«Майстерня сільських ініціатив» — про неформальну освіту і вражаючу молодь в українських селах

На мапі розбудови активного громадянського суспільства в Україні з’являються села. Не тільки у містах є ініціативна молодь, і не тільки обласні центри прагнуть жити краще — доводить «Майстерня сільських ініціатив». Команда працює з ініціативною сільською молоддю в пілотних регіонах та розгортає програму неформальної громадянської освіти в селах. Примітно, що навіть місцева влада долучається до реалізації проектів.

Ми розпитали команду координації Майстерні про вже досягнуті результати, нові плани, взаємодію з молоддю і про користь оновленого Закону про освіту для українських сіл. На запитання редакції відповідали Вікторія Феофілова, Оксана Іванік та Іванна Чупак:

Вікторія, Іванна, Оксана

Вікторія Феофілова, Іванна Чупак та Оксана Іванік на презентації проектів

Про діяльність в українських селах

У програмі «Майстерня сільських ініціатив» ми хочемо підтримати розвиток сільських громад через роботу з молоддю шкільного віку та її «прокачку» у прийнятті рішень, розвитку ідей та перейманні на себе відповідальності за позитивні зміни у своєму локальному середовищі. За допомогою підходів та методів неформальної освіти ми прагнемо створити сприятливі умови для життєвого самовизначення сільської молоді та підтримувати їхні інновації у вигляді соціальних проектів у своїх селах, заради розвитку громадянської активності.

Ми зміцнюємо соціальну тканину громад, впливаючи на кількість та якість зв’язків між її членами. Розвиваємо публічні простори та діалогові практики в сільських громадах. Навчаємо проектному підходу до творення змін та вирішення локальних проблем.

Про результати сільських ініціатив

Минулого сезону програми, тобто 2016-2017 навчального року, наші села-учасники з Черкаської, Донецької та Івано-Франківської областей були дуже активними за кількістю реалізованих ініціатив — всього нараховано 33 проекти. Це були і культурно-мистецькі проекти, проекти, спрямовані на роботу з історичною спадщиною і пам’яттю, екологічні проекти, освітні акції, соціальні ініціативи, спрямовані на підвищення добробуту і покращення зовнішнього стану села. Споруджувалися спортивні та дитячі майданчики, кабінети під відкритим небом, розпочинали роботу сільські кінотеатри, запроваджувалися різноманітні гуртки, проводилися акції з очищення лісів та джерел, знімали фільми про села, відновлювали роботу теплиці — все руками наших майстрів та майстринь.

Найголовнішим нашим очікуванням до всіх учасників та учасниць Майстерні була їх активна позиція в громаді, незалежно від того, якого тематичного спрямування був проект. Адже, проект ми розглядаємо як один із інструментів роботи з громадою і в громаді, один із елементів творення конкретних змін. Наші очікування навіть перевершувались, бо деякі з проектів знайшли своє дуже чітке і стале місце в селі, де підтримка односельчан була вагомою і помітною. Варто зазначити, що учасники отримують від Майстерні мінімальну фінансову підтримку, але переважна більшість з них спромоглися знайти і отримати необхідні додаткові ресурси на місцях — чи то фінансові, чи матеріальні, інфраструктурні чи людські. У майбутньому хочемо більш ефективно працювати над роботою з медіа та громадськістю на національному рівні, бо хотілося б, щоб про проекти з наших сіл дізналося якомога більше людей в Україні.

Про труднощі в процесі розгортання проектів

«Майстерня сільських ініціатив» — це, насамперед, програма неформальної громадянської освіти молоді. Так як ми працюємо із підлітками, то нам потрібно було розгорнути активну співпрацю безпосередньо із керівниками шкіл на місцях, районними відділами освіти, обласними департаментами освіти і науки, тобто із інституціями формальної освіти в нашій країні. На початку було важко пояснити, як саме ми працюємо з молоддю, як кожен учасник та учасниця навчаються в дії і саморозвиваються через наші тренінги, наставництво, реалізацію ініціатив. Але шляхом діалогу, відкритості, запрошень вчителів і дирекцій шкіл на наші тренінги і презентації ініціатив учасників ми зробили крок на зближення обох форм навчання (формального і неформального). У цьому аспекті в України ще все попереду з огляду на освітню реформу і нещодавно прийнятий оновлений Закон про освіту. Ми раді, що через нашу програму також робимо свій внесок у процеси обмінів між формальною і неформальною освітою.

Також, часом наші учасники стикаються із відсутністю підтримки на місцях: сільська влада не вважає їхні наміри серйозними, або батьки намагаються зосередити дитину тільки на навчанні, вважаючи, що соціальна активність відволікає. Тому цього року ми зробили інновацію: в програму подалися відразу не учасники, а самі громади, які хочуть розвивати свою молодь. Таким чином ми вже від початку заручилися підтримкою адміністрацій села і школи.

