на вибір людей, проте трохи збільшував час, який було потрібно для прийняття рішення. І навпаки, коли iCub відводив погляд, учасники діяли швидше.
«Відповідно до нашої гіпотези уповільнена реакція всередині суб’єктів після погляду один на одного може свідчити про те, що цей фактор є причиною більших когнітивних зусиль, наприклад, у зв’язку з появою більшої кількості думок про вибір iCub або більшим ступенем придушення (потенційно здатного відвернути) сигналу погляду, який не має відношення до задачі», — пояснюють вчені у своїй статті.
За словами дослідників, ця зміна в поведінці гравця відповідала зміні нейронної активності, яку назвали синхронізованою альфа-активністю — патерном мозкових хвиль, який раніше пов’язувався з придушенням уваги.
Більш того, в ході експерименту було також виявлено, що коли робот не дивився на учасника, людині було простіше відволіктися від соціальної взаємодії з iCub, зосередитися на грі та менше відволікатися.
З огляду на те, що iCub — це робот-гуманоїд, створений для імітації форми та зовнішнього вигляду людей, не дивно, що його погляд може запускати наші звичайні процеси, пов’язані з увагою.
Результати експерименту можуть бути використані при розробці більш просунутих і інтерактивних роботів в майбутньому, кажуть науковці.
«Ступінь присутності роботів в нашому повсякденному житті буде тільки збільшуватися, — вважає Віковска. — Ось чому важливо розуміти не тільки технологічні аспекти конструкції роботів, але і людську сторону взаємодії людини з роботом … як людський мозок обробляє поведінкові сигнали, що передаються роботами».
Результати дослідження опубліковані в журналі Science Robotics.
БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:
- Tesla Bot — людиноподібний робот від Tesla
- Новий дивний й дещо жахливий людиноподібний робот від Disney
- В майбутньому більше людей будуть довіряти роботу, ніж керівнику
Джерело: ScienceAlert