Як роботи змінюють хірургію та медичну освіту

З недавніх пір студенти-медики навчаються не лише працювати скальпелем, а й освоюють хірургічних роботів. Розповідаємо, як проходить навчання та як у цьому допомагає геймерський досвід.

Робот не виконує операції самостійно – це просто інструмент хірурга. Так працює хірургічна система Da Vinci від компанії Intuitive. Вона є пристроєм висотою близько 2,5 м з чотирма руками.

  • Під час операції робиться невеликий розріз, в який вводяться спеціальні «трубочки». Руки робота оснащені камерою та невеликими інструментами, які можна поміщати у пацієнта та виймати з нього через трубочки.
  • Ведучий хірург керує руками робота через консоль. Вони відтворюють кожен рух, блокуючи невірні команди та вказуючи на помилки, чого немає у традиційній лапароскопічній хірургії.
  • Інший медпрацівник працює поруч із пацієнтом, налаштовуючи інструменти. Камера в одній з трубочок передає чітке тривимірне зображення через консоль.

2000 року система da Vinci отримала схвалення FDA. Попри початковий скептицизм, частка операцій з використанням роботів зросла з 1,8% у 2012 році до 15,1% у 2018 році. Для урологічних та гінекологічних втручань цей показник ще вищий.

У зв’язку з цим змінюється і медична освіта.

Так, в Університеті Джона Хопкінса студенти першого курсу ординатури знайомляться з роботизованою хірургією у «навчальному таборі». Спочатку вони проходять спеціальні ігри на симуляторах, щоб набути необхідних навичок. Їхній прогрес відстежують через додаток і при необхідності призначають їм додаткові завдання.

Симулятори трохи нагадують відеоігри, і, як показує дослідження 2023 року, досвідченим геймерам може бути простіше освоїти роботизовану хірургію. З усім тим, інші експерти вважають: хоча деякі навички з відеоігор можуть бути застосовні, операції вимагають іншої координації рук і очей.

Поки що у цій сфері немає єдиної навчальної програми. Зазвичай студенти практикуються на симуляторах, потім виступають як помічники приблизно на 10 операціях, а потім починають працювати з консоллю під керівництвом хірурга.

Раніше їхня кваліфікація в основному визначалася за кількістю часу, проведеним за симуляторами, але тепер вчені шукають інші методи оцінки.

Плюси та мінуси навчання на роботах

Крім високої вартості пристрою, проблема в тому, що основне завдання студентів-медиків просто стежити за процесом через консоль.

Але підхід має і переваги. За звичайною операцією студенти часом спостерігають із протилежного боку від пацієнта або під незручним кутом. Своєю чергою, консоль робота вперше дозволяє їм бачити те саме, що й хірург.

Це покращує навчання, вважає Ашутош Теварі, завідувач кафедри урології та директор інституту роботизованої хірургії на горі Сінай.

Студенти ординатури Теварі з перших днів знайомляться з роботизованою хірургією. Він хоче використовувати цей вид 3D-моделювання в анатомічних лабораторіях для першокурсників.

Команда Теварі працює над кількома проєктами у сфері хірургічної освіти. Наприклад, вони пропонують використовувати доповнену реальність, щоб накладати знімки МРТ пацієнтів на область хірургічного втручання, а також за допомогою штучного інтелекту допомагати студентам визначати структури в організмі.

Деякі компанії, наприклад OssoVR, хочуть створити VR-окуляри, які дозволять навчатися та практикувати у віртуальній операційній.

Майбутнє роботизованої хірургії

Нещодавно минув термін дії деяких оригінальних патентів Intuitive, а значить, на ринку скоро з’являться нові та доступніші хірургічні роботи. Наразі симулятори коштують від $500 тис. до $2 млн.

Сьогодні медична освіта будується зовсім інакше, ніж 20 років тому. Так само в майбутньому у цій сфері можуть бути безмежні технологічні можливості.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Wired

Читайте также:

У США пацієнтів почали приймати лікарі-голограми

Новий Atlas від Boston Dynamics

Штучний зір — наступний крок у розвитку мозкових імплантів

Google запускає в Україні кампанію «‎Google для бізнесу‎»