«Загугли по-новому» — як пристрої Google змінюють інтернет

В телевізійній рекламі, якою Google анонсувала свою жовтневу презентацію нових пристроїв, на білому фоні з’являється пошуковий рядок браузера, який поступово перетворюється на силует смартфону. Повідомлення, вміщене в 30 секунд відео, досить чітке: компанія, яка роками асоціювалась з пошуковими інструментами, нарешті готова стати постачальником нових пристроїв. І на відміну від усіх попередніх експериментів, ці гаджети цілком made by Google.

 

З одного боку, в компанії розуміють, що домінування пошукової сторінки Google, яке тривало 18 років, може закінчитись вже найближчим часом. Новий інтернет витіснить всюдисуще віконце Google, а перші ознаки цього вже помітні — лишень зверніть увагу, як змінюються користувацькі звички: все більше сервісів переміщуються в соцмережі, переходять на мобільні пристрої. Враховуючи всі тенденції, Google вирішила нарешті закріпити за собою звання і виробника електроніки, не залишаючи хардверну складову лише на партнерів.

Кому, як не самій Google створювати новий інструмент, який замінить звичне віконце пошуку. Віртуальний сервіс Google Assistant зроблений спеціалістами в самій компанії, адже довірити таке завдання стороннім розробникам було би занадто ризиковано. Всі знають, що найкраще програмне забезпечення можна змарнувати, якщо помістити його в неякісне апаратне рішення. А віртуальний помічник з голосовим управлінням має чим похвалитись: окрім технологій штучного інтелекту та синхронізації з хмарними рішенням, пристрій має доступ до величезного сховища інформації, яку Google вже знає про вас, ваші потреби і онлайн-звички.

На презентації 4 жовтня 2016-го Google показала не просто декілька пристроїв. Вона представила єдину екосистему, складові частини якої задовольняють всі потреби сучасного користувача — від елементарних телефонних дзвінків, до віртуальної реальності та смарт-будинку. «Корпорація добра» і не приховує свою мету — залучити обивателя до Android-системи і не давати йому з неї вийти. Бажано, вже ніколи.

Єдність ідеї та дизайну

Нова користувацька реальність від Google об’єднує два смартфони, смарт-динамік, шолом віртуальної реальності, WiFi-роутер та медіа-потоковий апаратний ключ. Знаковими пристроями для розвитку екосистеми є смартфони Pixel та динамік Google Home — вони найбільше співпрацюють з сервісом Google Assistant. Інші продукти заповнюють ланки єдиної мережі, однак, вони також працюють з даними, розташованими в хмарах. Вперше компанія відверто вступає в конкуренцію з Apple, при чому, на незвіданому для себе ринку потужних мобільних пристроїв. «Google Phone» вийшов на ринок практично одночасно з черговим iPhone, а це означає, що найнезначніші недоліки можуть загубити всю кампанію. Можливо тому, що ціна помилки занадто велика, Google і вирішила цього разу розвинути власне виробництво, за принципом «Якщо хочеш зробити — добре зроби це сам».

Google і раніше випускала пристрої, але вони скидались радше на відокремлені одиниці, аніж на єдину систему. Об’єднувала всі хардверні проекти лише прив’язка до пошукового сервісу Google. І провальний Nexus Q, і успішний Chromecast створювались в різних дивізіонах компанії, без єдиної стратегії випуску електронних рішень. Та все змінилось в квітні 2016-го, коли напрямок виробництва пристроїв очолив Рік Остелоу (Rick Osterloh), ветеран індустрії, який до цього займав посаду CEO Motorola. Він особисто відповідає за те, щоб дизайн та функціональність кожного пристрою були послідовними і вписувались в концепцію Google. Нарешті всі пристрої ззовні схожі на єдину екосистему. Їм не вистачає футуристичності Samsung або витонченості Apple, зате вони зрозумілі для кінцевого споживача.

«— Ми віримо, що будь-які інновації, які ми впроваджуємо, повинні відповідати головному критерію — надавати користувачу повний безперервний контроль за процессом його взаємодії з пристроями і технологіями.»

Нова стратегія за Остелоу нагадує полеміку менеджменту Apple, та аж ніяк не асоціюється з Google. Новий управлінець наполягає на тому, що всі вироби компанії мають відповідати єдиному стилю і меті. Потрібно зосередитись на основному якісному продукті, а не розводити безліч посередніх проектів. В рамках реалізації цієї стратегії було припинено розробку модульного смартфону Project Ara, а проекти запуску космічних ракет перенаправлено до  підрозділу X в Alphabet. Google більше не займається експериментами — вона чітко знає, що і для чого вироблятиме. Замість курсу на пошукові алгоритми, нові пристрої працюють з сервісом Google Assistant.