Про позитивні відкриття у селах

Такого, що здивувало нас та створило приємний досвід і справді було багато. Насамперед, вразила ініціативність, жага до дії і творчість молоді на селі. На нашу думку, сільську молодь в Україні часто недооцінюють, вважаючи, що їм нічого непотрібно, єдиною метою є тільки втеча з села тощо. Абсолютно ні! Ми зустрічаємо дуже різні ситуації і життєві долі, але ті учасниці і учасники, які доходять до кінця програми, доводять протилежне — їм хочеться змін, їм хочеться отримувати для себе більше можливостей і в них є купа енергії та ідей, просто потрібно допомогти їм скерувати цю енергію та ідеї у важливому і потрібному їм напрямку.

Що дає неформальним освітнім проектам оновлений Закон

З точки зору програми неформальної освіти, дуже важливим став крок визнання неформальної та інформальної освіти як форм навчання поряд з формальною освітою. Вперше в Законі України про освіту це є зафіксовано і пояснено. Також у Законі описані ті навички і компетенції, які учень повинен здобути і розвинути у ході свого навчання в школі. Нам, як практикам, є важливим саме процес імплементації. Наразі не всі ці компетенції дитина може розвинути шляхом здобування освіти тільки в школі, тому тут є важливою співпраця саме шкіл з громадськими організаціями, освітніми неформальними проектами.

Другим моментом у Законі, в якому ми бачимо потенціал і для своєї діяльності, є процес децентралізації, творення опорних шкіл, зменшення бюрократичного навантаження на вчителів і можливості для підвищення їх кваліфікації, а також доступ до більшої кількості учнів через опорні школи як потенційних учасників нашої програми. Школа має шанс стати більш вагомим та якісним центром змін і ресурсом для громад у сільських місцевостях.

1909267

Про нововведення в Майстерні

В цьому сезоні на 2017-2018 ми поставили для себе новий виклик — працювати більш інтенсивно та глибоко в громадах і з громадами. Так, цього року спочатку на програму подавали заявки сільські голови, директори сільських шкіл чи будинків культури, репрезентуючи інтерес своєї громади до участі у програмі. І вже наступним кроком є відбір учасників-підлітків у тих громадах, які були обрані нами до участі.

Результат нового підходу був неочікуваним. Ми отримали 86 заявок від громад (окремих сіл та ОТГ) із Донецької, Закарпатської та Черкаської областей — наших цьогорічних цільових регіонів. Обрати громади було надзвичайно важко, бо більшість заявок були якісні і вмотивовані. Обрати ми змушені були всього 11 громад (сіл та ОТГ) і наразі працюємо над відбором учасників у даних громадах. Плануємо також через нашу більш активну фізичну присутність у селах підтримати учасників у налагодженні ефективного діалогу між різними акторами в житті громади, між різними поколіннями і таким чином забезпечити більшу сталість і якість майбутніх ініціатив. Даний підхід є дещо експериментальним для нас, тому будемо робити оцінку і підбивати підсумки в кінці року.

Головна мета діяльності

Нашою чіткою метою є розвиток сільських громад в Україні. Наразі ми працюємо у трьох цільових регіонах. Хотілося б, щоб наш приклад надихав й інші громади та регіони до розвитку саме через молодь, через її підтримку. Кінцевою метою бачимо переосмислення ролі села в сучасній Україні, сильне його позиціювання та здорове і стале використання ресурсів на селі, людських та інфраструктурних, налагодження діалогу й співпраці. На основі цього — творення щільної соціальної тканини у громадах.

Як можна підтримати Майстерню

Ми завжди вдячні за будь-яку підтримку: моральну, інформаційну, матеріальну. Важливо чути конструктивний фідбек до своєї роботи — якщо у вас є ідеї та пропозиції, як зробити програму більш сталою та ефективною, пишіть і звертайтесь до нас. Також ми будемо вдячні за поширення інформації про Майстерню на різних освітніх платформах та національних медіа.

І, насамкінець, ми і надалі шукаємо фінансової підтримки для творення освітніх форматів для учасників з обраних сіл. А якщо ж зустрінете когось із учасників наживо, не забудьте підтримати їх теплим словом мотивації, бо саме моральна підтримка і співучасть окрилює сільську молодь до творення позитивних змін у себе вдома.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Читайте также:

«Україна поруч»: Відкрийте для себе людей, місця та скарби, які формують культуру України

Як комп’ютерна модель 1970-х спрогнозувала загибель людства у XXI столітті. Частина друга

Перша група одержувачів фінансування від Фонду підтримки Google для стартапів в Україні в 2024 році

Другий етап Фонду підтримки Google для стартапів в Україні