Яку роль відіграють технології в боротьбі з епідемією COVID-19

Коронавірус змусив Китай по-новому поглянути на можливості технологій. Влада країни використовує цифрові інструменти для контролю за поширенням вірусу, а її жителі — для виконання побутових завдань в умовах карантину.

Побутові рішення

Чим можна зайнятися, якщо ви застрягли будинку більш ніж на три тижні? Після оголошення карантину багато жителів Китаю, незалежно від віку і рівня цифрової грамотності, передбачувано звернулися до розваг, навчання і покупкам в інтернеті.

За даними Goldman Sachs, соцмережі, новинні та фітнес-додатки, а також відеоігри переживають бум установок і активності користувачів. На стрімінговому сервісі Bilibili перегляди фітнес-контенту виросли майже на 50%. Сервери двох найпопулярніших в Китаї ігор, Honor of Kings і Game for Peace, перевантажені. Збільшення кількості людей, що нудьгують вдома, також призвело до зростання продажів iPad, попри зниження виробничих потужностей.

Онлайн-розваги теж отримали величезний імпульс, який іноді проявляється досить несподіваним чином. Закриття кінотеатрів по всій країні вже позбавило китайський кінобізнес $1 млрд виторгу та змусило творців фільмів, спочатку призначених для показу в китайський Новий рік, випустити їх на стрімінгових сервісах. В результаті, багато людей купили підписку або почали користуватися ними безкоштовно, але з переглядом реклами. Тим часом на Douyin (китайська версія TikTok) з’явилися «хмарні рейви»: музику на них ставлять справжні діджеї, які заробляють тисячі доларів на віртуальних чайових.

Не дивно, що електронна торгівля теж процвітає. Зокрема, продаж свіжих продуктів на JD.com, який частково належить Tencent, виросли на 215% за 10-денний період. Taobao Live, стрімінгова платформа Alibaba, минулого місяця продемонструвала зростання активності брендів на 110%, через те, що китайські продавці почали поступово відновлювати діяльність і шукати способи виходу на споживачів в умовах спалаху коронавіруса.

Ресторани та мережі швидкого харчування просувають «безконтактне» отримання замовлень, щоб запобігти передачі хвороби від людини до людини. Великі служби доставки використовують для цього роботів. Минулого тижня Meituan вперше випустив своїх автономних роботів-кур’єрів на дороги загального користування, а JD.com і Ele.me відправляють їх навіть в карантинні зони. Подібні кризи підкреслюють одну неоціненну перевагу роботів — вони несприйнятливі до вірусів і інших біохімічних небезпек, які можуть бути смертельними для людини.

Через закриття шкіл і офісів також стали популярніші інструменти для віддаленої роботи та навчання. Офісні співробітники змушені залишатися вдома і використовувати цілий ряд таких китайських програм, таких як Dingtalk Alibaba, WeChat Work Tecent і Lark Bytedance. Понад 200 млн дітей по всьому Китаю почали весняний семестр в онлайн-класах. Вищезгаданий Dingtalk дозволяє проводити прямі трансляції уроків, а Міністерство освіти Китаю представило «національний хмарний інтернет-клас». Він здатний приймати 50 млн учнів початкової та середньої школи одночасно.

Соціальні мережі

Як і в інших країнах, соцмережі в Китаї не захищені від дезінформації та фейкових новин, але при цьому вони також піддаються суворій цензурі з боку уряду. Поєднання цих двох факторів змушує людей кидатися між інформацією в інтернеті та офіційними повідомленнями в ЗМІ, намагаючись знайти правду.

Коронавірус став першою великомасштабною епідемією в епоху соцмереж з усіма її перевагами та недоліками. Ізоляція привела до появи незліченних мемів і кумедних челленджів, але разом з ростом числа смертей росла і недовіра користувачів. У Weibo і WeChat вони висловлювали своє горе й обурення з приводу смерті Лі Веньляна, лікаря, якого влада змусила не розповідати про потенційний спалах коронавірусу. Хештег #WeWantFreedomOfSpeech зібрав майже 2 млн переглядів у Weibo (китайська версія Twitter), перш ніж він був видалений.

У Китаї також загострилася проблема дезінформації. В інтернеті стрімко поширюються сумнівні поради щодо здоров’я і необґрунтовані конспірологічні теорії про коронавіруси, включаючи особливо надуману версію, яка стверджує, що Білл Гейтс якимось чином пов’язаний зі спалахом вірусу через фінансування Інституту Пірбрайта.