Повний контроль за використанням програм і пристроїв — це радикальна зміна для Google. Згадаємо стратегію Nexus, який вважався радше платформою для всіх сторонніх Android-розробників, аніж для просування власних програм. З’являлись нові процесори, більші екрани та дизайн, але безпосередньо продажі пристрою не були основним бізнесом компанії. Брайан Раковскі (Brian Rakowski), віце-президент з продуктового дизайну Android пояснює, що основний задум розвитку Nexus був в тому, щоб показати іншим виробникам, як повинна працювати вся система поширення мобільного контенту. Тим часом, сам пристрій залишили напризволяще. Так як його виробництвом займались партнери, то компанія могла лише внести незначні коригування в дизайн вже створеного пристрою. Сьогодні ж Google вже не потрібно виконувати функції поводиря для Android-ринку. Нічого подібного до Nexus більше випускати не будуть, — стверджують в Google. І хоча прискіпливі користувачі Android-систем знають, що виробником Pixel є HTC, однак новий пристрій не повторює дизайн жодного HTC-смартфона, а єдиним офіційно зареєстрованим продавцем продукту є Google.

Конкуренція з Apple

Оскільки Google вийшла на ринок мобільних пристроїв, їй потрібно конкурувати з Apple, не тільки за якістю ПЗ, адже це і так постійно відбувається між Android та iOS, але і за умовами продажу пристроїв, якістю служби підтримки тощо. Google вже домовилась про партнерство з продавцями смартфонів, головним з яких в США стане Verizon. Окрім того, в магазинах самої компанії буде продаватись смартфон Pixel без прив’язки до оператора.

В питанні обслуговування користувачів Apple має суттєву перевагу — власну мережу магазинів. Якщо у користувача починаються проблеми з iPhone, він вирушає до найближчого Apple Store. Якщо ж проблеми почнуться із Pixel, Google пропонує звертатись до онлайн-сервісу, прямо через смартфон. Цілодобовий чат з можливістю телефонного дзвінка до оператора допоможе у будь-яких ситуаціях — окрім тих, коли ви просто не можете подзвонити зі свого Google Pixel.

Дизайн пристрою все ж повторює основні риси iPhone, хоча є декілька суттєвих відмінностей: грані не заокруглені, а загострені, поле для сканування відбитка пальця знаходиться на задній панелі. Корпус має трохи більшу товщину в верхній частині, щоб камера не виходила за його межі. Раковскі запевняє, що команда дизайнерів Pixel спробувала максимально віддалити зовнішній вигляд свого продукту від  iPhone, та оглядачі вважають схожість занадто очевидною, особливо, коли обидва пристрої в чохлах.

Не відрізняються головні конкуренти і за ціновою політикою — обидва пристрої знаходяться в сегменті вище середньої вартості. Ціна Pixel починається з $649 за модель з 32ГБ пам’яті, а вартість більшої моделі Pixel XL з 128ГБ сягає $869. Для тих, хто очікував бюджетного цінника, за аналогією з Nexus, ціни стали неприємним сюрпризом, однак Остерлоу пояснює вартість пристрою його якістю.

«— Ми не хотіли поступатись жодною позицією щодо складових частин, щоб забезпечити користувача найкращим сервісом. Сучасні компоненти коштують дорого, тому і смартфон опинився в преміум-сегменті.»

Остерлоу реалістично оцінює перспективи гаджета і акцентує на тому, що Google не стільки прагне захопити суттєву частку ринку, скільки оцінити інтерес користувачів до свого продукту, в принципі. Якщо власники нового телефону будуть задоволені його роботою, компанія розвиватиме позитивний досвід і партнерство з продавцями гаджетів на роки вперед.

І телефон справді вражає якістю. Перші власники запевняють, що Google вдалось позбутись тих багів, які роками діставали Android-користувачів. Камера на 12МП відрізняється швидкістю і високою якістю, навіть з поганим освітленням. Показник якості зображень DxOMark дорівнює 89 — найбільший індекс, який коли-небудь отримувала камера мобільного телефону. Оптичної стабілізації зображення в Pixel немає, натомість виробник прив’язав до камери гіроскоп, який допомагає виявити тремтіння рук під час фільмування. Для фокусування використовуються лазери і автофокус, за якість кадрів відповідають процесор Snapdragon 821 і 4ГБ RAM-пам’яті. І найголовніше — кожна світлина та відео автоматично зберігаються в хмарному сховищі Google. Безкоштовно, в повній якості, і назавжди.

