Криголам наповзає на лід і проламує його своєю вагою – це теорія, яку знає будь-який ентузіаст морської справи. А як все виглядає в реальності – умовно кажучи, з містка криголама? Чи може потужне судно програти битву з льодом?
Ще з училища всіх моряків вчать уникати торкання корпусом будь-яких плавучих об’єктів. Саме тому, потрапляючи на ходовий місток криголама, ви відчуваєте відчуття, близьке до сп’яніння, розповів капітан криголама David Attenborough, британець Вілл Уотлі.
«Пам’ятаю, як у 19 років я відчув хвилювання від цього шуму — переважно стуку та тріску, — коли крига ламається, а потім плескіт води та вібрація, яку відчувають люди на кораблі», — згадує він.
Що роблять криголами в Антарктиці
Корабель, на якому він служить, належить до Британської антарктичної служби. Він доставляє продукти та обладнання крізь льодовий пояс навколо материка на берегові полярні станції, забирає та відвозить на Велику землю наукові зразки та відходи життєдіяльності полярників.
Криголам і сам по собі є дослідним судном, на борту якого облаштовано 14 лабораторій та передбачено місця для 55 наукових співробітників. Його обладнання дозволяє бурити лід, робити шурфи на дні океану та брати проби з глибини до 10000 м.

Вілл Уотлі, British Antarctic Survey
Левову частку часу криголам проводить саме у льодах
Процес прокладання проходу не такий простий, як описує теорія, у нього залучено весь персонал у рубці. Можливості криголамів не безмежні: хоча його корпус захищає товстий броньовий пояс на рівні ватерлінії, конструктивно він розрахований ламати лише молодий лід, якому менш як рік. Товстіший і старіший лід може пошкодити судно.
Тому маршрут планують на багато кілометрів уперед. Уникати товстих льодів, знаходячи легший шлях, допомагає високо розташований оглядовий місток і дрони, що входять до обладнання криголама.
Влазячи на лід, думай про те, як злізатимеш з нього
А далі починається, власне, рух. Криголам з ходу вповзає на лід і підминає його. Атака робиться на невисокій швидкості, близько 14 км/год, інакше є ризик вилетіти занадто далеко або «застрягти» з розгону між товстими крижинами, і тоді суднові машини не зможуть витягнути його назад на чисту воду.
Криголам може застрягти – це правда
«Блокада може тривати багато тижнів, хоча мені не доводилося сидіти на місці довше 8 днів», згадує капітан David Attenborough. В одних випадках криголам сам себе заганяє в лещата, надто агресивно наскочивши на нього. В інших, втручається погода – вітер, що змінився, приганяє товстіший лід, який щільно стискає корпус і примерзає до нього.
Перекачуючи воду між креновими цистернами правого та лівого борту, команда намагається розхитати криголам, щоб відірвати примерзлий лід. Це не завжди дає ефект, і тоді залишається чекати, коли погода зміниться на більш сприятливу. Найчастіше, на виручку ніхто прийти не може, довкола немає інших суден на десятки та сотні кілометрів.
«Хоча я завжди знав, що хочу працювати на морі, я ніколи не припускав, що льодові плавання стануть головними у моїй кар’єрі. Ця робота приносить величезне задоволення та задоволення, причому у дуже незвичайному місці з неймовірними краєвидами та дикою природою. Щодня я прокидаюся і з радістю йду на роботу (читай «на місток») і мені дуже пощастило», – сказав Уотлі.
Більше цікавого:
- Що станеться з нашою планетою, якщо Антарктида розтане
- Кабель на дні океану: як прокладають інтернет між континентами
- Чи хотіли б ви пожити в капсулі в океані? Екологічний проєкт від Ocean Builders
Джерело: The Guardian