Звичайно, помилкова інформація про коронавіруси поширюється не тільки в Китаї. Найпопулярніші YouTube-ролики про нього робляться в Індії, багато з них містять суміш обману і напівправди, щоб затруднити фактчекінг. Повідомлення, яким в Facebook поділилися 16 тисяч раз, дає людям на Філіппінах помилкові поради «тримати горло вологим», уникати гострої їжі та «накопичувати вітамін С». За даними Washington Post, тисячі пов’язаних з Росією облікових записів публікують схожі пости.

Tencent, TikTok, Google і Facebook докладають зусиль для розв’язання цієї проблеми, але поки їх алгоритми, розроблені для максимального залучення і, отже, сприяють просуванню популярного контенту, не дозволяють з нею впоратися. Помилкова інформація завжди була присутня в соцмережах, але вона як ніколи швидко поширюється в умовах спалаху вірусу. Понад мільярд людей цілими днями читають новини й діляться ними, бо від цього залежить їхнє життя. Коли культура заснована на онлайн-дискурсі, недоліки алгоритмів стають все більш очевидними.

Боротьба з епідемією

Світові ЗМІ часто засуджують технології спостереження в Китаї. Однак в період поширення коронавірусу камери з розпізнаванням облич і можливість отримати дані популярних додатків починають виглядати в очах громадськості інакше, бо вони можуть стримати спалах і врятувати життя. Хоча ще занадто рано говорити про те, наскільки успішно таке застосування технологій, але вони вже опинилися в центрі уваги.

Розпізнавання облич широко використовується в Китаї, тому цілком природно, що за допомогою цієї технології почали відстежувати мандрівників і пішоходів в надії виявити можливих носіїв вірусу. Китайські компанії Megvii та Baidu, два лідери в технології розпізнавання облич, оголосили, що розгорнули систему виявлення коронавірусу на основних залізничних станціях Пекіна. Вона може виявляти аномальні температури тіла і повідомляти про це. За іронією долі, з’явилися повідомлення про те, що системи розпізнавання облич не змогли ідентифікувати потенційних носіїв вірусу і допомогти стримати його поширення через те, що більшість людей носить маски. Однак деякі китайські стартапи, такі як SenseTime і Hanwang, заявили, що створили алгоритм, який може ідентифікувати навіть людей в масках.

Дрони спостерігають за ситуацією з висоти та виконують деякі інші функції. Наприклад, безпілотники з прикріпленими камерами нагадують людям про необхідність надіти маски. В Ухані вони освітлювали будівельні майданчики двох нових лікарень під час нічних змін.

Крім того, влада використовує мобільні дані про місцеперебування людей. Дві державі телеком-компанії – China Unicom і China Telecom – просять користувачів вводити останні кілька цифр свого ID або номера паспорта, щоб відстежувати їх переміщення і не дати вступити в контакт з вірусом.

WeChat і Alipay, два найбільш популярних додатки в Китаї, також залучені до боротьби з вірусом. За даними ЗМІ, влада провінції Хубей, де знаходиться Ухань, відстежують офлайн- і онлайн-покупки ліків через історію платежів в Alipay і WeChat Pay. В останні тижні, коли люди поступово починають повертатися до роботи, китайський уряд доручив Alibaba розробити систему колірного кодування для класифікації людей на основі даних про стан здоров’я та історії поїздок. Статус китайців, які перетинали будь-яку область з групою підтверджених випадків коронавірусу, буде знижений з зеленого до жовтого.

Але найпотужніша система спостереження — це як і раніше самі жителі країни. Попри наявність розвинених технологій, влада все одно просить людей повідомляти про можливі носії вірусу, іноді за грошову винагороду. Наприклад, місто Шицзячжуан, пропонував місцевим жителям до 2 тисяч юанів ($290) за інформацію про людей, які недавно їздили в Ухань, але ще не повідомили про це.

Якщо не брати до уваги етичні суперечки про технології спостереження, то очевидно, що в цілому вони зіграли позитивну роль в боротьбі з вірусом. Оскільки в майбутньому можливе повторення таких ситуацій, безумовно, важливо розвивати цифрові інструменти, які можуть в них стати в пригоді.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Medium

Читайте также:

Прототипи фітнес-масок від Reebok пророкують похмуре майбутнє

Як коронавірус змінює IT-сферу в Україні та світі

Як світ використовує технології відстеження контактів для боротьби з COVID-19

Пристрій, який імітує перешкоди у віртуальній реальності