Google підвищила чутливість сенсорного екрану. За словами Дейва Бурка (Dave Burke), віце-президента з Android-розробки, у Pixel тепер — найкраща реакція екрану на дотики серед всіх Android-пристроїв, що з’являлись на ринку, і вона не поступається iPhone. Саме такі деталі, як затримка роботи екрану чи сенсорів і формують ставлення користувача до продукту, його позитивний досвід від користування всією екосистемою. У випадку з Google покращення проявляється як в апаратних вдосконаленнях, так і в програмних. Pixel є не тільки першим справді якісним Android-смартфоном — він єдиний на ринку підтримує новий інтерфейс домашнього екрану, середовище віртуальної реальності Daydream, а також сервіс Google Assistant.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Новий інтернет з Google Assistant

Якщо запуск Google Assistant буде успішним, зміниться модель взаємодії користувача з інтернетом і комп’ютером. Власне, необхідність у комп’ютері взагалі може відпасти: його замінить віртуальний помічник, який зможе підтримувати розмову з користувачем через динамік і голосове управління. Скот Хафмен (Scott Huffman), який очолює відділ розробки Google Assistant, бачить головну місію пристрою в тому, щоб перетворити пошук необхідних даних і виконання різноманітних операцій онлайн на… розмову:

«— Спілкування — це основний і самий елементарний інструмент, яким можуть користуватись люди у віці від трьох років і старше.»

Назва «Google Assistant», на відміну від Siri, Cortana чи Alexa, підтверджує належність до єдиної лінійки продуктів. Хафмен пояснює, що компанія навмисне відмовилась від спеціального імені, так як в сприйнятті користувача це означало би виокремлення цього продукту з цільної екосистеми.

Наразі використання Google Assistant в телефоні не має кардинальних відмінностей від голосового пошуку в Android. Як і у випадку з Siri, Assistant сприймає лише голосові команди. Однак, на відміну від програми Apple, Assistant демонструє більший ступінь розуміння запитів користувача. Програма може сканувати текст на екрані, щоб краще розуміти контекст; може відповідати на запитання, використовуючи базову інформацію з веб-сторінок; може перенаправляти користувача в інші додатки: на прохання показати Instagram-канал знаменитості, Google Assistant запустить мобільний додаток Instagram та одразу ж відшукає там потрібний обліковий запис.

OK, Google Home

Насправді цікавим стає використання віртуального помічника в портативному динаміку Google Home. Пристрій реагує на команду «OK Google», після чого вислуховує запит користувача та вирушає за пошуком відповіді в інтернет. Компанія особливо наголошує на тому, що Google Home «не чує» розмову в приміщенні, поки не буде активований командою, тож можна не перейматись через випадкове розголошення приватних даних. Як і у випадку зі смартфоном, випускаючи смарт-динамік, Google вийшла на ринок з високим рівнем конкуренції. Проте невелика вартість пристрою — $129 — залишає лише одного реального конкурента. Бюджетний Amazon Echo від Amazon коштує навіть дорожче, ніж пристрій Google, при цьому, останній має ряд суттєвих переваг.

Google Home має менші габарити і змінний корпус, щоб якнайкраще пасувати до інтер’єру приміщення. Хоча користувачі вже встигли нажартуватись щодо схожості пристрою до освіжувача повітря, але в самій компанії зовсім не переймаються цим. Віце-президент напрямку розробки домашніх продуктів Ріші Чандра (Rishi Chandra) радить звернути увагу на те, яким комфортним робить перебування вдома Google Home — цим він, і правда, схожий до освіжувача повітря, але така схожість лише похвальна.

Home має лише 2 мікрофони, в той час як Echo має аж 7, але Чандра стверджує, що вони навіть краще визначають місцезнаходження людини. Динаміку не потрібна потужна «начинка», адже Google використовує «нейронне формування діаграми направленості». В ньому задіяні хмарні сервіси, які розпізнають та обробляють голосовий запит. Якщо в будинку знаходиться декілька пристроїв, на запит реагуватиме той, що розташований найближче до людини. Якщо ж користувач має Anroid-телефон, годинник та декілька Google Home, технологія виявляє пристрій, який найкраще чує запит і активує саме його, ще до закінчення оголошення запиту.

«— В процесі розробки ми імітували найрізноманітніші умови, створювали сотні і тисячі середовищ для того, щоб навчити пристрій працювати належним чином.»

Саме через роботу пристрою Home можна спостерігати, наскільки розробники Assistant просунулись вперед, порівняно з Alexa чи Siri. Попроси увімкнути «ту пісню з “Крижаного серця”» — і пристрій відшукає потрібну композицію на YouTube. Запитавши, яким буде сьогоднішній день, користувач отримає не тільки прогноз погоди, але і перелік нагадувань, записів в календарі, головні новини. Можна віддати команду вивести відео з YouTube на телевізор — Home переадресує її до Chromecast. До речі, Google обіцяє розширити підтримку функцій стримінгу відео. Запитайте, як розморозити курку — і Home знайде та зачитає вголос відповідну інструкцію.

На початку, Home працюватиме з невеликим переліком сервісів: YouTube, Spotify, Google Play Music, Pandora, iHeart Radio, Nest, Philips Hue, SmartThings та декількома іншими. В додатку Google Home можна налаштувати зв’язок з певними платформами, і ці налаштування будуть також релевантними для Chromecast. Сторонні розробники поки що не мають доступу до сервісу — Home функціонує всередині Google і підтримує роботу лише з одним обліковим записом. Хафмен обіцяє відкрити пристрій для сторонній розробників вже до кінця цього року.

Розширення екосистеми

Смартфон та динамік Google Home є основними складовими екосистеми, а доповнюють їх шолом віртуальної реальності, оновлена версія Chromecast та роутер Google Wifi. Daydream VR наразі підтримує роботу лише з Pixel, однак вирізняється дизайном — оздоблений тканиною, пристрій отримав характеристику критиків «шолом для хіпстерів». Та зовнішній фокус на сучасну молоду аудиторію підтверджується легкістю в управлінні. З ним точно простіше розібратись, аніж з Galaxy Gear, хоча і не варто чекати потужності HTC Vive. Що до нової версії Chromecast Ultra, вона тепер підтримує формати 4K та HDR, а також з’єднання по технології Ethernet. Як вже зазначалось вище, цей пристрій також працює з Assistant через Google Home.

В Google вирішили, що користувачам інколи потрібно мати змогу звернутись безпосередньо до роутера, щоб вирішити проблеми з мережею, тому Google Wifi також має зв’язок з сервісом Assistant. Як і у випадку з Nexus, компанія відмовилась від послуг посередників — адже поганий бездротовий інтернет може зіпсувати враження від інших пристроїв Google. Дизайн, як і у випадку з Google Home, розроблений з думкою про збереження цілісності інтер’єру житла. Вартість починається від $129, діють спеціальні пропозиції для купівлі декількох роутерів.

Google Wifi також застосовує досвід машинного навчання в своїй роботі. Роутери підтримують зв’язок між собою і самостійно приймають рішення про перенаправлення на іншу точку, сигнал якої в даний момент ближчий до пристрою і сильніший. Чандра запевняє, що переключення між точками доступу буде реалізовано настільки швидко, що воно буде непомітним, навіть якщо користувач ходить по квартирі, розмовляючи в відеочаті зі смартфону.

Випуск одразу декількох власних пристроїв — це зовсім нова сфера для Google. Остелоу зізнається, що для компанії такий крок є наріжним каменем. Він означає перехід від сервісу, що направляє користувача на інші платформи — до закритої екосистеми, яка задовольняє всі потреби. Новий ринок створює і нових конкурентів: серед них тепер і Apple з Microsoft, і власні партнери по виробництву Android-пристроїв. Google не планує цілковито відмовлятись від співпраці. Компанія продовжуватиме спільно користуватись хмарними технологіями та ПЗ, розробленими в партнерстві з Samsung та LG. Однак, тепер вона буде конкурувати з цими з компаніями. І для інших гравців, і для кінцевих споживачів потужний конкурент є лише позитивним фактором, який стимулюватиме подальший розвиток напрямку.

Тож на сьогоднішній день ми маємо компанію, яка продає власні пристрої з власним програмним наповненням. В той же час, вона продовжує постачати ПЗ іншим компаніям, з якими одночасно конкурує в сфері апаратних рішень. Керівництво Google вирішило перевірити життєздатність такої схеми ведення бізнесу на практиці, а у нас всіх є унікальна можливість спостерігати за перебігом подій в даній галузі. Можливо, нові пристрої не знайдуть свого користувача, або ж навпаки — підключені до Google Assistant, вони докорінно змінять поняття «just Google it» та нашу звичну роботу з Мережею.

За матеріалами The Verge